Eikai se vario vielä iha yleisesti ostettavissa kuitenkaan ollut 1996?
Kaikkihan ne remonttia vaatii, niin uudet kuin vanhatkin, vanhat enemmän ja mikä mihinkin. Vanhojen perusremontit ovat vaan niin paljon halvempia yleensä, ja niistä selviää joko itse tai sitten edullinen ja hyvä 'yleishuoltomies' tekee ne. Näin ainakin omalla kohdallani. Joku kytkinremontti ei aiheuta paniikkia mieleen eikä pankkitiliin, kunhan sen tekee/teettää silloin kun koneella on luppoaikaa. Ja kun sen tekee, niin voi olla suhteellisen varma että se on muutaman vuoden siltä osin kunnossa. Sähkövioilla ja muilla hienouksilla on ikävä taipumus oireilla milloin mistäkin, yhden kohdan luulet korjanneesi niin ensi viikolla pätkii taas.
Uudemmat ihmeet joutuu isommissa ongelmissa viemään merkkihuoltoon, ja hintaa tulee niin työstä kuin osistakin. Omalla kohdallani vanhoissa rojuissa vaihdelaatikko- ja peräviat ovat olleet tuntematon käsite, uusissa eivät taidakaan olla yhtä harvinaisia. Ainakin ystäväpiirini powershiftlaatikoita on korjattu, joitakin raskaaman päälle tai vaihdettu koko kone oireiden ilmaannuttua. Vähän jäänyt sellainen kutina, että moottorit kestävät nykyisin paremmin kuin voimansiirto. Ilman virityksiäkin.
Olet kyllä oikeassa, myönnän että etenkin nyykkäreissä olevat 2 aluetta kahdeksalla pikavaihteella hieman hirvittäisi itseänikin pidemmän päälle. Pidän tuota jontikan ja valtun systeemiä 3-5 pikavaihteella kestävämpänä jostain syystä.
Toinen nykytrendi, litratilavuuden pienentäminen (johon nämä ympäristömääräykset vaikuttavat) on toinen uhkakuva koneiden kestävyyden kannalta.
Kaikilla ei kuitenkaan ole taitoa taikka tiloja tehdä niitä remontteja vanhoihin koneisiin.
"Parhaita" traktoreita on varmasti nämä 2000-luvun taitteen traktorit kuten 00- ja 10 sarjan deeret ja 8000-valtut. Niissä on isot koneet maltisilla tehoilla ilman mitään ympäristövärkkejä, pikavaihteet ja ilmastoinnit.