Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe olkisilppuri/ paalisirppuri  (Luettu 12751 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
olkisilppuri/ paalisirppuri
Tarvetta olisi saada silloin tällöin olkia lyhyemmäksi silpuksi kuin mitä paalain on silpunnut. Tarve kohtuullisen pientä joten kalliita laitteita ei tarvita. Olen katsellut jotain sähkömoottorilla pyörivää laitetta, olisi kaikkein helpoin kun kone seisoisi valmiina kuivikevaraston nurkassa ja voisi aina tarpeen vaatiessa pyöräyttää pikkuisen mujua kuivikkeeksi. Nämä sähkövehkeet on kaiketi aikoinaan suunniteltu pienpaaleille? Toimivatko jos tuohon heittelee hangon kanssa irtotavaraa? Kuinka hienoa tavaraa tekevät?

Jos nyt jollakin sattuu olemaan toimiva tai vikainenkin laite nurkissa ja on valmis siitä luopumaan niin laitahan yksityisviestillä yhteystietoja.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mä olen käyttänyt sellaista "kovapaalisilppuria" ja ei se irto-oljella tainnut toimia oikein mitenkään. Torvessa piti olla tarpeeksi massaa jotta puhallus toimi ja irto-olkea ei ehtinyt lykkäämään sisään tarpeeksi. Sit sitä piti tuupata hangolla eteenpäin  :-X

Kovilla paaleilla se kyllä toimi hienosti, tai jos irtotavaran sai tiukkaan kahden paalin väliin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mä olen käyttänyt sellaista "kovapaalisilppuria" ja ei se irto-oljella tainnut toimia oikein mitenkään. Torvessa piti olla tarpeeksi massaa jotta puhallus toimi ja irto-olkea ei ehtinyt lykkäämään sisään tarpeeksi. Sit sitä piti tuupata hangolla eteenpäin  :-X

Kovilla paaleilla se kyllä toimi hienosti, tai jos irtotavaran sai tiukkaan kahden paalin väliin.

Tämä mä vähän pelkäsin  :-\
No odotellaan  josko jollakin olisi muuta konstia..

Mitenhän mahtaisi tuollainen puutarhassa käytettävä oksasilppuri toimia?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Ja taas, ainaki viidennen kerran, sanon että jaguaari on hyvä. Syystä että ne ei maksa mitään. Ne on haukuttu netin palstoilla romuksi jo vuosia. Mutta silti sillä paalit silpuksi menee, kuhan terät ja remmit on kunnosa. Mulla uutena hankittu ja yli 10vuotta käytössä ollu enkä nää tarvetta vaihtaa sitä vieläkään.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Siis tarve on oikeasti niin pientä ettei tuohon oikein kannata montaa tonnia sijoittaa traktorin perään kiinnitettävän silppurin muodossa..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
eti naapurin nurkista vanha lietso ja laita se kaikkine terineen  hihnalla koneen perään niin saat silppua irtotavarasta muuten pilkot sen kirveellä pölkyllä.   ei taija olla muuta keinoa.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mihin sää käytät niitä olkia? Kuivikkeeksi? Jos parin tonnin silppurin hankinta ahistaa vaihda turpeeseen tai kutteriin?
Jossain oli kyllä pyöröpaalillekki sähköllä käyviä silppureita muttei tainnu hinta olla kovin edullinen niisäkään....

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mä olen käyttänyt sellaista "kovapaalisilppuria" ja ei se irto-oljella tainnut toimia oikein mitenkään. Torvessa piti olla tarpeeksi massaa jotta puhallus toimi ja irto-olkea ei ehtinyt lykkäämään sisään tarpeeksi. Sit sitä piti tuupata hangolla eteenpäin  :-X

Kovilla paaleilla se kyllä toimi hienosti, tai jos irtotavaran sai tiukkaan kahden paalin väliin.

Tämä mä vähän pelkäsin  :-\
No odotellaan  josko jollakin olisi muuta konstia..

Mitenhän mahtaisi tuollainen puutarhassa käytettävä oksasilppuri toimia?

No ei se homma ihan toivotonta ollut.. Löysä olki siis tuppaa vain taipumaan siellä terissä, äärimmäinen terävyys voisi auttaa asiassa. Tuurilla pöyröpaalattu olki on myös melko tiukassa muodossa -> eli homma voi pelata.

