Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...  (Luettu 93671 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Aatu kiteytti paljon omia motiiveitani keskustella tästä(kin). Jos nopeasti kieltäytyy keskustelemasta itselle vaikeista asioista nopealla reaktiolla (vaikka tuo sosialismikortti), niin äkkiä saattaa havaita että päätös tehtiin kuitenkin, kysymättä. Jos on joskus keskustelussa 'antanut narua' , saattaa oikeasti löytää uusia tapoja argumentoida sanomansa puolesta. Tietysti on sekin riski, että oma mielipide muuttuu siinä matkalla...

Keken tapaan annan pisteet Kylmikselle, joka kylmän viileästi pohti, mihin ehdotus voisi käytännössä johtaa.

Petri

etkös sie ole niitä satuhassilaisia.
Vaikka olisinkin, niin vaikea nähdä miten kysymyksesi liittyy tähän käytävään keskusteluun? Pääpointsini on, että jos ei keskustelussa koskaan ajaudu omalle epämukavuusalueelleen, ei oma ajattelu kehity. Ja hieman pragmaattisemmin: oma argumentointi ei kehity vaan jää jankkaamaan entiseen pääpuskassa siilipuolustukseen. Jolloin tipahtaa keskustelussa olevasta asiasta - tai ainakin päätöksenteosta - ulos. Tällainen asenne ei tosin ole lainkaan maataloussektorin yksinoikeus, sitä löytyy kaikista kansalais- ja etujärjestöpiireistä...

Maataloustukikeskustelussa on toki oikeutettua puolustaa olemassaolevaa, mutta jos emme itse varaudu (tai jopa ehdota) muutoksiin, niin maailman muuttuessa joku muu tekee ne muutokset. Itse keskustelua - kriittistäkin - pitäisi pystyä itse vetämään eikä vain vastaamaan muiden aloitteisiin. 

Petri

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Jos keskustelussa oikeasti haluttaisiin veropohjaa laajentaa, eikä taustalla ole vain tehokiima tai maakateus , niin itse ehdottaisin ns tobin veroa, eli pikku siivu, vaikka 0,1% jokaisesta valuutta- tai osakekaupasta  ;) Kyseinen vero ei olisi rasite säästäjälle, joka pitää osaketta monta vuotta, vaan veron maksaisivat spekulantit jotka ottavat suuriakin voittoja jopa päivän omistusajasta..
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä! Tällä systeemillä voitaisiin saada vähän pienennettyä sitä häilyvää rahoitusmaailmaa, joka tällä hetkellä heiluttaa ns. reaalitaloutta, tyyliin "häntä heiluttaa koiraa" eikä päinvastoin.

Petri

Skyfox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Kiinteistövero-ongelmaan on olemassa helppo  ratkaisu: Supistetaan hyvinvointiyhteiskuntaa.
Hyvinä aikoina hyvinvointiyhteiskuntaa on paisutttu, on luotu runsaasti laiksääteisiä menoautomaatteja, ja kuviteltu että talouskasvu jatkuu loputtomiin korkealla tasolla, sitten kun tulee huonot ajat, mietitään  millä ihmeellä menot katetaan. Tiukkoina aikoina on voitava luopua monista itsestäänselvinä pidetyistä palveluista. Tietenkään poliitikot eivät tähän pysty, vaan etsitään kuumeisesti lisää verotuskohteita.  Vahvasti oikeistolaisen näkemykseni mukaan ihmisten on otettava lisää vastuuta omasta ja läheistensä hyvinvoinnista, jotta valtion ja kuntien taakka vähenisi, eikä tarvitsisi vähentyneitä verotuloja yrittää paikata erilaisilla epäoikeudenmukaisilla verotuskohteilla.

