Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa  (Luettu 11769 kertaa)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
On se vaan lysti kun on pihatto niin tuo ulkona pitokin on niin helppoa. Ovi auki ja lypsävät menee ja tulee niinku tahtoo. Yleensä ulkona on vain 0-20% lehmistä niin kaippa niillä on navetassa paremmat olosuhteet kun ite saavat paikkansa valita. Yötäpäivää ulkona on sitten nuoriso ja umpparit.
Sitä minä kaikkein vähiten ymmärrän että parsinavetoita puolustetaan hoitajan hyvinvoinnilla  :o
Kyllä meillä ainakin pompsahti olosuhteet ihan eri sfääreihin kun vaihettiin navettaa. Lämpötila, ilmanlaatu ja työergonomia on parantunut huomattavasti. Ja ne elukat jotka sinne parsinavettaan kaipaa on niitä parsinavetan pilaamia jalkavammasia. Parsinavetassa niiden vaivoihin ei vaan kiinnitetä niin huomiota kun eivät joudu käveleen ruokansa ja lypsynsä eteen. Hassua sitten kun täällä monesti parsinavetan pitäjät huutelee pihattojen ontuvista lehmistä.
Onneksi ei tarvii ikinä enää palata parsihelvettiin!!!
Ja aatteles kuinka helppoa se olis,jos sullaki olis toimiva automaattilypsy ;D ;D

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
mitteehää miun tuolle parsinavetalle pittee tehä. sytytänkö tulen nurkan alle vai tilloonko kaevurmiehen hakkomaan murusiksi. lehmii siellei oo ollunna sen jäläkeen ku helemi-aininikki se miun anoppi muutti kaapuntiin. siälittää vuan jos hyvä romuvarasto pittee hävittee.  :o ::)

Jätteiden polttohan on kielletty joten...  :D
Mää en oo vielä keksiny mitä vanhalla tekis. Konekorjaamoa tai muuttamista umppareiden ja isojen hiehojen pihatoksi oon miettiny mutta peltoa ei oo vielä tarpeeksi :(
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Sokerirotta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Tilastojen valossa parsinavetta ei ole pihattoa huonompi..

Vertaus ihmismaailmasta.. Ihmistenkin elinikä on vain kasvanut, kun meidät on siirretty rymyhommista toimistotöihin  ;D Eli ei ihmiskehokaan vaadi luonnonmukaista sateessa seisomista ja maakuopassa makaamista..

Minkä tilastojen?

Se, että parsinavetassa on pitkäikäisiä eläimiä, ei tarkoita, että ne automaattisesti voisivat hyvin. Minäkin olen ollut lomittajana aikoinani parissa sellaisessa paikassa, missä lehmät olivat vallan iäkkäitä, vaikka makailivatkin pelkän kumimaton päällä patit jaloissaan. Mitään (sen aikaisia) eläinsuojelusäädöksiä ei tietenkään rikottu, vaikka kuivitus oli lähinnä vitsi ja parsirakenteet, juomakupit, yms. suoraan 70-luvulta tai jostain. Eivätkä ne eläimet mitään valtavia määriä lypsäneet, mutta velaton tila mitään mahdottomia tarvitse... Olipas kuitenkin kaikilla lehmillä OMA NIMI ja niitä raaputeltiin korvan takaa... täytyihän niiden olla aivan mahdottoman hyvinvoivia!  ::) Paljon enemmän kertoo nuo eläinlääkintäkulut, ne kun yleensä pihattoon siirryttäessä vähenee melko dramaattisesti siitäkin huolimatta, että vapaana olevaa eläintä on huomattavasti helpompi tarkkailla ja diagnosoida, kun parteen sidottua ja pienemmätkin vaivat näkyvät helpommin.

