Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kölli - 30.12.14 - klo:22:00
-
Tuontikoneita on monilla,mutta onko kukaan hoitanu kauppaa itse?
Kiinnostaisi tietää minkälainen savotta on traktorin tuonti esim.saksa,Ranska,
tai vaikka virosta.Ainakin isot yli 200hv ja alle 2000h ajetut traktorit kyseisissä maissa edullisempia.
-
Viro on helppo.Lyöt rahat tilille ja pyydät ajaan koneen laivaan.Koskenautokeskus tuo sen sitte sun pihalle 8)
-
Juu edukkaampia löytyy jonkun verran, toki monta kertaa mietityttää mikä ollut huolto ja kohtelu ym. mutta se sivuun, minuakin kiinnostaa tässä miten verottaja / tulli jne. suhtautuu asiaan?
Lähtömaan alvi pitää vissiin maksaa, saako sen täällä pois, että onko tää EU nyt sitten niin samaa paksaa, vai toimiiko se vaan herroille?
Jos jollain on kokemuksia tuonnista tai muutoin vaan tietoa niin kiitollinen olisin.
-
Juu edukkaampia löytyy jonkun verran, toki monta kertaa mietityttää mikä ollut huolto ja kohtelu ym. mutta se sivuun, minuakin kiinnostaa tässä miten verottaja / tulli jne. suhtautuu asiaan?
Lähtömaan alvi pitää vissiin maksaa, saako sen täällä pois, että onko tää EU nyt sitten niin samaa paksaa, vai toimiiko se vaan herroille?
Jos jollain on kokemuksia tuonnista tai muutoin vaan tietoa niin kiitollinen olisin.
Ihan ne on yhtä huoltamattomia suomenkin koneet.
-
Juu edukkaampia löytyy jonkun verran, toki monta kertaa mietityttää mikä ollut huolto ja kohtelu ym. mutta se sivuun, minuakin kiinnostaa tässä miten verottaja / tulli jne. suhtautuu asiaan?
Lähtömaan alvi pitää vissiin maksaa, saako sen täällä pois, että onko tää EU nyt sitten niin samaa paksaa, vai toimiiko se vaan herroille?
Jos jollain on kokemuksia tuonnista tai muutoin vaan tietoa niin kiitollinen olisin.
Alv0% ostetaan,eli ei makseta siä eikä tää.Verotukses saa vähentää normaalisti ja tullia ei juuri kiinnosta.
Monessa koneessa on ollu huoltosopimus,eli huollot tehty ajallansa.
Ei ne sen huonompia ole kuin täälläkään,ainakin jos vertaa johonkin Varsinaissuomalaisiin pommeihin.Luvataan vaikka kuu taivaalta,mutta totuus on muuta ;D ;D
-
Jaa alviko sivuutetaan kokonaan, no vot. Juu varmasti on samanlaisia huoltamattomia ja huollettuja ja ties mitä täälläkin ei sillä, ja tuohon jo alkaneeseen "alueelliseen erotteluun" en kyllä sano mitään, jokaisella alueella on omat sanontansa tuohon..
Sillä vaan kun joskus katellu noita niin monta konetta löytyny jotka muutaman vuoden vanhoja ja vähillä tunneilla mutta just sen näkösiä että jokaisen käytön jälkeen on jääneet vaan just siihen kohtaan pihalle tai kuuseen juureen tai ojaan, johon on sattuneet pysähtymään. Josta ne sit on myynti-ilmoonkin sitten kuvattu. Tokihan tietty rehellinen kuva siinä mieles, enempi ehkä kyrsiikin nämä "myyntimaalaukset"
Pahin kokemus sellaisesta on kun kerran kattelin yhtä uitettua telakonetta porissa, moottorihuoneen pohja näytti oudolta ja pikkusen kun kopeloi niin isot pään kokoset savenmötikätkin oli niin komeesti vedetty ruiskulla yli harmaaksi kun oli komiaksi maalattu kaikin puolin.
Jostain syystä kansi laskettiin kiinni ja lähettiin seuraavan konjeen luo..
