Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Elho V-Twin 600  (Luettu 27161 kertaa)

mah

  • Vieras
Vs: Elho V-Twin 600
Kertokaas käyttäjäkokemuksia kyseisestä himmelistä.Olisko toimiva N-H tm supersteer etunostolaitteessa.Perään tietenkin kanttipaalain.
Kaikki paalaamani rehu on kuivahkoa.
Sopiikohan kuiva ja kuohkea karho ahtaan oloisen rungon alle?
Lisävarusteena näkyy olevan joku pressuntapainen "heinänpainin".
Kestääkö Elho oikeasti työssä?

Joskus olen nähnyt "jossain" (en muista missä) etukarhotin/paalain traktorin alle asennetun pressun, että heinä ja olki liukuisi paremmin noukkimelle asti. :-X

HEINÄMIES-07

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 299
  • Sivutoimista Sisuilua vuodesta -94 alkaen.
Vs: Elho V-Twin 600

Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:22:24 kirjoittanut HEINÄMIES-07

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Elho V-Twin 600
Täytyy ihmetellä että kuinka surkea kone se krone sitten todellisuudessa onkaan, jos isompaa karhoa ei niele vaikka karho menee vielä helposti juuri karhotettuna traktorin ali ::)

6m vs. 9m tekee kuitenkin ison eron siihen paljonko se 14t paalainkone polkee sitä peltoa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Elho V-Twin 600
Karhon muotoilupeite.Sotkee karhon  ;D.

http://www.elho.fi/media/pdf/lisavarusteet/elho-v-twin-600-optional-equipment-fin-2014.pdf

Tollanen voisi olla siinäkinmielessä hyvä että vähentää ilmanoton roskaisuutta ehkä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Elho V-Twin 600
Täytyy ihmetellä että kuinka surkea kone se krone sitten todellisuudessa onkaan, jos isompaa karhoa ei niele vaikka karho menee vielä helposti juuri karhotettuna traktorin ali ::)

6m vs. 9m tekee kuitenkin ison eron siihen paljonko se 14t paalainkone polkee sitä peltoa.

Nää on niin tapauskohtaisia. Käytännössä luulen että se sun paalain ei mene yhtään sen isommassa karhossa. Paljon meilläkin menis helposti 9 metristä mutta ääritapauksissa rupee yskimään ja seisokkiriski ym kasvaa. Käytännössä vahva apila, koiranheinä ym ihme kasvit on sellaisia että jatkuvuuden kannalta on kätevämpi ajaa hieman pienempää karhoa. Oikeastaan ainut missä olen joutunut pyytämään kaventamaan oli kun yksi ajo 3 vajaan neljän metrin pöydällistä ruisolkea kokoon. Silloinkin ongelma oli että karho oli niin levee että ei noukkimen leveys riittäny.

Meillä ei kato pääasia ole että saadaan ennätys työleveydessä vaan tehokas paalaus.

Samoiten koneen paino on jossain 6 tonnin hujqakoilla joten paaleillakin se jää 9 tonniin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Elho V-Twin 600
Ei kyllä kävis mielessäkään ajaa 9m vähempää yhteen Karhoon, joskus kuivumisen nopeuttamiseksi ajettu vain 6m lyhyillä poudilla Karhoon ja tuntuu että nousee paalausvauhti liikaa jos meinaa pitää käärimen koko ajan täystyöllistettynä. Tuollainen 7km/h 9m leveydeltä niin ei enää mäkkärin käärin kerkeä. Etukarhotin ollut mielessä mutta tuntuu että 6m on liian vähän kun ei saada kuivumisetuakaan.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Elho V-Twin 600
Paljonkohan teillä mahtaa sitä rehua siellä pellolla olla kun 9 metristä roilotatte menemään. Mulle kelpaa hienosti noi 6 metrin karhot kun lähestytään juhannusta ja samoiten syksyisin pienessä vesisateessa ovat ihan riittävät. Heinää ajetaan sitten ilman teriä kyllä 10 metristä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52080
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Elho V-Twin 600
On tässä ketjussa taas vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mitenkään ny vemssiä osoittamatta. ;D

On se melkosta ryskäämistä toi ISOJEN poikien heinäsavotta.... :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Elho V-Twin 600
Kyllä tässä alueella on minusta ihan kelvolliset nurmisadot, toki löytyy kaikkea surkeasta huippuhyvään. Tosin harvoin on että juhannuksena enää ykköstä tehdään, viime suvena 6.6 oli 1. Korjuu kovimmassa vauhdissa. 9m heinää, mäkkäri, +200hv veturi niin homma pelaa. Ainoa mitä pitää muistaa on nivelakselin rasvaus hyvällä rasvalla päivittäin ja uusi sullojan ketju joka kevät. Sullojan ketju kestää sen 5th tuota sullomista, ja jos ei voitele aksilaa vähintään kerran päivässä niin se korkkaa. Muuten koneessa 40th mittarissa ja ainakin ensi kesä mennään sillä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Elho V-Twin 600

