Käsittääkseni rakennusliikkeet ovat tehneet pari halpaa pihattoa mutta vahingosta viisastuneena eivät varmaan enää tee. Meillä oli omat kirvesmiehet, ja tehtiin jonkin verran itse. Jos maanrakennuksen, räjäytyksen, murskauksen tai asfaltoinnin työvoimaa tai omaa työvoimaa ei lasketa, työkuluja tuli vajaa 100 000 kirvesmiehistä (3 yksityisyrittäjää), ehkä 15 tonnia putkimiehestä (putkityöt osineen yhteensä 40 tonnia), 30-40 tonnia sähkömiehistä (tämä turhan suuri mutta olen kuullut paljon pahempiakin. Kannattaa pyrkiä siihen että tontilla on vain yksi sähkömies jota joku kesäpoika pystyy jeesaamaan.), 20 tonnia liippauksista (yhteensä vajaa 4000 neliötä) , jokunen tonni vastaavasta mestarista, muutama tonni kesätyöntekijöistä. Joku vajaa kymppitonnin kalusteasentajista, ja reilu kymppitonni robottiasentajista. Pari tonnia betonielementtien asennuksista. Kattourakassa on paha sanoa työn osuutta, alle kymppitonni luulisin. Autonostureille maksettiin yhteensä kanssa ehkä 5 tonnia tai alle. Kuukulkijan ja diesel saksilavan vuokrat olivat yhteensä reilu 5000 euoroa.
Omaa muuta kuin maanrakennus työtä tuohon päälle max pari tuhatta tuntia. Kaiken kaikkiaan muun kuin materiaalien ja maanrakennuksen hinta oli mielestäni aika pieni. Tehtiin noilla kuluilla siis iso laakasiilo, komponenttivarasto, vasikkala/sosiaalisiipi ja 2 robon navetta. Ja tuskin se rakennusliike niitä materiaaleja niin halvalla saa etteikö niitä itse saisi samaan hintaan kun rakennusfirman katteen tiputtaa pois.
Jos rakentaa "itse" ja saa maanrakennukset (sisältäen sepelit yms) pihoineen tehtyä halvalla, niin ei voi kovin kalliiksi navetta tulla (ainakaan avokouruilla ja jotenkin järkevän hintaisilla kalustusratkaisuilla). Aina vaan mielessä se, että joka lattian pitää kaataa ainakin yhteen suuntaan.
Projektisuunnitelmasi on omaan makuun ehkä liiankin vahvasti portaistettu, vanha navetta vaan suosiolla nuorkarjalle jos mitenkään mahdollista ja kahta roboa kehiin. Mutta rakentaa saman tien kolmeriviseen visiirinavettaan 180 paikkaisen lypsyosaton (jakaa vaikka päädyn aluksi umppareille tms) ja kun karja, talous ja jaksaminen antaa myöten niin heitää sen kolmannen robon sisään. Ja sitten toteaa että siitä kun sen hyvin hoitaa niin irtoaa jo tarpeeksi elantoa eikä kannata jollain maitotehtaalla lähteä elvistelemään.
ymppilupa saman tien reilu 200 lehmälle tietty jos alat antavat myöden.
edit: Kesätyöntekijöitä kanattaa muuten hankkia tällaisiin hommiin jos niitä yhtään ehtii valvoa ja etukäteen miettiä mitä tekevät. Timpuriyrittäjä maksaa sen 30 euroa / tunti. Alaikäinen kesätyöntekijä maksaa ehkä 8 euroa tunti kaikkine kuluineen (esim. eläkkeitä ei tarvitse maksaa).