Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: torax - 08.01.14 - klo:22:56

Otsikko: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: torax - 08.01.14 - klo:22:56
13 tonnin kaivuriin giljotiinikoura suunnitteilla,mimmoisia kokemuksia eri merkeistä on raatilaisilla?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: +250 - 08.01.14 - klo:22:57
13 tonnin kaivuriin giljotiinikoura suunnitteilla,mimmoisia kokemuksia eri merkeistä on raatilaisilla?
Kymppikoura on aiva jees 8)
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: SKN - 08.01.14 - klo:23:02
13 tonnin kaivuriin giljotiinikoura suunnitteilla,mimmoisia kokemuksia eri merkeistä on raatilaisilla?
Kymppikoura on aiva jees 8)

Renkikö sen kymppikouran omistaa ku lypsää käsin koko nussilan karjaa?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: +250 - 08.01.14 - klo:23:05
13 tonnin kaivuriin giljotiinikoura suunnitteilla,mimmoisia kokemuksia eri merkeistä on raatilaisilla?
Kymppikoura on aiva jees 8)

Renkikö sen kymppikouran omistaa ku lypsää käsin koko nussilan karjaa?
Me lopetettiin käsinlypsy puolitoistavuotta sitte,ja siirryttiin automaattilypsyyn.

Mutta rengillä on satkukoura,kun pimeästi makselen ylityöt :-[
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Realisti - 08.01.14 - klo:23:19
Kymppi on varmasti ihan jees, mutta kannattaa ottaa se suurempi malli. Kolmileukaisesta karkaa joskus puu heti katkaisun yhteydessä. Kympistä parannettua kopiota tehdään muuten aavistus halvemmalla Viron tamsalussa.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: +250 - 08.01.14 - klo:23:31
Kymppi on varmasti ihan jees, mutta kannattaa ottaa se suurempi malli. Kolmileukaisesta karkaa joskus puu heti katkaisun yhteydessä. Kympistä parannettua kopiota tehdään muuten aavistus halvemmalla Viron tamsalussa.
Kolmileukaista käytetään pääasiassa vasemmalla reunalla karkailun estämiseksi.Oikealla kun ei purista ihan loppuun,niin pysyy paremmin.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ijasja2 - 08.01.14 - klo:23:56
Nelileukainen kymppikoura ostettiin kesällä porukalla, alle 1000 kiintoa kokeiltu. On se vaan kuningaslaite ku vertaa kourakuormaajan härpäkkeisiin 8) Terä teroitettu muutaman kerran, viime viikolla napsahti eka letkun nippa huolimattomuutta.

Josta tulikin mieleen, mulla ois kourakuormaajaan sopiva Nisulan 150E myytävänä... Käytännössä lähes käyttämätön.

Niinjoo, yks huonopuoli kymppikourassa, eväät tuli kerran kotiin kun ei malttanut syödä kesken lyhyttä päivää ;D
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 09.01.14 - klo:02:06
Kymppi on varmasti ihan jees, mutta kannattaa ottaa se suurempi malli. Kolmileukaisesta karkaa joskus puu heti katkaisun yhteydessä. Kympistä parannettua kopiota tehdään muuten aavistus halvemmalla Viron tamsalussa.
munkin piti ostaa kopio mutta viroon jäi... muutokset mitä oisin halunnut maksoi pirusti, perus versio ei mun koneeseen käy.. joten pihassa jo toinen kymppikouran tekele, tosin siihenkin pitää pikkuisen tehdä muutoksia mutta ei enää hirveästi siitä saa viikon pajatöinä kelvollisen
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: timpan - 09.01.14 - klo:08:22

Vemi-Koura http://www.nettikone.com/muu-merkki/vemi-koura-energia-koura/1235980
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: +250 - 09.01.14 - klo:09:32

Vemi-Koura http://www.nettikone.com/muu-merkki/vemi-koura-energia-koura/1235980
Vähä hennolta näyttää.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Realisti - 09.01.14 - klo:09:32
Kymppi on varmasti ihan jees, mutta kannattaa ottaa se suurempi malli. Kolmileukaisesta karkaa joskus puu heti katkaisun yhteydessä. Kympistä parannettua kopiota tehdään muuten aavistus halvemmalla Viron tamsalussa.
munkin piti ostaa kopio mutta viroon jäi... muutokset mitä oisin halunnut maksoi pirusti, perus versio ei mun koneeseen käy.. joten pihassa jo toinen kymppikouran tekele, tosin siihenkin pitää pikkuisen tehdä muutoksia mutta ei enää hirveästi siitä saa viikon pajatöinä kelvollisen

Mikäs ept:n kourassa oli vikana? Nelileukainen ja irrotettavalla terällä, minusta varsin asiallisesti tehty ja ainakin saman firman jämyimmät lamatalkoot kestää ja kestää.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Peltola - 09.01.14 - klo:11:14

Vemi-Koura http://www.nettikone.com/muu-merkki/vemi-koura-energia-koura/1235980
Vähä hennolta näyttää.

