Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko puun hinnoittelu kohdallaan?  (Luettu 21170 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Puunreaali hinta on laskenut (Oliko Korean sodan) hintapiikin ajoista lähtien kuin lehmän häntä verrattuna muiden alojen reaalituottoon verrattuna.. Silloin ois pitäny hakata kaikki myytäväksi kelpaavat puut

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Vuonna 90 mäntykuitu yli 202 markkaa nyt hankintahinta 28-33 ekua,halpaa on.
Metsä omaisuuden arvo on pudonnut puoleen verrattuna 90 lukuun.
500 mottia x 300 mk/motti tekee 150 000 mk sillä sai neliveto traktorin uuden vuonna 90.
Laskekaa paljonko nyt pitää hakata jotta saa traktorin siinä voi silmät avautua. ;D

Siinä tarvitaan samanverran rahaa.   Markat on vaan muuttunu euroiksi...  ;D ;D

Tällä kertaa puu on niin halpaa että kannosta kaikki ylöspäin laittamalla hakkeeksi saa paremman hyödyn
kuin lahjoittamalla puuston metsäkartelli -firmoille.  8)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Lainaus
Miksei puita voisi luokitella rungon paksuuden mukaan ja se määräisi hintaluokat?

Oletin että joku olisi jo kommentoinut tämän mutta kyllähän se noin on jo. Tukit voidaan hintaluokitella latvan halkaisijan mukaan ja pituuden, eli pienempi voi nousta samaan hintaluokkaan jos tietty pituus. Kuutiot siinä hintaluokassa maksetaan eri hinnan mukaan kuin muut luokat.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Täytyy sanoa et kerrankin oon tyytyväinen puunhintaan.   Viikko sitten myin hankintahakkuuna 120 vuotta
vanhaa männikköä.   Rungoista menee vain tyvitukit, mutta mottihintaan 98 euroa telattuna tienvarteen.

Muut osat rungoista vois vaikka laittaa klapeiksi...  8)
Tuskahiki on köyhän sauna...

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Täytyyhän siitä hyvin saadakkin ku on kasvanu melkeen 50 vuotta ylimäärästä :P

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Täytyy sanoa et kerrankin oon tyytyväinen puunhintaan.   Viikko sitten myin hankintahakkuuna 120 vuotta
vanhaa männikköä.   Rungoista menee vain tyvitukit, mutta mottihintaan 98 euroa telattuna tienvarteen.

Muut osat rungoista vois vaikka laittaa klapeiksi...  8)

Mihinpä pöllit menee, viiluksi?

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Täytyy sanoa et kerrankin oon tyytyväinen puunhintaan.   Viikko sitten myin hankintahakkuuna 120 vuotta
vanhaa männikköä.   Rungoista menee vain tyvitukit, mutta mottihintaan 98 euroa telattuna tienvarteen.

Muut osat rungoista vois vaikka laittaa klapeiksi...  8)

Mihinpä pöllit menee, viiluksi?
Listoiksi. Puun kyljet täytyy olla sileää kuin pullon kylki...  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
eikös männykylki aina ole siliä?  ainakin tuon ikänen.   ite meinasin pylväiks mutta liian paksuja.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9736
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Täytyy sanoa et kerrankin oon tyytyväinen puunhintaan.   Viikko sitten myin hankintahakkuuna 120 vuotta
vanhaa männikköä.   Rungoista menee vain tyvitukit, mutta mottihintaan 98 euroa telattuna tienvarteen.

Muut osat rungoista vois vaikka laittaa klapeiksi...  8)

Mihinpä pöllit menee, viiluksi?
Listoiksi. Puun kyljet täytyy olla sileää kuin pullon kylki...  :)

Nyt kyllä uteliaana tiedustelisin mikäs firma toi on? Tarviiko enemmänkin ja kuinka kaukaa vielä hakee. Tosin omat hankintahakkuut on tällä kertaa ja tältä talvea sitten vissiin  tehty  :( 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
tais ostaa molemmat motis se saha!   kyllä tolla hinnalkla löytys jotain pööliä keltä vaan mutta kuka ja ken kehtaa paria mottia pölkyttää ja raahata tienvarteen onkin toinen juttu.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
tais ostaa molemmat motis se saha!   kyllä tolla hinnalkla löytys jotain pööliä keltä vaan mutta kuka ja ken kehtaa paria mottia pölkyttää ja raahata tienvarteen onkin toinen juttu.
  Meinaat ettei montaa runkoo ole noin vanhaa männikköä ?   8)

Sadan vuoden jälkeen alkaa männynlatva kaartamaan johonkin suuntaan ja ihan vaakatasoon asti.
Siitä seikasta voi hiukan arvailla metsikön ikää.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Tämän päivän maastullissa oli asiallinen mielipide kuitupuun hinnoittelusta. Itse olen ollut samaa mieltä jo kauan. Nyt joku muukin kirjoitti sen julki. Tuntuukin reilulta jos kuitukiinnon hinnalla saa kolmisen grillimakkaraa. Silloin hinta on kohdillaan.

http://digi.viestilehdet.fi/epaper_MT/products/MT_-2014-12-01/pdfs/article_4_7.pdf

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
ja kun hieman tinkii vielä sen makkaran laadusta.   ei taida enerkia-arvolla ihan tehä sahalla tuota määrää?

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Tämän päivän maastullissa oli asiallinen mielipide kuitupuun hinnoittelusta. Itse olen ollut samaa mieltä jo kauan. Nyt joku muukin kirjoitti sen julki. Tuntuukin reilulta jos kuitukiinnon hinnalla saa kolmisen grillimakkaraa. Silloin hinta on kohdillaan.

http://digi.viestilehdet.fi/epaper_MT/products/MT_-2014-12-01/pdfs/article_4_7.pdf

  Tätä meno muutama vuosi, niin valtion pitää maksaa joka kuutiosta tukea, muuten ei kannata harvennuksia tuoda tienlaitaan. Raivurilla vaan sopivaan tiheyteen että tulee tukkia.  ;D

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Onko puun hinnoittelu kohdallaan?
Tämän päivän maastullissa oli asiallinen mielipide kuitupuun hinnoittelusta. Itse olen ollut samaa mieltä jo kauan. Nyt joku muukin kirjoitti sen julki. Tuntuukin reilulta jos kuitukiinnon hinnalla saa kolmisen grillimakkaraa. Silloin hinta on kohdillaan.

http://digi.viestilehdet.fi/epaper_MT/products/MT_-2014-12-01/pdfs/article_4_7.pdf

  Tätä meno muutama vuosi, niin valtion pitää maksaa joka kuutiosta tukea, muuten ei kannata harvennuksia tuoda tienlaitaan. Raivurilla vaan sopivaan tiheyteen että tulee tukkia.  ;D

Melkein väitän että kannattaa hankintana metsät myydä. Itse laskin kahden kaupan erotuksessa MHY:n kautta myydyn hankintakauppaan koivukuidulle lähes 25-50% paremman hinnan kuin pytykauppaan ensiharvennukselle. Pystyssä maskoi muistaakseni n.16€ ja hankinnassa teko palkkojen jälkeen sain 20€/kuutiolta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!