Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....
Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset kiilamaiset linkut. Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.
Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008
Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/
Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.
Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.
Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin