Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hiekoitus...  (Luettu 20857 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Hiekoitus...
Eipä oo kukaan pihaa hiekoittanut. Nyt kattoin ikkunasta, että on satanut vielä suoja luntakin 5-10cm jään päälle, eli kattelen siis maailman menoa ruutujen läpi ainakin tämän päivän. Nyt ei oo edes nastakengistä apua. Jospa tuo lomittaja soittaa tai käy tuvas, että saa seuraavalle terveiset lähetellä. Eipä mulla nyt oikein muuta, tokihan sitä aikansa kuluksi olis voinut käydä maantietä mittaamas, mutta osaan olla kyllä tekemättä sitäkään  ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hiekoitus...
Joskus vähän kauhalla ripotellaan. Yks asia mikä ei ole kyllä menny yhtään eteenpäin on autojen selviäminen talvisista keleistä. Kuorma-autot tulee slikseillä pihaan ja henkilöautot kitkoilla.nykyteknikka kun mahdollistaisi nastaa ja ketjua sekä sirotinta ym. Niin jossain vilja autossa voisi olla varusteet sellaiset että kuorma haetaan kelistä riippumatta. Itseasiassa pehmeä tienpinta oli kyse sitten lumesta, sohjosta, tai kurasta on paljon vaikeampi hallita kuorma- autolla. Kovaan jäähän ottaa piikkiketjut jo hyvin ja nastatkin pitää kärryn linjassa kun varovasti ajelee.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 788
Vs: Hiekoitus...
Jaa ei ainakaan maitoautot kyllä millään sileillä renkailla päästele....Ja jos aina ketjut laittaa tien päässä renkaalle ja parille voipi olla tankkeri myöhässä.Vois nää jolla pihassa 100000e jonteeret pihassa ja eivät raaski ostaa kasetillista sorkkua lähtee vuorokaudex tankin kyytiin...(Eipä taida kantti kestää) Yleensä näät osaa hiekottaa jolla 165 fergu tai 5000 voortti. >:(

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hiekoitus...
Maitoauto on vähän eri asia kun se kulkee suht säännöllisesti. Kuitenkin tuntuu että kuorma-autot ei ole oikeastaan varautuneet talveen lainkaan. Pölliautot on ainoat joilla edes jotain varusteita mukana.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

AdaVat

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Hiekoitus...
Kyllä ne taitaa olla kuormikas miehet varautunut talveen,ihan niin kuin muutkin immeiset,mutta kun on tullut jostaen syystä hiekotuksesta tullut liian korkee kynnys monille.tekisi monelle hyvää tutustua tarkemmin esim vilja nuppi täävellä kuormalla paenaa 35tn.ei pidä nasta jos paenovoima ottaa voiton.se on totta mitä pienemmät rattorit ja vehkeet niin sitä paremmin tien hoito onnistuu.100tonnin jontikalla ee voe vaan aurata niin tihiään.toki poikkeuksia on,niinku joka asiassa.joka tien haarassa jos maitoauto kettinkit pistää niin suattaa haku ajat hieman venyä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hiekoitus...
Näistä hiekotushommista kannattaa maitoautot unohtaa. Ne kun ajaa reittiliikennettä niin asiakkaille kuuluu tietty tien ylläpito. Lisäksi ne on muutenkin varautuneet nastoin ja heittoketjuin.

Ongelma koskee enemmin satunnaisia autoja joille pitää turhaan taikoa kesäkeli kun ne joskus suvaitsee tulla paikanpäälle. Kyse siis vilja, rehu, turve, hiekka ym ajoneuvoyhdistelmistä. Nämä jos olisi varustautuneet talveen niin liukkaalle sivutielle käännyttäessä kuski kävisi vetämässä tarvittaessa piikkiketjut vetävälle akselille ja vaikka toiseen etupyörään ja aikaa menisi noin 10 min sensijaan että joka isäntä järjestää sulia soria ym arvoisalle autoilijalle. Yhdistelmässä voisi lain salliessa olla sekarengastus että joka toisella akselilla olisi nastat että yhdistelmä pysyisi hieman ruodussa. Lisäksi vois viellä olla sirottimet. 
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Hiekoitus...
Tälläkulmilla on suurempi ongelma noiden valtionteiden hiekoitus.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Hiekoitus...
Tälläkulmilla on suurempi ongelma noiden valtionteiden hiekoitus.