Se on kyllä totta, että ei terve ruumis työtä kaipaa! Mutta jotain liikuntaa päivittäin kuitenkin, menee nyt vaikka kattomaan pitkäaikaissairaita tai vanhuksia hoitolaitoksiin, taudit iskee, kun liikkuminen lakkaa.
Ennen kaikki oli huonommin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa


Se on kyllä totta, että ei terve ruumis työtä kaipaa! Mutta jotain liikuntaa päivittäin kuitenkin, menee nyt vaikka kattomaan pitkäaikaissairaita tai vanhuksia hoitolaitoksiin, taudit iskee, kun liikkuminen lakkaa.

Kumpi tuossakin nyt sitten on ensin , se tauti vai liikkumattomuus. Eli kumpi oli ensin muna vai kana ;) Kumpa noidenkin ihmisten oikeuksista ja ihmisarvoisesta kohtelusta pidettäis samaa keskustelua yllä kuin lehmän kohtelusta :( Ihminen kun on ihminen loppuun saakka ja lehmä on kuitenkin "vain" eläin :-X

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
En itse ota kantaa tuohon kumpi on parempi. Ittellä on vanha parsinavetta käytössä. Mutta mielestäni oleellisen tärkeä asia on että pankki ei määrää mitä teet. Meinaan vaan että tommonen noin miljoonan hotelli on raskas kuolletettava. Siihen sitte päälle kaikki mitä tulee tuon laajennuksen mukana. Saattaa tulla yllätyksenä jollekkin että miten paljon sitä -merkkistä onkaan maksettavana. Sitten on vielä yksi mitätön seikka nimittäin se OMA hyvinvointi. Itse navettä rutiinit varmaan helpottuu. Mutta silti voi muun työn määrä yllättä. Toivon toki vilpittömästi kaikille  innokkaille onnistumista. Mutta itse lopetan lehmänpidon  tuohon parsinavettaan.  Sitten teen niitä muita yllättäneitä töitä ::) Sekä kasvatan luomu kauraa ja villisikoja ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Tilastojen valossa parsinavetta ei ole pihattoa huonompi..

Vertaus ihmismaailmasta.. Ihmistenkin elinikä on vain kasvanut, kun meidät on siirretty rymyhommista toimistotöihin  ;D Eli ei ihmiskehokaan vaadi luonnonmukaista sateessa seisomista ja maakuopassa makaamista..

Minkä tilastojen?

Se, että parsinavetassa on pitkäikäisiä eläimiä, ei tarkoita, että ne automaattisesti voisivat hyvin. Minäkin olen ollut lomittajana aikoinani parissa sellaisessa paikassa, missä lehmät olivat vallan iäkkäitä, vaikka makailivatkin pelkän kumimaton päällä patit jaloissaan. Mitään (sen aikaisia) eläinsuojelusäädöksiä ei tietenkään rikottu, vaikka kuivitus oli lähinnä vitsi ja parsirakenteet, juomakupit, yms. suoraan 70-luvulta tai jostain. Eivätkä ne eläimet mitään valtavia määriä lypsäneet, mutta velaton tila mitään mahdottomia tarvitse... Olipas kuitenkin kaikilla lehmillä OMA NIMI ja niitä raaputeltiin korvan takaa... täytyihän niiden olla aivan mahdottoman hyvinvoivia!  ::) Paljon enemmän kertoo nuo eläinlääkintäkulut, ne kun yleensä pihattoon siirryttäessä vähenee melko dramaattisesti siitäkin huolimatta, että vapaana olevaa eläintä on huomattavasti helpompi tarkkailla ja diagnosoida, kun parteen sidottua ja pienemmätkin vaivat näkyvät helpommin.

Se on kyllä totta, että ei terve ruumis työtä kaipaa! Mutta jotain liikuntaa päivittäin kuitenkin, menee nyt vaikka kattomaan pitkäaikaissairaita tai vanhuksia hoitolaitoksiin, taudit iskee, kun liikkuminen lakkaa.
Minkä tilaston mukaan pihattokarjoissa eläinlääkintäkulut ovat pienemmät... tai jos löydät sellaisen tilaston, niin johtuuko se oikeasti siitä että sairauksia ei ole hoidettu  ::) Tai sitten siitä, että isoissa karjoissa tauteja ei ole edes havaittu.... tai että sairas eläin on niin vaivalloinen hoitaa että sairaus parannetaankin pulttipyssyllä.

