Meillä tehtiin se likvi, millä ne lainat irtosi, mahdollisimman huonolla keskituotoksella 6500 per lehmä ja teurastilit oli normissa, mutta se suurin muuttuva tekijä jätettiin huomiotta. Elikkä exä. Jos tilalla on tekijä, joka viihtyy ostoksilla ja tuottaa taloudellisia pettymyksiä koko ajan, niin siinä kusee kyllä kaikki. Meillä on nyt melkein kaksi vuotta mennyt sen korjaamiseen, minkä tällainen ostosfriikki sai kuudessa kuukaudessa aikaseksi.
Nyt kun tehtiin uutta suunnitelmaa, siltä pohjalta, mikä nyt on tilan suunta ja yritys, tuli selväksi, että yksi kunnon vääräostos vetää homman heti pakkaselle. Elikkä ne hankinnat ovat melkein suurempi merkitys tilan taloudelle kuin tulot tai eläinten tuotos.
Just noin se menee. Likwissä on tietysti myös mainittu summa jonka saa vuodessa tuhlata.. jos se ei mene jakeluun, niin ei mene.
Mut tuo sinun Likwisi on ollut muutenkin väärin. Ei tuollaisilla tuotoksilla mitään kuulu laskea. Järkevät luvut joka kohtaan, niin laskelmalla on mahdollisiis olla oikeassa.. eli mix laskee vituix tahallaan
Tässä otettiin huomioon se lähtökohta, että karjassa paljon alkuperäistukielukoita, mitkä piti säilyttää korvien takia, ja oli selvää, että hiehot ei pysty samaan kuin normilehmät. Elikkä ajatus oli oikea.
Nyt on sitten lehmät oikastu lypsäviksi, elikkä tuotospuoli on kunnossa. Teurassonneista luovuttu, samoin emokit sai kenkää.
Tehtiin uusi likvi ajatuksella navetan uusiminen. Yllätys oli, että proagrian talousguru pääsi samaan laskemalla, kuin minä mutu tuntumalla. Elikkäs viiiden vuoden kuluttua, jos jatkamme tiukalla talouskurilla ja tuotos hiukkasen vielä nousee, voi olla mahdollista se karvalakkimallin navetta.
Meillä on siis proagrian talousneuvoja tehnyt nämä likvit, emme ole itse olleet läsnä, vaan lähinnä puhelinkeskusteluja vietetty. Verokirjanpito on ollut pohjana. Kuin myös meijeriin lähtevän maidon määrät.
Aikaisemmin teki ne kolme versiota, samoin nyt tuli kolme versiota. Joista sai selvityksen, kun toi paikan päälle. Nyt näistä jälkimmäisistä versioista se realistisin näyttää toteutuvan osapuilleen.
Eniten minua häiritsi hommassa se, että nyt pitäisi panostaa koko proagrian neuvontakoneisto saamaan tila pyörimään kunnolla. Tuntui, ettei muulla tavalla asioita voi hoitaa. Itse olen suhteellisen jääräpää, ja olen sitä mieltä, että näitä laskelmia pitäisi miettiä ja pähkäillä niiden, jotka ne käytännön työt ja ostot päättää. Näistähän se toteutuminen on kiinni.
Ensimmäiset laskelmat valmistuivat kahdessa viikossa, mutta nämä jälkimmäiset kahdessa kuukaudessa. On varmasti työtilanteesta kiinni.