Kunhan edes aurattais, mutta sekin tehdään sitten kun on vuorokausi lintattu  >:( >:( >:(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Hiekoitus...
juuripa noin.   mutta voi pyhä ristus missä kunnos on jo nuo asvaltit tuolla tiellä.  toissa päivänä punton kanssa liikkeellä ja sitä kolon ja räsön määrää noissa raiteissa...                ja sentäs kantateitä ja muita valta....!         hitonmoinen on taas velka tienpidossa.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Hiekoitus...
Näistä hiekotushommista kannattaa maitoautot unohtaa. Ne kun ajaa reittiliikennettä niin asiakkaille kuuluu tietty tien ylläpito. Lisäksi ne on muutenkin varautuneet nastoin ja heittoketjuin.

Ongelma koskee enemmin satunnaisia autoja joille pitää turhaan taikoa kesäkeli kun ne joskus suvaitsee tulla paikanpäälle. Kyse siis vilja, rehu, turve, hiekka ym ajoneuvoyhdistelmistä. Nämä jos olisi varustautuneet talveen niin liukkaalle sivutielle käännyttäessä kuski kävisi vetämässä tarvittaessa piikkiketjut vetävälle akselille ja vaikka toiseen etupyörään ja aikaa menisi noin 10 min sensijaan että joka isäntä järjestää sulia soria ym arvoisalle autoilijalle. Yhdistelmässä voisi lain salliessa olla sekarengastus että joka toisella akselilla olisi nastat että yhdistelmä pysyisi hieman ruodussa. Lisäksi vois viellä olla sirottimet.

Ethän sää nyt oo oikeesti tosissas? Ootko koskaan ollu 60-76tonnia painavan yhdistelmän kyydisä? Onko aavistustakaan miten se käyttäytyy liukkaalla? Ketjut vetosiin, joopa joo ihan niinku se eteenpäin pääseminen oiski se ongelma.

Sultako olis pitäny se 4000€ viljakuorma hakea silläki uhalla että 100000€ arvonen yhdistelmä olis ollu kanavassa kyljellään? Ihan sitte vissiin jos on varaa oottaa sen viljakuorman myyntiä kevätpuolelle on varaa hiekottaakki. Eikai se jumalauta autokuskin asia ole sun tiluksien infraa ylläpitää??

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 788
Vs: Hiekoitus...
Ja 100000 saa juuri ja juuri 3 akselisen alustan alv0....Alusta 100 lava 50 ja kärry 120 jos uusi kalusto 68t kokonaispaino. Mutta eipä niitä uusia yhdistelmiä paljoa ole eikä tule näillä tän päivän taksoilla. Ja toisaalta jos rahaa jääny vielä vois sijoittaa ketjuihin ja nastoihin. 8) 8)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hiekoitus...
Perus asia numero yksi. Älä ikinä puhu viljelijälle kalleudesta. Ittellä kun tuotannon kaluston arvo lähentelee miljoonaa ja työtä tehdään lähes ympäri vuorokauden 7 päivää viikossa ja investoitu raha on kiinni todella pitkän aikaa niin viljelijä peittoaa lähes joka osa-alueella autoilijan. Ja viellä olen sitä mieltä että se ei ole kovin iso kulu että kuorma-autolla olisi asialliset varusteet jotta selviäisi myös talvisilla liukkailla teillä. Se että jonkun yksityistien tiemaksut nousee kohtuuttomiksi sen takia että autoilijat ei saa kunnon kalustoa ja tiet on hiekoitettava aina kesäkeliksi koska ikinä ei tiedä koska paikalle sattuu kuorma-auto. Ja sekin on turhaa löpinää että ei muka kuorma-auto ei selviä kun 10 akselinen pölliauto menee ihan heittämällä. Varusteista se liikuminen on kiinni. Nykyään vaan lähes kaikilta kuormureilta puuttuu ketjut ym varusteista.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Hiekoitus...
Perus asia numero yksi. Älä ikinä puhu viljelijälle kalleudesta. Ittellä kun tuotannon kaluston arvo lähentelee miljoonaa ja työtä tehdään lähes ympäri vuorokauden 7 päivää viikossa ja investoitu raha on kiinni todella pitkän aikaa niin viljelijä peittoaa lähes joka osa-alueella autoilijan. Ja viellä olen sitä mieltä että se ei ole kovin iso kulu että kuorma-autolla olisi asialliset varusteet jotta selviäisi myös talvisilla liukkailla teillä. Se että jonkun yksityistien tiemaksut nousee kohtuuttomiksi sen takia että autoilijat ei saa kunnon kalustoa ja tiet on hiekoitettava aina kesäkeliksi koska ikinä ei tiedä koska paikalle sattuu kuorma-auto. Ja sekin on turhaa löpinää että ei muka kuorma-auto ei selviä kun 10 akselinen pölliauto menee ihan heittämällä. Varusteista se liikuminen on kiinni. Nykyään vaan lähes kaikilta kuormureilta puuttuu ketjut ym varusteista.

