Perus asia numero yksi. Älä ikinä puhu viljelijälle kalleudesta. Ittellä kun tuotannon kaluston arvo lähentelee miljoonaa ja työtä tehdään lähes ympäri vuorokauden 7 päivää viikossa ja investoitu raha on kiinni todella pitkän aikaa niin viljelijä peittoaa lähes joka osa-alueella autoilijan. Ja viellä olen sitä mieltä että se ei ole kovin iso kulu että kuorma-autolla olisi asialliset varusteet jotta selviäisi myös talvisilla liukkailla teillä. Se että jonkun yksityistien tiemaksut nousee kohtuuttomiksi sen takia että autoilijat ei saa kunnon kalustoa ja tiet on hiekoitettava aina kesäkeliksi koska ikinä ei tiedä koska paikalle sattuu kuorma-auto. Ja sekin on turhaa löpinää että ei muka kuorma-auto ei selviä kun 10 akselinen pölliauto menee ihan heittämällä. Varusteista se liikuminen on kiinni. Nykyään vaan lähes kaikilta kuormureilta puuttuu ketjut ym varusteista.
Perusasia numero2: älä sinä mulle paasaa ympärivuorokautisesta työstä, maidosta se tili mullekki tulee. Edellisesä elämäsä tuli ajettua noita autoja ja sieltä tulee nämä tiedot. N.600000tkm takana isolla autolla, että jotain mutua löytyy. Siltikään en pidä itteäni nii kuninkaana ettenkö vois tietä hiekottaa sora/kalkki/tms autolle.
Ihan jos asiaa puhutaan nii nyky rahtiautoihin ei taho mahtua ketjut alle. Puuautoissaki on ylösnostettavat lokasuojat jotta saadaan ketjulle tilaa. Rahtiautossa vähä hankala toteuttaa. Toinen syy on se miks autoilijat ei halua ketjuja autoonsa roikkumaan on paino. Etusiin, vetosiin ja kärryyn kahelle akselille mukana kulkevat ketjut haukkaa aimo palan hyötykuormasta.
Painon takia ne jää monesti onspotit ja hiekottimetki laittamatta.
Voishan tämän asian kääntää niinki että ihme juttu ku ei nykypäivänä löydy sellasta tienhoitokalustoa etteikö ilman ketjuja selviäis?
Missäpäin muuten ajetaaan puuta 10-akselisella puuautolla?