Kaivurilla tulee ihan toisenlaisia voimia kouraan kuin millään kuormaimella. Ylläolevan kouran pitkät tukemattomat tapit ja pitkät leuat eivät voi pysyä hetkeä kauempaa suorina. Itsellä ollut isompi kaivuri, mutta kymppikoura sopii myös 120;seen hyvin.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 09.01.14 - klo:12:30

Mikäs ept:n kourassa oli vikana? Nelileukainen ja irrotettavalla terällä, minusta varsin asiallisesti tehty ja ainakin saman firman jämyimmät lamatalkoot kestää ja kestää.
[/quote]
kun meet mitan kanssa katsomaan niin huomaat että on pykälää pienempi. sylinteri siinä hento, ilman pääty vaimennuksia 250bar.....
siihen 350 barinen päätyvaimennuksilla ja pidennetyllä rungolla tuli pari tonnia kymppikouraa kalliimmaksi, siksi jäi ostamatta, jos olisi ollut prikulleen sama ilmoitettuun perushintaan niin varmasti olisin ostanut....
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: MKR - 10.01.14 - klo:10:41
Kymppikourasta 1hieman muuteltu versio itse tehden meillä, pidemmällä varrella, hieman paksummalla terällä jne. Nelileukainen, mutta silti jäisellä puulla latvaa katkaistessa täytyy kouran asento olla oikea, muuten tippuu latva alas, katkeaa kouran yläpuolelta. Muuten ok, noin 30cm puu menee vielä ok kun puomilla työntää samalla hieman avuksi. Joku vajaa 1000 kiintoa tuolla nyt harjoiteltu.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.14 - klo:18:40
Biojacki karsivilla leuoilla tuli työpaikan 8tn kaivuriin ja mitä sitä testailtu on niin ihan pätevä värkki se on mutta vaatii kuskilta tarkkuutta ettei sitä giljotiiniterää väännä... Rototiltti on varsin mukava niin näkee kouralle paremmin ja helpompi kasailla puita samaan kasaan..
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ijasja2 - 10.01.14 - klo:20:35
Biojacki karsivilla leuoilla tuli työpaikan 8tn kaivuriin ja mitä sitä testailtu on niin ihan pätevä värkki se on mutta vaatii kuskilta tarkkuutta ettei sitä giljotiiniterää väännä... Rototiltti on varsin mukava niin näkee kouralle paremmin ja helpompi kasailla puita samaan kasaan..

Kallistaja käy köyhänmiehen rototiltistä, ei usko kuinka paljon sillä voi käännellä puuta, pikku vippauksella poikki ja pinoon, puomi ei optimissaan paljoa liikuu ja kasat siistejä :)
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.14 - klo:20:41
Biojacki karsivilla leuoilla tuli työpaikan 8tn kaivuriin ja mitä sitä testailtu on niin ihan pätevä värkki se on mutta vaatii kuskilta tarkkuutta ettei sitä giljotiiniterää väännä... Rototiltti on varsin mukava niin näkee kouralle paremmin ja helpompi kasailla puita samaan kasaan..

Kallistaja käy köyhänmiehen rototiltistä, ei usko kuinka paljon sillä voi käännellä puuta, pikku vippauksella poikki ja pinoon, puomi ei optimissaan paljoa liikuu ja kasat siistejä :)
Joo hyvähän sekin on mutta sivuttain sillä ei saa puusta kiinni toisen puun takaa esimerkiksi..  Enkä mä sillä että se pitäis olla mutta helpottaa paljon jos sellainen koneesta löytyy :D 
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: JD6630 - 01.03.16 - klo:00:48
Onko toi kymppikoura nyt se hinta-laadun ykkönen vai?

Paljon näkyy tarjontaa olevan, liekkö suurta eroa keskenään merkeillä?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 01.03.16 - klo:01:35
pyörittäjistä ei saa vietyä öljyä läpi mitä kourat vaatii...kunnallistekniikan puolella onnistuu (lue: tuntihommissa) ,
jos urakalla meinaa tehdä, isoimmat kourat vaatii 200l kouralle ja samalla pitäs jäädä jotain puomille ja ajollekin, että homma sujuvaa ja koura napsuu nappia painamalla.
mun mielestä kallistuva liitin ilman  leveitä sivutunkkeja  on ihan asiallinen peli kouran kanssa, kuskista sitten loput on kiinni, harvennuksilla 12m ulottuvuudella päihittää huonommat motokuskit.
merkeillä on eroja paljonkin, huonoimmillaan ei saa 500tn tehtyä kun runko kierossa, toisilla tehdään 10000tn vain rasvaamalla ja teroittamalla.
myyjien puheita ei kannata uskoa, soittele urakoitsijoille, sieltä se totuus tulee...
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: zetor8045 - 01.03.16 - klo:21:26
pyörittäjistä ei saa vietyä öljyä läpi mitä kourat vaatii...kunnallistekniikan puolella onnistuu (lue: tuntihommissa) ,
jos urakalla meinaa tehdä, isoimmat kourat vaatii 200l kouralle ja samalla pitäs jäädä jotain puomille ja ajollekin, että homma sujuvaa ja koura napsuu nappia painamalla.
mun mielestä kallistuva liitin ilman  leveitä sivutunkkeja  on ihan asiallinen peli kouran kanssa, kuskista sitten loput on kiinni, harvennuksilla 12m ulottuvuudella päihittää huonommat motokuskit.
merkeillä on eroja paljonkin, huonoimmillaan ei saa 500tn tehtyä kun runko kierossa, toisilla tehdään 10000tn vain rasvaamalla ja teroittamalla.
myyjien puheita ei kannata uskoa, soittele urakoitsijoille, sieltä se totuus tulee...
Ainakin Indexatori  R6 mallista saa 200ltr/min ja 300bar läpiviennin kautta..
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.03.16 - klo:22:02
Jak on kahdella sylinterillä ja siitä saa terän irti, voi käyttää muuhunkin.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ja101 - 02.03.16 - klo:21:02
mun mielestä kallistuva liitin ilman  leveitä sivutunkkeja  on ihan asiallinen peli kouran kanssa, kuskista sitten loput on kiinni, harvennuksilla 12m ulottuvuudella päihittää huonommat motokuskit.

Millaisella kaivurilla voi mennä harvennukselle, että sielä on vielä ehjiäkin puita päätehakkuussa?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: metsajussi - 02.03.16 - klo:21:14
Minusta näitä energiakouria on kahta tyyppiä.