Nää on niin tapauskohtaisia. Käytännössä luulen että se sun paalain ei mene yhtään sen isommassa karhossa. Paljon meilläkin menis helposti 9 metristä mutta ääritapauksissa rupee yskimään ja seisokkiriski ym kasvaa. Käytännössä vahva apila, koiranheinä ym ihme kasvit on sellaisia että jatkuvuuden kannalta on kätevämpi ajaa hieman pienempää karhoa. Oikeastaan ainut missä olen joutunut pyytämään kaventamaan oli kun yksi ajo 3 vajaan neljän metrin pöydällistä ruisolkea kokoon. Silloinkin ongelma oli että karho oli niin levee että ei noukkimen leveys riittäny.

Meillä ei kato pääasia ole että saadaan ennätys työleveydessä vaan tehokas paalaus.

Samoiten koneen paino on jossain 6 tonnin hujqakoilla joten paaleillakin se jää 9 tonniin.
Pyhällä hengelläkö se paalain siellä pellolla kulkee? Meilläpäin ruukaa traktori vetää...

Isolla karholla voidaan ajaa hitaampaa, problem solved.
Päisteiden polkeminen vähenee ja ajolinjat on rennommat 9m karholla.

Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:23:25 kirjoittanut JD6630

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52080
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Elho V-Twin 600
Wau! 8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Elho V-Twin 600
katson että mikäli halutaan päästä erityisen hyvään kokonaistehokkuuteen, pitää nurmiketju suunnitella ehjäksi, eli minulla on elhon perhonen, jonka karhtuspeltejä muokattu, jotta karhotin nielee reilusti ne kolme karhetta. kuuden metrin karhotin riittäisi minun tapauksessa edelleen, vaikka karhotin olisi paalaimen ja traktorin välissä.
aiheeseen liipaten:
Olen kovasti ihmetellyt kun puhutaan tehostamisesta, niin silloin mennään usein isoihin koneisiin ja ns. voimalla tekemiseen? kuitenkin jos esim. yhdistetään kohtuullisen tehokas karhotus ja kombipaalaus esim. yllä olevan linkin mukaisesti päästään erittäin hyvään rehuhygieniaan alhaisen karhotusnopeuden ja hyvän karhotustekniikan ansiosta sekä vähintään yhtä hyvään kustannustehokkuuteen kuin minne ammattimainen ajosilppuri- tai noukinvaunuketju kykenee (huomioiden myös muovi, verkko (sidontamuovi), sekä kaikki muutkin kustannukset, mikäli tila on optimoinut paalilogistiikan paskaksi asti)... Ja tämä ajatus ei oo hetken mielijohde, vaan oikeasti läpi laskettu ja vertailtu useasta eri kulmasta!! Siis pointtini: Jos noukinvaunu / ajosilppuriketju mielletty yleisesti kustannustehokkaimmaksi ketjuksi, ja olen todentanut (itselleni ja yhteityökumppaneiden kanssa) todellisten kustannusten perusteella paalaus/karhotusyhdistelmän tehokkaammaksi, niin yllättävää ettei vieläkään ole maailmalla enempää noita paalaimeen liitettäviä karhottimia. (Siltä varalta että joku epäilisi yhdistelmän tulevaisuuden menestystä, niin kysyisin kuinka moni kivipekalla/kivikarhulla kerääjää haluaisi karhottaa erikseen :P ;D, sama homma tulevaisuudessa paalaajillakin ei juurikaan kukaan)

Näinhän tämä asia juurikin on. On vaan muutamia kompastuskiviä joiden jälkeen ketju olisi täydellinen. (skännä nauraa partaansa näille asioille)

1. Paalaaja ei niele kunnolla kuin noin 6 metrin karhetta jos viljelykset on kunnossa
2. Maksimi karhotettu leveys niiton jälkeen on luokkaa reilu 3 etriä jotta karho viellä kuivuu edes nimeksi.
3. Niitto on tehokkainta noin 3 metrin koneella/koneilla)
4. Paalaajaan liitetty karhotin voi kerätä maksimissaan kahta karhoa jolloin vetokone kulkee käytännössä jatkuvasti karhojen päällä koska kolmesta karhosta tulisi liikaa rehua.
5.Etukarhotin on hankala käyttää mutkittelevilla ulkokierroksilla.
6. Kombipaalaimien kestävyys ei ole sitä luokkaa mitä pitäisi olla. (ihme että ei saada 2 tonnin möllykkä pyörimään kammioon niin että kaikki paikat kestäisi. Tiellä kumminkin liikkuu menestyksekkäästi 70 tonnin yhdistelmiä.)
7. Muovin hävitys on todella kallista.