En mä siis mitenkään kehu parsinavettoja, mutta niissäkin on oikeasti tosi hyviä.. ääripäässä epäkuntoinen pihattonavetta on todellinen helvetti maan päällä  :-X
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
En itse ota kantaa tuohon kumpi on parempi. Ittellä on vanha parsinavetta käytössä. Mutta mielestäni oleellisen tärkeä asia on että pankki ei määrää mitä teet. Meinaan vaan että tommonen noin miljoonan hotelli on raskas kuolletettava. Siihen sitte päälle kaikki mitä tulee tuon laajennuksen mukana. Saattaa tulla yllätyksenä jollekkin että miten paljon sitä -merkkistä onkaan maksettavana. Sitten on vielä yksi mitätön seikka nimittäin se OMA hyvinvointi. Itse navettä rutiinit varmaan helpottuu. Mutta silti voi muun työn määrä yllättä. Toivon toki vilpittömästi kaikille  innokkaille onnistumista. Mutta itse lopetan lehmänpidon  tuohon parsinavettaan.  Sitten teen niitä muita yllättäneitä töitä ::) Sekä kasvatan luomu kauraa ja villisikoja ;D

Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt... työ helpottuu navetassa ja muu työ lisääntyy +- ? En silti tokikaan halua mollata muiden pihattoon siirtymistä, mutta mun  tulevaisuuteen ei kuulu pihattoa. On vain yksi suunta millä helpotetaan sekä lehmien ja mun hyvinvointia , mutta sen aika ei ehkä ole vielä ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Tilastojen valossa parsinavetta ei ole pihattoa huonompi..

Vertaus ihmismaailmasta.. Ihmistenkin elinikä on vain kasvanut, kun meidät on siirretty rymyhommista toimistotöihin  ;D Eli ei ihmiskehokaan vaadi luonnonmukaista sateessa seisomista ja maakuopassa makaamista..

Minkä tilastojen?

Se, että parsinavetassa on pitkäikäisiä eläimiä, ei tarkoita, että ne automaattisesti voisivat hyvin. Minäkin olen ollut lomittajana aikoinani parissa sellaisessa paikassa, missä lehmät olivat vallan iäkkäitä, vaikka makailivatkin pelkän kumimaton päällä patit jaloissaan. Mitään (sen aikaisia) eläinsuojelusäädöksiä ei tietenkään rikottu, vaikka kuivitus oli lähinnä vitsi ja parsirakenteet, juomakupit, yms. suoraan 70-luvulta tai jostain. Eivätkä ne eläimet mitään valtavia määriä lypsäneet, mutta velaton tila mitään mahdottomia tarvitse... Olipas kuitenkin kaikilla lehmillä OMA NIMI ja niitä raaputeltiin korvan takaa... täytyihän niiden olla aivan mahdottoman hyvinvoivia!  ::) Paljon enemmän kertoo nuo eläinlääkintäkulut, ne kun yleensä pihattoon siirryttäessä vähenee melko dramaattisesti siitäkin huolimatta, että vapaana olevaa eläintä on huomattavasti helpompi tarkkailla ja diagnosoida, kun parteen sidottua ja pienemmätkin vaivat näkyvät helpommin.