Toiset ovat isoja ja tehokkaita ojapuskien ja vastaavien hävittämiseen. Isokin pehko lähtee kerralla, nikottelematta. Ei tarvitse olla keräävä.
Nämä ovat lähinnä kaivuriin sopivia.

Jotkut kourat taas sopivat metsään, silloinkin kun pitää napsia pois 5 koivua 20 sentin päässä kuusesta.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 03.03.16 - klo:21:02
hyvä tietää että nykyisin on jo kolmen vartin läpiviennit, kehitystä sekin. mutta kun pyörittäjät ovat leveitä metsään...
kuten sanoin, hyvä kuski ja kapea 45cm puomi, sekä kallistaja asemoitu niin että pystyy ottamaan puun toisen takaa noin metrin sivusuunnassa... ei mitään jäykkiä 1,7m sivutunkkeja, kuten sanoin....
jos joutuu pääsääntöisesti ottamaan jäävän puun vierestä, tuolla tiheydellä niin silloin on jo tehty kaikki virheet metsän kasvatuksessa jos giljotiini on se ensimmäinen kone millä mennään katsomaan onko siellä mitään kasvatuskelpoista puuta koko kuviolla....periaatteessa jos kaikki tehty kunnolla ei metsässä edes ole giljotiinille mitään töitä...itse jätän kyllä tarkoituksella myöhäisen taimikonhoidon giljotiinille, mutta ensin on tehty se tärkein varhaisperkuu reikäperkuuna, sitten ensiharvennus
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ja101 - 03.03.16 - klo:21:10
hyvä tietää että nykyisin on jo kolmen vartin läpiviennit, kehitystä sekin. mutta kun pyörittäjät ovat leveitä metsään...
kuten sanoin, hyvä kuski ja kapea 45cm puomi, sekä kallistaja asemoitu niin että pystyy ottamaan puun toisen takaa noin metrin sivusuunnassa... ei mitään jäykkiä 1,7m sivutunkkeja, kuten sanoin....
jos joutuu pääsääntöisesti ottamaan jäävän puun vierestä, tuolla tiheydellä niin silloin on jo tehty kaikki virheet metsän kasvatuksessa jos giljotiini on se ensimmäinen kone millä mennään katsomaan onko siellä mitään kasvatuskelpoista puuta koko kuviolla....periaatteessa jos kaikki tehty kunnolla ei metsässä edes ole giljotiinille mitään töitä...itse jätän kyllä tarkoituksella myöhäisen taimikonhoidon giljotiinille, mutta ensin on tehty se tärkein varhaisperkuu reikäperkuuna, sitten ensiharvennus

Et sitten viitsinyt vastata et millasella kaivurilla? Itse kun mietin niin mieleen tulee ainoastaan juurien rikkominen, koneen keikkuminen, puiden kolhiminen jne. Mutta onko tähän siis olemassa jotain sopivaa konetta? Koneen tulee varmasti olla lyhytperäinen? Entäs telat? Paino?

Omalla kohdalla nykyinen kaivuri ei sinne sovellu, mutta jos päivittäisi kaivuria niin sille löytyisi muutakin käyttöä, kun taas riittävän järeälle metsäkuormaimelle on vaikea keksiä käyttöä. Puhumattakaan jos traktori pitää varustaa metsään sopivaksi.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 03.03.16 - klo:21:19
no metsä versio kaivurista... leveämmät pyöristetyt telat, mikä tahansa menee siistimmin kuin se ajokone perässä!!! ei hakkuu kone, onko sitten pyörillä tai teloilla tee niitä uria, vaan se ajo siellä perässä.
noin 15 tn pitkäperäinen kone poikittain ajouralla vaatii saman ajouraleveyden mitä 10-12tn kantavuinen  ajokone, 13tn lyhytperäisellä tekee jo niin kapeat urat ettei niitä enää ajeta...
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ja101 - 04.03.16 - klo:09:35
no metsä versio kaivurista... leveämmät pyöristetyt telat, mikä tahansa menee siistimmin kuin se ajokone perässä!!! ei hakkuu kone, onko sitten pyörillä tai teloilla tee niitä uria, vaan se ajo siellä perässä.
noin 15 tn pitkäperäinen kone poikittain ajouralla vaatii saman ajouraleveyden mitä 10-12tn kantavuinen  ajokone, 13tn lyhytperäisellä tekee jo niin kapeat urat ettei niitä enää ajeta...

Niin no omassa tapauksessa ajo tapahtuisi traktorikalustolla eikä millään isolla kärryllä. Olisiko laittaa videolinkkiä työskentelystä? Ja tyhmänä kyselen, että miten tuollainen metsäversio kaivuri eroaa "tavallisesta". Jotenkin vaan tuntuu, että ainakin tuo oma 13tn pitkäperänen hitachi tekee niin julmetun reiän, että ei sillä tuollaiselle harvennukselle ole asiaa.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ijasja2 - 04.03.16 - klo:10:26
no metsä versio kaivurista... leveämmät pyöristetyt telat, mikä tahansa menee siistimmin kuin se ajokone perässä!!! ei hakkuu kone, onko sitten pyörillä tai teloilla tee niitä uria, vaan se ajo siellä perässä.
noin 15 tn pitkäperäinen kone poikittain ajouralla vaatii saman ajouraleveyden mitä 10-12tn kantavuinen  ajokone, 13tn lyhytperäisellä tekee jo niin kapeat urat ettei niitä enää ajeta...

Niin no omassa tapauksessa ajo tapahtuisi traktorikalustolla eikä millään isolla kärryllä. Olisiko laittaa videolinkkiä työskentelystä? Ja tyhmänä kyselen, että miten tuollainen metsäversio kaivuri eroaa "tavallisesta". Jotenkin vaan tuntuu, että ainakin tuo oma 13tn pitkäperänen hitachi tekee niin julmetun reiän, että ei sillä tuollaiselle harvennukselle ole asiaa.

Sama homma, mulla tosin työpaino 16-17tn välillä. Puntti huitelee niin kaukana, että ei tuollaista ajouraa kyllä omaan metsään voi tehdä. Kokeilin talvella runkotieltä, toisella puolella oli oja ja se ok., mutta ojan takaa ottaessa sai kattoa ettei takana puita. Ja tuo tie on leveämpi kuin normaalit traktorille tehdyt urat.

Lyhytperäinen kone, pyöristetyt telat, puomiin liukujatko ja työpaino 10 tonnin nurkilla, ehkä keinuva alustakin. Voisi jo "sopivaan" metsään lähteäkin energiapuuta nipsuttelemaan. Rajaa tosin isoimman kymppikouran pois tuolla työpainolla?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 04.03.16 - klo:11:30

Niin no omassa tapauksessa ajo tapahtuisi traktorikalustolla eikä millään isolla kärryllä. Olisiko laittaa videolinkkiä työskentelystä? Ja tyhmänä kyselen, että miten tuollainen metsäversio kaivuri eroaa "tavallisesta". Jotenkin vaan tuntuu, että ainakin tuo oma 13tn pitkäperänen hitachi tekee niin julmetun reiän, että ei sillä tuollaiselle harvennukselle ole asiaa.

en tiedä paljonko perää on Hitachissa, mutta nykyisin on kamerat keksitty, muutenkin tuntuu ettet ole ennen risua harvennukselta ajanut, sillä pöllin ajo onnistuu vielä kapeilla urilla mutta risukuorma on aina pidempi ja ainakin metriä leveämpi. vaikka vallu oliskin 240 leveä niin risukuorma vaatii sen päälle 4 metrin uran, käytäntö opettanut. tai muuten tulee niitä leimauksia jokaiseen reunapuuhun,  sille vaan ei voi mitään.
tietysti jos on pitkä peräinen, varovainen kuski, kiikkerä kone, lyhyt puomi, niin äkkiä on tasamaalla 5,5m urat 12m välein. ei hyvä.
kaivurissa pitäs metsässä aina olla sukset ja panssarit, auttaa vakavuuteen todella paljon, eikä ole moksiskaan kannoista ja kivistä, kiikkerä tosin, näkyvyys eri luokkaa kun istuu vajaa metrin korkeammalla.
tavoitteena itsellä tehdä 4,5-5m ura 20-24m välein, vähän järkevämpi suhde.  telakoneella pieni etu, kääntyy paikoillaan puiden väliin, jolloin voi tehdä pieniä pistoja sivuun ajouralta, eikä tarvitse tehdä jokaisen kiven taakse ajouraa. tietysti edellyttää pitkää pilkkiä ajokoneesta.
oma kone 900 lapuilla 340 leveä, ajokone 330 ja 320 silti raavitaan reunapuita 5m uralla
kaveri tekee samalla kouralla 14tn koneella, juuri pääsee 10m mikä mun mielestä minimi, muuten tulee aukkoista...
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Mopomies - 04.03.16 - klo:12:05
Kaivurissa kannattaa muistaa ensin se, että siinä on voimaa kuin pienessä kylässä. Eli kaikki rimpulasakset ja jatkopuomit saa rikki helpostikin, jos on vähän reippaampi kuski. Ainahan saa hommattua laitteisiin isompaa rautaa, mutta sitten tulee paino vastaan.

Pyöristetyt laput ovat varmasti ihan hyvä juttu, mutta eri asia, kannattaako sellaisia hommata tuota varten. Säästää ne tosin puun juuria, mutta ajouria on yleensä turha tehdä liian kapeaksi. Tällöin tulee plussapisteitä tavalliselle motolle suurella ulottuvuudella.

Viimeistään puiden pois ajo rikkoo juuret. Paitsi mönkijällä tai hevosella.


Metsävarustelu on vähän sellainen laaja käsite. Joillakin on turvapuskuria ympäri konetta. Se onkin hyvä, jos vain on tarpeeksi leveä. Mukava kävellä.

Ritilät katossa ja etuikkunassa ovat kanssa "metsävarustelua". Puunkaatohommissa kattoristikko ei ole ollenkaan huono juttu. Ettei tule jonkun kuivasen latva kyläilemään kun se katkee.

Joillakin on korkeampi kääntökehän "putki", jolloin ylävaunu nousee korkeammalle. Peräpuntti tai ylävaunun pohja ei sitten niin herkästi juustohöylää tannerta, jos vaikka on vähän epämukava asento tai teloja myöten pehmeämmällä maaperällä työskennellessä.

Kuitenkin tärkein kaivurin toiminnan kannalta on telakoneiston modifiointi. Telan vääntelyn kivikoissa ja kannikoissa estämiseksi koneessa pitää olla tarpeeksi järeät "telasukset". Mitä leveämmät telat, sen järeämmät sukset on hyvä olla.

Tällöin myös telalapun kääntöpuolelle kannattaa hitsailla kulutuspaloja, joita vasten sukset hinkkaavat. Ei niitä joka lapussa tarvitse olla. Joka kolmannessakin riittää hyvin.

Tärkeimpänä pidän itse kuintenkin perusketjulle tarkoitettuja ohjureita. Joissakin on näillä perus ohjurilätkillä toteutettuja ratkaisuja, joissa ohjureita on miltei joka alarullassa. Itse suosin koko telan pituudella olevaa ohjuria, joka tukee koko perusketjua ja suojaa alarullia.





