Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe veturi lavetille  (Luettu 13671 kertaa)

JSK

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: veturi lavetille
3220 JCB:llä piäasiassa ollaan lavettia vejetty. Jousitettuna hyvä ajaa, ei jouvvu yllättävissä heitoissakaan heti ihan matkustajaksi. Levyjarrut joka pyörässä ja tietenkin jarrullinen lavetti on hyvät.

Kesäkelissä pärjee ihan hyvin, mut kyllähän talavella kuorma-auton idea on loistava ku kuorma on aina vetävien pyörien piällä.

leku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: veturi lavetille
Satunnaiseen siirtoon mikä vaan....

jatkuvaan siirtelyyn täältä piste västäräkille ja tasamalli lavetille nm. n. siirto/päivä läpi vuoden

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: veturi lavetille
kyllä se on parempi niihin lavettihommiin varata kunnon veturi eikä laskea niitä painoja lakipykälien mukaan minimiin. yli kymmenen tonnia vetäjssä ja kolmeakselinen lavetti, niin jonkinmoisen hapsinkakkijaisen voi siirtää. siinnon kuitenkin kuljettajan henki katkolla niin lastatessa, kuin siirtäessäkin, jos siellä aisan päässä on juurikin sen painorajan hikisesti täyttävä punnus.

satunnaiset siirrot kuitenkin halvempi teettää vieraalla ja jatkuvampaan siirtelyyn kunnon kalusto.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: veturi lavetille
N111 valtralla appiukko n.15t konetta siirtelee. Tasasella kulkee sen mitä tarvii ja mäkiä täälä nyt ei juurikaan ole. Jos kone painaa 15t ja lavetti 4t, tästä 3t koukulle, niin 5,3t painoinen veturi riittää lailliseen kuljetukseen...

Päästään kohta upottavalle suolle mutta mun tietojen mukaan perävaunu koneineen on hinattava ajoneuvo joka punnitaan siis erikseen. Tämä luku sitten jaetaan kolmeen mikä pitää olla veturin paino. Siihen veturiin saa lisätä tietyin ehdoin painoja joista ei kuitenkaan lasketa kaikkia. Samoiten kytketyssä yhdistelmässä akseli\ kokonaispaino ei saa ylittyä.

Varo vaan, ettet uppoa ;- )

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
2 §
---------------
2. Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
a) kytkentämassalla kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa;

35 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin

1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
--------------------
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.

rjm

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 113
Vs: veturi lavetille
Jos sitä talvellakin aikoo siirrellä niin kymppitonnin vähintään veturiin painoa.
Ikävä liukastella sen yhdistelmän kanssa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: veturi lavetille
Haihtuuko se aisapaino sitten pois veturista vai saako sen laskea veturin painoon mukaan pkokonaisuudessa tai prosenteissa. Mutta siis joo näyttää että ton pykälän oikea tulkinta olisi että aisapainoa ei tartte huomioida kärryn painossa. Toki on osattava myös kuormata niin että aisapaino on juuri tuon kolme tonnia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: veturi lavetille
Haihtuuko se aisapaino sitten pois veturista vai saako sen laskea veturin painoon mukaan pkokonaisuudessa tai prosenteissa. Mutta siis joo näyttää että ton pykälän oikea tulkinta olisi että aisapainoa ei tartte huomioida kärryn painossa. Toki on osattava myös kuormata niin että aisapaino on juuri tuon kolme tonnia.
Meinaakko että kun vaakataan että kesken vaakaamisen otettais kärry pois koukusta??

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: veturi lavetille
Helpoiten veturin saa lavetille nosturilla





Tuossa ei kyllä tule veturille yhtään aisapainoa.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: veturi lavetille
Helpoiten veturin saa lavetille nosturilla





Tuossa ei kyllä tule veturille yhtään aisapainoa.
Paitsi jos veturinkuljettajan "aisa" lasketaan
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: veturi lavetille
Haihtuuko se aisapaino sitten pois veturista vai saako sen laskea veturin painoon mukaan pkokonaisuudessa tai prosenteissa. Mutta siis joo näyttää että ton pykälän oikea tulkinta olisi että aisapainoa ei tartte huomioida kärryn painossa. Toki on osattava myös kuormata niin että aisapaino on juuri tuon kolme tonnia.
Meinaakko että kun vaakataan että kesken vaakaamisen otettais kärry pois koukusta??



ei oteta. kyllä se on niin, jotta lätkät eteen ja ajaen päälle koko hökötys.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: veturi lavetille
N111 valtralla appiukko n.15t konetta siirtelee. Tasasella kulkee sen mitä tarvii ja mäkiä täälä nyt ei juurikaan ole. Jos kone painaa 15t ja lavetti 4t, tästä 3t koukulle, niin 5,3t painoinen veturi riittää lailliseen kuljetukseen...

