Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmityskattila  (Luettu 59524 kertaa)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Lämmityskattila
Eihän sitä koskaan tiedä vaikka tulevaisuudessa traktorin perässä onkin pyrolyysiöljykone jolla voi kätevästi omasta metsästä tuottaa öljyt lämmityspolttimelle  ;D

Semmoisen värkin työnäytös vois kiinnostaa allekirjoittanuttakin...

  Voishan sitä entisajan puupirtuakin tehdä sillä värkillä sitten,yks lisärööri vaan kylkeen

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Lämmityskattila
Jotenkin tuntuu lähinnä hölmöläisen hommalta tehdä ensin puusta öljyä ja käyttää sitten lämmityskattilassa. Paljonkohan hukkuu energiaa ja työtä, jotta saadaan aikaan esim. litra öljyä. Kyllä se nyt ymmärtää, että se soveltuu liikennepolttoaineeksoi, mutta kattilan polttoaineena, kyllä siellä pääsee huomattavasti paremmalla hyötysuhteella, kun poltta puun puuna. ::)

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Lämmityskattila
Se on myös hassua tässä lämmitystouhussa,että kovina pakkastalvina varsinkin takkalämmittäjät on pulassa kun taas se KOIVUKLAPI loppuu kesken,myös klapikauppiailta, ikään kuin muilla puulajeilla ei voisi lainkaan lämmittää.
Kukahan opettaisi näille kaupunkilaistolloille,että muutkin puulajit sopii lämmittämiseen yhtä hyvin.

Viimeksi muokattu: 02.12.13 - klo:10:43 kirjoittanut Vilja-Antti

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Lämmityskattila
Se on myös hassua tässä lämmitystouhussa,että kovina pakkastalvina varsinkin takkalämmittäjät on pulassa kun taas se KOIVUKLAPI loppuu kesken,myös klapikauppiailta, ikään kuin muilla puulajeilla ei voisi lainkaan lämmittää.
Kukahan opettaisi näille kaupunkilaistolloille,että muutkin puulajit sopii lämmittämiseen yhtä hyvin.

 Sehän on hinnoittelu kysymys. Riittävä hinnanero niin eiköhän tavara liiku halutusti.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Lämmityskattila
Jos koivu on vähänkin paksukuorisempaa sorttia niin tuntuu nokeavan ainakin vanhaa yläpaloista lämmityskattilaa aika reilusti, mutta toki takassa mukava kun ei räisky palaessaan niin hirmuisen paljoa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Lämmityskattila
Jos koivu on vähänkin paksukuorisempaa sorttia niin tuntuu nokeavan ainakin vanhaa yläpaloista lämmityskattilaa aika reilusti, mutta toki takassa mukava kun ei räisky palaessaan niin hirmuisen paljoa.
Siinä se taas tuli tuo vanha klisee: "ei räisky  niin paljo"   Kuka vielä polttaa puita avotakassa? Eikös nykytakoissa ole kaikissa jo luukut?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Lämmityskattila
Tai laittaa sitten siihen avotakkaan sen sydämen niin kuin setäkin teki... Eipä ole typerämpää keksintöä kuin avotakka. Meillä on talossa neljä uunia ja puukiuas. Ihan sama mitä puuta noihin laittaa. Kivasti kuuset paukkuu ja männyn lämpöarvo on itse asiassa parempi kuin koivulla. Koivussa on toki enemmän massaa ja palaa vaikka olisi hieman kostea.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Lämmityskattila
Tai laittaa sitten siihen avotakkaan sen sydämen niin kuin setäkin teki... Eipä ole typerämpää keksintöä kuin avotakka. Meillä on talossa neljä uunia ja puukiuas. Ihan sama mitä puuta noihin laittaa. Kivasti kuuset paukkuu ja männyn lämpöarvo on itse asiassa parempi kuin koivulla. Koivussa on toki enemmän massaa ja palaa vaikka olisi hieman kostea.

Oon tainnu tään ennenkin sanoa. Mutta mun kerran käyttämä putkimies pokkanaamalla meinas, että hakkeen tulee olla käytettäessä märkää. Koska silloin siinä on vetyä mahdollisimman paljon  :o

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Lämmityskattila
Tai laittaa sitten siihen avotakkaan sen sydämen niin kuin setäkin teki... Eipä ole typerämpää keksintöä kuin avotakka. Meillä on talossa neljä uunia ja puukiuas. Ihan sama mitä puuta noihin laittaa. Kivasti kuuset paukkuu ja männyn lämpöarvo on itse asiassa parempi kuin koivulla. Koivussa on toki enemmän massaa ja palaa vaikka olisi hieman kostea.