Mitä tapahtuu, jos ei ole suksia tai ohjureita. Ilman suksia tela vääntyilee ja perusketjut menevät pilalle hyvinkin nopeasti. Sanaa nopeasti ei voi kyllin korostaa. Tapit löystyvät ja tela saattaa katketa tapin irrotessa.

Ilman telaohjuria perusketju pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Se kuluttaa perusketjua myös.

Suurin ongelma kuitenkin syntyy siitä, kun perusketju pääsee liikkumaan sivuttain aivan liikaa. Ketjun siirtyessä alarullien reunoille laakeroinnin kohdalle, se pikku hiljaa "niittaa" tai "kaulii" rullan jumiin. Niitä sitten saa vaihdella useammin, ennen kuin hokaa että nyt on joku pielessä.

Sitten vielä johtopyörän ja telarungon välinen hahlo. Eli se jossa johtopyöräviritys liikkuu edestakaisin. Se kannattaa tarkastaa, että se on sen verran jämpti, ettei johtopyörä pääse kallistelemaan. Toki telan hyppäämistä pois päältä voi eliminoida yläohjurila, joka on johtopyörän läheisyydessä telarungon yläosassa.

Siinäpä noita tärkeämpiä. En tiedä unohtuiko siitä jotain.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Mopomies - 04.03.16 - klo:12:12
Niin tosiaan se pohjapanssari
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: -aggo- - 04.03.16 - klo:14:37
Kaivurissa kannattaa muistaa ensin se, että siinä on voimaa kuin pienessä kylässä. Eli kaikki rimpulasakset ja jatkopuomit saa rikki helpostikin, jos on vähän reippaampi kuski. Ainahan saa hommattua laitteisiin isompaa rautaa, mutta sitten tulee paino vastaan.

Pyöristetyt laput ovat varmasti ihan hyvä juttu, mutta eri asia, kannattaako sellaisia hommata tuota varten. Säästää ne tosin puun juuria, mutta ajouria on yleensä turha tehdä liian kapeaksi. Tällöin tulee plussapisteitä tavalliselle motolle suurella ulottuvuudella.

Viimeistään puiden pois ajo rikkoo juuret. Paitsi mönkijällä tai hevosella.


Metsävarustelu on vähän sellainen laaja käsite. Joillakin on turvapuskuria ympäri konetta. Se onkin hyvä, jos vain on tarpeeksi leveä. Mukava kävellä.

Ritilät katossa ja etuikkunassa ovat kanssa "metsävarustelua". Puunkaatohommissa kattoristikko ei ole ollenkaan huono juttu. Ettei tule jonkun kuivasen latva kyläilemään kun se katkee.

Joillakin on korkeampi kääntökehän "putki", jolloin ylävaunu nousee korkeammalle. Peräpuntti tai ylävaunun pohja ei sitten niin herkästi juustohöylää tannerta, jos vaikka on vähän epämukava asento tai teloja myöten pehmeämmällä maaperällä työskennellessä.

Kuitenkin tärkein kaivurin toiminnan kannalta on telakoneiston modifiointi. Telan vääntelyn kivikoissa ja kannikoissa estämiseksi koneessa pitää olla tarpeeksi järeät "telasukset". Mitä leveämmät telat, sen järeämmät sukset on hyvä olla.

Tällöin myös telalapun kääntöpuolelle kannattaa hitsailla kulutuspaloja, joita vasten sukset hinkkaavat. Ei niitä joka lapussa tarvitse olla. Joka kolmannessakin riittää hyvin.

Tärkeimpänä pidän itse kuintenkin perusketjulle tarkoitettuja ohjureita. Joissakin on näillä perus ohjurilätkillä toteutettuja ratkaisuja, joissa ohjureita on miltei joka alarullassa. Itse suosin koko telan pituudella olevaa ohjuria, joka tukee koko perusketjua ja suojaa alarullia.





Mitä tapahtuu, jos ei ole suksia tai ohjureita. Ilman suksia tela vääntyilee ja perusketjut menevät pilalle hyvinkin nopeasti. Sanaa nopeasti ei voi kyllin korostaa. Tapit löystyvät ja tela saattaa katketa tapin irrotessa.

Ilman telaohjuria perusketju pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Se kuluttaa perusketjua myös.

Suurin ongelma kuitenkin syntyy siitä, kun perusketju pääsee liikkumaan sivuttain aivan liikaa. Ketjun siirtyessä alarullien reunoille laakeroinnin kohdalle, se pikku hiljaa "niittaa" tai "kaulii" rullan jumiin. Niitä sitten saa vaihdella useammin, ennen kuin hokaa että nyt on joku pielessä.

Sitten vielä johtopyörän ja telarungon välinen hahlo. Eli se jossa johtopyöräviritys liikkuu edestakaisin. Se kannattaa tarkastaa, että se on sen verran jämpti, ettei johtopyörä pääse kallistelemaan. Toki telan hyppäämistä pois päältä voi eliminoida yläohjurila, joka on johtopyörän läheisyydessä telarungon yläosassa.

Siinäpä noita tärkeämpiä. En tiedä unohtuiko siitä jotain.

--työmukavuus, rinnemetsä, kivistä maapohjaa, luntakin reilusti, niin kaivurilla ei pääse kuin alamäkeen,, ..kaivuri varmaa hyvä pellonreunalta kerätä reunapuuta
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: leku - 04.03.16 - klo:18:29
kunnon metsäversioon kuuluu kokonaan pari pykälää isommasta koneesta otettu korotettu alavaunu, siihen sitten kaikki edellä mainitut päälle...sillä saadaan runkoon leveyttä, järeyttä sekä maavaraa. kääntömoottorit ja vaihdeaski myös pykälää isommasta koneesta.
kunnon metsälaput, rinteeseen tupla harjat ja nappulat, niitä ei vielä ole omassa koneessa mutta tulee kun ehtii.
pystyrinteeseen menee pidemmälle mitä ajokone, sillä puomilla voi auttaa, sivurinteet myrkkyä
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: RimaPoika - 04.03.16 - klo:20:43
Onkos olli-kourasta kokemusta?
Painoa kuulin olevan 750kg?
Saako sillä kestävyttä..?
Näkyy tietenki hinnassa? mutta haitanneeko jos saa vastinetta?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Mopomies - 05.03.16 - klo:01:44
Järeämmällä alavaunulla pitää muistaa, ettei upota sitä liian syvälle. ;D Voi olla ettei jaksa vetää itse ylös. Varsinkin jos on pidempi kaivuupuomi.