Terveisin vahvasti oikeistolainen John  Locke.
Juuri näin. Samalla kun yksityinen sektori pyrkii jatkuvasti tehostamaan toimintaansa karsimalla turhia rönsyjä (mukaan lukien työntekijöitä) pois, niin julkinen sektori se vaan porskuttaa. Pitäisi pohtia puhtaalta pöydältä mitä kaikkea jätetään yhteiskunnan vastuulle ja mitä voitaisiin yksityistää.

Tämä lienee kuitenkin turha toivo, sillä mitä olen joitain poliitikkoja kuunnellut esimerkiksi maataloustukiuudistuksen tiimoilta, niin tavoitteena on aina byrokratian vähentäminen mutta lopputulos on ollut aina päin vastainen. Uskon että puoluekannasta riippumatta tämä on mitä poliitikot ainakin sanovat tavoittelevansa, kukaan ei halua lisätä byrokratiaa. Poliitikot lienevät kuitenkin niin virkamieskoneiston pihdeissä, ettei tavoite voi toteuta. Sillä kukapa sitä nyt omaa ruokkivaa kättään haluaa purra.

Pidemmän päälle tämä ei vaan voi toimia, että sen sijaan että karsitaan kuluja keksitäänkin uusia veroja tai korotetaan vanhoja. Etenkin valitsevassa taantuma- tai nollakasvutilanteessa, joka potentiaalisesti jatkuu hyvinkin pitkään.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Tällaisia kirjoittelimme kolme vuotta sitten: http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=22195.0
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Minä en vaan ymmärrä sitä, miksi maajussit itse haluaisivat nostaa omia kulujaan uusilla veroilla, jotka kohdistuu vain heihin, eikä muuhun väestöön ollenkaan  ;D
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

82-90

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4962
  • vasikoita ottoo kualiin
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Aatu kiteytti paljon omia motiiveitani keskustella tästä(kin). Jos nopeasti kieltäytyy keskustelemasta itselle vaikeista asioista nopealla reaktiolla (vaikka tuo sosialismikortti), niin äkkiä saattaa havaita että päätös tehtiin kuitenkin, kysymättä. Jos on joskus keskustelussa 'antanut narua' , saattaa oikeasti löytää uusia tapoja argumentoida sanomansa puolesta. Tietysti on sekin riski, että oma mielipide muuttuu siinä matkalla...

Keken tapaan annan pisteet Kylmikselle, joka kylmän viileästi pohti, mihin ehdotus voisi käytännössä johtaa.

Petri

etkös sie ole niitä satuhassilaisia.
Vaikka olisinkin, niin vaikea nähdä miten kysymyksesi liittyy tähän käytävään keskusteluun?
Siinä siulle vunteeroomista.

Pääpointsini on, että jos ei keskustelussa koskaan ajaudu omalle epämukavuusalueelleen, ei oma ajattelu kehity. Ja hieman pragmaattisemmin: oma argumentointi ei kehity vaan jää jankkaamaan entiseen pääpuskassa siilipuolustukseen. Jolloin tipahtaa keskustelussa olevasta asiasta - tai ainakin päätöksenteosta - ulos.
Jaa tiällä akronetissäkö ne piätökset tehhää.

Tällainen asenne ei tosin ole lainkaan maataloussektorin yksinoikeus, sitä löytyy kaikista kansalais- ja etujärjestöpiireistä...

Maataloustukikeskustelussa on toki oikeutettua puolustaa olemassaolevaa, mutta jos emme itse varaudu (tai jopa ehdota) muutoksiin, niin maailman muuttuessa joku muu tekee ne muutokset. Itse keskustelua - kriittistäkin - pitäisi pystyä itse vetämään eikä vain vastaamaan muiden aloitteisiin. 
 
Joo kyllä mie oon varrautuna vastustammaan tuommosie typerie ehotuksie muajussien ihe tekeminäki että pistettäis pellollen verova muka sillä verukkeella että ahne nuapuri sen sais vuokrattua tai ostettua. siitähän tässä aimomelan tekstissä olj kysymys ja sitte mie viittoon noihin pualipyörittäjän ja kylymiksen tekstilöihin että ne on asijjaa ja oon sammoo mieltä että niistä semmosista verroista ei ou mitteen hyötyvä muatallouvelle vuan pelekäksi rasitukseksi tulloo. vai onko se lammastallous sitte nii kannattavoo että ei haittovaa.
nyt oun sanottavani sanonna enkä jatka ennee tätä aihetta.   


