Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Överum vs. Kverneland  (Luettu 32492 kertaa)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Överum vs. Kverneland
Meikäläinen on kyntänyt jo päälle 20 vuotta kvernelandin 3-siipisillä kääntöautoilla traktoreilla, joissa on työntövarsitunnustelu, tällä hetkellä Valtra A93H:lla. Kyllä  tunnustelu on aina päällä, sähkönostolaitteella helppo säättää, kun näkee toiminnan nosto ja laskuvalojen vuorottaisena vilkumisena. Kyllä siinä vinha ero on, jos päästää auran painoan täysin tukipyörän varaan, siis asentosäädön puolelle. Kyllä tunnustelulla kuitenkin siirtyy huomattava määrä painoa traktorin vetäville pyörille, siis niiden pito paranee. Traktorin päässä on työntövarrelle 3 eri vaihtoehtoa ja sähkönostolaitteessa 8 eri herkkyysvaihtoehtoa, joten kyllä sieltä löytyy säädöt eri keleille ja maalaaduille, myös auroista löytyy eri vahtoehtoja ja se pitkä reikä, itse en sitä ole käyttänyt. Kynnössä tyntövarsitunnustelu pelaa ihan loistavasti, siitä löytyy ehkä enemmän säätömahdollisuuksia kuin vetovarsitunnustelu ja se on huomattavasti herkempi.
Puolihinattavalla peräpää on täysin tukipyörän varassa. Jossain kokeilussa tukipyörään asennettiin hydraulimottoriveto, sillä voitiin käytännössä auroihin pistää yksi lisäsiipi, joten on auran painolla merkitystä, kun se on vetävien pyörien päällä.

2065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: Överum vs. Kverneland
No kyllä viisisiipiset sarkaaurat on kaikista kustannustehokkaimmat, muovisiivillä kun laittaa niin painokaan ole ongelma ja ovat huomattavasti nopeammat(tunti ja hehtari) kuin nelisiipisit kääntöaurat ja halvemmat.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4417
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Överum vs. Kverneland
Sulla on järkevän kevyt vetäjä ja mulla taas selvästi liian pienet aurat :-((

Pienet ne oli silloinkin kun iskä kyntämään opetti, oli vanhat 2x13 kilpakvernet ja vetäjänä 35 maasika, vuosiluku varmaan jossain välillä -69 - 70. Siinä tarvittiin ihan oikeasti painonsiirtoa ja norjia niskoja, oli tukipyörää ja maapuolikin oli korvattu sellaisella lautaspyörällä, mikä lienee oikea nimitys sille?

Riippuu aurojen koosta ja vetäjän painosta ja painon jakautumisesta.
Puolihinattava 4 teräinen painaa kai siinä 2 t, 5-teräinen noin 2,4 t. Mun vanha vetäjä taitaa painaa kuormaajan kanssa siinä vajaa 5,5 tonnia ilman mitään muita lisäpainoja, ja puolihinattavalta tulee ehkä puolet sen painosta nostolaitteelle eli tonni lisää. Yhteensä vetävillä pyörillä on siis noin 6,5 t, mä en kaipaa enää yhtään lisää. Jos keli on järkevä ei havaittavaa luistoa ole ja pyörän jälki jää ehjäksi, sutimista ei silmällä huomaa. Painoa on siis 1,7 kertaa A93:n verran (noin 3,7 t ?) .... Yhtenä syksynä nelivedon pakasta oli lähtenyt levyjen sakarat, ja etupää oli lakannut vetämästä. Hyvissä oloissa kyntäessä huomasin tämän vasta kun ajoin etupään ojaan eikä se tullutkaan sieltä helposti pois.. silloin 4-siipisellä puoliraahattavalla kyntö sujui takavedollakin ihan ok. Mä kyllä kynnän melko matalaan. Jotta pito tulisi rajoittavaksi tekijäksi, pitäisi siipiä lisätä, mutta hevosia ei taas ole yhtään liikaa tälläkään hetkellä, ehkä 90 tallella. Tehokkaamman koneen rengastus ei taas oikein sovi kyntämiseen.

Kevyemmillä (ja ehkä järkevämmillä?) yhdistelmillä aktiivista painonsiirtoa varmasti on hyödyllistä ja ehkä välttämätöntäkin käyttää. Sitä vartenhan se alunperin on kehitettykin kun traktorit olivat kevyitä.

Tätä mä ehkä yritin sanoa, keskiluokan nykykoneet (noin 120 hv, >5 tonnia) vetävät yleisimpiä 4-teräisiä auroja nätisti vaikka työntövarsi pitkässäkin reiässä - jolloin aura siis käyttäytyy puolihinattavan tavoin eikä nostolaitteella voi harrastaa auralta enempää painonsiirtoa kuin mitä auran etupää joka tapauksessa tarvitsee kannatteluun ja työsyyvyden säilyttämiseen. Eli tällöin on aivan sama onko asentosäätö vai mikä säätö, kunhan nostolaite vaan pysyy vakaasti maahan nähden oikealla korkeudella.

