Oman puimurini tuonnin/rahdin hoidin itse Virosta. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, sovin koneen toimituksen myyjän kanssa Tallinnan satamaan ja varasin laivayhtiöltä paikan. Koneen mitat ja paino pitää olla tiedossa laivapaikkaa varattaessa.
Rahti ei ollut minusta kallis kun yhdistelmä vie kuitenkin 1,5 täysperärekan paikkaa leveytensä takia. Olisko ollut noin 650€ sis alv.
Sitten satamasta nouto olikin ihan oma lukunsa kun toin koneen ajamalla sieltä kotiin. Ensin konttorille ilmoittautumaan ja sitten tilattiin saattaja että saa edes mennä koko alueelle sisään. Hyvät ohjeet sain mistä pitää ajaa ulos mutta kuinka ollakkaan portilla tuli kauhea ripitys että mitä vi..ua sä täällä teet, tämä on rekoille. Peruutellaan pois ja toiseen paikkaan jossa tuli haloo kun ei ole rekisterikilpeä koneessa, ei voi päästää ulos kun ei ole tunnistettavissa...
Selitin ettei puimuria rekisteröidä Suomessa, ei ole eikä tule kilpiä. Virkailija meinasi raivostua että pitäähän kilvet olla jos kerran tiellä meinaat ajaa. Sanoin että soita poliisille ja kysy jos et usko, jonka jälkeen sitten etsittiin koneen tyyppikilpi josta sarjanumero ylös niin sai nihilisti sen tunnistetietonsa. Ja vihdoin pihalle, kahva eteen ja kotiin.
Tanskasta tulleen traktorin kanssa oli aika samanlainen episodi kun sitä ajoin ulos satamasta, silloin tuli huutoa kun rekisterikilpi oli hytin takana, automaattitunnistus kuvaa edestä. Piti vielä mennä sanomaan että tullaan sitten pakilla jos noi rekat vois vähän peruuttaa että mahtuu kääntämään.. Pikkuhitleri puhu sitten radiopuhelimessa pitkään ennekuin sai portin aukeemaan.
Eli jos on pakko tuoda kone Vuosaareen niin kannattaa varautua seikkailuun jos ei lavetin selässä tule portista ulos. Vanha Länsisatama vai mikäsenytoli oli paljon helpompi paikka muuten paitsi että joutu ajamaan kaupungissa isoilla työkoneilla.