Joo, tosiaan kaivurilla pääsee jyrkkää rinnettä ylös. Paitsi sileällä kalliolla.

Oon kyllä ite saanu tarpeeksi tuosta kivikoissa kolistamisesta.

Jonkunhan nuo maanmuokkauksetkin pitää tehdä, vaikka kamalan kovilla se kone siellä metässä on.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ja101 - 05.03.16 - klo:08:08
en tiedä paljonko perää on Hitachissa, mutta nykyisin on kamerat keksitty, muutenkin tuntuu ettet ole ennen risua harvennukselta ajanut, sillä pöllin ajo onnistuu vielä kapeilla urilla mutta risukuorma on aina pidempi ja ainakin metriä leveämpi. vaikka vallu oliskin 240 leveä niin risukuorma vaatii sen päälle 4 metrin uran, käytäntö opettanut. tai muuten tulee niitä leimauksia jokaiseen reunapuuhun,  sille vaan ei voi mitään.
tietysti jos on pitkä peräinen, varovainen kuski, kiikkerä kone, lyhyt puomi, niin äkkiä on tasamaalla 5,5m urat 12m välein. ei hyvä.
kaivurissa pitäs metsässä aina olla sukset ja panssarit, auttaa vakavuuteen todella paljon, eikä ole moksiskaan kannoista ja kivistä, kiikkerä tosin, näkyvyys eri luokkaa kun istuu vajaa metrin korkeammalla.
tavoitteena itsellä tehdä 4,5-5m ura 20-24m välein, vähän järkevämpi suhde.  telakoneella pieni etu, kääntyy paikoillaan puiden väliin, jolloin voi tehdä pieniä pistoja sivuun ajouralta, eikä tarvitse tehdä jokaisen kiven taakse ajouraa. tietysti edellyttää pitkää pilkkiä ajokoneesta.
oma kone 900 lapuilla 340 leveä, ajokone 330 ja 320 silti raavitaan reunapuita 5m uralla
kaveri tekee samalla kouralla 14tn koneella, juuri pääsee 10m mikä mun mielestä minimi, muuten tulee aukkoista...

Joo en ole risua harvennukselta ajanut muutamaa kuormaa enempää. Nytkin ajatus oli se että tuohon kaivuriin olisi istuttanut jonkin karsivan kouran ja jättänyt ne risut ja latvat sinne mettään. Siis näinhän mäkin sen ajattelin, että 4-5m ura 20m välein. Traktorin pilkki kun ei ole kuin reilu 5m niin sillä saisi kyllä hyvinkin puut kyytiin uran vierestä, mutta urien väliin jäisi sen vajaa 10m harventamatta.

Sama homma, mulla tosin työpaino 16-17tn välillä. Puntti huitelee niin kaukana, että ei tuollaista ajouraa kyllä omaan metsään voi tehdä. Kokeilin talvella runkotieltä, toisella puolella oli oja ja se ok., mutta ojan takaa ottaessa sai kattoa ettei takana puita. Ja tuo tie on leveämpi kuin normaalit traktorille tehdyt urat.

Lyhytperäinen kone, pyöristetyt telat, puomiin liukujatko ja työpaino 10 tonnin nurkilla, ehkä keinuva alustakin. Voisi jo "sopivaan" metsään lähteäkin energiapuuta nipsuttelemaan. Rajaa tosin isoimman kymppikouran pois tuolla työpainolla?

Joo sama huomattu, että ei tuolla meidänkään koneella ole metsään asiaa. Sen vuoksi olisikin ollut kiva nähdä millaista harvennusjälkeä kaivurilla pystyy tekemään. Omalla kohdalla olisi edessä koneen vaihto ja se täytyisi olla jonkinlainen kompromissi varmasti tehon ja koon suhteen.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Peltola - 07.03.16 - klo:23:57
Tuossa olis harjoittelua Kymppi-kouralla. Vetouraa joku sata metriä onnettomaan taimikkoon, jossa toinen raivaus jäänyt. Lataaja ei osannut musisoida ja kiinnikkeen kiristyspultti katkes just video-päivänä.

https://www.youtube.com/watch?v=ar0SijxWm_0
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Peltola - 08.03.16 - klo:00:14
Tuossa olis harjoittelua Kymppi-kouralla. Vetouraa joku sata metriä onnettomaan taimikkoon, jossa toinen raivaus jäänyt. Lataaja ei osannut musisoida ja kiinnikkeen kiristyspultti katkes just video-päivänä.

https://www.youtube.com/watch?v=ar0SijxWm_0

Niin ja on tuossa toinenkin kuvakulma Kympistä 6:30 alkaen. Laita ääni pois, sillä hydrauliputki pitää ikävän äänen. Musiikki katos taas johonkin.

https://www.youtube.com/watch?v=LxJDLKxxMbs
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: kylmis - 08.03.16 - klo:06:50
Hyviä videoita, mutta kypsää hommaa, kun mitään ei kerry. Tuntitöinä tuota kai tehdään. Minkäkokoinen Hitatsi on koneena?
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: FMJ - 08.03.16 - klo:11:06
Tuossa olis harjoittelua Kymppi-kouralla. Vetouraa joku sata metriä onnettomaan taimikkoon, jossa toinen raivaus jäänyt. Lataaja ei osannut musisoida ja kiinnikkeen kiristyspultti katkes just video-päivänä.