Tulevaisuuden edukkain rehuketju lienee.

reilun 3 metrin niittokone tarvittaessa perhosena

paalainkäärijä jossa pieni karhotin raktorin edessä mikä siirtää rehut pois renkaiden edestä ja perässä isoa möllykkää tekevä paalainkäärin integroidulla karhottimella joka kerää rehut kuudesta metristä. Tämän voi korvata itsekulkevalla paalainkäärijällä jos sellainen tulee markkinoille.

Raktorivetoinen kärry jolla näppärästi kerää möllykät pellosta ja kuljettaa ne hyvien tieyhteyksien varteen.
"kantorekka" tai vastaavaa mikä kelkkoo paalit isolta alalta navetalle
Koneellinen paalin halkasu pihalla joka halkasee niin että ensiksi on muovit ja verkot nostettavissa pois paalin päältä ja sitten rehu kauhottavissa apevaunuun.
Muoviprässi mikä muistuttaa lihamyllyä ja tekee noin metrin mittaisia pötköjä muovista.
Lämpökattila missä muovit polttaa lämmityskaudella ja jotka tuottaa ilmaista energiaa.

Ylivoimaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin tapa tehdä rehut :)


1. niinku muissa viesteissä olikin, tuo leveähkö noin 8 metrin hyötyleveys paalaimelle yhdistettynä kameralla ja huippukuskilla, antaa kokonaistehokkuutta, vaikka paalausvauhtia hidastaisikin (päisteiden yms. seurauksena (jos kyseessä mchale tai siitä paremmin nielevät paalaimet, ja toisaalta welger, john deeren yksikköpaalain sekä ilmeisesti jatkuvatoiminen krone pakottaa muut merkit tehostamaan omia sullojiaan lähivuosina)

2.jos 8 metrin hyödystä on 5,3 metriä karhoa poisluettuna renkaan urat tekee se haihduttavaa alaa 4,3/8 osaa eli jos käytetään kunnon patukkamurskainta ja karhopinta-alaa on yli puolet pellosta, niin vertailujeni mukaan säilörehun teossa paaleiksi ei enää saavuteta taloudellista etua isommalla haihtumispinta-alalla (kun muistetaan että eläimet syövät nihkeää rehua hieman enemmän, kuin kuivaa rehuyksiköinä mitattuna) ja jos korjuumääränä on vaikka se 800 ha/vuosi niin erilliskarhottamatta jättämällä voi säästää 20€*800ha-7€(kulut karhotuksesta)=10400€kate/vuosi, jolloin on mahdollista karhotuttaa urakoitsijalla poikkeustapauksessa, mikäli vesisade on yllättänyt....

3.Totta, tai olennaista kestävyyden kannalta että työ tehdään leveydellä, eikä pelkästään nopeudella..

4.Vastasin ykkösessä

5.Ja sen takia haluaisin sen siirtää oikeaan kohtaan eli heti noukkimen etupuolelle...

6.Kokeneet mchale paalaajat tietänevätkin saman kuin minä eli tuo tieto on vanhentunutta ainakin mchalen osalta, mikäli käyttö ja huolto ammattimaista.

7.Samaa mieltä...

Olen samaa mieltä tuosta tulevaisuuden paalainyhdistelmästä yhdistelmästä, mutta sillä erolla että minusta on järkevämpää tehdä kerralla ne ajourat perhosella, jotta vältytään turhalta tekniikalta.
Uskon myös että tulevaisuudessa (tai meillä ensimmäistä kertaa tänä kesänä) paaleja ajettiin eri pelloilta eri kalustolla ja eri taktiikalla esim:
-navetan vieresta kannetaan kaksi paalia kerrallaan suoraan navettaasvaltille, hieman pitemmillä matkoilla laidattomalla 14 paalin kärryllä, jos ei pikitietä
-isoilta pelloilta ajetaan kauimmaiset paalit hyd. laitaisella kärryllä nav. asvaltille, ja loput paalit ajetaan kantavalle alueelle liittymän viereen odottamaan joutavempaa kuljetusaikaa
-28 km päässä paalit pellon laitaan ja näillä paaleilla säännöstellään syksyn työmäärää, sillä on saman hintaista ajaa paalit omalla 28 paalin kärryllä pihaan (ns. joutoaikaan), kuin rekka ajaisi.
-ja useita muita variaatioita(mutta niin että talvella ei turata)...

Ruokintapuolella lihakarjassa uskon vahvasti että tulevaisuus on tks tyyppisellä tietokoneohjatulla vaunulla, joka käytännössä merkityksettömän pienellä energialla pystyy jakamaan 600 sonnin sr sekä jauhot kerroksittain. Siinä mielestäni yhdistyy yksinkertaisuus, edulliset käyttökustannukset sekä tehokkuus...