Muistaakseni "Harjun seudun pienviljelijäyhdistyksen" peltivajassa on tuollainen kone  ;D Taitaa olla vaan aika kaukana.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mihin sää käytät niitä olkia? Kuivikkeeksi? Jos parin tonnin silppurin hankinta ahistaa vaihda turpeeseen tai kutteriin?
Jossain oli kyllä pyöröpaalillekki sähköllä käyviä silppureita muttei tainnu hinta olla kovin edullinen niisäkään....

Kyllä kuivikkeeksi sioille.. normaalisti siat hoitavat itse tuon pienentämisen, mutta välillä on tilanteita joissa täytyisi olki saada kohtuu mujuksi että imisi enemmän kosteutta. Eli tilanteissa kun elikot päättävät pitää makuupaikkaansa vessana. Kutteri on ihan oivaa tavaraa, mutta hintoihin sekin tulee.. ja kaikenlisäksi se on aina loppu kun sitä tarvitsisi. Olkia kun on omasta takaa niin tuntuj hölmöltä ostaa kutteria kuivikkeeksi... tähän asti on kyllä näin toimittu.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ana111

  • Vieras
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Eiks kellään oo paalisilppurii tai apevaunuu siin lähistöl.muutamas tunnis ne myllää sun vuoden tarpeet

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Mihin sää käytät niitä olkia? Kuivikkeeksi? Jos parin tonnin silppurin hankinta ahistaa vaihda turpeeseen tai kutteriin?
Jossain oli kyllä pyöröpaalillekki sähköllä käyviä silppureita muttei tainnu hinta olla kovin edullinen niisäkään....

Kyllä kuivikkeeksi sioille.. normaalisti siat hoitavat itse tuon pienentämisen, mutta välillä on tilanteita joissa täytyisi olki saada kohtuu mujuksi että imisi enemmän kosteutta. Eli tilanteissa kun elikot päättävät pitää makuupaikkaansa vessana. Kutteri on ihan oivaa tavaraa, mutta hintoihin sekin tulee.. ja kaikenlisäksi se on aina loppu kun sitä tarvitsisi. Olkia kun on omasta takaa niin tuntuj hölmöltä ostaa kutteria kuivikkeeksi... tähän asti on kyllä näin toimittu.

No sitte urakoitsijan lisäksi tarjoan semmosta vaihtoehtoa kun täälläpäin on tullu ajettua joskus oljet puimurin silppurin läpi. Riippuen puimurista mutta ainaki deutzin jäljiltä pystyy paalaamaan ihan ok. Kaikkia ei tietysti talteen saa mutta kyllä on makiaa silppua. Nytki on käytössä ko tavalla paalattua olkea ja ihan turha yrittää talikolla sitä käsitellä. Tämä konstihan ei tietysti tälle talvea auta, paitsi tietty jos syöttäs ne oljet uusiks puimurin läpi...  ;)

(O)

  • Vieras
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Kuin muuten tarkkuussilppurilla tulee pahnasta hienosta,ajattelin vaan.sehän puhaltaakin jonkun matkaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
eikös silppureita ole joka töllin nurkilla liikoihin asti joten ens syksynä ajat sitten yhen pellon pehkut silppurilla kasaan ja siitä sitten laitat possujen käyttöön.   muuten voit paalata normaalisti.            hehtaarin pehkuilla silppurilla kerättynä pärjää jo aika pitkään.       on lyhyttä ja mänee hyvin lapiolla, kun talikolla ei tee mitään.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
täälläpäin on tullu ajettua joskus oljet puimurin silppurin läpi. Riippuen puimurista mutta ainaki deutzin jäljiltä pystyy paalaamaan ihan ok.
Vähän kevyempi vaihtoehto on laittaa silppuri päälle, mutta kääntää vastaterät pois käytöstä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: olkisilppuri/ paalisirppuri
Joskus on tullut tuota uudelleen syöttöä puimurin läpi kokeiltuakin ja kohtuu hyvin kyllä toimii... Ja tätä konstia tässä täytyy varmaan käyttää jos ei muuta ilmene..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...