Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe LED LISÄVALOT  (Luettu 19288 kertaa)

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: LED LISÄVALOT
Setä on palolaitoksella hommissa ja sanoi ettei led-polttimoilla varustetut lamput sovellu ollenkaan savusukellukseen. Nimen omaan tuon värilämpötilan syytä koska heijastuu niin voimakkaasti takaisin. Xenoneita on saatavilla keltaisemmalla sävyllä samoin kuin ledejäkin kun tietää mistä etsii. Korkeammalla värilämpötilalla saadaan näennäisesti enemmän valotehoa. Itse olen kyllä tykännyt kovasti noista offroadtarvikkeelta ostetuista 27w led-työvaloista. Peltorit ei ota häiriötä... Kalliimmiissa ledeissä ei pitäis olla häiröiden kanssa ongelmia.

Niin, keskustellaanko nyt lisävaloista vai työvaloista?

Oma kokemus yhdestä koeajossa olleesta autosta antoi juuri "savusukeltajan kaltaisen" kokemuksen, siinä apukaukovaloina laadukkaat LED-lyhdyt. Valotehoa pirusti, mutta kun lähestyit näitä uudenaikaisia valkopohjaisia ja heijastinmateriaalisia tienviittoja...vasta 20 metrin päästä erotti kunnolla kirjaimet, siihen asti näkökentässä vain valkoinen hohtava taulu >:(
Valoa heijastui niin paljon takaisinpäin, ettei silmä pystynyt erottamaan mustia tekstejä.

Mielestäni tärkein ominaisuus kaikissa lyhdyissä on mahdollisimman tasainen ja pehmeästi rajoittuva valokuvio. Terävät rajat on silmiä rasittavia ja väsyttävät nopeasti, silmä joutuu reagoimaan liian nopeasti. Kuinkahan paljon nykyisin erittäin yleinen migreeni(sitä on monella, vaikkeivat tunnusta) on nykyajan liian suuren valosaasteen aikaansaamaa...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: LED LISÄVALOT
Lisävaloista sen verran, että paras kokemani kombinaatio on bossin "vanhanaikainen" rallye 225 ja sinne LAADUKAS 50w muutossarja. Tasainen valokuvio. Esim. nuo nykyiset keulalla olevat xvisioonit muodostavat valo "hot spotteja" ja reunamuodostelmia.

Työvaloista sen verran, että helvetin paljon yöllä metässä riehuten, oon huomannu varsinkin mustana syksynä valon merkityksen. Liikaa sitä ei ole koskaan, paitsi jos se näyttää väärään kohtaan.

Metsäkoneen tai kaivurin puomia voi valaista hieman, jotta näkee missä heiluu. Mutta ei liikaa. Uudet hydrauliikka liittimet ja xenonit/LEDit ovat huono yhdistelmä. Häikäisee. Mattamusta kilikili-maali auttaa akuuttiin hätään.

Työkalua siellä puomin päässä kannattaa yrittää valaista. Työympäristöä kannattaa valaista mahdollisimman hyvin. Tosin metrin päähän lumihankeen sojottava pistevalo toimii auringon korvikkeena sokaisevana valonlähteenä. Eli tehokkaimmat näyttämään kauemmas ja niin edelleen.

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Eturenkaiden ympäristöä valaistaan "pohjavaloilla" (ei niitä pohjaan laiteta, vaan johonkin kylkeen tai rappusiin. Ja ei ne tarvii olla kuin 10-15W LEDit.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

Laittaa ne valot sinne vakaajien linkkuihin?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

Laittaa ne valot sinne vakaajien linkkuihin?
No kyllähän vyötärölla ja hytinreunassa pitää myös olla valoa niin valaisee traktorin läheltäkin..

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

Laittaa ne valot sinne vakaajien linkkuihin?
No kyllähän vyötärölla ja hytinreunassa pitää myös olla valoa niin valaisee traktorin läheltäkin..
Miksi traktori pitää valaista, ymmärrän että eturenkaiden näkeminen riittää ja siihen muista valoista tuleva hajavalo riittää monessa tapauksessa. Sama juttu kuin sumuvalojen käyttö lumisella tiellä, mitä kirkaampi etuala, sitä huonommin näet kauas.
Jopa taikurit käyttää tota kikkaa...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

Laittaa ne valot sinne vakaajien linkkuihin?
No kyllähän vyötärölla ja hytinreunassa pitää myös olla valoa niin valaisee traktorin läheltäkin..
Miksi traktori pitää valaista, ymmärrän että eturenkaiden näkeminen riittää ja siihen muista valoista tuleva hajavalo riittää monessa tapauksessa. Sama juttu kuin sumuvalojen käyttö lumisella tiellä, mitä kirkaampi etuala, sitä huonommin näet kauas.
Jopa taikurit käyttää tota kikkaa...
Hankala työvaloja on muuallekkaan laittaa kuin hytin reunaan.. No joo nokalla on ja vyötäröllä mutta kuormaajan kanssa ne on vaan liian alhaalla.. Parashan olis jo valot olis vaikka metrin hyttiä korkeammalla muttei se oikeen toimi.. 

