Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A  (Luettu 38822 kertaa)

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Näistä kolmesta pitäisi valita 4-sylinterinen traktori viljatilalle ja etukuormainkäyttöön. 40 km/h nopeus on riittävä, koska maantieajoa on hyvin vähän. Suosikiksi on tällä hetkellä noussut MF, lähinnä kaipaisin nyt perusteita, miksi kannattaisi harkita JD:tä tai Valtraa.

MF on selvästi "käteensopivin". Tätä Sisudiesel-mallia en tosin ole päässyt kokeilemaan, lähinnä pelottaa moottorin ääni. Dyna-6 toimii hienosti ja vaihtoautomatiikka on näppärästi toteutettu. Vaihteistoöljyn hidas lämpeneminen pakkasella on ongelma, koska lämmintä säilytyspaikkaa ei ole eikä ainakaan toistaiseksi tule. Näkyvyys ohjaamosta on näistä vaihtoehdoista paras MF:ssä. Huolto on täällä MF:ssä paras, mutta osia Kesko ei tunnetusti varastoi. Jälleenmyyntiarvo lienee JD:tä ja Valtraa heikompi?

JD:stä kyseeseen tulisi Premium-malli. Muista merkeistä JD:hen vaihtaneet ovat koneeseensa tyytyväisiä, mutta minulle ei oikein ole valjennut, mikä siinä on niin erinomaista? Vääntöä on paperilla huomattavasti kilpailijoita vähemmän. Kääntöympyrä tuntuu suurelta. Vaihteisto manuaalisesti vaihdettavine alueineen tuntuu vanhanaikaiselta eikä vipukaan ainakaan esittelykoneessa toiminut kovin sujuvasti.  Hallintalaitekyynärnoja pitäisi ostaa lisävarusteena. Ohjaamo ja sinne kulku tuntuu jotenkin ahtaalta. Näkyvyys on kilpailijoita heikompi. JD:n väri aiheuttaa minulla hylkimisreaktioita ja myös sisustuksen väritys on JD:llä jäänyt 80-luvun alun Datsun Cherry -aikakauteen. Huoltokustannukset ovat ilmeisesti kilpailijoita halvemmat ja laatua kehutaan.

Valtrasta olen harkinnut Advance-mallia. Valtrassa on vain 3 pikavaihdeporrasta, mikä pudottaa paljon pisteitä. Pikavaihteen toiminta samoin kuin aluevaihteen käyttö eivät ole kehuttavia. Kaasupoljin on raivostuttava. 05-sarjan perusteella tiedän, että siihen ei totu. Kaasupolkimen toiminta vuosikymmenestä toiseen osoittaa sen, kuinka vähän Valtra kuuntelee asiakkaitaan tai vaihtoehtoisesti sen, kuinka heikko tuotekehityksen taso yrityksessä on. Myös kytkin on on/off-tyyppiä. Tähän malliin saisi kyllä turbiinikytkimenkin. Valtran varaosapalvelu on auki arkisin virka-aikaan, mikä on minulle ongelma. Yhteistyö paikallisen huoltomiehen kanssa on sujunut puimurin osalta nihkeästi. Muutamaa yksityiskohtaa lukuun ottamatta N tuntuu pätevältä peliltä ja hinta olisi ehdokkaista halvin, vaikka ilmastoinnin joutuu ostamaan suolaiseen hintaan.

NH T6040 Elite on jo pudonnut kisasta mm. ylisuuren korkeuden ja arveluttavan laadun takia. Ongelmia tuntuu näissä koneissa olleen enkä päässyt edes kokeilemaan, kun esittelykoneesta oli lainattu osia.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Tätä Sisudiesel-mallia en tosin ole päässyt kokeilemaan, lähinnä pelottaa moottorin ääni.

Käsittääkseni nois uusis on ihan sivistyny ääni vanhempiin verrattuna.

JD:stä kyseeseen tulisi Premium-malli. Muista merkeistä JD:hen vaihtaneet ovat koneeseensa tyytyväisiä, mutta minulle ei oikein ole valjennut, mikä siinä on niin erinomaista? Vääntöä on paperilla huomattavasti kilpailijoita vähemmän. Kääntöympyrä tuntuu suurelta. Vaihteisto manuaalisesti vaihdettavine alueineen tuntuu vanhanaikaiselta eikä vipukaan ainakaan esittelykoneessa toiminut kovin sujuvasti.  Hallintalaitekyynärnoja pitäisi ostaa lisävarusteena. Ohjaamo ja sinne kulku tuntuu jotenkin ahtaalta. Näkyvyys on kilpailijoita heikompi. JD:n väri aiheuttaa minulla hylkimisreaktioita ja myös sisustuksen väritys on JD:llä jäänyt 80-luvun alun Datsun Cherry -aikakauteen. Huoltokustannukset ovat ilmeisesti kilpailijoita halvemmat ja laatua kehutaan.