https://www.youtube.com/watch?v=ar0SijxWm_0

Niin ja on tuossa toinenkin kuvakulma Kympistä 6:30 alkaen. Laita ääni pois, sillä hydrauliputki pitää ikävän äänen. Musiikki katos taas johonkin.

https://www.youtube.com/watch?v=LxJDLKxxMbs

Kyllä on sanottava, että hieman kallis raivaussaha. Tuossakin erittäin helposti raivattavaa kohdetta, jota ihan mielikseen raivaisi, lähes kaivurin nipsuttelun tahtiin...
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Peltola - 08.03.16 - klo:12:07
Tuossa olis harjoittelua Kymppi-kouralla. Vetouraa joku sata metriä onnettomaan taimikkoon, jossa toinen raivaus jäänyt. Lataaja ei osannut musisoida ja kiinnikkeen kiristyspultti katkes just video-päivänä.

https://www.youtube.com/watch?v=ar0SijxWm_0

Niin ja on tuossa toinenkin kuvakulma Kympistä 6:30 alkaen. Laita ääni pois, sillä hydrauliputki pitää ikävän äänen. Musiikki katos taas johonkin.

https://www.youtube.com/watch?v=LxJDLKxxMbs

Kyllä on sanottava, että hieman kallis raivaussaha. Tuossakin erittäin helposti raivattavaa kohdetta, jota ihan mielikseen raivaisi, lähes kaivurin nipsuttelun tahtiin...

Olen samaa mieltä. Tuo olisi pitänyt raivata lattiaan 4 vuotta sitten.
Tarkoitus oli näyttää ainoastaan kymppikouran toimintaa, kun täällä on nimenomaan konemiehiä eikä raivaussahamiehiä. Kaivurini on liian iso metsään ja tuon uran teko johtuu tyystin muusta kuin metsän hoidosta. Koura soveltuu parhaiten ryskyhommiin reuna-alueille, mihin ei löydy riittävää miestä suurikokoisen rydön vuoksi. Noissa hd-videoissa on laaja kuvakulma, joka hämää puun pienemmäksi. Sai siinä ajomies jo päivän ajaa parin päivän tekoa tuossakin. Olen tehnyt muutaman sata kiintoa vuodessa helmi-maaliskuulla rytöjä pois ja nyt alkaa paikat olla kunnossa. En olisi saanut enää miestä niitä tekemään, vaikka joudun raivaussahamiestä käyttämäänkin lähes vuosittain. Raivuu on mukavaa puuhaa, mutta ei riitä aika oikeille raivuukeleille. Hanki ei haittaa kouraa ja kaivurille se on eduksi. Tuon taimikon välialueet raivaan  hankikeleillä keväällä. Ilman konetta olisi vaan jäänyt aloittamatta.
Nyt on neljäs vuosi kun myyn kymppikouran tavaraa noin kymppitonnilla/vuosi. Siitä saa niukasti konetyötunnit katettua ja tyviranka jää kantorahaksi itselle ja myytynä hakkeena. Risut siis myydään tuolla kymppitonnin liikevaihdolla. Yhteistyökumpaneiden puita olen ottanut, mutta kantorahaa en maksa, niin huonoa hommaa se on.

Ja oikeille konemiehille huomio, ei ole kallistajaa eikä rotaattoria, ja kolhut ovat minimaalisia, kun malttaa hieman. Kaivurin puomi on tarkka ja kouran leuka sipii poimimaan todella läheltä jäävää puuta.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: -aggo- - 08.03.16 - klo:14:03
Tuossa olis harjoittelua Kymppi-kouralla. Vetouraa joku sata metriä onnettomaan taimikkoon, jossa toinen raivaus jäänyt. Lataaja ei osannut musisoida ja kiinnikkeen kiristyspultti katkes just video-päivänä.

https://www.youtube.com/watch?v=ar0SijxWm_0

Niin ja on tuossa toinenkin kuvakulma Kympistä 6:30 alkaen. Laita ääni pois, sillä hydrauliputki pitää ikävän äänen. Musiikki katos taas johonkin.

https://www.youtube.com/watch?v=LxJDLKxxMbs

Kyllä on sanottava, että hieman kallis raivaussaha. Tuossakin erittäin helposti raivattavaa kohdetta, jota ihan mielikseen raivaisi, lähes kaivurin nipsuttelun tahtiin...


Raivaus sahalla tuollaisesta <4-6cm risukko nurin maahan, nuoresta metsästä on järjen köyhää kerätä risuja, kokopuuna ja oksat latvat jää metsän lannoitteeksi ja
tietysti osa ajouralle.
Kaivurin kulkua metsäss joku kehui että puomilla voi avittaa-hups mites sillä auttaa jos siinä on oikea KOURA-ja mihin hytissä mahtuu kouran käyttö nappulat, tarvii koura
tietokoneenkin, entä miten sieltä hytistä kuski näkee, siellä istuu paljon matalemmall kuin motossa, epämukava keinutuoli metsä hakkuulle kaivuri on



























Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: JD6630 - 08.03.16 - klo:21:36

Kaivurin kulkua metsäss joku kehui että puomilla voi avittaa-hups mites sillä auttaa jos siinä on oikea KOURA-ja mihin hytissä mahtuu kouran käyttö nappulat, tarvii koura

https://www.youtube.com/watch?v=e5Kvv2Dypg0
Minuutin kohdilla kerrotaan.

