Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päävirtakytkin  (Luettu 20399 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Päävirtakytkin
Muutamia vuosia sitten oli tuossa itäsavon puolella syttynyt tuommoinen 2000 luvun Deutsi ajossa palamaan. Siitä oli lieskat lyöneet "pellin" alta kesken ajon senverran nopsaan, että hätäseen oli kuski kerennyt ajaa koneen kaiteiden välistä pysäkille. Epäili että saattoi joku polttoaineputki revetä ja ruiskuttaa eväät ahtimen päälle tjsp.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Päävirtakytkin
onkohan huoltomiehille tullu mitään tietoa maahantuojalta/tehtaalta kiertokirjeenä?   olis ihan kiva tietää joku tyyppiriski kun/jos tollanen traktori sattuis eteen kaupassa.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Päävirtakytkin
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)
Ei muuten lähteny hytin alta. Ainaki tämä toinen syttyi ajossa "tulipellissä" olevista liitimistä. Eli siitä kojetaulun ja moottorin välistä. Oli sammunu kesken ajon eikä lähteny enää käyntiin. Kuski ulos hytistä ja sillon löi liekit tuulilasin ja konepellin saumasta. Ja käsittääkseni molemmat syttyi ajaessa. Eli eiköhän se sun oo turvassa kuhan et aja sillä ;) Ihan tosissaan varmaan kannattaa tutkia mistä nämä edelliset sytty niin ne paikat siitä omastas, eikä ny ainakaan säilyttää sitä hallissa tai muuten lähellä seinää.... Vaikka meleko varmasti nämäkin kaks paloa oli ihan vaan sattumaa...

Ei muuten oo kovin mukava tunne ku kone palaa kesken ajon. Ja vaikka pääsiski epämiellyttävästä koneesta eroon nii tympiä savotta on kesken sesongin hommata uus kone, paripyöriä ei oo, kauhat ei passaa jne. Nimimerkillä kokemusta on...

Joo, tiedän paikan mistä lähti -> hytin alta ;D Akulta menee johdot startille vaihdelaatikon/perän tienoilta, kiepsahtaa tankin ja rungon välistä startille joka tulipellin etupuolella, alhaalla polttoainesäiliön etupuolella. Siinä kun jossakin kipinöi, polttoainesäiliö ainakin lähellä. Oma kone suoraan ajosta tuossa pihalla, ruiskutin sillä nurmet viimeisenä työnä ennenku palomestari kävi syynäämässä. Saman huomion tein kun hänkin, ei sinne hytin alle kerry tavaraa, voi sanoa olevan aivan puhdas vaikken ole pölyjä viime aikoina pessytkään ts. pskaa ei ainakaan kerää, joka voisi syttyä. Tuuriin minäkin uskon, huonoon sellaiseen, ellei näitä ilmene enemmänkin. Siksipä kyselinkin...

Se teidän nurkilla oleva kone ei kuulemma palanut "pahoin" (no, lunastukseen kuitenkin), tää täällä paloi niin pahoin että olisi luullut olleen palaneessa rakennuksessa. 300 litraa polttoainetta, paripyörät ja navakka tuuli, jäänyt palamatonta ku vähän toisen paripyörän syrjää. Ihan kaikki paloi, letkutkin etukuormaajasta . Paloasemalle linnuntietä ehkä kolmisen kilometriä, tietä pitkin lienee 6km, tiet ok. Eipä konepalossa ole pelastettavaa, kun pahasti on syttynyt ja tuulinen paikka, hetkessä kuin ahjo.
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Tästä jäi konepelti ja ek-aisat suht ehjäksi. Toinen eturengas piti ilmansakin. Mutta kyllä oli syytä sammuttaaki: navakka tuuli, paloi metsäautotiellä kuivalla hiekkakankaalla ja lähin talo 30m päässä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Päävirtakytkin
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Niin, tarkoitin vain yleistyksenä että "hytin alta" :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Päävirtakytkin
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Niin, tarkoitin vain yleistyksenä että "hytin alta" :)
u
Jaahans pitääkin näin joka alan erikoisasiantuntijana perehtyä asiaan. ;D Hytin alta se akkukaapeli startille menee ja muistaakseni on ihan suojaletkussakin vielä. Nämä "ajossasyttymiset" viittaavat juuri tärinästä johtuvaan kipinöintiin/oikosulkuun ja paikallaan ollessa ei kaapeli liiku. 50 neliön johto ja 180ah akku on raju yhdistelmä. Pääkytkin pitäisi EHDOTTOMASTIi olla joka laitteessa, jopa autoissa. Tapahtuu mitä vaan esim. startti hirttää, syttyy palo tms. niin saa aina virrat poikki. Työvaloja sun muita härpäkkeitä asennetaan kovasti, mutta se tärkein eli pääkytkin jää asentamatta ja sen tarve kasvaa samaa tahtia kun omia virityksiä asennellaan.
Oon vaatimaton!