Viimeksi muokattu: 06.01.14 - klo:00:26 kirjoittanut bullman

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Elho V-Twin 600

Nää on niin tapauskohtaisia. Käytännössä luulen että se sun paalain ei mene yhtään sen isommassa karhossa. Paljon meilläkin menis helposti 9 metristä mutta ääritapauksissa rupee yskimään ja seisokkiriski ym kasvaa. Käytännössä vahva apila, koiranheinä ym ihme kasvit on sellaisia että jatkuvuuden kannalta on kätevämpi ajaa hieman pienempää karhoa. Oikeastaan ainut missä olen joutunut pyytämään kaventamaan oli kun yksi ajo 3 vajaan neljän metrin pöydällistä ruisolkea kokoon. Silloinkin ongelma oli että karho oli niin levee että ei noukkimen leveys riittäny.

Meillä ei kato pääasia ole että saadaan ennätys työleveydessä vaan tehokas paalaus.

Samoiten koneen paino on jossain 6 tonnin hujqakoilla joten paaleillakin se jää 9 tonniin.
Pyhällä hengelläkö se paalain siellä pellolla kulkee? Meilläpäin ruukaa traktori vetää...

Isolla karholla voidaan ajaa hitaampaa, problem solved.
Päisteiden polkeminen vähenee ja ajolinjat on rennommat 9m karholla.

Näimpä!
Jotenkin vaan on tässä topikissa tullut selväksi se, että vemssi on nyt puhunut ittensä täysin umpikujaan. Varsinkin kun muistaa ne useamman tonnin paalinkokohaaveet ja muut semmoset.....

9 metriä karheelle on ihan hyvä määrä. Ja koko kesän. Joskus sillä paalaimella vaan tosiaan voi tarvita pudottaa ajonopeus vaikka kolmeen km/h, mutta entä ja sitten, paaleja tulee, eikä turhaa päisteajoa ole kuin murto-osa siitä, kuin ilman karhotusta. Ei turhia kiertelyjä karheen päätä hamuillessa, aina sopivasti uusi karhe oikeassa kohdassa ja monesti karhottajan osatessa asiansa, tavaraa on koko ajan noukkimelle tarjolla.
 Vois kannattaa kokeilla joskus...  ;)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Elho V-Twin 600
En mä nyt tiedä pussiin puhumisesta. Vähän mielipiteet mene ristiin. Kuitenkin en jaksa uskoa että hyöty 9 metrin karhotuksesta olisi niin suuri että siitä saisi kokonaishyötyä. Jo Se että tuollainen karho menee pyörien välistä niin että renkaat ei tallaa karhoa voi olla aika työlästä. Samoiten riski kaikenlaisille tukkeutumiselle kasvaa kun jonkinlainen tollo sieltä karhosta kumminkin löytyy.
Toi mäkkärin ylivoima toki vähän ihmetyttä. Tekisi mieli päästä koittamaan että onko niin ylivoimanen mutta ehkä Se on. Itte nyt kumminkin omana mielipiteenä että 6 metrin työleveys mahdollisimman isoilla paaleilla on kustannustehokkainta rehuntekoa. Tämä kaikki etukarhotrimella koska Se erilliskarhotin on yllättävän kallis liikuttaa kaverina paalaajalle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Elho V-Twin 600
En mä nyt tiedä pussiin puhumisesta. Vähän mielipiteet mene ristiin. Kuitenkin en jaksa uskoa että hyöty 9 metrin karhotuksesta olisi niin suuri että siitä saisi kokonaishyötyä. Jo Se että tuollainen karho menee pyörien välistä niin että renkaat ei tallaa karhoa voi olla aika työlästä. Samoiten riski kaikenlaisille tukkeutumiselle kasvaa kun jonkinlainen tollo sieltä karhosta kumminkin löytyy.
Toi mäkkärin ylivoima toki vähän ihmetyttä. Tekisi mieli päästä koittamaan että onko niin ylivoimanen mutta ehkä Se on. Itte nyt kumminkin omana mielipiteenä että 6 metrin työleveys mahdollisimman isoilla paaleilla on kustannustehokkainta rehuntekoa. Tämä kaikki etukarhotrimella koska Se erilliskarhotin on yllättävän kallis liikuttaa kaverina paalaajalle.

3 karhon yhdistäminen erilliskarhotimella on järkevää kun jää 1 ajokerta pois.  2 karhon yhdistäminen on taas ajokertojen kannalta järkevämpää tehdä paalatessa etukarhottimella. Ainut hyöty 2 karhon yhdistämisellä erillisenä työvaiheena on kuivumisessa ja mahdolisesti helpompana ajamisena paalaimen kanssa, mutta silloin on jo sama uhdistää 3 karhoa samaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!