-
Mites muuten noi kilpihommat menee? Pitäs kans tuolta etelän suunnasta yks kone hakee ja meinasin ihan ajamalla tuoda. Konttorikohtasia eroja? Ja vinkkejä konttoreista joilla on kokemusta rekisteröinneistä. Kai noihinkin saa siirtokilven?
-
Jaa alviko sivuutetaan kokonaan, no vot. Juu varmasti on samanlaisia huoltamattomia ja huollettuja ja ties mitä täälläkin ei sillä, ja tuohon jo alkaneeseen "alueelliseen erotteluun" en kyllä sano mitään, jokaisella alueella on omat sanontansa tuohon..
Sillä vaan kun joskus katellu noita niin monta konetta löytyny jotka muutaman vuoden vanhoja ja vähillä tunneilla mutta just sen näkösiä että jokaisen käytön jälkeen on jääneet vaan just siihen kohtaan pihalle tai kuuseen juureen tai ojaan, johon on sattuneet pysähtymään. Josta ne sit on myynti-ilmoonkin sitten kuvattu. Tokihan tietty rehellinen kuva siinä mieles, enempi ehkä kyrsiikin nämä "myyntimaalaukset"
Pahin kokemus sellaisesta on kun kerran kattelin yhtä uitettua telakonetta porissa, moottorihuoneen pohja näytti oudolta ja pikkusen kun kopeloi niin isot pään kokoset savenmötikätkin oli niin komeesti vedetty ruiskulla yli harmaaksi kun oli komiaksi maalattu kaikin puolin.
Jostain syystä kansi laskettiin kiinni ja lähettiin seuraavan konjeen luo..
Se ei sit varmaan ollut japanilainen telakone, koska ne maalataan tehtaalla niin hyvin ettei niitä tarvitse myöhemmin paikkailla :D
-
Mites muuten noi kilpihommat menee? Pitäs kans tuolta etelän suunnasta yks kone hakee ja meinasin ihan ajamalla tuoda. Konttorikohtasia eroja? Ja vinkkejä konttoreista joilla on kokemusta rekisteröinneistä. Kai noihinkin saa siirtokilven?
Seinäjoella Rengastiellä ainaki oli helppo kilvitys.Kauhajoelle ei tartte enää viedä näytille.
Autoon otettiin siirtokilvet Virosta.Sillä sai varmistettua,että myyjä myös omisti autonsa.Niillä sai ajaa suomessa 2viikkoa,muistaakseni :-\
-
Mites muuten noi kilpihommat menee? Pitäs kans tuolta etelän suunnasta yks kone hakee ja meinasin ihan ajamalla tuoda. Konttorikohtasia eroja? Ja vinkkejä konttoreista joilla on kokemusta rekisteröinneistä. Kai noihinkin saa siirtokilven?
Traktoriinkin saa siirtokilvet. Tarvitset myös liikennevakuutuksen. Liikennevakuutus kannattaa tehdä vakuutusyhtiössä jo etukäteen pysyväksi eikä ottaa siirtokilpivakuutusta. Ensi vuoden puolella kai saisi ulkomaan kilvilläkin ajaa pari viikkoa? Jos vaan saa kilpien palautuksen järjestettyä jotenkin.
-
Oman puimurini tuonnin/rahdin hoidin itse Virosta. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, sovin koneen toimituksen myyjän kanssa Tallinnan satamaan ja varasin laivayhtiöltä paikan. Koneen mitat ja paino pitää olla tiedossa laivapaikkaa varattaessa.
Rahti ei ollut minusta kallis kun yhdistelmä vie kuitenkin 1,5 täysperärekan paikkaa leveytensä takia. Olisko ollut noin 650€ sis alv.
Sitten satamasta nouto olikin ihan oma lukunsa kun toin koneen ajamalla sieltä kotiin. Ensin konttorille ilmoittautumaan ja sitten tilattiin saattaja että saa edes mennä koko alueelle sisään. Hyvät ohjeet sain mistä pitää ajaa ulos mutta kuinka ollakkaan portilla tuli kauhea ripitys että mitä vi..ua sä täällä teet, tämä on rekoille. Peruutellaan pois ja toiseen paikkaan jossa tuli haloo kun ei ole rekisterikilpeä koneessa, ei voi päästää ulos kun ei ole tunnistettavissa...
