Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lely hyytyi 53 lehmän kanssa  (Luettu 58768 kertaa)

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Kylläpäs täällä on taas kovia ammattilaisia, kaikilla tulee yli 10 000 maitoa vaikka millä ruokkii... Ittellä siis Ape parsinavetassa reilulle 40 lehmälle, ja kaikinpuolin olen tyytyväinen. Keskituotos tosin vain 9000 toisin kun palstan ammattilaisilla, mutta tämä tulee edullisilla komponenteilla ilman ylimääräistä säätämistä. Itsellä käytössä appeeseen omasta takaa herne-kaura-vehnä kokoviljasäilis, apila-nurmi säilörehu, olki, kuivaheinä, maissi, ohra-kaura-vehnä murskevilja. Ostossa tällä hetkellä vain 60kg/Pv rypsiä ja 8kg/Pv kivennäistä, kaikki muu omasta pellosta.

Onko ay- vai holsteinkarja?

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Kylläpäs täällä on taas kovia ammattilaisia, kaikilla tulee yli 10 000 maitoa vaikka millä ruokkii... Ittellä siis Ape parsinavetassa reilulle 40 lehmälle, ja kaikinpuolin olen tyytyväinen. Keskituotos tosin vain 9000 toisin kun palstan ammattilaisilla, mutta tämä tulee edullisilla komponenteilla ilman ylimääräistä säätämistä. Itsellä käytössä appeeseen omasta takaa herne-kaura-vehnä kokoviljasäilis, apila-nurmi säilörehu, olki, kuivaheinä, maissi, ohra-kaura-vehnä murskevilja. Ostossa tällä hetkellä vain 60kg/Pv rypsiä ja 8kg/Pv kivennäistä, kaikki muu omasta pellosta.

Tuollalailla sen pitäisikin minusta mennä. Mahdolisimman vähän ostokomponenteja ja teollisiä väkirehuja.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Meillä oli vuosia ohjattu liikenne ja sinä aikana oli joka päivä mietinnässä että miten saisi lehmien kulkemisen paremmaksi. Ei ole mieltä siinä että lehmä odottaa robotille pääsyä tuntikausia seisoskellen ja ihmetellen kun innokkaimmat laukkaa ohi. Monta kertaa portteja käännettiin ja laitettiin eri versioita. Lopputulos aina että lehmä joutui odottamaan liian kauan ilman vettä, ruokaa ja lepoa.

Lopulta portit lähti. Työaika lyheni huomattavasti, koska 0-2 lehmän haussa ei kolaamisen lomassa mene minuuttiakaan kauemmin. Nyt kun ei tarvitse enää miettiä lehmien kulkemisia niin ajan saa käytettyä muihin navetan toimintojen parannuksiin.

Suomessa kun pitää olla tämä hieno keksintö! "odotusalue robon edessä! Siihen kun lyödään vanerilevyt ympärille ja vielä robo purkamaan lypsetytkin sinne odotusalueella, mistä ne poistuu "äly portin" kautta. NIIN EI VARMASTI TOIMI!

No tietysti enhän minä aperuokinasta, navetan suunnittelusta, robolypsystä ja maidontuotanosta yleensäkkään tiedä mitään.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Vieras
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?

Se on tilakohtaista, ja rehukohtaista. Benemilkin kanssa raisio haluaisi että 30kg lypsävä saa 5kg benemilkrehua (siis benemilkin etujen saavuttamiseksi). Sen mukaan tehdyllä ruokintakaavalla meillä menee nyt 4,5kg. Viime keväällä meni jotain 3kg ja kyllä sekin kohtuullisesti toimi. Pitoisuudet ja heruminen ovat nyt vähän parempia, niin mennään tällä nyt toistaiseksi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Eli sä vaihdat robotteihin ja tässä vaiheessa alat miettimään mistä onkaan kyse  :o

Mutta kaikki vaikuttaa.. sekin vaikuttaa, että paljonko lehmät ehtivät syömään robotilta. Siis oikeasti. Vajaatäytöllä roboa voi käyttää ruokintakioskina. Mut keskimäärin kulutus on 3 kg/äpyli/päivä tuossa 10 000 tuotosluokassa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Eli sä vaihdat robotteihin ja tässä vaiheessa alat miettimään mistä onkaan kyse  :o

Mutta kaikki vaikuttaa.. sekin vaikuttaa, että paljonko lehmät ehtivät syömään robotilta. Siis oikeasti. Vajaatäytöllä roboa voi käyttää ruokintakioskina. Mut keskimäärin kulutus on 3 kg/äpyli/päivä tuossa 10 000 tuotosluokassa.

