Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päävirtakytkin  (Luettu 20400 kertaa)

Köntys

  • Vieras
Vs: Päävirtakytkin
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Päävirtakytkin
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?

Jos se polttimo on sarjassa tartin kanssa, niin ei se tartti sano mitään. Jos se on ration maajohdon kanssa sarjassa, niin täytyy sitten laskea minimisyöttöjännite ratiolle, jos se on vähemmän kuin se 12 V.

Jos se on 12V, niin siinä tapauksessa on turha kuunnella novaa (paitsi kolisemassa perässä), kun ratio ei lähe päälle.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Päävirtakytkin

Ei kai se radio startatessa ala saamaan mistään satoja amppeereita virtaa sen enempää kuin jos siihen vedetään akulta suoraan miinus ja plus johdot. Starttimoottori toimii tavallaan täs tilantees suurivastuksisena katkaisimena, startti ei lähde siis pyörimään kun saa vain radion läpi sääman verran virtaa. Ei siinä mikään sula. Radio vaan alkaa soittamaan novaa tai maamiehen tietolaaria.  Eihän se polttimollekaan vaikuta kuinka paksulla kaapelilla se on kytketty akkuun, sehän kytketään tavallaan oikosulkuun palaakseen, siis johdot plus ja miinusnapaan, johdon paksuudella ei oo *****kaan väliä eikä sillä onko starttimoottori välissä "katkaisijana".
Mites se radio startatessa alkaa soimaan? Siinähän on jatkuva virta, eli soi jos on päällä pääkytkimestä riippumatta. Startatessa pääkytkin auki kulkee radiossa iso virta suunnittelematonta reittiä.
Mystinen kesälaatumies

Köntys

  • Vieras
Vs: Päävirtakytkin

Ei kai se radio startatessa ala saamaan mistään satoja amppeereita virtaa sen enempää kuin jos siihen vedetään akulta suoraan miinus ja plus johdot. Starttimoottori toimii tavallaan täs tilantees suurivastuksisena katkaisimena, startti ei lähde siis pyörimään kun saa vain radion läpi sääman verran virtaa. Ei siinä mikään sula. Radio vaan alkaa soittamaan novaa tai maamiehen tietolaaria.  Eihän se polttimollekaan vaikuta kuinka paksulla kaapelilla se on kytketty akkuun, sehän kytketään tavallaan oikosulkuun palaakseen, siis johdot plus ja miinusnapaan, johdon paksuudella ei oo *****kaan väliä eikä sillä onko starttimoottori välissä "katkaisijana".
Mites se radio startatessa alkaa soimaan? Siinähän on jatkuva virta, eli soi jos on päällä pääkytkimestä riippumatta. Startatessa pääkytkin auki kulkee radiossa iso virta suunnittelematonta reittiä.

Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Päävirtakytkin
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?

(Labran pöydällä)
Ihan pieni ei käy, koska radion käytössä tarvitsema virta menee sitten myös koko ajan sen polttimon läpi, ja siinä polttimossa ei saisi kuitenkaan juuri voltteja hukkua niillä virroilla mitä radio tarvitsee.
Ei siinä mitään räjähdä ta rikki mene, mutta radio saattaa toimia vähän säröisesti jos se hetkellistä tehoa tarvitessaan ei saakaan sitä kun se lamppu sarjassa rajoittaa sitä. Riippuu radiosta, saattaisi toimiakin jollain ajovalopolttimolla jossa molemmat langat on kytketty rinnan. Melkein pitäisi kokeilla jos asian haluaisi selvittää. Se ei ole hyvä jos radio haluaa ampeerin ja polttimon nimellisvirta on joku 3 A, silloin polttimoon hukkuu jo aivan liikaa voltteja. Olkoonkin että hehkulangan resistanssi on huomattavasti pienempi kylmänä, ennenkuin se alkaa huomattavasti lämmetä...

(Käytännössä)
Radio saanee sen maansa jo kiinnityksensä kautta (tai antennijohdon maan kautta, joka saattaa olla myös huono kontaktiltaan), silloin pienikin lamppu menettelee - kun se maa löytyy radiota käytettäessä jo parempaa reittiä.
Lampulla ei ole silloin muuta virkaa kuin pitää ylläpitojännite radiolle kun pääkytkin on auki. Jos tällöin yrittää startata tai muuten käyttää sähköä, niin se pieni lamppu vaan valaisee nätisti ja muuta ei sitten tapahdukaan.

Eli pieni lamppu on OK.

(edit)
Sellainen etu tuossa polyfusen tapaisessa on, että jos päälle on unohtunut jotakin mainittavia sähkökuluttajia kun pääkytkimen avaa, niin mikään ei juorua tästä ellei se pikku lamppu ole paikassa josta sen palamisen (valaisun) näkee. Vaikka se olisi vain 5W polttimo, niin viikonlopun yli palaessaan sillä saa jo akun vähiin. Polyfusen avautuneen tilan päästämä virta on pienempi, se ei tyhjennä akkua samalla tavalla samassa tilantessa. Polttimo voi varmaan olla paljon pienempikin kuin 5 W kyllä...

Viimeksi muokattu: 01.06.14 - klo:18:39 kirjoittanut metsajussi

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Päävirtakytkin


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.
Mystinen kesälaatumies

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Päävirtakytkin


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.

Kyllä se oikeasti on näin. Startti ottaa virtaa vähän enemmän kuin mille radion maajohto on mitoitettu. Kannattaa kokeilla, jos ei itse usko.

Vanhoissa nuppiradioissa, missä asemien haku tapahtuu mekaanisesti, ei ole mitään ongelmaa, vaikka virta välillä katkeaisikin. Asema säilyy. Sama pätee uusiin ja uudehkoihin 2000-luvun radioihin, koska niissä asetukset tallentuvat mikroprosessorille. Asetukset eivät häviä sen enempää kuin tietokoneesta tai kännykästäkään muisti tyhjenny, vaikka akku tyhjentyisikin.

1980-90 -luvuilla tehdyissä radioissa on sitten tätä ongelmaa, että asetusten säilyminen vaatii virtaa. Osassa on pieni akku tätä varten varmistamassa, mutta tänä päivänä se on jo pimentynyt. Radio voi myös kysyä koodia virran katkaisun jälkeen. Joissain vehkeissä koodin kyselyn voi ohjelmoida pois päältä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Päävirtakytkin


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.

Kyllä se oikeasti on näin. Startti ottaa virtaa vähän enemmän kuin mille radion maajohto on mitoitettu. Kannattaa kokeilla, jos ei itse usko.

Vanhoissa nuppiradioissa, missä asemien haku tapahtuu mekaanisesti, ei ole mitään ongelmaa, vaikka virta välillä katkeaisikin. Asema säilyy. Sama pätee uusiin ja uudehkoihin 2000-luvun radioihin, koska niissä asetukset tallentuvat mikroprosessorille. Asetukset eivät häviä sen enempää kuin tietokoneesta tai kännykästäkään muisti tyhjenny, vaikka akku tyhjentyisikin.

1980-90 -luvuilla tehdyissä radioissa on sitten tätä ongelmaa, että asetusten säilyminen vaatii virtaa. Osassa on pieni akku tätä varten varmistamassa, mutta tänä päivänä se on jo pimentynyt. Radio voi myös kysyä koodia virran katkaisun jälkeen. Joissain vehkeissä koodin kyselyn voi ohjelmoida pois päältä.

Sinnepäin, mutta en rupee väittelemään. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Päävirtakytkin
Luultavasti flashiä tai joku varmennettu NVRAM. Voi toki olla jonkun mikro-ohjaimen sisälläkin tuo muisti.