Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uusi ympäristötuki tarkastelussa  (Luettu 301312 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8368
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Paperithan pidetään kunnossa ja pellossa eletään kuin Ellun kanat.  8) Kannattaa tuollaiset ylitykset tasata muilla lohkoilla ettei tule sanktioita.
Vaikea on lannoittaa jetsulleen kun lannoitteen juoksevuuskin vaihtelee. Vaikea noita lannoituksia tarkallen on myöskään tarkastaa kun vanhoja lannoitteita jää varastoon ja uutta tulee kun kesälannoitukset on menossa.

Mystinen kesälaatumies

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Ok. Eli pistän kirjanpitoon 4,81 suursäkillistä. Koitan hukata tuon ylijäävän 120kg sitten johonkin kasvulohkolle mihin jää varaa laittaa lisää.
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Tuo Ylö Pneuma on kyllä tarkka. 50 kg alitus / 10 ha. Eli viimäset ajoin kuivalle töyräälle eestaas. Niin sain loppumaan. Ehkä 100 m ylimääräistä joutui ajamaan.

Juko on apulantapuolelta tarkka kilolleen. Ainoa ongelma on, että minimiannos on n oin 180 kg/ha. Ei ihan onnistu syyslannoitus ilman jotain "fylliä"   TOS Siementä voi mennä hiukan yli, kun muuttuu liukkaammaksi kourut ajan kanssa, mutta jos on semmoista nihkeäpeitattua, alkaa peittausmoska jauhottumaan siihen syöttimiin, ehkä sen karistaja-akselin takia. Eli vähentää syöttöä ajan kanssa.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Haluaisin tietää että miten tarkkaan kirjanpitoon lyötyjä lannoitemääriä tarkistetaan.

Kun itse nyt kirjasin syysrukiille 3kg liikaa typpeä hehtaarille niin mikä on sanktio? Tuleeko satasten lasku vai sanooko tarkastaja että sovitaan tämä tässä ja ottaa pari tiiliskiveä maasta ja pyytää minua laittamaan munat sinne väliin ja KLANG, johon tarkastaja voi sitten todeta että eiköhän tämä sitten ollut tällä selvä.

Joku mittaa sian syöttökaukalon pituuden ulkoreunoista ja toinen sisäreunoista, mistä näistä tietää  :o

Lannoitevalvonnassa piti 5 v lohkokirjanpito ja lannoitteiden ostot ja kuitit laittaa.

-SS-

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa


Kun itse nyt kirjasin syysrukiille 3kg liikaa typpeä hehtaarille niin mikä on sanktio? Tuleeko satasten lasku vai sanooko tarkastaja että sovitaan tämä tässä ja ottaa pari tiiliskiveä maasta ja pyytää minua laittamaan munat sinne väliin ja KLANG, johon tarkastaja voi sitten todeta että eiköhän tämä sitten ollut tällä selvä.

AUUUTS 😵😲
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa


Kun itse nyt kirjasin syysrukiille 3kg liikaa typpeä hehtaarille niin mikä on sanktio? Tuleeko satasten lasku vai sanooko tarkastaja että sovitaan tämä tässä ja ottaa pari tiiliskiveä maasta ja pyytää minua laittamaan munat sinne väliin ja KLANG, johon tarkastaja voi sitten todeta että eiköhän tämä sitten ollut tällä selvä.

AUUUTS 😵😲

Jos kirjanpitosi on vielä hallussasi, niin kirjaa tarkka annos ja lannoita kevätviljat vähemmällä lannoitteella. Niin varastosi ja kirjanpitosi pitävät kylvöjen jälkeen kutinsa. Eli jännäystä tietty kevätkylvöihin asti, tuskinpa osuu. Jos sulla on käytössä ollut sidottu muistiinpanokirja, numeroiden muuttaminen voi olla haastavampaa. Sanktiot voivat olla suuremmat kuin uusi muistiinpanokirja.

Tuollainen epämukava olo sanktion mahdollisuudesta on hankala. Siksi määrät pitää jättää varmuudella vähemmäksi kuin sallittu. Olen joskus ajanut viimeiset vedot pienemmällä vaihteella kylvökoneessa, jotta olen saanut tarkasti riittämään. Pinta-alamittarin ja lannoitesäkkien laskelma joka täytöllä pitää olla muistissa vaikka ladonseinässä, niin alkaa näkyä, meneekö  tasan.