Köntys

  • Vieras
Vs: Päävirtakytkin
Pystyiskö tälläsen päävirtakytkimen asentaa niin että kun traktorissa kääntää virran päälle, niin samalla toi kytkee päävirrat. Ja sama toistepäin, eli virta-avaimesta virrat pois, niin päävirta katkeaa?
Jäis se unohduksien takia johtuva hytistä ulos ramppaaminen vähemmälle  >:(



http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=910

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Päävirtakytkin
Pystyiskö tälläsen päävirtakytkimen asentaa niin että kun traktorissa kääntää virran päälle, niin samalla toi kytkee päävirrat. Ja sama toistepäin, eli virta-avaimesta virrat pois, niin päävirta katkeaa?
Jäis se unohduksien takia johtuva hytistä ulos ramppaaminen vähemmälle  >:(



http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=910
mulla on tommonen joka traktorissa.ei sen tarvi olla virtalukon kautta varsinkin jos on valohälytin niin kuin mulla niin se alkaa piippaan kun sammuttaa traktorin kun mulla on aina valot päällä jasammuvat sitten pääkatkaisijan kautta.voi sen asentaa kyllä suoraan virtalukolla toimivaksikin.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Päävirtakytkin
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Päävirtakytkin
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?
esim blaupunkt ei tarvi muistille virtaa pysyy hyllyssäkin muistit monta vuotta,mulla on tewhdasasennetut päävirtakytkimet mutta käsittääkseni muisteille ja kellolle menee oma johto.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Päävirtakytkin
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?
esim blaupunkt ei tarvi muistille virtaa pysyy hyllyssäkin muistit monta vuotta,mulla on tewhdasasennetut päävirtakytkimet mutta käsittääkseni muisteille ja kellolle menee oma johto.

Ei tarvii edellenkään muuta kuin sen pienen sulakkeen siihen pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin, mutta ei käytännössä riitä tulipalon aikaansaamiseksi.
Oon vaatimaton!

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Päävirtakytkin
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Päävirtakytkin
kait sen huomaa parin jälkeen että kait virtoja pitää päästää läpikin?

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Päävirtakytkin
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Kyllä niitä harjoituskappaleita varmaan tulee, mutta ratkaisu tähän on automaattisulake jonka saa palautettua nappia painamalla. Automaattisulake kannattaa laittaa ihan pääkytkimen viereen.
Oon vaatimaton!

Köntys

  • Vieras
Vs: Päävirtakytkin
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Ei mee sulakkeita yhtään, kun väliin laittaa pienen 2-5watin polttimon  ;)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Päävirtakytkin
Joissain maataistelukoneissa on SEKÄ sähköllä kytkettävä lus-navoilla, että mekaaninen miinus-navoilla. Ja niitä stand-by johtoja voi vetää ratioille ja matopeleille sen mitä tarvii.

Kannattaa piirtää kytkentäkaavio halutuille johdotuksille. Tarvittaessa käyttää esim. viisinapaisia "vaihtoreleitä", joilla luoda loogisia kytkentöjä. Se on pikkusen helpompaa alkaa vetämään johtoja, kun on kaavio valmis.

Ja sitten varmistaa, että kaikki rojut kestää ne tarvittavat ampeerit.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.