Oon tainnu tään ennenkin sanoa. Mutta mun kerran käyttämä putkimies pokkanaamalla meinas, että hakkeen tulee olla käytettäessä märkää. Koska silloin siinä on vetyä mahdollisimman paljon  :o
Vedessä vety on sitoutunut happeen, eli "poltettu" jo valmiiksi. Vesi-kaasun siirtoreaktio tietysti nostaa kaasun lämpöarvoa, josta on hyötyä lähinnä poltettaessa pikeä pois pinnoilta.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lämmityskattila
Tai laittaa sitten siihen avotakkaan sen sydämen niin kuin setäkin teki... Eipä ole typerämpää keksintöä kuin avotakka. Meillä on talossa neljä uunia ja puukiuas. Ihan sama mitä puuta noihin laittaa. Kivasti kuuset paukkuu ja männyn lämpöarvo on itse asiassa parempi kuin koivulla. Koivussa on toki enemmän massaa ja palaa vaikka olisi hieman kostea.

Oon tainnu tään ennenkin sanoa. Mutta mun kerran käyttämä putkimies pokkanaamalla meinas, että hakkeen tulee olla käytettäessä märkää. Koska silloin siinä on vetyä mahdollisimman paljon  :o

Putkimiesten kanssa ei kannata jutella mistään vaativista aiheista
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Darksmoke

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: Lämmityskattila
Tai laittaa sitten siihen avotakkaan sen sydämen niin kuin setäkin teki... Eipä ole typerämpää keksintöä kuin avotakka. Meillä on talossa neljä uunia ja puukiuas. Ihan sama mitä puuta noihin laittaa. Kivasti kuuset paukkuu ja männyn lämpöarvo on itse asiassa parempi kuin koivulla. Koivussa on toki enemmän massaa ja palaa vaikka olisi hieman kostea.

Oon tainnu tään ennenkin sanoa. Mutta mun kerran käyttämä putkimies pokkanaamalla meinas, että hakkeen tulee olla käytettäessä märkää. Koska silloin siinä on vetyä mahdollisimman paljon  :o

Se oli varmaan sukua sille entiselle miehelle, mikä laitto klapit puuhellaan vesiämpärin kautta  ;D

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Lämmityskattila
Jotenkin tuntuu lähinnä hölmöläisen hommalta tehdä ensin puusta öljyä ja käyttää sitten lämmityskattilassa. Paljonkohan hukkuu energiaa ja työtä, jotta saadaan aikaan esim. litra öljyä. Kyllä se nyt ymmärtää, että se soveltuu liikennepolttoaineeksoi, mutta kattilan polttoaineena, kyllä siellä pääsee huomattavasti paremmalla hyötysuhteella, kun poltta puun puuna. ::)
Onkohan asia noin oikein suuressa mittakaavassa? Kyllä siinäkin löpöä palaa runsaasti ennen kuin hake on lämpöenergiaksi muuttunut. Just taannoin joku energiapomo MT:n jutussa valitti kun joutuu isossa hakelämpölaitoksessa polttamaan liikaa kusiaispesiä,tarkoittaen sitä neulasmössöä,mitä syntyy kun haketetaan näitä päätehakkuiden oksia ja latvuksia.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Lämmityskattila
Kyllä tosiasaissa hake vaatii paljon energiaa ennenkuin se saadaan hyödynnetävään muotoon lämpölaitoksessa. Lisäksi sisältää yleensä niin paljon kostetaa, että se pienentää talteen saatua lämpöä, osa kun menee ylimääräisen veden höyrystämiseen.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Lämmityskattila
Klapikauppiaat "passannu " pilalle ostajat, kilpailu asiakkaista kovaa. Pitää tarjota sekaklapia hiukan halvemmalla aluks.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Lämmityskattila
Suorasyöttöinen lämmityskattila siis paras: Rullat täyttöluukun eteen mitkä vetävät kokonaista runkoa sisälle sitä mukaa kun puu palaa. Kattilahuoneeseen vain reikä seinään. ;D
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.