Yksi pohjoiselta länsirannikolta kotoisin oleva kauppias ykskantaan totesi päivitellessäni lannoitusrajoja, että edellisen kauden aikana moni isäntä haki käteisellä maksamalla monta suursäkkiä..."ei tarvita kuittia " - tyyliin. Sitä en sitten tiedä, miksi näin. Tai tiedän, mutta en halua tietää.  >:(

Edit: Kaliumsulfaatti on hyvä rakeistettu tuote täyttämään  lannoitelaatikkoa eli voi lantrata typpipitoisia lantoja, jos pienin asetus on liian suuri esimerkiksi syyslannoituksessa. Jollei siis käytä valmiiksi NK-lannosta.

-SS-

Viimeksi muokattu: 13.04.15 - klo:06:57 kirjoittanut -SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5151
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Ei kai voihan sen kuitin ottaa. Pitää vaan olla näyttämättä sitä muille kuin verottajalle.  ::)

Täällä kävi kerran yhdelle viljelijälle pikku moka, kun lannoitteli innoissaan tasan sallitun määrän peruslohkon pinta-alan mukaan, mutta sehän ei ole sama kuin viljelty ala....
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Ei kai voihan sen kuitin ottaa. Pitää vaan olla näyttämättä sitä muille kuin verottajalle.  ::)

Täällä kävi kerran yhdelle viljelijälle pikku moka, kun lannoitteli innoissaan tasan sallitun määrän peruslohkon pinta-alan mukaan, mutta sehän ei ole sama kuin viljelty ala....

Tuo tulee vastaan varmaan jos on valtaojapientareita ja suojakaistoja. Muuten varmaankaan ei tarvitse erotella reunaojia pois alasta ja vähentää viljeltyä alaa ? Sarkaojitettua peltoa kyllä pidetään viljelyalana sekä satotuotteille että panoksille, koko lohkoa.

Onhan aika markkinat, jos niitä piiriojien pohjia pitää ruveta vähentelemään ?  :-\

-SS-

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa




Täällä kävi kerran yhdelle viljelijälle pikku moka, kun lannoitteli innoissaan tasan sallitun määrän peruslohkon pinta-alan mukaan, mutta sehän ei ole sama kuin viljelty ala....
[/quote]

Tuo tulee vastaan varmaan jos on valtaojapientareita ja suojakaistoja. Muuten varmaankaan ei tarvitse erotella reunaojia pois alasta ja vähentää viljeltyä alaa ? Sarkaojitettua peltoa kyllä pidetään viljelyalana sekä satotuotteille että panoksille, koko lohkoa.

Onhan aika markkinat, jos niitä piiriojien pohjia pitää ruveta vähentelemään ?  :-\

-SS-
[/quote]
Huh, pelästyin ihan samaa nyt ku näin tän tekstin. Taas asia mitä ei ole tullut koskaan miettineeksi. Viime vuonna menikin lannoitteet kaikki, ei muruakaan jäänyt. Eli jos joku tarkastaa niin nyt pääsee helposti laskemaan ku lähtötilanne on nolla.
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5151
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Eikun kyllä mun mielestä kyseessä oli just reunaoja. Eli kilo tai kaksi alle maksimin niin no probleemo.. Voin tämän kyllä vielä tarkistaa. Eihän valtaojia lasketa pinta-alaan? Täytyy myöntää, että itse vasta opettelen näitä asioita ja olen vain sivusta seurannut touhua.

Meillä ainakin viljelty ala on joka lohkolla pienempi kuin peruslohkon ala? Tämä siis viljelysuunnittelu ohjelmassa..

Sarkaojista ei tietoa, kun niitä ei itseltä löydy.

Viimeksi muokattu: 13.04.15 - klo:07:34 kirjoittanut ja101

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Ripcord

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Lohko rajoittui vesistöön?

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Eikun kyllä mun mielestä kyseessä oli just reunaoja. Eli kilo tai kaksi alle maksimin niin no probleemo.. Voin tämän kyllä vielä tarkistaa. Eihän valtaojia lasketa pinta-alaan? Täytyy myöntää, että itse vasta opettelen näitä asioita ja olen vain sivusta seurannut touhua.

Meillä ainakin viljelty ala on joka lohkolla pienempi kuin peruslohkon ala? Tämä siis viljelysuunnittelu ohjelmassa..