Se on kyllä totta, että ei terve ruumis työtä kaipaa! Mutta jotain liikuntaa päivittäin kuitenkin, menee nyt vaikka kattomaan pitkäaikaissairaita tai vanhuksia hoitolaitoksiin, taudit iskee, kun liikkuminen lakkaa.
Minkä tilaston mukaan pihattokarjoissa eläinlääkintäkulut ovat pienemmät... tai jos löydät sellaisen tilaston, niin johtuuko se oikeasti siitä että sairauksia ei ole hoidettu  ::) Tai sitten siitä, että isoissa karjoissa tauteja ei ole edes havaittu.... tai että sairas eläin on niin vaivalloinen hoitaa että sairaus parannetaankin pulttipyssyllä.

En mä siis mitenkään kehu parsinavettoja, mutta niissäkin on oikeasti tosi hyviä.. ääripäässä epäkuntoinen pihattonavetta on todellinen helvetti maan päällä  :-X


Jos omaa eläinlääkäriä on uskominen , niin se on juuri näin. Esim. jos poikimahalvaus lehmä ei nouse ekalla hoidolla niin honkajoki kutsuu
T. nimim. kolme hoitoa laidunhalvaukseen vuorokauden sisään, ei kuulemma ole edes normaalien poikkeavuuksien markinaalien sisällä, mutta nätisti se just märehti, vaikka pumpun piti jo kaikkien lakien mukaan pettää :( Niin ja olihan se jo päivällä laitumella, vaikka aamulla käveli päin seiniä notkuvin polvin - pikkujoulu tunnelmissa ::)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
En itse ota kantaa tuohon kumpi on parempi. Ittellä on vanha parsinavetta käytössä. Mutta mielestäni oleellisen tärkeä asia on että pankki ei määrää mitä teet. Meinaan vaan että tommonen noin miljoonan hotelli on raskas kuolletettava. Siihen sitte päälle kaikki mitä tulee tuon laajennuksen mukana. Saattaa tulla yllätyksenä jollekkin että miten paljon sitä -merkkistä onkaan maksettavana. Sitten on vielä yksi mitätön seikka nimittäin se OMA hyvinvointi. Itse navettä rutiinit varmaan helpottuu. Mutta silti voi muun työn määrä yllättä. Toivon toki vilpittömästi kaikille  innokkaille onnistumista. Mutta itse lopetan lehmänpidon  tuohon parsinavettaan.  Sitten teen niitä muita yllättäneitä töitä ::) Sekä kasvatan luomu kauraa ja villisikoja ;D

Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt... työ helpottuu navetassa ja muu työ lisääntyy +- ? En silti tokikaan halua mollata muiden pihattoon siirtymistä, mutta mun  tulevaisuuteen ei kuulu pihattoa. On vain yksi suunta millä helpotetaan sekä lehmien ja mun hyvinvointia , mutta sen aika ei ehkä ole vielä ;D
Joo ei meilläkään ihan vielä olla lopettamassa. Mutta uutta ei kyllä tehdä.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65964
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
tuossa yhtä 2006 pellervoa lueksin ja siinä oli yksi parsinavetta jossa 35 lypsävää ja isäntä oli tehnyt paljon parannuksia erkonomiasta lähtien ja mietin sitä kuin helpolla siellä karjan sai hoitaa...    toisaalta katellu erään tutun pihattoa josta vielä pari vuotta sitten sain käydä nostelemassa etukuormaimella raatoja honkajokisen kyytiin, kun ei muuta nosturia ollu, ja niitä oli pari kolme vuoteen ja lehmiä oli vain puoltoista kertaa omani määrä!     jotenkin hirvitti.      ja aika pieneksi oli tehty jo alussa mutta nyt auttamatta liian ahdas jatkajalle.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
tuossa yhtä 2006 pellervoa lueksin ja siinä oli yksi parsinavetta jossa 35 lypsävää ja isäntä oli tehnyt paljon parannuksia erkonomiasta lähtien ja mietin sitä kuin helpolla siellä karjan sai hoitaa...    toisaalta katellu erään tutun pihattoa josta vielä pari vuotta sitten sain käydä nostelemassa etukuormaimella raatoja honkajokisen kyytiin, kun ei muuta nosturia ollu, ja niitä oli pari kolme vuoteen ja lehmiä oli vain puoltoista kertaa omani määrä!     jotenkin hirvitti.      ja aika pieneksi oli tehty jo alussa mutta nyt auttamatta liian ahdas jatkajalle.

