sarkasmia??
nämä nykykoneiden pikkuhäirövalokierrostenpudotusvikakoodihässäkät just haittaa sitä työntekoa ja monesti vain liitoksen hapettuman yms jutun takia olematta mekaanissti rikki sen kummemmin..
vanha kova rauta liikkuu niin kauan ku mekaanista vetua piisaa ja löpö pysyy ilmattomana..
Mutta kun vanhoissa traktoreissa juuri moottori ja muu voimansiirto on paljon heikompaa kuin nykyaikaisissa.
Liittimen vaihto tai jonkin nollaaminen koneella on kuitenkin aika paljon nopeampaa ja halvempaa kuin vaikkapa kytkimen vaihto.
Eikä meillä ole nuo häiriövalot vilkutelleet kummassakaan traktorissa.
Toki meillä ei ole mitään huippuunsavietyä kaapelikasaa (@fendt vario esim) mutta vanhempi kone on alle 4v ikäinen.
Jos pysyy lähes takuunalaisissa vehkeissä niin ei kai suuria murheita saisi ollakaan :-)
Palataan asiaan kun nyt uudet ovat 20-30 vuotta vanhoja ja tunteja taulussa 15-20 000 :-|
Etuakseli, moottori, turbo, vaihteisto, mahdollisesti perä, hydrauliikka, sähkölaitteet..
Tietysti koneiden ominaisuuksissakin on eroja, eipä jollain mörkömajorilla ole enää juuri muuta kuin keräily- ja harrastusarvo. Mutta pienellä rahalla vielä 90-luvun koneetkin saa kuntoon verrattuna näihin moderneihin.
Voi olla että osiakaan ei saa enää 30 vuoden päästä mistään näihin uusiin. Tai ehkä moottorin ja hydrauliikan korjaussarjoja, laakereita jne vielä saakin, mutta saako moottorinohjausbokseja, voimansiirron älypalikoita, tämän ajan polttoainejärjestelmien osia ja vastaavia mistään inhimillisellä hinnalla ? Löytyykö mistään edes huoltajaa jolla on vielä tarvittavat softat ja työkalut olemassa? Nykyiset huollon softat eivät taatusti toimi 30 vuoden päästä käytössä olevassa tietotekniikassa, ja päivitetäänkö silloisia uusia työkaluja enää niin että ne ymmärtävät vielä 30 vuotta vanhaa tekniikkaa? Epäilen erittäin vahvasti että ei. Kyllä se myydään uutta ja tämän päivän koneet ovat kiertäneet sulaton kautta jo 2 kierrosta :-//
Jos jätän uusimman muutaman vuoden ikäisen koneen laskuista niin omalla pihalla neljän muun traktorin keski-ikä on 36 vuotta. Vaikka jätän vahimman pois niin silti 34 ja tunteja paljon... kaikki kumminkin ovat täysin toimivia ja luotettavia eikä mitään kuusen alla olevia varaosakoneita. Rahaa noiden kunnossa pitämiseen menee kiitettävän vähän. Uusimman suodattimiin taitaa mennä enemmän kuin noiden vanhojen remontteihin - kun ne on kerran peruskorjattu.
Miksei sitä uudemmillakin ajelisi jos rahaa olisi haitaksi saakka :-)