Plutakoitakin olen rypenyt, noilla hinattavilla pääsen pahemmasta paikasta, jostain syystä. Lisäksi niiden kanssa pääsee vielä pois ellei muu auta. Kääntää siivet ylös perhoseksi, nostolaitetta vähän ylös ja vetää runkopalkin varassa rekenä kuraa pitkin jos peräpyöräkään ei kanna. Ei jää samalla lailla istumaan aurat maahan kuin tavallisten kanssa käy, kunhan nyt ei kaivata itseään vetokoukun alta kiikkumaan..

Kumpi lie polttoainetaloudellisempaa - pitää merkittävä osa auran painosta traktorilla vai reilusti myös tukipyörällä? Jos siis pito riittää vapaasti kumpaankiin tapaan?

Taidan lähteä etsimään kultivaattoria :-|

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Etelä-Karjala
Vs: Överum vs. Kverneland
No kyllä viisisiipiset sarkaaurat on kaikista kustannustehokkaimmat, muovisiivillä kun laittaa niin painokaan ole ongelma ja ovat huomattavasti nopeammat(tunti ja hehtari) kuin nelisiipisit kääntöaurat ja halvemmat.

Kustannustehokkuuteen en ota kantaa. Kääntöaurat vaan on rikkonaisilla lohkoilla (kiviraunioita, pylväitä, muoto poikkeaa tikkuaskista) huomattavasti helpommat kuin sarka-aurat. Kollegan kanssa on verrattu näitä joskus viereisillä lohkoilla ja kaikkineen oikaisuineen lopetuksineen työsaavutus menee hyvin yks yhteen. Mitä suurempi ja selkeämmän muotoinen lohko, niin nuo sarka-aurat on nopeammat ja lohkon muototekijöiden muuttuessa huonommaksi toisinpäin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Överum vs. Kverneland
Plutakoitakin olen rypenyt, noilla hinattavilla pääsen pahemmasta paikasta, jostain syystä.
Tähän veikkaisin syyksi nostolaiteaurojen puutteellista rengastusta. Etes lisävarusteena kun ei yleensä saa riittävän isoa rengasta. Omaan ES:ään laitoin 400/60-15.5 kärrynpyörän, ja alako kulukemaan pehemosessaki. Pehemiällä yleensä rattori uppoaa, jos nostolaitteella yrittää keventää auroja. On tullu kokeiltua. Mutta kun tukipyörä kantaa pehemiälläki, riittää, kun pitää vauhdin tasasena, pidentää työntövartta ja vähä nostaa nostolaitteella, ettei eka siipi uppoa liian syvään. Vetovastus ei tällöin kasva, eikä rattorin takapyörät sukella ylettömän painon alla.

Näin siis käy, kun pehemiällä yrittää nostattaa kaikkia siipiä http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=14929

Tässä vertailua kumien kesken http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: Överum vs. Kverneland
Kvernelandin kiinteä leikkuri esiaurojen kanssa kiilaa kiviä vähänväliä leikkurin ja vantaan väliin. Tuossa kohtaa jousitettu leikkuri olisi parempi, vaikka näyttää nuo Kvernen leikkurit muuten kestävän ilman jousitustakin. Muutaman kerran päivässä yleensä joutuu kiveä välistä kampeamaan.
Kvernen tukipyörän toppari on aika herkkä hyppäämään maakivessä pois paikaltaan ja sittn aurat sukeltavat.
Mystinen kesälaatumies

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Överum vs. Kverneland
Plutakoitakin olen rypenyt, noilla hinattavilla pääsen pahemmasta paikasta, jostain syystä.
Tähän veikkaisin syyksi nostolaiteaurojen puutteellista rengastusta. Etes lisävarusteena kun ei yleensä saa riittävän isoa rengasta. Omaan ES:ään laitoin 400/60-15.5 kärrynpyörän, ja alako kulukemaan pehemosessaki. Pehemiällä yleensä rattori uppoaa, jos nostolaitteella yrittää keventää auroja. On tullu kokeiltua. Mutta kun tukipyörä kantaa pehemiälläki, riittää, kun pitää vauhdin tasasena, pidentää työntövartta ja vähä nostaa nostolaitteella, ettei eka siipi uppoa liian syvään. Vetovastus ei tällöin kasva, eikä rattorin takapyörät sukella ylettömän painon alla.