Selitin ettei puimuria rekisteröidä Suomessa, ei ole eikä tule kilpiä. Virkailija meinasi raivostua että pitäähän kilvet olla jos kerran tiellä meinaat ajaa. Sanoin että soita poliisille ja kysy jos et usko, jonka jälkeen sitten etsittiin koneen tyyppikilpi josta sarjanumero ylös niin sai nihilisti sen tunnistetietonsa. Ja vihdoin pihalle, kahva eteen ja kotiin.
Tanskasta tulleen traktorin kanssa oli aika samanlainen episodi kun sitä ajoin ulos satamasta, silloin tuli huutoa kun rekisterikilpi oli hytin takana, automaattitunnistus kuvaa edestä. Piti vielä mennä sanomaan että tullaan sitten pakilla jos noi rekat vois vähän peruuttaa että mahtuu kääntämään.. Pikkuhitleri puhu sitten radiopuhelimessa pitkään ennekuin sai portin aukeemaan.
Eli jos on pakko tuoda kone Vuosaareen niin kannattaa varautua seikkailuun jos ei lavetin selässä tule portista ulos. Vanha Länsisatama vai mikäsenytoli oli paljon helpompi paikka muuten paitsi että joutu ajamaan kaupungissa isoilla työkoneilla.
-
mutta eikö hyvin kuvaakin edellä kerrottu millaisia derkkulaisia onkaan suomivirkamiähet? ei niin pientä piliä että ei edes yrittäis olla poikittain jollekin joka on oman vallan ulkopuolella! kaveri kerto just samoja oman autonsa tuonnista....
-
Suuret puolueet ovat rakentaneet tämän nilihistisen järjestelmän siitä Kiitos heille. ;D
-
onko kellään tietoa paljonko traktorin rahti olisi tanskasta suomeen?normi 6-8 t painava
-
Varmaan joku 1000 - 1500 alvi nolla.
-
onko kellään tietoa paljonko traktorin rahti olisi tanskasta suomeen?normi 6-8 t painava
Tanskan traktoreista niikuin muutamista muistakin maista tuodessa pitää ottaa huomioon normi vetokoukun puuttuminen sen hankinta ja siitä johtuva kustannus.
-
Hydraulisesti ulostyöntyvä vetokoukku alle 2000 euroa alvi 0%.
-
Hydraulisesti ulostyöntyvä vetokoukku alle 2000 euroa alvi 0%.
Oon varmaan kysyny jo aikaisemminkin, missä on nykyään kamusi Pumba?
-
onko kellään tietoa paljonko traktorin rahti olisi tanskasta suomeen?normi 6-8 t painava
Tanskan traktoreista niikuin muutamista muistakin maista tuodessa pitää ottaa huomioon normi vetokoukun puuttuminen sen hankinta ja siitä johtuva kustannus.
Siltoja pitkin (on luultavasti) sen verran arvokasta, että taitaa olla sama katella saksasta ja laivakyydillä, zondikan ajatin myyjällä satamaan, meidän paikallisen rahtarin järjestämällä laivapaikalla meren yli ja lavetille helshingistä. "Vanhat" tanskan ja ruotsin rakvaattorit kulkee max. 40km/h.
-
enempi ehkä kyrsiikin nämä "myyntimaalaukset"
Pahin kokemus sellaisesta on kun kerran kattelin yhtä uitettua telakonetta porissa, moottorihuoneen pohja näytti oudolta ja pikkusen kun kopeloi niin isot pään kokoset savenmötikätkin oli niin komeesti vedetty ruiskulla yli harmaaksi kun oli komiaksi maalattu kaikin puolin.
Jostain syystä kansi laskettiin kiinni ja lähettiin seuraavan konjeen luo..
Se ei sit varmaan ollut japanilainen telakone, koska ne maalataan tehtaalla niin hyvin ettei niitä tarvitse myöhemmin paikkailla :D
On ne maalattava mainokset piiloon ja vuokrafirman logot. Leasing- koneet eivät ole huollettuja ja ovat voineet olla vaikka suolakaivoksessa ensimmäiset 5000h. Siksi kaikki on maalattava. Viron puolessa en luottaisi tuntimittariin missään koneessa.