Erityisesti tuota vääntöä mäkin oon ihmetelly, kun pitää valita pari pykälää suurempi JD kuin MF, että pärjää väännössä. Ei se tehonormien erilaisuuskaan niin paljoa eroa kuitenkaan tee. Hytti ahdas, tehottomat jarrut, sisustuksen laatu ja väri syvältä...
tethering holes to their concave windings

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Keskon koneissa on yleisesti ottaen aika lailla ongelmia, huollon ja varaosien suhteen, plus kalliit suodattimet. Jontikka ja valtra oli samalla viivalla vuosi sitten, valtraan sitten päädyin, hintaero syynä. Tosin agrimarketissa ei oltu oikein innokkaita vaihtokonetta ottamaan.  :-\

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Tuohon vääntöön en Jontikan osalta ota muuta kantaa, että kotoa löytyi ennen turbottamaton kuutonen, jossa olevinaan vääntöä. Mutta tehoton oli, vaikka lukemat eri tasoa verrattuna nelos-Jontikkaan. Enemmän merkitystä, mitä työtä tehdään, millä kierroksilla max. momentti ja tottakai 1000r/min vääntömomentin prosenttiosuus max. väännöstä eli liikkeellelähtömomentti, mutta suurinpana sitkeys eli vääntömomentin nousu. Tuosta Jontikan kopista voi muuten lähinnä ainoana traktorina nykyään käyttää myös oikeaa ovea poistumistienä, kunhan ohjauspyörää nostaa.
Sitten tuohon Fergun Sisu-moottoriin, ei sitä ääntä pidä pelätä. Minun mielestä perinteiset Valtrat eroavat juuri äänen laadussa ja muutenkin moottoreiden ominaisuuksissa. Mielestäni kehittyneimmät versiot etenkin kulutuksessa löytyvät testienkin mukaan Ferguun laitetuista Sisuista. Eli kulutuskäyrissä ei liki 2000 r/min kohdilla armotonta kulutuspiikkiä, saman tekee Jontikkakin, enimmillään 250 g/kWh, mutta Valtran Sisuissa lähestytään enemmän 300 g/kWh kuin 250....
Valtrasta kaikesta huolimatta valitsisin perinteikkään Hitech-version, Advance vaikuttaa ehkä keskeneräiseltä......Ominaisuuksista joutuu kyllä tinkimään. Kaikista voinee sanoa sen, että isoimmat ONGELMAT rajoittuu mallisarjojensa ensimmäisiin koneisiin. Näin on käynyt sen kummemmin erittelemättä.

Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo:22:37 kirjoittanut Loordi Fordson

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A

Kannattaa kokeilla. Kokeile konetta siinä työssä, mihin se sinulla olisi tulossa. Ei ne erot paperilla selviä. Ainakin jos itse olisin vaihtamassa konetta, jättäisin sen esitteen silmäilyn kunnollisen koeajon jälkeen.

Iso osa ominaisuuksista on myös ihan korvien välissä. Siksi ei tietysti kannata valita konetta, joka itseä ärsyttää, eikä ainakaan sen perusteella julistaa konetta huonoksi. Pienilläkin asioilla on merkitystä, ja jos koneet kerran voi laittaa samalle viivalle, niin ehdottomasti kaikkia vaan reilusti ropeloimaan ja kokeilemaan.

JD:n plussat perinteisesti pieni käytännön kulutus (Tosin myös MF taitaa päästä samoihin lukemiin) sekä halvimmat huoltohinnat. Myös talvikäyttöominaisuudet ok. Premiumissa ilmoitettu hytin melu 70dB, MF 71 dB, eli hiljaisia laitteita molemmat.

Onnea joka tapauksessa etukäteen uudelle koneelle!  :)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Kaksi ensimmäistä varteenotettavia "länsikoneita", viimeisestä ei kokemuksia kuin kuulo puheissa... JD:n ja Valtran varaosapuoli toimii, Keskolla on perseestä! Esim. MF Dyna6:n vaihteiston paineakuista oli tullut huoltomuistutus maahantuojalta huoltopisteisiin, mutta Suomessa Kesko ei vaivaudu pitämään yhtään palloa hyllyssä... Tulee tarvittaessa "erittäin nopeasti" maarahtina keski-euroopasta, koska paineakkuja ei lentorahtiin oteta!