Perusasia numero2: älä sinä mulle paasaa ympärivuorokautisesta työstä, maidosta se tili mullekki tulee. Edellisesä elämäsä tuli ajettua noita autoja ja sieltä tulee nämä tiedot. N.600000tkm takana isolla autolla, että jotain mutua löytyy. Siltikään en pidä itteäni nii kuninkaana ettenkö vois tietä hiekottaa sora/kalkki/tms autolle.

Ihan jos asiaa puhutaan nii nyky rahtiautoihin ei taho mahtua ketjut alle. Puuautoissaki on ylösnostettavat lokasuojat jotta saadaan ketjulle tilaa. Rahtiautossa vähä hankala toteuttaa. Toinen syy on se miks autoilijat ei halua ketjuja autoonsa roikkumaan on paino. Etusiin, vetosiin ja kärryyn kahelle akselille mukana kulkevat ketjut haukkaa aimo palan hyötykuormasta.
Painon takia ne jää monesti onspotit ja hiekottimetki laittamatta.
Voishan tämän asian kääntää niinki että ihme juttu ku ei nykypäivänä löydy sellasta tienhoitokalustoa etteikö ilman ketjuja selviäis?

Missäpäin muuten ajetaaan puuta 10-akselisella puuautolla?

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 788
Vs: Hiekoitus...
Olen täysin samaa mieltä varusteista että pitää olla riittävät.Ei tulisi mieleenkään että metsään pääsee ilman ketjuja mutta pitää ne tiet olla liikennöitävässä kunnossa .Eikä kiinnosta yhtään muiden 'omaisuuden" arvot mutta olishan  varmaan ihan oman edun mukaista että se paloauto tai joku muu pääsee suvasti pihaan.
PS. Olen ihan maajussi vaikka raskaskalustokin tuttua.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hiekoitus...
Niin siis ongelma on vähän siinä että onko järkevää ylläpitää jokapaikassa ja kokoajan kesäkeliä vai olisiko järkevämpää ottaa suuntaukseksi että olisi autoilijan velvoite pitää sellaista varustelua että tulee toimeen myös liukkaalla. Kukaan kun ei tiedä miten kuorma-autot kulkee niin perjaatteessa pitää jokainen kylätiekin olla aina kesäkelikuntoinen. Sitten taas kun mentäisi tilanteeseen että autoilijalla olisi varusteet liukkautta varten niin ei olisi niin väliä myöskään paikallisesti kun ketjut olisi nopeasti nypitty päälle ja autolla pääsisi minne halutaan. Toki paino-ongelma on mutta itse koen että ongelma on enemmän että autoilija ei viitti tunata ketjuja päälle vaan mielummin vaatii kesäkeliä vastaavat olosuhteet. Niin ja taas reittiajot ei kannata sotkea tähän vaan ainoastaan ne autot mitkä kulkee joka päivä eri reittejä ja kukaan ei pysty ennakoimaan niiden tulemiset ja menemiset. Sirottimilla ja 5 ketjulla tulee jo iso yhdistelmä todella hyvin toimeen kun alla on kova jää. Eli sirottimia voi käyttää hätätapauksessa ja ketjut laittaa pahimmillaan molempiin vetäviin, ohjaavaan ja kärryyn sekä eteen että taakse yksi ketju / akselisarja. Esimerkiksi pölliautolla en ole kyllä ikinä nähnyt kärryssä ketjuja mutta kait pahassa paikassa nekin on tarpeen.

Niin ja toki kirjoitin pölliauton akselimäärän väärin. 9 niitä akseleita taitaa enimmillään olla vaikka monella on viellä vanhanaikainen veturi eli 8 akselia.

Ja kun uutisia kattoo niin monesti hätätapauksissa olisi hyvä kun ketjut olisi mukana niin saataisi se rahtiautokin jatkamaan nopsaan matkaa kun se on jossain tien tukkona.

Kanta ja valtateiden kunnossapito on sitten ihan eri asia ja ne pitää pystyä pitämään tietyssä kunnossa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.