Sarkaojista ei tietoa, kun niitä ei itseltä löydy.

jos visussa on viljelty ala eri kuin peruslohkon ala, niin eikös tuossa tuu vaikeuksia, jos visusta siirtää tiedot vipuun, menee homma turhan sekaiseksi, kun aletaan käyttämään tosiasiallisesti viljeltyjä pinta-aloja ja sitten erikseen peruslohkon alat.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Hakuopas sivu 36.

Suojakaistat alle 3 m ja valtaojien pientareet 1 m ovat kasvulohkon alaa. Lähtee pellon reunasta tai yli 3 m valtaojan niskasta. Piiriojast ja alle 3 m reunaojat, kasvulohko lähtee ojan pohjalta, jos ei ole piennarta tai jos on suojakaista.

Olen laskenut viljelysuunnitteluohjelmalla kasvulohkoittain. Ainoastaan joenrannan suojakaista vähentää lannoitteen ja siementen käyttöä, en ole ottanut huomioon valtaojan 1 m piennarta. Olisi tietenkin helpompi laskea jos tekisi suojakaistasta oman kasvulohkon. mutta kun lupa on 3 m asti pitää osana viljeltyä alaa, niin olen pitänyt.

-SS-

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Aloin jo pohtimaan että millä hinnalla sitä kannattaa ympäristökorvaukseen lähteä. Jos en tuosta saisi pelkästään tuon 54€/ha niin eipä olisi vaivan väärtti.  Tässä on pakko mennä tuon 80% kasvipeitteisyden mukaan että saa päälle 100€ ha ja jonkinlaisen korvauksen vaivannäölleen,


Lähtisinkö tähän mukaan sivutoimisena viljelijänä jos peltoa olisi 20 hehtaaria ja korvaus 54€ +4€ ja tukea tulisi 1160€. Noin naurettavalla korvauksella ei saa edes ihmisarvoista tuntipalkkaa itselleen kun tuosta menee  toimenpiteiden kuluihinkin jo melko suuri osuus.

Duunarin pitää saada se 100€ nettoa 7,5h työstä per päivä että pystyy elämään.
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uusi ympäristötuki tarkastelussa
Aloin jo pohtimaan että millä hinnalla sitä kannattaa ympäristökorvaukseen lähteä. Jos en tuosta saisi pelkästään tuon 54€/ha niin eipä olisi vaivan väärtti.  Tässä on pakko mennä tuon 80% kasvipeitteisyden mukaan että saa päälle 100€ ha ja jonkinlaisen korvauksen vaivannäölleen,


Lähtisinkö tähän mukaan sivutoimisena viljelijänä jos peltoa olisi 20 hehtaaria ja korvaus 54€ +4€ ja tukea tulisi 1160€. Noin naurettavalla korvauksella ei saa edes ihmisarvoista tuntipalkkaa itselleen kun tuosta menee  toimenpiteiden kuluihinkin jo melko suuri osuus.

Duunarin pitää saada se 100€ nettoa 7,5h työstä per päivä että pystyy elämään.

Sanopas se. On sen verran säätämistä, että ei palkoille ainakaan pääse. Jos ihan mitä vaan tekisi muuta keikkaa sijalle, kympillä tunti voisi vaikka siivoilla jotakin kellareita, tuolla tuntihinnalla menisi kiljuen kaupaksi, kahden ja puolen viikon työt ja se sama raha olisi siinä. Ei tarviisi käydä kurssilla eikä ihmetellä lannoiterajoja ja istuskella pirtissä tietokoneen vieressä kymmeniä tunteja miettien eri vaihtoehtoja ja kalliita ohjelmia hankkia. Laskin tuossa, että 35 h olen istunut enemmän tai vähemmän keskeneräisissä tiedotustilaisuuksissa ja ns. koulutuksissa. Ympäristökorvausta lähinnä niissä läpikäytiin, melkein kaikki muut asiat ohitettiin joko ei vielä tiedossa tai muuten vaan epäkiinnostavina, vaikka todellakin, se 60 - 100 €/ha  on vain noin 1/4 koko tukipotista. Suorastaan naurettavan iso painoarvo tälle ympäristökorvaukselle on annettu.

Mutta jos olisit saanut sen 15  ha suojavyöhykkeelle, 5 ha LHP ja riistalle, niin sitten olisit jo tienannutkin jotain 8000 € !

-SS-