Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidon hapatus piimällä  (Luettu 9262 kertaa)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Maidon hapatus piimällä
Entäpä onko kukaan tehnyt Antipenillä käsitellystä antibioottimaidosta, hapolla tai piimällä hapatettua maitoa?

Että pitääkö ensin käsitellä antipenillä sen 12 tuntia ja sitten vasta laittaa happo tai piimä sekaan ettei ne antipioottien tappajapiootit kuole...  ::)
Itse en ole omassa navetassa kokeillut, mutta lomittajana olen juuri näin tehnyt, mutta hapatus tehtiin hapolla. Oli metkan väristä juomista. ::)
Nykyään suhtaudun Kulkkaan ohjeen mukaan tuohon antibioottimaitoon, kuuriko kuuri. Eli hapatan sen sellaisenaan ja juotan lantrattuna sonnivasikoille. Tietysti tämäkin on jonkin sortin rikos, mutta jos tiukille mennään, niin se pitäisi toimittaa ehkä jonnekin  ongelmajätteenä. ::)

Kobelco82

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Maidon hapatus piimällä
Entäpä onko kukaan tehnyt Antipenillä käsitellystä antibioottimaidosta, hapolla tai piimällä hapatettua maitoa?

Että pitääkö ensin käsitellä antipenillä sen 12 tuntia ja sitten vasta laittaa happo tai piimä sekaan ettei ne antipioottien tappajapiootit kuole...  ::)
Itse en ole omassa navetassa kokeillut, mutta lomittajana olen juuri näin tehnyt, mutta hapatus tehtiin hapolla. Oli metkan väristä juomista. ::)
Nykyään suhtaudun Kulkkaan ohjeen mukaan tuohon antibioottimaitoon, kuuriko kuuri. Eli hapatan sen sellaisenaan ja juotan lantrattuna sonnivasikoille. Tietysti tämäkin on jonkin sortin rikos, mutta jos tiukille mennään, niin se pitäisi toimittaa ehkä jonnekin  ongelmajätteenä. ::)
Eli et käytä ollenkaan antibiootin poistoon tarkoitettua antipeniä? Meilläkin meni joskus juurikin niin maidot suoraan vasikoille, mut huomattavasti vähenee taudit kun käyttää tuota antipeniä.. ;)

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Maidon hapatus piimällä
Jos ei (antibiootti)maito piimity, ei ole juotettavaksi kelpaavaa. Luomupiimästä tulee minusta paras juottopiimä, ei tarvi uusia siementä niin tiheeseeen ku AB tai gefilus. Astioiden puhtaus ensiarvoisen tärkeää, ettei tule virhekäymisiä. Ja lämmin paikka olis hyvä ekan vuorokauden ajaksi.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Maidon hapatus piimällä
Piimällä hapatan, purkki piimää/melassipontöllinen maitoa. Toista viikkoa olen käyttänyt nk. siementä edellisestä maidosta ja hyvää on siltikin piimästä tullut. Säilytän maitoja konehuoneessa, jossa huomattavasti lämpimämpää kuin navetassa ja juotto siitä suoraan. Kaikki erottelumaidot menee piimään, myös ajoittain ab-maidot, ei ole vaikutusta piimimiseen. Piimät juotan vanhimmille vasikoille, tuttisankosta, melassipöntöllinen/4 vasikkaa.

Kobelco82

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Maidon hapatus piimällä
Piimällä hapatan, purkki piimää/melassipontöllinen maitoa. Toista viikkoa olen käyttänyt nk. siementä edellisestä maidosta ja hyvää on siltikin piimästä tullut. Säilytän maitoja konehuoneessa, jossa huomattavasti lämpimämpää kuin navetassa ja juotto siitä suoraan. Kaikki erottelumaidot menee piimään, myös ajoittain ab-maidot, ei ole vaikutusta piimimiseen. Piimät juotan vanhimmille vasikoille, tuttisankosta, melassipöntöllinen/4 vasikkaa.
Kauanko Heluna annat piimän tekeytyä ennen vasikoille antamista?

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Maidon hapatus piimällä
Piimällä hapatan, purkki piimää/melassipontöllinen maitoa. Toista viikkoa olen käyttänyt nk. siementä edellisestä maidosta ja hyvää on siltikin piimästä tullut. Säilytän maitoja konehuoneessa, jossa huomattavasti lämpimämpää kuin navetassa ja juotto siitä suoraan. Kaikki erottelumaidot menee piimään, myös ajoittain ab-maidot, ei ole vaikutusta piimimiseen. Piimät juotan vanhimmille vasikoille, tuttisankosta, melassipöntöllinen/4 vasikkaa.
Kauanko Heluna annat piimän tekeytyä ennen vasikoille antamista?
Vuorokauden. Illalla tehty juotetaan seuraavana iltana.  :D

Osku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Maidon hapatus piimällä
1 litra happoa + 9 litraa vettä sekaisin astiaan vaikka johonkin mehukanisteriin. Ja tätä laimennosta 3dl 10 litraan maitoa kohti. Ei tartte puuhastella jos välttämättä haluaa hapattaa. Kesällä varjossa maito säilyy näin sekoitettuna juomakelpoisena ja menee tutista läpi. Ite käytin ennen vasikan juotossa tehtiin 2 vuorokauden annoksia jauheesta ja ohilypsyn maidosta sonneille.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maidon hapatus piimällä
1 litra happoa + 9 litraa vettä sekaisin astiaan vaikka johonkin mehukanisteriin. Ja tätä laimennosta 3dl 10 litraan maitoa kohti. Ei tartte puuhastella jos välttämättä haluaa hapattaa. Kesällä varjossa maito säilyy näin sekoitettuna juomakelpoisena ja menee tutista läpi. Ite käytin ennen vasikan juotossa tehtiin 2 vuorokauden annoksia jauheesta ja ohilypsyn maidosta sonneille.


toi happo navettassa tai yleensä tilalla on sellaista ainetta että kannattaa olla tarkkana. On aika rajua myrkkyä ja on kokemusta sekä kuullu mitä ihmeellisempiä paikkoja mihin sitä on eksynyt. Pahimpina ehkä vedinkasto mutta se voi olla legenda. Siksi happo kannattaa pitää sille suunnitellussa astiassa tai sitten jos sekottelee muuhun kippoon niin oikeasti merkata kunnolla ja pysyvästi Se.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Kobelco82

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Maidon hapatus piimällä
1 litra happoa + 9 litraa vettä sekaisin astiaan vaikka johonkin mehukanisteriin. Ja tätä laimennosta 3dl 10 litraan maitoa kohti. Ei tartte puuhastella jos välttämättä haluaa hapattaa. Kesällä varjossa maito säilyy näin sekoitettuna juomakelpoisena ja menee tutista läpi. Ite käytin ennen vasikan juotossa tehtiin 2 vuorokauden annoksia jauheesta ja ohilypsyn maidosta sonneille.
juurikin näin oon tehnytkin :)  Kokkeilin mä sitä piimällä hapattamistaki vaa ei se oikeen ollu mun juttu :D