-
enempi ehkä kyrsiikin nämä "myyntimaalaukset"
Pahin kokemus sellaisesta on kun kerran kattelin yhtä uitettua telakonetta porissa, moottorihuoneen pohja näytti oudolta ja pikkusen kun kopeloi niin isot pään kokoset savenmötikätkin oli niin komeesti vedetty ruiskulla yli harmaaksi kun oli komiaksi maalattu kaikin puolin.
Jostain syystä kansi laskettiin kiinni ja lähettiin seuraavan konjeen luo..
Se ei sit varmaan ollut japanilainen telakone, koska ne maalataan tehtaalla niin hyvin ettei niitä tarvitse myöhemmin paikkailla :D
On ne maalattava mainokset piiloon ja vuokrafirman logot. Leasing- koneet eivät ole huollettuja ja ovat voineet olla vaikka suolakaivoksessa ensimmäiset 5000h. Siksi kaikki on maalattava. Viron puolessa en luottaisi tuntimittariin missään koneessa.
Siis liiiiising koneet juuri on huollettuja. Oikein sopimuksessa olevalla pykälällä ja huoltomies tekee.
-
abauttiarallaa 1200e
-
Nostellaanpa vanhaa asiaa, Kuinkahan norjasta tuonti onnistuisi?? Vähän hankalalta tuntuu kun kaikenlaista proopuskaa tarttisi. 2008 mallinen, keltavanteinen olisi tarjolla.
-
Nostellaanpa vanhaa asiaa, Kuinkahan norjasta tuonti onnistuisi?? Vähän hankalalta tuntuu kun kaikenlaista proopuskaa tarttisi. 2008 mallinen, keltavanteinen olisi tarjolla.
En mitään Norjasta tuonnista tiedä, mutta onko se niin paljon parempi ja/tai halvempi kuin eu alueelta että kannattaa?
Alvia ei enää tarvitse maksaa jos yritys ostaa, muistaakseni, paljonko menee tullia, meneekö muita maksuja?
-
voisko tuohon kysyä esim. kosken konekuskuulta tms. kysyä? ite kans miettinä vaihtoehtona...
-
voisko tuohon kysyä esim. kosken konekuskuulta tms. kysyä? ite kans miettinä vaihtoehtona...
wtf ? ;D
-
"Konekuskaus" eli konekuljetus
Ja savoksi...
-
kosken konekuljetus toi tuohon kyläle saksasta ventin, en tiijä sit muuta.. sällin mukaan osti ite ja virma hoiti loput.. mitä lie muuta vaatinna?
-
mutta eikö hyvin kuvaakin edellä kerrottu millaisia derkkulaisia onkaan suomivirkamiähet? ei niin pientä piliä että ei edes yrittäis olla poikittain jollekin joka on oman vallan ulkopuolella! kaveri kerto just samoja oman autonsa tuonnista....
Eipä tainnut olla virkamies satamaportilla. Veikkaanpa olleen perusduunarin.
-
https://jwtmachinery.co.uk/
Nuo mascuksen ilmoitukset osittain tuolta. Tanskalaisen Dealerin numeroon otin yhteyttä, koneet ovatkin briteissä kaikki.
Keltavanteisen tuonti maksaisi 2500€ ja tullit päälle, en edes tiedä paljonko. Jotenkin hankalat sivut tullilla, ei voi määritellä tuontiveron määrää.
Jonkunlaisen 6kk takuun lupailee noissa ilmoituksissa. :o
-
Tuntuu tuon firman hinnat vähän "turhan hyviltä " ollakseen totta? Parisataa heppanen
NH melkein kuormaajan hinnalla? Ajettukin tosin,mutta punavanteella pienet tunnit ja
vanhan valtran hinta?
-
Tuntuu tuon firman hinnat vähän "turhan hyviltä " ollakseen totta? Parisataa heppanen
NH melkein kuormaajan hinnalla? Ajettukin tosin,mutta punavanteella pienet tunnit ja
vanhan valtran hinta?
Olivat kyllä halpoja, ehkä liiankin ::)
-
Tuntuu tuon firman hinnat vähän "turhan hyviltä " ollakseen totta? Parisataa heppanen
NH melkein kuormaajan hinnalla? Ajettukin tosin,mutta punavanteella pienet tunnit ja
vanhan valtran hinta?
