Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa  (Luettu 11560 kertaa)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
viittaan tällä maanantain mielipidekirjoitukseen, jossa haikaillaan parsinavetoiden perään. Aikansa kutakin, mutta kyllä aika tulee ajamaan väistämättä ohi parsinavetoista varsinkin 1970-80 luvulla tehdyistä.Hyviä puolia on vanhaa laajentaessa halpa hinta, mutta siihen ne hyvät puolet loppuvat.
Jokaisen kehittyvän maitotilan, joka meinaa jatkaa tulevaisuudessa pitää miettiä miten ja millä aikavälillä lehmät saadaan irti remmeistä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
elä sano, justiisa lähetin parsivirmaan tarjouspyynnön
Elämä on parasta kometiijjaa

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
sitäpaetti parsinavetta on PARAS
Elämä on parasta kometiijjaa

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
sitäpaetti parsinavetta on PARAS

HEH HEH!
Oon vaatimaton!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9735
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
sitäpaetti parsinavetta on PARAS

Yhden ihmisen työpaikkana varmaan parempi kuin pihatto, tosin ei mulla oo kokemusta kuin parsinavetasta - eikä tuu  8)

Nykyään ajatellaan kaikki eläimen näkökulmasta , jossa ihminen unohdetaan ! Halpa ja koneellistettu parsinavetta antaa sopivalla työmäärällä elannon yhdelle ihmiselle, mutta antaako pihatto ja pystyykö sitä hoitamaan mitenkään yhden ihmisen pyörittämänä?

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
sitäpaetti parsinavetta on PARAS

HEH HEH!

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Jospa samaan syssyyn kiellettäisiin kaikki ritiläpohjaiset pihatot?   :-X Vapaana oleva eläin on ihannetilanne, mutta ritilällä hiihtely ja liukasteluko on niin paljon parempi vaihtoehto. Ei ole mikään on/off juttu tuokaan navettatyyppi. Eläimen terveys on tavoiteltavin navettatyypistä riippumaton ihannetilanne.

Näin aikoinaan niin hyviä pieniä karjoja, joissa eläimet oli passattu viimeisen päälle parsiinsa, että ei mene läpi -hyvinvointi perustelu.

Jos parsi on paha, laitetaan paremmaksi -jokaisen eläimen on saatava multaa varpaidensa väliin ja lunta  ;)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Uusiahan ei saa enää pian tehdä mutta koska pitäminen vanhoissa kielletään? Siinä moni saa hyvän syyn parantaa elämänlaatuaan ja pistää ne iesuksen elukat vihdoinjaviimein autoon :)  Ja pellot luomuun, ja ruveta myymään tuotteen sijaan mielikuvaa :) Sehän on sitä trendikästä nykypäivää.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Mielikuvia myydään. Ensin kiellettiin tavalliset häkkikanalat, seuraavaksi on parsinavetoiden vuoro. Tuotteen ostajalla ja tuenmaksajalla on oikeus määrätä. Siirtymäaika tullee olemaan senverran pitkä, että nykyiset parsinavetat saadaan kulutettua loppuun.
Mystinen kesälaatumies

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Mulla on sellainen paha pelko että jos eläin saisi valita niin se valitsisi hyvän parsinavetan ja kunnon laidunnukseen kesällä. Pihatto ja siihen liityvä kilpailu ei välttämättä miellytä eläintä vaikka ihminen luulee sen olevan paras.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Mulla on sellainen paha pelko että jos eläin saisi valita niin se valitsisi hyvän parsinavetan ja kunnon laidunnukseen kesällä. Pihatto ja siihen liityvä kilpailu ei välttämättä miellytä eläintä vaikka ihminen luulee sen olevan paras.
Meillä, kun on molemmat, joten omasta mutu tuntemuksesta voin sanoa, että lehmissä on eroa. Meillä osa lehmistä hakeutuu viimeiseen lastiin iltaisin, että saavat jäädä yöksi parsinavettaan. Näillä ei tuotokset heilahtele, eikä muutenkaan olo tunnu pakkopullalta. Ne vain ovat tämän mukavaksi havainneet. Osalla taas parteen jääminen ei ole mikään vaihtoehto, kiimassa kun jäävät on meteli sen mukainen. Parsinavetan puolustajat vetävät aina sen arka lehmä-kortin, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Nämä omantien kulkijat ovat usein melko röyhkeitä ja mukavuudenhaluisia, ei mitään nurkkapielen mittaajia. ;D

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Ei tää asia ihan yksselitteinen oo. Mää oon nähny tosin hyvin hoidettuja elukoita parsissa ja tosi kurjia sorkkavikasia elukoita pihatossa. Tietty myös toisinpäin. Mulla on parsinavetta ja mielestäni mun elukat on suht hyvässä kunnossa ja ovat onnellisia. Ainaki siitä kun pääsevät laitumelle.

Mun mielestä laiduntaminen pitäs olla pakollista. Sen verran tekee elukalle hyvää, niin fyysisesti kun henkisesti.
Pihattoihmistenki kannattas aatella, jos ei elukoita, nii ainaki ittiään sen verran että jos elukat paskantaa 3kk ulkona nii montako pytyllistä on lieteralli vähempänä...

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Ei tää asia ihan yksselitteinen oo. Mää oon nähny tosin hyvin hoidettuja elukoita parsissa ja tosi kurjia sorkkavikasia elukoita pihatossa. Tietty myös toisinpäin. Mulla on parsinavetta ja mielestäni mun elukat on suht hyvässä kunnossa ja ovat onnellisia. Ainaki siitä kun pääsevät laitumelle.

Mun mielestä laiduntaminen pitäs olla pakollista. Sen verran tekee elukalle hyvää, niin fyysisesti kun henkisesti.
Pihattoihmistenki kannattas aatella, jos ei elukoita, nii ainaki ittiään sen verran että jos elukat paskantaa 3kk ulkona nii montako pytyllistä on lieteralli vähempänä...

Ja kun pihaton ovet auki laituumelle niin pari kolme henggailee pihalla loppu seurakunta sisällä... 
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Mulla on sellainen paha pelko että jos eläin saisi valita niin se valitsisi hyvän parsinavetan ja kunnon laidunnukseen kesällä. Pihatto ja siihen liityvä kilpailu ei välttämättä miellytä eläintä vaikka ihminen luulee sen olevan paras.

täytynee plussata
Elämä on parasta kometiijjaa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
ite aina ihmetelly noita honkajoen vierailuja joita aika tiuhaan joillain pihatoilla ja itellä ei es vasikoita kuollu vuosiin, mutta nehän onkii parsilehmien jälkeläisiä ja kohta taas talven sisällä, muuten ulkona.   lehmätkin käy vaan kääntymässä sisälä lypsyn ajan.   laitumet ihan vieressä ja mettään pääsevät kun haluaa laitumelta.