Toki toi on motokoura eikä risukoura.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: metsajussi - 08.03.16 - klo:22:20
Avittaahan sillä käpälällä kyllä voi.

Tuossa oli kyllä niin helppoa maastoa että. Kyllä tuolla ajelee mielikseen.

Kaivuri menee kivasti ojista ja sellaisista, mutta sitten kun pitää mennä hieman jäiseksi muuttunutta 25 asteen rinnettä vinosti kivien välistä pujotellen  niin ollaan totuuden alkulähteillä :-(
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Pasi - 08.03.16 - klo:22:31
Tuossa videon motokourassa on jotain järkeä. Mutta siinä risujen napsuttelussa metsässä ei ole sen enempää järkeä kuin kaatasi moottorisahalla ja suurimmat ohjaisi kasoihin. Se sujuu aika näppärästi semmoisella sahan lisäkavalla, jolloin saa olla selkä suorana ja toinen käsi jää vapaaksi puun ohjaamiseen. Ojien ja pientareiden siivoaminen yms. käy kyllä kaivurilla ja risukouralla näppärästi pellolta tai tieltä.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: metsajussi - 08.03.16 - klo:22:47
Kun sitä roinaa on 'tarpeeksi' niin aika retuaminen niiden kanssa on raivaus/moottorisahallakin.

Oheinen kuva tänään omalta työmaalta.

Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Pasi - 08.03.16 - klo:23:01
Kun sitä roinaa on 'tarpeeksi' niin aika retuaminen niiden kanssa on raivaus/moottorisahallakin.

Niin on, melkeinpä enemmän kuin riittävästi ja varmasti sujuu ainakin mukavammin koneella. Siinä moottorisaha tyylissä ei puita paljoa retuutettu, vaan ne kaatuivat suht vähällä vaivalla kasoihin. Hommaa kyllä esitteli ihan ihku aito ammattimetsuri lumettomaan aikaan, mikä vissiin sai tavan näyttämään helpolta.

Se on sitten eri asia onko tuollaisten keräämisessä järkeä vai ei. Tuleehan metsänpohjasta sillä konstilla siisti jne. Jos tuohon liittyy jotain Kemera-tukia, niin vaadittavan kuutiomäärän kokoon saaminen taitaa helpottua paljon kun kaiken kerää. Muistaakseni hehtaarilta piti kertyä niin paljon, että määrä oli lähellä hyvin aikaisin tehtyä ensiharvennusta. Vai muistanko ihan väärin? 
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: ijasja2 - 08.03.16 - klo:23:05
Kaivurin kulkua metsäss joku kehui että puomilla voi avittaa-hups mites sillä auttaa jos siinä on oikea KOURA-ja mihin hytissä mahtuu kouran käyttö nappulat, tarvii koura
tietokoneenkin, entä miten sieltä hytistä kuski näkee, siellä istuu paljon matalemmall kuin motossa, epämukava keinutuoli metsä hakkuulle kaivuri on

Jatkopuomin kaivurin puolella tumppi, millä avitetaan ojien ylityksessä. Puskulelvy auttaa kiikkumiseen.

Kävin tänään kattomassa lyhytperäistä kaivuria metsässä, Ponssen kouralla. Ihan kaikki muu oli tehty itse; jatke,putkitukset, softa, ohjausjärjestelmä tabletin näytölle ihan tyhjästä... Huuli pyöreänä, oli nimittäin nintendosta tms. lainatuissa kahvoissa toimintoja riittävästi. Kun on näkemystä, raudan kanssa osaa toimia ja tietotekniikka ja ohjelmointi lasten leikkiä, kaikkea voi tehdä itse :) Ei ollut paljoakaan tehdastekoista parempi :p Mahtas metsäjussilla olla paljon juteltavaa ko. hemmojen kanssa, kahteen mieheen tehneet kaivurista moton suit sait ja edullisesti. Videota ja kuvaa ois, mutta emmä niitä jakoon laita :) Saa siinä sahamies leikkiä supermiestä, että perässä pysyy edes hetken :D Kulut pysyy aisoissa kun alustakone ylivoimaisesti kallein komponentti vaikka jo ikää onkin, ja tällä tavoin sille käyttöä myös talvella omisa metsissä, joita koneelle riittävästi.
 
Tilalla muutakin fiksua omatekoista härveliä, tai eihän ne mitään härveleitä oo kun on parempia ku tehdastekoiset :p Mm. laserohjattu peltolana.

Hattua ja korkealle :)
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: metsajussi - 08.03.16 - klo:23:07
Voi se toimiakin kun puut ovat sopivia ja kaataja taitava. Ja ajomiehellä rauhallinen luonne.

Jos joukossa on riittävästi 50-haaraista raitaa ja vastaavaa häkilää niin ei niitä tahdo saada käsipelillä kaatumaan mihinkään hallittuun suuntaan kun takertuvat toisiinsa ja kaikkeen mahdolliseen :-(
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: kenni_ - 20.09.21 - klo:19:49
Iteltä ääni tmk:lle. Kevyt ja luja kampe. Kerääjän saa ilman sähköä jos haluaa.
Otsikko: Vs: Energiakoura kaivuriin
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.09.21 - klo:20:51
Itellä kans hakusessa energiakoura jolla onnistuis kerääminen niin ikään. Ajoa ei tule kuin parin kerran kuukaudessa että kovin paljoa en ole valmis maksamaan. Uutena oon kuitenkin ajatellut ostaa. Kx firman energiapuukouraa oon katellut https://kx-treeshears.com/ (https://kx-treeshears.com/) mutta en vielä tiedä käykö se omaan ajokoneeseen. Pitäis olla semmonen että saa varaosatkin helposti koska kyllähän nämäkin käytössä kuluu..
Saako KX:n muka ajokoneeseen?