724 Fendt 35 000 Euroa. Täsmälleen sama valokuva Mascuksessa joulukuun alussa 2022 (kokeilkaa google kuvahakua oman kiinnostuksen kohteesta), pyyntihinta 91 700 Euroa ALV 0%. Kai tuon verran pitää hintaa pudottaa jos ei mene vajaassa kuukaudessa kaupaksi.
Myyntikonttorin osoite keskellä asutusaluetta. Toki jobbarin osoite voisi ollakin mutta kun niillä on iso huoltoketjukin niin luulisi joku oikea myyntikojukin löytyvän ja koneita pihalta.
-
On kyllä epäilyttävä, kuten yllä on epäilty. Sivujen ulkoasukin on jotenkin epäilyksiä herättävä. En tiedä, mutta jotenkin tuntuu, että EU:n ulkopuolelta tuominen on kallista. Ruottiinkin pitää maksaa alvi ja sitten pyytää se takaisin.
-
https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/jw-tractors-and-machinery.382633/
-
Kattos vaan foorumia. Yksi sentään puoltaa ;D
-
Kattos vaan foorumia. Yksi sentään puoltaa ;D
Ei omaan silmään osunut yhtään puoltajaa, oliko viesti jo poistettu?
-
Onko tilinumeroa mihin voi lähettää varausmaksun ;D
-
. Ruottiinkin pitää maksaa alvi ja sitten pyytää se takaisin.
Muutaman kaupan (pieniä, vanhoja, halpoja koneita) kokemuksella ja verottajan ohjeita lukeneena: Alvi pyörii vain kirjanpidossa, ei tarvi kruununipussa tai tilisiirroissa momsia maksulla.
-
Ja rahatkin riittää...
https://zonetracteurs.com/
-
. Ruottiinkin pitää maksaa alvi ja sitten pyytää se takaisin.
Muutaman kaupan (pieniä, vanhoja, halpoja koneita) kokemuksella ja verottajan ohjeita lukeneena: Alvi pyörii vain kirjanpidossa, ei tarvi kruununipussa tai tilisiirroissa momsia maksulla.
Tuskin tiedolla mitään teen, mutta nyt en kyllä ymmärtänyt. Alv kirjanpidossa , mutta ei käytännössä ? Jääkö myyjä ilman veroa, vai onko koko summa (myös alv) veroton.
-
. Ruottiinkin pitää maksaa alvi ja sitten pyytää se takaisin.
Muutaman kaupan (pieniä, vanhoja, halpoja koneita) kokemuksella ja verottajan ohjeita lukeneena: Alvi pyörii vain kirjanpidossa, ei tarvi kruununipussa tai tilisiirroissa momsia maksulla.
Tuskin tiedolla mitään teen, mutta nyt en kyllä ymmärtänyt. Alv kirjanpidossa , mutta ei käytännössä ? Jääkö myyjä ilman veroa, vai onko koko summa (myös alv) veroton.
Liittyikö siihen et maksetaan ns. Kirjapodollista alvia. Eli alvi ilmoitukselle tulostuu omalle rivilleen yhteisöhankintana hankitut koneet kotka eivät vähennä kuitenkaan maksettavaa alvia.
Tietenkään ei sitä alvia myös kaupassa silloin makseta vaan kone saadaan ostaa varmaankin verottomana.
-
Tuskin tiedolla mitään teen, mutta nyt en kyllä ymmärtänyt. Alv kirjanpidossa , mutta ei käytännössä ? Jääkö myyjä ilman veroa, vai onko koko summa (myös alv) veroton.
Liittyikö siihen et maksetaan ns. Kirjapodollista alvia. Eli alvi ilmoitukselle tulostuu omalle rivilleen yhteisöhankintana hankitut koneet kotka eivät vähennä kuitenkaan maksettavaa alvia.
Tietenkään ei sitä alvia myös kaupassa silloin makseta vaan kone saadaan ostaa varmaankin verottomana.
Juurikin näin.