Päästään kohta upottavalle suolle mutta mun tietojen mukaan perävaunu koneineen on hinattava ajoneuvo joka punnitaan siis erikseen. Tämä luku sitten jaetaan kolmeen mikä pitää olla veturin paino. Siihen veturiin saa lisätä tietyin ehdoin painoja joista ei kuitenkaan lasketa kaikkia. Samoiten kytketyssä yhdistelmässä akseli\ kokonaispaino ei saa ylittyä.

Varo vaan, ettet uppoa ;- )

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
2 §
---------------
2. Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
a) kytkentämassalla kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa;

35 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin

1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
--------------------
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.


Eli kirjoitettuna tavallisten ihmisten kielellä:

Esim. 5000 kg painavan traktorin perään saa kytkeä lavetin, jonka paino on enintään 18 tonnia, jos koukkuun kohdistuu 3 tonnia painosta ja kärryssä on polkimista toimiva jarruventtiili. Tuo maantiellä tapahtuva punnitus on aina vähän arpapeliä, mutta käytännössä se yleensä menee suunnilleen näin:
1. Poliisi punnitsee yhdistelmän kokonaismassan
2. Veturin rekisteriotteesta katsotaan sen omapaino, jonka jälkeen tutkitaan onko siihen lisätty painoja (esim. etukuormain, etupainot).
3. Tämä massa vähennetään yhdistelmän kokonaismassasta
4. Sitten tarkistetaan, onko jäljelle jäävä vedettävän laitteen massa yli sallitun, eli massa - 3 tn pitää olla pienempi kuin veturin massa kertaa kolme.
5. Akselikohtaiset sallitut massat eivät myöskään saa mennä yli...

Tämä on kaiken kaikkiaan melkoinen viidakko, ja kokemuksesta voin sanoa että helpommalla pääsee kun veturi on varmasti riittävän iso...

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: veturi lavetille
Nyt en oikein ymmärrä....Heti ollaan jotain vartti miljoonan venttiä tarjoamassa.....Se on sillä jota lavetin pällä kulkee millä rahaa tehdään, ei veturilla..... :o

The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: veturi lavetille
terve

minkäs kokoista raati heittäis veturiks lavetille jossa 13-16t (tela) kaivinkone?

voi heittää merkki/malli tai sitten hevosvoima arvio.

--Olen kuljetellut tuon painoista konetta Fiat 80-90llä,Fiat Winner115:llä,Case MXM120lla,ValtraT160:lla,NH TS135A:lla ja jokin varmaan unohtukin.
--80-90llä menee aika hissukseen talvella ei kannata yrittää.
--noilla muilla sitten kulkee aika hyvin.Nykyään T160 180:lla VOA hepalla ja 50 laatikolla aika ylivoimainen keskinopeudessa muihin verrattuna.
--Minusta 120 VOA heppaa riittää.Talvella mäkiset maastot vaatii nastat tai vetävän lavetin.Mulla molemmat.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: veturi lavetille
Haihtuuko se aisapaino sitten pois veturista vai saako sen laskea veturin painoon mukaan pkokonaisuudessa tai prosenteissa. Mutta siis joo näyttää että ton pykälän oikea tulkinta olisi että aisapainoa ei tartte huomioida kärryn painossa. Toki on osattava myös kuormata niin että aisapaino on juuri tuon kolme tonnia.
Meinaakko että kun vaakataan että kesken vaakaamisen otettais kärry pois koukusta??

---meille opetettiin että yhdistelmä punnitaan ilman katkaisua.Jos taka-akselin 10tn raja ei ylity,eikä tr.taka-akselikantavuus niin aisapaino ei näy mistään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: veturi lavetille
Haihtuuko se aisapaino sitten pois veturista vai saako sen laskea veturin painoon mukaan pkokonaisuudessa tai prosenteissa. Mutta siis joo näyttää että ton pykälän oikea tulkinta olisi että aisapainoa ei tartte huomioida kärryn painossa. Toki on osattava myös kuormata niin että aisapaino on juuri tuon kolme tonnia.
Meinaakko että kun vaakataan että kesken vaakaamisen otettais kärry pois koukusta??

---meille opetettiin että yhdistelmä punnitaan ilman katkaisua.Jos taka-akselin 10tn raja ei ylity,eikä tr.taka-akselikantavuus niin aisapaino ei näy mistään.
Eli aisapaino 6tonnia ja kirkkainsilmin sanoa että on nestetäytöt takapyöris ;D