Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe veturi lavetille  (Luettu 13673 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: veturi lavetille
Mä oon ihmetelly ku molemmissa uudemmassa traktorissa lukee että maksmi kapasiteetti jarrullisen kärryn kans on 34 tonnia, niin onko toi sitten traktorin kans koska molemmat on alle 6t painoisia?

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: veturi lavetille
terve

minkäs kokoista raati heittäis veturiks lavetille jossa 13-16t (tela) kaivinkone?

voi heittää merkki/malli tai sitten hevosvoima arvio.

--Olen kuljetellut tuon painoista konetta Fiat 80-90llä,Fiat Winner115:llä,Case MXM120lla,ValtraT160:lla,NH TS135A:lla ja jokin varmaan unohtukin.
--80-90llä menee aika hissu
kseen talvella ei kannata yrittää.
--noilla muilla sitten kulkee aika hyvin.Nykyään T160 180:lla VOA hepalla ja 50 laatikolla aika ylivoimainen keskinopeudessa muihin verrattuna.
--Minusta 120 VOA heppaa riittää.Talvella mäkiset maastot vaatii nastat tai vetävän lavetin.Mulla molemmat.

Juuri noin......eihän siihen lavetin veturiin kannata panostaa kun sillä ei kuitenkaan rahaa tehrä.....
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

uusikeskustelija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: veturi lavetille
osa todella hyviä vastauksia, siitä kiitos :) vaikka suurin osa taitaa olla jotain ihan muuta, enkä viitsi enempää siitä avautua.

mutta jos nyt lähinnä miettii lavetin vetäjää, niin en usko että 936 fendtistä mitään iloa on. mutta ei se varmasti hauskaa ole liukkaalla leikkiä 100 heppasella fiiatillakaan...
jos nyt lähinnä kesäkautena vedettäis lavettia, jossa kaivinkone kulkee. reippaasti tai ei reippaasti, mutta ettei nyt ihan polvilleen mene.
kone valjastetaan myös muihin töihin, niin mielellään jousitetty etuakseli. oma ajatus olisi 130hp--> koneen sopiva koko.

saahan tuosta vielä pumpusta irti, turbo kiertoon ja uutta tilalle, pako puolta avarammaksi, cooleri paremmaks... niin kyllä minun mielestä liikkunee myös siinä tapauksessa lähtökohtaisesti myös 110hp koneella moinen lavetti kuormalla. oli sitten mäkiä taikka ei. että kyllähän se venttikin hyytyy, kun junttaan isomman kokoluokan koneeseen tarkotetut vehkeet kiinni ja menee sopivaan maastoon/pellolle/tielle.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: veturi lavetille
Joo viritellä aina voi ::) Mutta kannattaa muistaa yksi juttu. Vaikka kattilasta saa helposti irti voimaa. Ei voimalinjan vastaavaksi rakentaminen ole aina ihan helppoa. Se vetävä lavetti on oiva vehje talvella ja miksei kesälläkin jos oikein jyrkkiä nikaleita.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: veturi lavetille
Joku ZTS 14245 tai 16245 lavetin eteen, vähän vaikka ruuvattuna. Itsellä 16245 perässä Chieftainin 2 aks. 18tn lavetti, jonka päällä Volvo EC 140BLC, tulee aika nätisti perässä vaikka täällä on _todella_ mäkiset maastot.

Tosin vieraalla siirtojen teettäminen taitaisi olla edullisinta, viimeisen vuoden aikana kaivuri 4 kertaa lavetin päällä, kaikki alle 2km siirtoja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: veturi lavetille
Tämmönen ja LTR:n Mikko piristämään vielä pikkusen  ;D   http://www.traktorpool.fi/details/Traktorit/Deutz-Fahr-AGROTRON-1807/2071542/

Tai sit joku TM/MXM175/190 CNH tuotteita saa todella edullisesti..

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: veturi lavetille
Eli aisapaino 6tonnia ja kirkkainsilmin sanoa että on nestetäytöt takapyöris ;D
Kokemuksesta voin kertoa, että lainsäätäjä on kerrankin ollut oikeassa tuossa max 3 tonnin kytkentämassassa eli aisapainossa. Tuon ylittäminen tekee menosta tosi tuskaista ja mäen nousukyky heikkenee julmasti. Aisapaino on helppo säätää koneen sijaintia muuttamalla..
Multa ääni tässä ketjussa mainituista T 160 Valtralle ja pahoilla talvikeleillä sitten kiltisti tilaa naapurin kuorma-autolavetin siirtoon tai sovittelee ketjut takapyöriin  ;)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: veturi lavetille
Kaveri vie 13 tonnista piristetyllä 6850:llä. Lavetissa veto pahimpiin mäkiin, eikä tuo kyllä mikään raketti ole.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

uusikeskustelija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: veturi lavetille
no jos kaivinkoneen hankkii metsätöihin, niin kyllähän sitä joutuu toisinaan siirtämään melko ahkeraan. mutta toisaalta olisi myös järkevää teetättää siirrot jonkun toisen yrittäjän toimesta kuorma-autolla.