Onhan se nyt parempi miettiä. Ajattele jos vasta sitten mietisi kun robot on navetassa että "mitä tulikaan tehtyä?"
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Kylläpäs täällä on taas kovia ammattilaisia, kaikilla tulee yli 10 000 maitoa vaikka millä ruokkii... Ittellä siis Ape parsinavetassa reilulle 40 lehmälle, ja kaikinpuolin olen tyytyväinen. Keskituotos tosin vain 9000 toisin kun palstan ammattilaisilla, mutta tämä tulee edullisilla komponenteilla ilman ylimääräistä säätämistä. Itsellä käytössä appeeseen omasta takaa herne-kaura-vehnä kokoviljasäilis, apila-nurmi säilörehu, olki, kuivaheinä, maissi, ohra-kaura-vehnä murskevilja. Ostossa tällä hetkellä vain 60kg/Pv rypsiä ja 8kg/Pv kivennäistä, kaikki muu omasta pellosta.

Tällaisesta karjasta jos sen 12000 litraa lypsättää vaikka 40 lehmällä niin 3000x40=120000litraa lisää vuosituotosta ja rahassa lähes 60000€ alv0 + C-alueen tuotantotuki.  Tietysti rehufirma vie tuosta osansa, mutta menee sitä rahaa rehun hankintaan tälläkin hetkellä. Tuotostason nousu mahdollisesti lisää hiukan terveydenhuoltokuluja, mutta kyllä tälläkin rahalla velkoja lyhentää ja osamaksuja maksaa!
Jokainen tahollaan laskee ja tekee mitä lystää 8)
Oon vaatimaton!

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Eli sä vaihdat robotteihin ja tässä vaiheessa alat miettimään mistä onkaan kyse  :o

Mutta kaikki vaikuttaa.. sekin vaikuttaa, että paljonko lehmät ehtivät syömään robotilta. Siis oikeasti. Vajaatäytöllä roboa voi käyttää ruokintakioskina. Mut keskimäärin kulutus on 3 kg/äpyli/päivä tuossa 10 000 tuotosluokassa.

Backspace täällä viisastelee vaikka on pihalla kuin lumiukko. 2-3 kiloa on ihan ok ohjatussa kierrossa, mutta vapaassa pitää päästä 4-5 kiloon. Eikä se syöntiaika mitään näillä määrillä rajoita. Säätää syöttönopeutta isommalle...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Meillä oli vuosia ohjattu liikenne ja sinä aikana oli joka päivä mietinnässä että miten saisi lehmien kulkemisen paremmaksi. Ei ole mieltä siinä että lehmä odottaa robotille pääsyä tuntikausia seisoskellen ja ihmetellen kun innokkaimmat laukkaa ohi. Monta kertaa portteja käännettiin ja laitettiin eri versioita. Lopputulos aina että lehmä joutui odottamaan liian kauan ilman vettä, ruokaa ja lepoa.

Lopulta portit lähti. Työaika lyheni huomattavasti, koska 0-2 lehmän haussa ei kolaamisen lomassa mene minuuttiakaan kauemmin. Nyt kun ei tarvitse enää miettiä lehmien kulkemisia niin ajan saa käytettyä muihin navetan toimintojen parannuksiin.

Suomessa kun pitää olla tämä hieno keksintö! "odotusalue robon edessä! Siihen kun lyödään vanerilevyt ympärille ja vielä robo purkamaan lypsetytkin sinne odotusalueella, mistä ne poistuu "äly portin" kautta. NIIN EI VARMASTI TOIMI!

No tietysti enhän minä aperuokinasta, navetan suunnittelusta, robolypsystä ja maidontuotanosta yleensäkkään tiedä mitään.

Näissä kahdessa viestissä korostuu ne virheet mitkä liittyy älyporttiin.

Täytyy hieman valaista asiaa miten asiat pitää olla allekirjoittaneen mielestä.