Köntys

  • Vieras
Vs: LED LISÄVALOT

Konepellin ja muiden koneen osien valaiseminen on turhaa, jopa haitallista. Eli ne vyötärövalot ja hytin etuylävalot vit-tuun siitä koneesta. Ai niin. Taitaavat tehtaalla laittaa kaikkiin vehkeisiin ne valot juuri sinne. Keulaan ne eteenpäin näyttävät valot.

Onhan näitä sovelluksia. Niitä vaan pitää kokeilla ite, eikä vaan lisätä tuikkua vapaaseen lattarautaan.

Just niin! Paitsi että keulassa olevat valot eivät valaise kauhan läpi. Pitäisi nostaa ajovalot konepeiton päälle. Kun vaan jaksais alkaa viittimään.

Laittaa ne valot sinne vakaajien linkkuihin?
No kyllähän vyötärölla ja hytinreunassa pitää myös olla valoa niin valaisee traktorin läheltäkin..
Miksi traktori pitää valaista, ymmärrän että eturenkaiden näkeminen riittää ja siihen muista valoista tuleva hajavalo riittää monessa tapauksessa. Sama juttu kuin sumuvalojen käyttö lumisella tiellä, mitä kirkaampi etuala, sitä huonommin näet kauas.
Jopa taikurit käyttää tota kikkaa...
Hankala työvaloja on muuallekkaan laittaa kuin hytin reunaan.. No joo nokalla on ja vyötäröllä mutta kuormaajan kanssa ne on vaan liian alhaalla.. Parashan olis jo valot olis vaikka metrin hyttiä korkeammalla muttei se oikeen toimi..

Ei niitä kirkkaimpia kannata hytin nurkkiin laittaa. Etukuorkin aisat, juurikin se vakaajan klipare, on yx hyvä paikka.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65280
Vs: LED LISÄVALOT
noita valoja siellä näkee tooosi harvoin ja itellä olevia ihmetellään sitten missä milloinkin.  mutta miä ene enää niistä luovu,  -kuin parempiin.         sma se on toi traktorin peräpääkin;  ite laitoin valot jokka näyttää nostolaittten ja koukun ja sitten teki mieli vielä laittaa yhen joka näyttää alle...           saa nähä miilloin jaksaa/joutaa.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: LED LISÄVALOT
Mm. Valttorilla on nyt sisäisellä häiriönpoistajalla noita sivukiinnitteisiä valoja alle 60 euron (sama hinta nettikaupoissa). En ole vielä koettanut vaikuttaako radioon yhtään. Olen tyytyväinen valotehoon ja kuvioon, kun käyvät vanhojen tilalle.
Malli sae; LED-työvalo 30W "Valtra", SAE, 10-36V

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: LED LISÄVALOT
Eivät ole mitkään järisyttävät teholtaan, mut vanhojen ja tummentuneiden tilalle toki hyvä vaihtoehto. Säädöt ja valaisimen runko hintaan nähden hyvät.

Vyötärövalot on ok, aikoinaan yllätyin miten hyvin valo jakautuu myös koneen eteen. Ja keulan edessä oleva varjo ei haittaa kun sinne ei muutenkaan näe.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kölli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: LED LISÄVALOT
Itellä on jo kaikki työvalot vaihdettu lediin. Aurahommissa kaipaa vaan valoa sinne kauemmaskin ja ne valot pitäis nimenomaan olla keulassa.Katolla yhdet lisäpitkät mutta lumisateella niitä eivoi pitää päällä.Etumaskiin kun läsäyttäs kunnon ledit niin ei lumisade ja pimeys haittais.

Köntys

  • Vieras
Vs: LED LISÄVALOT
Itellä on jo kaikki työvalot vaihdettu lediin. Aurahommissa kaipaa vaan valoa sinne kauemmaskin ja ne valot pitäis nimenomaan olla keulassa.Katolla yhdet lisäpitkät mutta lumisateella niitä eivoi pitää päällä.Etumaskiin kun läsäyttäs kunnon ledit niin ei lumisade ja pimeys haittais.

Niihin ledeihin vaan pitää kyhätä jotkin lasinpyyhkimet tai lämmitysvastukset, ettei lumi muuraa niitä umpeen  :-\

kölli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: LED LISÄVALOT

Lämpöä näissä ledeissä piisaa myös lasille, eli puheet ledien heikosta lämmöntuotannosta ja lasin muurautumisesta voinee unohtaa. Lumisateessa valoja säädellessä ei muurautumista kyllä tapahtunut kun lumi suli samantien.    Tuomosta luin käyttäjäkokemuksista

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: LED LISÄVALOT

Lämpöä näissä ledeissä piisaa myös lasille, eli puheet ledien heikosta lämmöntuotannosta ja lasin muurautumisesta voinee unohtaa. Lumisateessa valoja säädellessä ei muurautumista kyllä tapahtunut kun lumi suli samantien.    Tuomosta luin käyttäjäkokemuksista

Noissa järeimmissä LEDeissä lämpöhävikki on suurempi kuin heikompitehoisissa. Eli se nyt jelppaa sulamista. Kunnon isot sumuvalot tai useampia sellaisia senon-muutossarjalla, niin lumisade ei haittaa senkään vertaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.