itse lähtisin pohtimaan lavetti hommaa jollain 8-tonnin sarjan valtralla, t-sarjan 130-160 valtralla, vanhemmalla 7700 sarjan deerellä, uudemmalla 6800-6900 sarjan deerellä...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: veturi lavetille
Voi noi koneen siirtäjät olla vähän vähenemässä kun uusi pätevyyskoulutus tai mikälienee astuu voimaan syksyllä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

leku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: veturi lavetille
osa todella hyviä vastauksia, siitä kiitos :) vaikka suurin osa taitaa olla jotain ihan muuta, enkä viitsi enempää siitä avautua.

mutta jos nyt lähinnä miettii lavetin vetäjää, niin en usko että 936 fendtistä mitään iloa on. mutta ei se varmasti hauskaa ole liukkaalla leikkiä 100 heppasella fiiatillakaan...
jos nyt lähinnä kesäkautena vedettäis lavettia, jossa kaivinkone kulkee. reippaasti tai ei reippaasti, mutta ettei nyt ihan polvilleen mene.
kone valjastetaan myös muihin töihin, niin mielellään jousitetty etuakseli. oma ajatus olisi 130hp--> koneen sopiva koko.

saahan tuosta vielä pumpusta irti, turbo kiertoon ja uutta tilalle, pako puolta avarammaksi, cooleri paremmaks... niin kyllä minun mielestä liikkunee myös siinä tapauksessa lähtökohtaisesti myös 110hp koneella moinen lavetti kuormalla. oli sitten mäkiä taikka ei. että kyllähän se venttikin hyytyy, kun junttaan isomman kokoluokan koneeseen tarkotetut vehkeet kiinni ja menee sopivaan maastoon/pellolle/tielle.

Et ole puhunut millaista hommaa teet, montako siirtoa/vuosi, milaisia maastoja, kohteita, siirtojen pituudet, talvikäyttö sekä kaluston monikäyttöisyys....
tuollaiset asiat mun mielestä määrittelee aika pitkälle mihin kannattaa pitkässä juoksussa satsata.
parikymmentä siirtoa/vuosi;  ihan sama millä teet kunhan kone siirtyy vaikka ajankanssa, jos sen haluaa itse tehdä. halvimmilaan itse tehty kuorma-auton lavetti, edestä lastaavana ei paljoa vaadi. jos ns normi kone, saattaa mennä tavis maansiirto lavallakin.
jotain 100 siirtoa/vuosi hommaa kunnollinen lavetti 50k ja 50k oleva veturi
sitten kun tarvitaan jatkuvasti lavettia kuten itse n, 300+ siirtoa /vuosi, joka kelillä. pitää jo alkaa miettimään hommaa kunnolla. tietyissä hommissa ritiläauto sopiva, joissain vielä traktorikalustokin. itse mietin reilu vuosi sitten millaisella kalustolla siirtelyä teen jatkossa. nyt tasamalli lavetti hydrauli rungolla, 10m lava, leveät renkaat, 85k+ jcb 3220 70k. tällä pääsee mäkisessäkin maastossa 55 keski nopeuteen helposti ja tasamaalla menee hemmetin taloudellisesti 50k ja 1400r

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26120
  • vastustan
Vs: veturi lavetille
ilmeisesti tuo lavetti kannattaa harkita tarkkaan, on se vaan yhden miehen näppärä nostella säkit tai vesisäiliöt lavetin nokalle ja ajaa levityskalusto sinne perään ja koko komeus toisen traktorin perään ja körryytellä kytömaan laitaan :) :) :) :)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Mr. M

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: veturi lavetille

LihavaPoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: veturi lavetille
20t kone plus mahdolliset kauhat 3 akselisen JPM päällä.

Mieluisin veturi on JCB 3190 ei lisäpainotettu jousitettu ja nopea ei tee mieli muilla ajaa tämän jälkeen.
Huonot puolet on pikavaihteiden rajallisuus 3kpl mikä talvella haittana päävaihteisto joka kuorma-automainen . Myös kääntöjarrujen puute joskus harmittaa.

Toisena veturina TM155 Scanian suuttimilla eli 190hv nyt pellin alla. 22x45?kiinnikkeet etunostolaitteessa.
Talvella ykköspeli koska jyrkkä mäki jonka yläpäässä 90asteen käännös ei voi pitää lukkoja
päällä mutta vaihteita pystyy helposti selaamaan antaa erittäin paljon anteeksi.

Kyseisessä mäessä lähes joka talvi rekka kiinni. tälle vuotta valmistuu onneksi kiertotie joten tämäkin ongelma poistuu.

Samaa lavettia olen vetänyt kaverin 8400 vallullakin. Piristetty voimaa on mutta se vaihteiston rutina vaihdetta vaihtaessa ei oikein laatuvaikutelmaa anna. Pikavaihteitten porrastuskin jokseenkin huono.
Tupperi sarjaanhan välityksiä muutettiinkin oliko 50%?????


Jos JCB ei tunnu potenttiaaliselta koneelta katselisin JD 7000 8000, N-H TM 150 eteenpäin sekä G-sarjalaista
Tai Casen ainutta traktoria siis Magnumia 7100 on 30km versioita 7200 menee sen 40km

Ruotsin suunnalla paremmin tarjontaa. Englannin suunnalla kyseiset mallit haluttuja edelleen ja hyvät lähtee liikkeistä nopeasti uuteen kotiin.