Niin no omassa tapauksessa ajo tapahtuisi traktorikalustolla eikä millään isolla kärryllä. Olisiko laittaa videolinkkiä työskentelystä? Ja tyhmänä kyselen, että miten tuollainen metsäversio kaivuri eroaa "tavallisesta". Jotenkin vaan tuntuu, että ainakin tuo oma 13tn pitkäperänen hitachi tekee niin julmetun reiän, että ei sillä tuollaiselle harvennukselle ole asiaa.
en tiedä paljonko perää on Hitachissa, mutta nykyisin on kamerat keksitty, muutenkin tuntuu ettet ole ennen risua harvennukselta ajanut, sillä pöllin ajo onnistuu vielä kapeilla urilla mutta risukuorma on aina pidempi ja ainakin metriä leveämpi. vaikka vallu oliskin 240 leveä niin risukuorma vaatii sen päälle 4 metrin uran, käytäntö opettanut. tai muuten tulee niitä leimauksia jokaiseen reunapuuhun, sille vaan ei voi mitään.
tietysti jos on pitkä peräinen, varovainen kuski, kiikkerä kone, lyhyt puomi, niin äkkiä on tasamaalla 5,5m urat 12m välein. ei hyvä.
kaivurissa pitäs metsässä aina olla sukset ja panssarit, auttaa vakavuuteen todella paljon, eikä ole moksiskaan kannoista ja kivistä, kiikkerä tosin, näkyvyys eri luokkaa kun istuu vajaa metrin korkeammalla.
tavoitteena itsellä tehdä 4,5-5m ura 20-24m välein, vähän järkevämpi suhde. telakoneella pieni etu, kääntyy paikoillaan puiden väliin, jolloin voi tehdä pieniä pistoja sivuun ajouralta, eikä tarvitse tehdä jokaisen kiven taakse ajouraa. tietysti edellyttää pitkää pilkkiä ajokoneesta.
oma kone 900 lapuilla 340 leveä, ajokone 330 ja 320 silti raavitaan reunapuita 5m uralla
kaveri tekee samalla kouralla 14tn koneella, juuri pääsee 10m mikä mun mielestä minimi, muuten tulee aukkoista...