Petri

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Kiinteistövero-ongelmaan on olemassa helppo  ratkaisu: Supistetaan hyvinvointiyhteiskuntaa.
Hyvinä aikoina hyvinvointiyhteiskuntaa on paisutttu, on luotu runsaasti laiksääteisiä menoautomaatteja, ja kuviteltu että talouskasvu jatkuu loputtomiin korkealla tasolla, sitten kun tulee huonot ajat, mietitään  millä ihmeellä menot katetaan. Tiukkoina aikoina on voitava luopua monista itsestäänselvinä pidetyistä palveluista. Tietenkään poliitikot eivät tähän pysty, vaan etsitään kuumeisesti lisää verotuskohteita.  Vahvasti oikeistolaisen näkemykseni mukaan ihmisten on otettava lisää vastuuta omasta ja läheistensä hyvinvoinnista, jotta valtion ja kuntien taakka vähenisi, eikä tarvitsisi vähentyneitä verotuloja yrittää paikata erilaisilla epäoikeudenmukaisilla verotuskohteilla.

Terveisin vahvasti oikeistolainen John  Locke.

Tässä olen samaa mieltä osittain, itse lähestyisin asiaa niinpäin, että ensin mietittäisiin sitä, mikä kuuluu yhteiskunnan piikkiin ja mikä menee ihmisen omalle vastuulle, pitääkö yhteiskunnan edes tasata kaikkia epäoikeudenmukaisuuksia mitä maailmassa on, eihän peltojakaan ole kaikilla samaa määrää, miksi kaiken muun pitäisi olla niin tasan jäsenten kesken  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Teerinki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 239
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Kyllä taas huomaa että se tyhmin on jäänyt pitämään tilaa...jo vuosisatojen ajan.Ja kuvitellaan olevan niin fiksua että.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Kyllä taas huomaa että se tyhmin on jäänyt pitämään tilaa...jo vuosisatojen ajan.Ja kuvitellaan olevan niin fiksua että.
Tarkoitatko, että keskustelu koko asiasta on tyhmää ja sitä ei pitäisi käydä?

Osa keskustelijoista omaa wanhan sak-laisen mentaliteetin. Sellaisen, jossa yhteiskuntajärjestys toteutuisi jonkinlaisena etujärjestöjen anarkiana. Pakko se on myöntää, että niin se pitkälti on ollutkin. Siinä mistään omalle ryhmälle vähänkään negatiivisesta asiasta ei edes keskustella, peläten sen antavan vastapuolelle aseita "lyömiseen". Maajusseille tabuja näkyvät olevan tukien leikkaaminen ja sitten tietysti verotus. Historiasta voidaan kuitenkin oppia, ettei maatalousporukan oman tahdon toteuttaminen silloin kultaisella kasarilla tehnyt alalle mitään hyvää. Tästä pitäisi päästä erilleen. Olen lypsyukon kanssa samaa mieltä siitä, etten halua mitään lisäkuluja minkään veron muodossa. Enkä halua tukileikkauksia. Mutta mä ja lypsyukko ei sitä päätetä, sen tekee muut. Siksi pitää miettiä,pitää keskustella.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Jos keskustelussa oikeasti haluttaisiin veropohjaa laajentaa, eikä taustalla ole vain tehokiima tai maakateus , niin itse ehdottaisin ns tobin veroa, eli pikku siivu, vaikka 0,1% jokaisesta valuutta- tai osakekaupasta  ;) Kyseinen vero ei olisi rasite säästäjälle, joka pitää osaketta monta vuotta, vaan veron maksaisivat spekulantit jotka ottavat suuriakin voittoja jopa päivän omistusajasta..
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä! Tällä systeemillä voitaisiin saada vähän pienennettyä sitä häilyvää rahoitusmaailmaa, joka tällä hetkellä heiluttaa ns. reaalitaloutta, tyyliin "häntä heiluttaa koiraa" eikä päinvastoin.

