Niin tai siis mä en vaan osaa. Kuitenkin en saa viljan tasoa pysymään millään samassa korkeudessa myllyn päällä vaan joko se laskee tai nousee jatkuvasti. Pitäähän tollanen mylly osata käydä ilman että sitä jatkuvasti kytätään.
Missä asennossa se ilmansäätöläppä on siinä putkessa joka nousee sen imupuolen suppilon päälle. ? Mulla on lyhyehkö matka puhaltaa vassattua viljaa ja itse pidän läpän säätövipua noin puolessa välin . Mylly tuntuisi toimivan paremmin kun jauhaa mieluimmin hiukan pienellä kapasiteetilla kuin suurella . Liian suuri ilmateho tekee myös vastapainetta purkusiiloon jos se siilo on umpinainen
Mutta aivan ensin paljonko myllä on jo valsattu viljaa ? kun se viljankertyminen viittaisi siihen ilmavuotoon lokerosyöttäjältä valsseihin päin .
En nyt yhtäkkiä osaa sanoa kun tuo kone ei ole hetkeen ollu toiminnassa juuri tämän hankalan toiminnan takia. Mutta ei sillä kauheasti ole valssattu joten en ihan äkkiseltään usko että loppu olisi. itte muistelen että sitä viljan tuloa säädettiin imukärsän säädöllä tai sitten siinä kivitaskussa olevalla säädöllä. Jos nämä laittaa niin että tulee vähän viljaa niin tuo laite käy maailman tappiin. Kuitenkin kun täyttää tuon suppilon niin että mylly saa kokoajan ruokaa niin paljon kun kerkiää viedä niin jossain vaiheessa se vilja täyttää ton yläsäiliön ja tukkii imun tolle keskipakopuhaltimelle jolloin mylly ei puhalla jauhoja eteenpäin. aikansa kun "mylly" ja lokerosyötin käy niin sitten on kaikki paikat tukossa.
Meillä kuvan mukainen mylly. Hyvin toimii, kunhan säädät kivitaskun kannen raolleen n vajaan sentin, jos tarvii voin mitata tarkemmin, kuitenkin tämän kautta puhallus saa saa tarvittavan vapaan ilman, sillä kärän kautta sitä se ei riittävästi saa. Jos kansi kiinni imee kone itsensä tukkoon. Kärsän säädöllä saa säädettyä viljan määrää. Tämän säädön kanssa ei niin tarkkaa. Imukärsä ei saa viettää "alaspäin" tällöin letku täyttyy vapaalla tulolla ja kärsän pää saa olla ainoastaan viljan sisällä, perä ilma aukkoineen vapaassa tilassa. Esim viljakärryn tyhjennys onnistuu, että laittoimme jääneestä muovi rumpuputkesta laittialle pätkän alas, kärsälle lattiapintaan lovi ja ylös viljaluukkuun viritelmän, ettei vilja karkaa ulos ja kippiylös. Toimi ilman valvontaa.