4,5 metrinen äes, piikkijaolla, joka vastaa 5 metrin leveyttä, syvyydellä 4cm, Hts,Hss,Hes, satunnaista pehmeää ruoppaa. Optimi traktorikoko on 120 Din-horsepower. 6800:lla menee mukavasti, 143:lla kuin sukkasillaan, mutta 805:lla on vaikeaa. Käy koneen voimille, eikä ole järkevää äestellä sillä. Taannoin, kun haeskelin käytettyä 6850:stä, eräs isäntä oli vaihtamassa sitä 143:een versuun ja perusteluna oli, että vanha kone ei oikein jaksa vetää 6 metrin Väderstadia. Minun mielestäni uskottava selitys.
Tältä pohjalta kuuden metrin äes 6400:n Valtran perässä saattaa toimia, kun äestelee pinnasta, mutta todennäköisesti silti ollaan tappamassa konetta.
Mulla on 6410:n perässä 6m:n äes, mutta se onkin JD:) Tottapuhuen liian iholla mennään, noin vajaa 120 heppaa koneessa eikä yhtään liikaa. Lataa ei voi käyttää kuten isommalla veturilla. Kovemmilla mailla jaksaa mennä paremmin, mutta kun tuollaista saviseksi luokiteltavaa noin 1% pinta-alasta, ei tuolla paljoa juhlita. Jos veturi vaihtuu isompaan, samalla tulee puolen metrin levityspalat äkeeseen, tasapainoisempi yhdistelmä.
6850:llä en oo äestä vetänyt, mutta mitä aurojen edessä kokemusta, tiukassa paikassa voima loppuu yllättäen. Olisi äkeen edessä kyllä omiaan, siihen hommaan kuin tehty painojakaumaltaan. Jyrän ja täyttökärryn edessä kevät menee paljon leppoisammin.
Tuohon yllä olevaan, 7930JD antaa paikoitellen kaikkensa kymppimetrisen rexiuksen edessä turve/multamaalla kun lataa käytetään reilusti
Kukkamulta vaatii voimaa, muuhun paitsi viljan kasvuun