Petri
Plussaa näistä. Transaktioveron toteutus voi olla vaikeaa, pitäisi saada suht suuri ryhmä maita mukaan. Yhdessä maassa toteutettuna ei onnistu....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

antti-x

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Jos keskustelussa oikeasti haluttaisiin veropohjaa laajentaa, eikä taustalla ole vain tehokiima tai maakateus , niin itse ehdottaisin ns tobin veroa, eli pikku siivu, vaikka 0,1% jokaisesta valuutta- tai osakekaupasta  ;) Kyseinen vero ei olisi rasite säästäjälle, joka pitää osaketta monta vuotta, vaan veron maksaisivat spekulantit jotka ottavat suuriakin voittoja jopa päivän omistusajasta..
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä! Tällä systeemillä voitaisiin saada vähän pienennettyä sitä häilyvää rahoitusmaailmaa, joka tällä hetkellä heiluttaa ns. reaalitaloutta, tyyliin "häntä heiluttaa koiraa" eikä päinvastoin.

Petri
Plussaa näistä. Transaktioveron toteutus voi olla vaikeaa, pitäisi saada suht suuri ryhmä maita mukaan. Yhdessä maassa toteutettuna ei onnistu....

Tätä olen itsekin miettinyt, ja siis ollut kyllä transaktioveron kannalla. Mutta tarvittaisiin tosiaan mukaan ainakin Kiina, USA ja EU. Nämä voisivat sitten lansäädännöllisesti pakottaa yritykset (jotka haluavat niiden alueella tehdä  bisnestä) siirtämään osakkeensa yms. vain kauppapaikkoihin jotka tuon transaktioveron perivät ja eteenpäin tilittävät. Sitten herää tietty kysymys kenelle se raha menee kun myyjä ja ostaja saattavat olla kumpikin eri maasta kuin myyty aineellinen tai aineeton hyödyke/osuus.

Yksi idealistinen lähtökohtahan taisi viime vuosikymmenen lopulla olla että rahat käytettäisiin köyhyyden poistamiseen. Vähemmän idealistinen olisi se että ostajan (eli veron maksajan) kansallisuus suoraan määrittää kenelle vero maksetaan. Mutta sekin voi miljardeista puhuttaessa aiheuttaa kaikenlaista sumplimista ja väärinkäytöksiä.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Jos keskustelussa oikeasti haluttaisiin veropohjaa laajentaa, eikä taustalla ole vain tehokiima tai maakateus , niin itse ehdottaisin ns tobin veroa, eli pikku siivu, vaikka 0,1% jokaisesta valuutta- tai osakekaupasta  ;)
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä! Tällä systeemillä voitaisiin saada vähän pienennettyä sitä häilyvää rahoitusmaailmaa, joka tällä hetkellä heiluttaa ns. reaalitaloutta, tyyliin "häntä heiluttaa koiraa" eikä päinvastoin.

Petri
Plussaa näistä. Transaktioveron toteutus voi olla vaikeaa, pitäisi saada suht suuri ryhmä maita mukaan. Yhdessä maassa toteutettuna ei onnistu....

Tätä olen itsekin miettinyt, ja siis ollut kyllä transaktioveron kannalla. Mutta tarvittaisiin tosiaan mukaan ainakin Kiina, USA ja EU. Nämä voisivat sitten lansäädännöllisesti pakottaa yritykset (jotka haluavat niiden alueella tehdä  bisnestä) siirtämään osakkeensa yms. vain kauppapaikkoihin jotka tuon transaktioveron perivät ja eteenpäin tilittävät.