Nykyään olis varmaan tietoa, miten pykätään vaikka uus parsinavetta jos sellaisen haluaa. Siis sellainen missä hoitajan ja eläinten hyvinvointiin on kiinnitetty huomiota. itte oon käynyt uuden parsinavetan avoimissa ovissa muistaakseni keväällä -08 ja oikein mitään muuta ei jäänyt muistiin , kuin se että olispa ittelläkin tälläinen ;D Tilava ... ilmava ... koneellistettu. Tosin nuorkarja eleli mun mielikuvin kuin pihatossa. Tai siis joka ikäryhmälle oli kunnollisen kokoiset karsinat omine makuuparsineen. Tosin sitä en nyt sitten enää tiedä oliko tuo edes hinnaltaan pihattoa edullisempi. Tosin milk masteri ja kiskot ainakin muistaakseni oli "vähän käytettyjä" ropottiin siirtyneestä parsinavetasta.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
On se vaan lysti kun on pihatto niin tuo ulkona pitokin on niin helppoa. Ovi auki ja lypsävät menee ja tulee niinku tahtoo. Yleensä ulkona on vain 0-20% lehmistä niin kaippa niillä on navetassa paremmat olosuhteet kun ite saavat paikkansa valita. Yötäpäivää ulkona on sitten nuoriso ja umpparit.
Sitä minä kaikkein vähiten ymmärrän että parsinavetoita puolustetaan hoitajan hyvinvoinnilla  :o
Kyllä meillä ainakin pompsahti olosuhteet ihan eri sfääreihin kun vaihettiin navettaa. Lämpötila, ilmanlaatu ja työergonomia on parantunut huomattavasti. Ja ne elukat jotka sinne parsinavettaan kaipaa on niitä parsinavetan pilaamia jalkavammasia. Parsinavetassa niiden vaivoihin ei vaan kiinnitetä niin huomiota kun eivät joudu käveleen ruokansa ja lypsynsä eteen. Hassua sitten kun täällä monesti parsinavetan pitäjät huutelee pihattojen ontuvista lehmistä.
Onneksi ei tarvii ikinä enää palata parsihelvettiin!!!
On sen verran pitkät kuljetusmatkat ettei pysty olemaan jalkavaivaisia,vaikka parsinavetta onkin.Tuo ulosmeno haluttomuus johtuu siitä,lehmät siellä missä ravinto,viisaimmat lehmät pystyy pyytämään jopa tuoreempaa laidunta entisen vaihtoehdoksi,jos tähän annetaan mahdollisuus.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65964
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
eikös ne kehoita jotenkin kierrättämään laitumia?   itellä lehmät korkeintaan kaksi päivää samalla ja sitten vaihto ja hyvin pärjäävät ja kun aamusella lypsyn lopussa kerron parille vanhemmalle kantturalle että pääsette uuteen niin hyvin vetää porukat "uudelle" ja huomennahan ne mänee vanhasta muistista.               nyt vaan ketuttaa nuo kylmät kun ne vähensi äpäreen kasvua reippaasti niin alkaa laitumien kierto kiihtyä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8415
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
Jos laidun on kunnolla hoidettu, kyllä lehmät sinne menee mielellään.
Parsinavetan eduista meidän on ihan turha täällä kiistellä. Suuri yleisö ei niitä pidemmän päälle suvaitse ja niiden mielen kääntäminen on mahdoton tehtävä.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65964
Vs: Parsinavetat joutaa kieltää tulevaisuudessa
näinhän se on ja ruuan pitää olla ilmaista, olit sitten miten nuuka tekijä tahansa niin kannattavuus alkaa jo kohta paukkua.    on tää kyllä yhtä .......!