Telaketjun ja pyörän vertaaminen on hiukan mutkikas juttu. Testeissä on todettu, että kun pannaan mitta-anturit syvälle maahan, ei juurikaan eroa onko 10T kuorma 0,5 neliön tassun päällä vai 1 neliön tassun päällä.
Syvällä vaikuttaa vain kokonaispainon vaikutus, koska maamassa ikäänkuin tasoittaa paineen. On selvää, että jos kuorma jakautuu todella suurelle alalle, tai useaan eri pisteeseen, niin tilanne muuttuu. Mikäli esim paripyörätraktori olisi neljän metrin raidevälillä ja paripyörän välivanne olisi myös 4m , niin tilanne olisi varmaan se että paino aidosti jakautuisi neljään pisteeseen, eikä maa enää tasoittaisi sitä.
Telakonehan ei uppoa eikä pahasti tiivistä pintaa, mutta sen akselipainot ovat usein varsin suuret, joten kyllä telakoneella ajo vaikuttaa maan rakenteeseen ihan varmasti. Olen itse nähnyt tilanteen, kun telakoneella tehtiin salaojaa ja koneen tärinä näkyi vasta avatun n. metrin syvän salaojan seinämissä syvällä tapahtuvana jaksottaisena mullan varisemisena ja tärinänä, kun kone ajoi läheltä kaivantoa.
Käsittääkseni kumitela harvajakoisilla paininpyörillä voi olla parempi, mutta pyörien etäisyyshän ratkaisee, ja pyöräthän ne telakoneessakin painavat, on vain ketju välissä.