N111 valtralla appiukko n.15t konetta siirtelee. Tasasella kulkee sen mitä tarvii ja mäkiä täälä nyt ei juurikaan ole. Jos kone painaa 15t ja lavetti 4t, tästä 3t koukulle, niin 5,3t painoinen veturi riittää lailliseen kuljetukseen...
Päästään kohta upottavalle suolle mutta mun tietojen mukaan perävaunu koneineen on hinattava ajoneuvo joka punnitaan siis erikseen. Tämä luku sitten jaetaan kolmeen mikä pitää olla veturin paino. Siihen veturiin saa lisätä tietyin ehdoin painoja joista ei kuitenkaan lasketa kaikkia. Samoiten kytketyssä yhdistelmässä akseli\ kokonaispaino ei saa ylittyä.
Varo vaan, ettet uppoa ;- )
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
2 §
---------------
2. Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
a) kytkentämassalla kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa;
35 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin
1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
--------------------
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
Eli kirjoitettuna tavallisten ihmisten kielellä:
Esim. 5000 kg painavan traktorin perään saa kytkeä lavetin, jonka paino on enintään 18 tonnia, jos koukkuun kohdistuu 3 tonnia painosta ja kärryssä on polkimista toimiva jarruventtiili. Tuo maantiellä tapahtuva punnitus on aina vähän arpapeliä, mutta käytännössä se yleensä menee suunnilleen näin:
1. Poliisi punnitsee yhdistelmän kokonaismassan
2. Veturin rekisteriotteesta katsotaan sen omapaino, jonka jälkeen tutkitaan onko siihen lisätty painoja (esim. etukuormain, etupainot).
3. Tämä massa vähennetään yhdistelmän kokonaismassasta
4. Sitten tarkistetaan, onko jäljelle jäävä vedettävän laitteen massa yli sallitun, eli massa - 3 tn pitää olla pienempi kuin veturin massa kertaa kolme.
5. Akselikohtaiset sallitut massat eivät myöskään saa mennä yli...
Tämä on kaiken kaikkiaan melkoinen viidakko, ja kokemuksesta voin sanoa että helpommalla pääsee kun veturi on varmasti riittävän iso...