Ostin 2006 karhottimen ja sillä on ajeltu sen 250 ha vaan vuodessa eli yhteensä n. 2000 ha. Arvo oli laskenut n. 2000 euroa verollista rahaa ja varaosiin ja korjauksiin ei mennyt euroakaan. Olen saanut omat vähäiset heinäni ja olkeni karhoteltua ja vähän silloin tällöin urakoinutkin. Tosta kun laskee, niin n. euron/ha on ollut suoranaista pääomakulua, korkoja en viitsi laskea, kun ei sille rahalle varmaa korkoa saa paljoakaan. En ymmärrä, miksi 20e/ha ei olisi riittävä hinta? Itse en ihan helposti maksaisi kyllä urakoitsijalle enempää, jos ei olisi ihan pakottava tarve.
Tuskin kannattaa ruveta neuvomaan kun ymmärtääkseni on ihan pitkänlinjan ammattilainen kyseessä. Kuitenkin on ihan jotain muuta karhotella itse itselleen heinää kun lähteä rengin avustuksella koluamaan maita ja manteita yötä päivää. Remonttia tulee aivan varmasti.
Kuluista sen vertaa että matikkapäästä kertoo jo paljon kun laskee karhottimen hinnan tuolla tavalla. Perjaateessa meidän raktori olisi samaa matematiikkaa käyttäen tuottanu joka tunti kun hinta oli myydessä hieman korkeampi kuin ostettaessa. ainut vaan että uuteen samanlaiseen olisi haluttu 20 tonnia ja tähän mikä ostettiin haluttiin 50.
Kuitenkin voi olla että toistan itseäni mutta kun saisi laskettua yhteen koneeseen kulutettu koko rahamäärä ja jakaa sen pelloilla vietettyyn aikaan niin saadaan joku tuntihinta ja tätä kun soveltaa laskutuksessa johonkin teknisesti mitattuun aikaan saadaan kaikkein oikeudenmukaisin laskutus. Hehtaarihinnat saattaa sitten karhotuksessa heitellä 10 ja 40 välissä mutta oikeudenmukaisuutta on. Yleensä se tuntihinta vaan on tehokkailla koneilla niin suuri että niitä isäntiä joilla tilukset kunnossa hirvittää vaikka kokonaistyö voi olla aika edukasta.