Koko toiminnan ydin on kaksi erillistä aluetta josta parhaiten omasta mielestä toimii yhtälö makuualue ja muu alue missä on isäntäväen mieltymysten mukaan sitten ruokintakioskit, pöytä, vesiastiat, karjaharjat ym. Näiden alueiden väliin laitetaan älyportti jonka jälkeen erotteluportti. Eli siis aina kun lehmä lähtee makuulta se kulkee tämän älyportin läpi ja noin sekunnissa aukeaa portti että se pääsee sinne toiselle alueelle syömään ja juomaan jne. Jos kuitenkin sattuu tilanne että sillä on lypsylupa ja eikä odotusalueella ole liian montaa eläintä niin se ohjataan hyvin pieneen karsinaan missä ei ole mitään virikkeitä. (huom sinne ei oikeasti tehdä ruokinta/makuutiloja vaikak mikä neuvoja sitä ehdottaa. Siellä lehmän tehtävä on ainoastaan odottaa lypsyyn pääsyä. Tämän aluee4n voi jopa tehdä käytävä muotoon että siellä ei edes ohiteta toisia. Puskemisia on yllättävän vähän kun ei ole sitä ylimääräistä tilaa. Kokoluokaltaan tämä alue on robottia kohtaan ainoastaan 6 eläimen mentävä ja normaali miehitys 3-4. Robotti taas syöttää eläimet sinne ruokinta-alueelle sivuun tästä älyporttialueesta jotta häiriötä tulee mahdollisimman vähän. Sitten muualla päin navettaa on paluunestoportit oikein asennettu mistä eläimet pääsee takaisin makuualueelle.

Tämä on se systeemi missä mielestäni on mahdollisuus ylittää 1000000 litraa lypsetty roboa kohden jos oikeasti haluaa kikkailla. Pääasia kuitenkin että perus karja tulee lypsettyä ilman ylimääräisiä ajamisia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
Jos aperuokinta ja täydennyksenä täysrehu, niin melko tyypillinen luku on 130 kg täysrehua 1000 maito-kg kohden. Annostelunopeus on tyypillisesti 400 gr./min
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Eli sä vaihdat robotteihin ja tässä vaiheessa alat miettimään mistä onkaan kyse  :o

Mutta kaikki vaikuttaa.. sekin vaikuttaa, että paljonko lehmät ehtivät syömään robotilta. Siis oikeasti. Vajaatäytöllä roboa voi käyttää ruokintakioskina. Mut keskimäärin kulutus on 3 kg/äpyli/päivä tuossa 10 000 tuotosluokassa.

Backspace täällä viisastelee vaikka on pihalla kuin lumiukko. 2-3 kiloa on ihan ok ohjatussa kierrossa, mutta vapaassa pitää päästä 4-5 kiloon. Eikä se syöntiaika mitään näillä määrillä rajoita. Säätää syöttönopeutta isommalle...

Noinko paljon kalliimmalla vapaissa kierroissa siellä teillä päin tosiaan ruokitaan  :o Siis 10 000 tuotostasoilla... Täällä on vapailla keskimäärin 3,5 kiloa ja ohjatuissa 2,5 kiloa -> keskimäärin kolme.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Lely hyytyi 63 lehmän kanssa
150kg/1000 l ja 300g/min, 34l/pv 168rpv ka

Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:20:44 kirjoittanut Ojala

Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

+250

  • Vieras
Vs: Lely hyytyi 53 lehmän kanssa
3 kg/lehmä/päivä riittää yleensä..

Mä olen kuullut, että keskimäärin 5 kg/lehmä/päivä annettaisiin robotilta?
Eli sä vaihdat robotteihin ja tässä vaiheessa alat miettimään mistä onkaan kyse  :o

Mutta kaikki vaikuttaa.. sekin vaikuttaa, että paljonko lehmät ehtivät syömään robotilta. Siis oikeasti. Vajaatäytöllä roboa voi käyttää ruokintakioskina. Mut keskimäärin kulutus on 3 kg/äpyli/päivä tuossa 10 000 tuotosluokassa.

Backspace täällä viisastelee vaikka on pihalla kuin lumiukko. 2-3 kiloa on ihan ok ohjatussa kierrossa, mutta vapaassa pitää päästä 4-5 kiloon. Eikä se syöntiaika mitään näillä määrillä rajoita. Säätää syöttönopeutta isommalle...

Noinko paljon kalliimmalla vapaissa kierroissa siellä teillä päin tosiaan ruokitaan  :o Siis 10 000 tuotostasoilla... Täällä on vapailla keskimäärin 3,5 kiloa ja ohjatuissa 2,5 kiloa -> keskimäärin kolme.
3,2 kg näyttää mulla menevän vapaas.Mutta ehkä olis parempi laimentaa apetta ja lisätä ropolle.Juurikin noiden ensikoiden paskan vetelyyden takia :-\

+250

  • Vieras
Vs: Lely hyytyi 63 lehmän kanssa
150kg/1000 ja 300g/min, 34l/pv7168rpv ka
150kg/1000 :o :o :o :o Mulla menee puolet :o :o