Ranskan ajama Rahoitusmarkkinavero l. Tobininvero tai Transaktioveroksi kutsuttu on ollut määrä ottaa käyttöön 11:ssä EU-maassa vuodesta 2014 lähtien.

"Lainopillisessa näkemyksessä todetaan muun muassa, että rahoitusmarkkinaverosuunnitelma ylittää jäsenmaiden verotusta koskevan lainkäyttövallan ja sen käyttö pelkästään joissakin jäsenmaissa olisi syrjivää." http://yle.fi/uutiset/reuters_rahoitusmarkkinavero_vastatuulessa/6823940

Eli jo yksin Euroopan sisällä tämän veron käyttöönottaminen on törmännyt eritoten finanssikeskus Britannian vastukseen. Ruotsi ei ole lähdössä mukaan, niinpä Suomikaan ei...

Laajemmin katsoen Tobininveron asettamisen vaikeus on vain yksi heijastuma kansallisvaltioiden kyvyttömyydestä hallita globaalia taloutta. Samalla tavalla vaikkapa työmarkkinajärjestöt taistelevat meillä tuulimyllyjä vastaa: mitä tiukemmin saavutetuista eduista pidetään kiinni, sen vähemmäksi hiipuvat edunsaajat, ja vastaavasti suuremmaksi kasvaa järjestelmän ulkopuollelle pudonneiden joukko...

Slippin 'n sliding

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...

Ranskan ajama Rahoitusmarkkinavero l. Tobininvero tai Transaktioveroksi kutsuttu on ollut määrä ottaa käyttöön 11:ssä EU-maassa vuodesta 2014 lähtien.

"Lainopillisessa näkemyksessä todetaan muun muassa, että rahoitusmarkkinaverosuunnitelma ylittää jäsenmaiden verotusta koskevan lainkäyttövallan ja sen käyttö pelkästään joissakin jäsenmaissa olisi syrjivää." http://yle.fi/uutiset/reuters_rahoitusmarkkinavero_vastatuulessa/6823940

Eli jo yksin Euroopan sisällä tämän veron käyttöönottaminen on törmännyt eritoten finanssikeskus Britannian vastukseen. Ruotsi ei ole lähdössä mukaan, niinpä Suomikaan ei...

Laajemmin katsoen Tobininveron asettamisen vaikeus on vain yksi heijastuma kansallisvaltioiden kyvyttömyydestä hallita globaalia taloutta. Samalla tavalla vaikkapa työmarkkinajärjestöt taistelevat meillä tuulimyllyjä vastaa: mitä tiukemmin saavutetuista eduista pidetään kiinni, sen vähemmäksi hiipuvat edunsaajat, ja vastaavasti suuremmaksi kasvaa järjestelmän ulkopuollelle pudonneiden joukko...
Ja joka maassa ilmestyy joku timosoini, joka kertoo miten valta on annettu/otettu kansalta poies.....No shit, Sherlock? Yhteistä näille tyypeille on sama kyvyttömyys, joka koskee kaikkea poliittista päätöksentekoa. Joka ainoa kansalainen käyttää valtaa ostaessaan tai maksaessaan jotain tai vaikka rakentaessaan taloa. Varsinkin hyvinvointivaltioissa on suurten budjettien myötä valta siirtynyt demokratian ulkopuolelle ihan perinteisen kaupankäynnin myötä. Palauttaminen ei taida onnistua kuin sopimuksia törkeästi rikkomalla, vapaaehtoiset on vähissä. Tai sitten laitetaan suut säkkiä myöden ja hoidetaan vastuut mukisematta, unohdetaan se hyvinvointi, mihin ei ollutkaan varaa....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Kiinteistöveroon palatakseni:

Joku tuossa jo laskikin tuloksen, johon VM:n on päätynyt: pellon kiinteistöveron kerääminen tulisi veron tuottoa kalliimmaksi. Toisaalta minulla on empiiristä näyttöä siitä, kuinka verolla voi olla toimeliaisuutta lisäävä vaikutus.