Näin siis käy, kun pehemiällä yrittää nostattaa kaikkia siipiä http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=14929

******Tuossa kuvassa jonnu ihan normaalissa huiliasennossa. Odottaa vaihteistoa saksasta.  ;D

Tässä vertailua kumien kesken http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095

*****Onko kuvia lisää miten muutit tukipyörän kannatinrautaa?
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Överum vs. Kverneland
Plutakoitakin olen rypenyt, noilla hinattavilla pääsen pahemmasta paikasta, jostain syystä.
Tähän veikkaisin syyksi nostolaiteaurojen puutteellista rengastusta. Etes lisävarusteena kun ei yleensä saa riittävän isoa rengasta. Omaan ES:ään laitoin 400/60-15.5 kärrynpyörän, ja alako kulukemaan pehemosessaki. Pehemiällä yleensä rattori uppoaa, jos nostolaitteella yrittää keventää auroja. On tullu kokeiltua. Mutta kun tukipyörä kantaa pehemiälläki, riittää, kun pitää vauhdin tasasena, pidentää työntövartta ja vähä nostaa nostolaitteella, ettei eka siipi uppoa liian syvään. Vetovastus ei tällöin kasva, eikä rattorin takapyörät sukella ylettömän painon alla.

Näin siis käy, kun pehemiällä yrittää nostattaa kaikkia siipiä http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=14929

Tässä vertailua kumien kesken http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095

Ei *****, oikeesti... ;D ;D ;D



Tiiääkkö laulun jossa lauletaan, "Mäntsälä mielessäin, Mäntsälä mielessäin..."


Noissa sun kuvissa kulminoituu se "Moommala mielessäin, Moommala mielessäin..."

 ;D ;D ;D ;D

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Överum vs. Kverneland
*****Onko kuvia lisää miten muutit tukipyörän kannatinrautaa?
No ny ei oo enempää kuvia, mutta navan hain tarvikekaupasta ja käytin sorvarilla-> akselitumpista 10mm halkasijaa pois. Tukirautaan passas sitte suoraan alkuperäsen akselin tilalle. Rälläkällä ylimääränen pätkä akselin päästä pois. Tukivarressa kun on 2 reikää, niin laitoin sen siitä ulommasta kiinni siihen saranaosaan, että mahtuu ratas pyörimään. Saranassa on vielä joku lukituskilke, johon vaihoin kahvan tilalle lyhyen pultin.


Ei *****, oikeesti... ;D ;D ;D
Joojoo ihan oikeesti
Tiiääkkö laulun jossa lauletaan, "Mäntsälä mielessäin, Mäntsälä mielessäin..."
Joo joskus kuullu
Noissa sun kuvissa kulminoituu se "Moommala mielessäin, Moommala mielessäin..."

 ;D ;D ;D ;D
Voi kiitos =)
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Överum vs. Kverneland
Vain Kaupoi pohjanmaalta hakee navan kaupasta ja sorvauttaa sen. Muille kelpaa syntymästä asti ollu napa.............. ;D ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Överum vs. Kverneland
Plutakoitakin olen rypenyt, noilla hinattavilla pääsen pahemmasta paikasta, jostain syystä.
Tähän veikkaisin syyksi nostolaiteaurojen puutteellista rengastusta. Etes lisävarusteena kun ei yleensä saa riittävän isoa rengasta. Omaan ES:ään laitoin 400/60-15.5 kärrynpyörän, ja alako kulukemaan pehemosessaki. Pehemiällä yleensä rattori uppoaa, jos nostolaitteella yrittää keventää auroja. On tullu kokeiltua. Mutta kun tukipyörä kantaa pehemiälläki, riittää, kun pitää vauhdin tasasena, pidentää työntövartta ja vähä nostaa nostolaitteella, ettei eka siipi uppoa liian syvään. Vetovastus ei tällöin kasva, eikä rattorin takapyörät sukella ylettömän painon alla.

Näin siis käy, kun pehemiällä yrittää nostattaa kaikkia siipiä http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=14929

Tässä vertailua kumien kesken http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095

Ei *****, oikeesti... ;D ;D ;D



Tiiääkkö laulun jossa lauletaan, "Mäntsälä mielessäin, Mäntsälä mielessäin..."


Noissa sun kuvissa kulminoituu se "Moommala mielessäin, Moommala mielessäin..."

 ;D ;D ;D ;D
Onko toi vasenkaan vakio kokoa?
pessimisti ei pety!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Överum vs. Kverneland
Pohojanmaalla tehdään eikä nysvätä niin kuin etelässä,on siinä selvä ero. ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Överum vs. Kverneland
Onko toi vasenkaan vakio kokoa?
Se on suurin, mitä tehas tarjoaa.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Överum vs. Kverneland
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Överum vs. Kverneland
Onko toi vasenkaan vakio kokoa?
Se on suurin, mitä tehas tarjoaa.

Ihme.... ;D ;D ;D
Luulis silläkin menevän kunhan on vähän likaisempaa vettä  :o
pessimisti ei pety!