-
Minä annan omani; laita sinne, niin välitän eteenpäin. ;D
Onko tilinumeroa mihin voi lähettää varausmaksun ;D
-
Tuskin tiedolla mitään teen, mutta nyt en kyllä ymmärtänyt. Alv kirjanpidossa , mutta ei käytännössä ? Jääkö myyjä ilman veroa, vai onko koko summa (myös alv) veroton.
Liittyikö siihen et maksetaan ns. Kirjapodollista alvia. Eli alvi ilmoitukselle tulostuu omalle rivilleen yhteisöhankintana hankitut koneet kotka eivät vähennä kuitenkaan maksettavaa alvia.
Tietenkään ei sitä alvia myös kaupassa silloin makseta vaan kone saadaan ostaa varmaankin verottomana.
Juurikin näin.
Mut menikö se kaikkialla näin? Jäänyt kuva et eu alueelta menis mut jos muualta esim briteistä ni joutuko niissä maksamaan sen alvin ja sit hakemaan takaisin?
-
Ainakin EU alueella,jos toimitat myyjälle y tunnuksesi eu(FI eteen,viiva pois) muodossa,alvia ei tarvi maksaa.
Englannin nykytilannetta en tiedä,enkä ole seurannut millaiset tullisopimukset jäi voimaan.
-
Ainakin EU alueella,jos toimitat myyjälle y tunnuksesi eu(FI eteen,viiva pois) muodossa,alvia ei tarvi maksaa.
Englannin nykytilannetta en tiedä,enkä ole seurannut millaiset tullisopimukset jäi voimaan.
Syksyllä ruiskun osto/haku ruotsista ni piti maksaa alv sinne vaikka ilmoitin y tunnuksen ja sai sit takaisin kun anoi myyjäliikkeeltä
Muut eu maat tähän asti hollanti puola ni menny ostot ihan y tunnuksella alv 0%
Muutenkin ruotsista osto ehkä hankalaa koska piti tehdä tili ruotsin lantmänille maksaa kaikkine alveineen ja veron takaisin haku ni piti olla pankista pyytää paperi jolla varmennettiin tilinro oikeaksi ja sit piti olla cmr rahtikirja jolla todensi että kone tuotu maasta pois
-
Ainakin EU alueella,jos toimitat myyjälle y tunnuksesi eu(FI eteen,viiva pois) muodossa,alvia ei tarvi maksaa.
Englannin nykytilannetta en tiedä,enkä ole seurannut millaiset tullisopimukset jäi voimaan.
Syksyllä ruiskun osto/haku ruotsista ni piti maksaa alv sinne vaikka ilmoitin y tunnuksen ja sai sit takaisin kun anoi myyjäliikkeeltä
Muut eu maat tähän asti hollanti puola ni menny ostot ihan y tunnuksella alv 0%
Muutenkin ruotsista osto ehkä hankalaa koska piti tehdä tili ruotsin lantmänille maksaa kaikkine alveineen ja veron takaisin haku ni piti olla pankista pyytää paperi jolla varmennettiin tilinro oikeaksi ja sit piti olla cmr rahtikirja jolla todensi että kone tuotu maasta pois
Tämä on Lantmännenin oma linjaus, ei laki.
-
Joo
ruattista aurat kesällä ja alv 0 heti
-
Aika erikoinen linjanveto Lantmannenilla.
EU-alueella hankinnat pitäisi voida tehdä alv 0% jos on Y-tunnus.
Kirjataan verotukseen yhteisöhankintana.
Englannista saa ostettua ilman alv:a mutta suomen verottaja perii 24% alv:n, jonka taas saa vähentää verotuksessa. 0 summa peliä siis ja työllistää paperin pyörityksellä. Englannin tuonnissa lisäksi tulli. Sen määrä kannattaa selvittää taoauskohtaisesti etukäteen Tullin palvelusta.
-
Oisko 19 vuonna ostin ruotsin lantmaneninilta viimeksi. Sain laskun ilman alvi kun ilmoitin oman fi tunnuksen, ei mitään erikoista, alvi nollana, maksoin suoraan niille.
Kuin monessa euoroopalaisissa verkkokaupoissa sen kun ilmoitaa vat numeron, sitten vaan shoppailee alvi nollana maksat. Sitten britti ja irlati eri, kuin moni sparexi jne on irlantilainen ja homma pelaa alvi nollaa