Täällä verottaja rupesi joku vuosi sitten rätkimään taajaman läheisille peltoheitoille kiinteistöveroa. Logiikka lieneen ollut: kas kun kyseessä ei enää ole pelto, saati metsä, täyttyvät verotusperusteet. Näitä peltoheittoja sitten minullekin pari perikuntaa tarjosi. Omiin maihin rajoittuneen ostimme sitten pois. Edellä kuvattu syys-seuraussuhde minulle selvisi kuitenkin vasta seuraavan kiinteistöverolapun tullessa.
No, veronkantoperuste oli tuolla läntillä raivausjyrsimen käynnin myötä jo vanhentunut...  8)

Metsämaankiinteistöverolle esitetty peruste lisätä kunnan veropohjaa, voitaisiin toteuttaa toistakin kautta:
Ohjattaisiin myyntiverosta esim. 2-3 prosenttiyksikköä metsän sijaintikunnalle.
Samalla tavallahan puhtaasti pääomaverotuksen piiriin tulonsa saaneiden verotuloista on vaadittu osaa korvamerkityksi kotikunnalle.
Slippin 'n sliding

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...

Ranskan ajama Rahoitusmarkkinavero l. Tobininvero tai Transaktioveroksi kutsuttu on ollut määrä ottaa käyttöön 11:ssä EU-maassa vuodesta 2014 lähtien.

"Lainopillisessa näkemyksessä todetaan muun muassa, että rahoitusmarkkinaverosuunnitelma ylittää jäsenmaiden verotusta koskevan lainkäyttövallan ja sen käyttö pelkästään joissakin jäsenmaissa olisi syrjivää." http://yle.fi/uutiset/reuters_rahoitusmarkkinavero_vastatuulessa/6823940

Eli jo yksin Euroopan sisällä tämän veron käyttöönottaminen on törmännyt eritoten finanssikeskus Britannian vastukseen. Ruotsi ei ole lähdössä mukaan, niinpä Suomikaan ei...

Laajemmin katsoen Tobininveron asettamisen vaikeus on vain yksi heijastuma kansallisvaltioiden kyvyttömyydestä hallita globaalia taloutta. Samalla tavalla vaikkapa työmarkkinajärjestöt taistelevat meillä tuulimyllyjä vastaa: mitä tiukemmin saavutetuista eduista pidetään kiinni, sen vähemmäksi hiipuvat edunsaajat, ja vastaavasti suuremmaksi kasvaa järjestelmän ulkopuollelle pudonneiden joukko...
Ja joka maassa ilmestyy joku timosoini, joka kertoo miten valta on annettu/otettu kansalta poies.....No shit, Sherlock? Yhteistä näille tyypeille on sama kyvyttömyys, joka koskee kaikkea poliittista päätöksentekoa. Joka ainoa kansalainen käyttää valtaa ostaessaan tai maksaessaan jotain tai vaikka rakentaessaan taloa. Varsinkin hyvinvointivaltioissa on suurten budjettien myötä valta siirtynyt demokratian ulkopuolelle ihan perinteisen kaupankäynnin myötä. Palauttaminen ei taida onnistua kuin sopimuksia törkeästi rikkomalla, vapaaehtoiset on vähissä. Tai sitten laitetaan suut säkkiä myöden ja hoidetaan vastuut mukisematta, unohdetaan se hyvinvointi, mihin ei ollutkaan varaa....
No, shit!   8)

Taitaa olla aika lähellä tuo aika, jolloin näitä sopimuksia ruvetaan vetämään tämän kansallisvaltion tasolla viemäristä..

..Sukupolvisopimus á la Suuret Ikäluokat on sen verran solmijoidensa näköinen, ettei maksajaksi suunniteltu lapsijoukko taida siihen hyvälläkään tahdolla taipua...  ::)
Slippin 'n sliding