Esimerkkinä Keskon varaosa hinnoittelusta voidaan pitää Quiken kaasuvaimennin palloja: Keskon varaosalehden tiukka "syystarjous" 240e/kpl... Vatralla sama pallo alle puoleen hintaan! 

articla

  • Vieras
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Kaksi ensimmäistä varteenotettavia "länsikoneita", viimeisestä ei kokemuksia kuin kuulo puheissa... JD:n ja Valtran varaosapuoli toimii, Keskolla on perseestä! Esim. MF Dyna6:n vaihteiston paineakuista oli tullut huoltomuistutus maahantuojalta huoltopisteisiin, mutta Suomessa Kesko ei vaivaudu pitämään yhtään palloa hyllyssä... Tulee tarvittaessa "erittäin nopeasti" maarahtina keski-euroopasta, koska paineakkuja ei lentorahtiin oteta!

Esimerkkinä Keskon varaosa hinnoittelusta voidaan pitää Quiken kaasuvaimennin palloja: Keskon varaosalehden tiukka "syystarjous" 240e/kpl... Vatralla sama pallo alle puoleen hintaan! 

Kas, kas. Näköjään Keskon mafia ei ole vielä hyökännyt.  8) Kirjoittele muutamia kertoja samantapaisia juttuja niin saatat saada ihmeviestiä tai puhelua K-kaupasta. Jos et itsellesi niin ainakin nimimerkkisi oletettu henkilö niitä saa. Kokemusta on.
No meni hiukan off-t:ksi mutta haitanneeko.
Mutta eikai se Kesko mikään pikkuvaikuttaja ole maatalouskonemarkkinoilla kun kehuvat lehdessään että Lemken tekee vartavasten Suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltua auran siipimallia. ::) Monetkohan siivet mahtaakaan tulla myydyksi? ::) Joustavaa palvelua Lemkenin taholta.
Muuten nuo Lemkenin vehkeethän ei ollut kovin hääviä ennen kun Kesko kaappasi niitten myynnin. Nyt ei parempaa auraa tai lautasmuokkaria Suomesta löydy. ::)

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Kaksi ensimmäistä varteenotettavia "länsikoneita", viimeisestä ei kokemuksia kuin kuulo puheissa... JD:n ja Valtran varaosapuoli toimii, Keskolla on perseestä! Esim. MF Dyna6:n vaihteiston paineakuista oli tullut huoltomuistutus maahantuojalta huoltopisteisiin, mutta Suomessa Kesko ei vaivaudu pitämään yhtään palloa hyllyssä... Tulee tarvittaessa "erittäin nopeasti" maarahtina keski-euroopasta, koska paineakkuja ei lentorahtiin oteta!

Esimerkkinä Keskon varaosa hinnoittelusta voidaan pitää Quiken kaasuvaimennin palloja: Keskon varaosalehden tiukka "syystarjous" 240e/kpl... Vatralla sama pallo alle puoleen hintaan! 

Kas, kas. Näköjään Keskon mafia ei ole vielä hyökännyt.  8) Kirjoittele muutamia kertoja samantapaisia juttuja niin saatat saada ihmeviestiä tai puhelua K-kaupasta. Jos et itsellesi niin ainakin nimimerkkisi oletettu henkilö niitä saa. Kokemusta on.
No meni hiukan off-t:ksi mutta haitanneeko.
Mutta eikai se Kesko mikään pikkuvaikuttaja ole maatalouskonemarkkinoilla kun kehuvat lehdessään että Lemken tekee vartavasten Suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltua auran siipimallia. ::) Monetkohan siivet mahtaakaan tulla myydyksi? ::) Joustavaa palvelua Lemkenin taholta.
Muuten nuo Lemkenin vehkeethän ei ollut kovin hääviä ennen kun Kesko kaappasi niitten myynnin. Nyt ei parempaa auraa tai lautasmuokkaria Suomesta löydy. ::)
taijat olla aika katkera keskolle ku jättivät deutsin myynnin pois. ilman mitään deutsin mollaamista niin ne deutsin tehtaan kavereitten yhteistyö ei onnistunut alusta pitäänkään keskon kans ainakaan huoltopuolella, suomi kun on niin pieni maa ja italia iso  ;)

massikalla on tehtaan kaverit aina tavoitettavissa jos on jotain ohjelmiin tai muuhun ollut kysyttävää.
dynä vt se nykyaikasin portaaton

articla

  • Vieras
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A

taijat olla aika katkera keskolle ku jättivät deutsin myynnin pois. ilman mitään deutsin mollaamista niin ne deutsin tehtaan kavereitten yhteistyö ei onnistunut alusta pitäänkään keskon kans ainakaan huoltopuolella, suomi kun on niin pieni maa ja italia iso  ;)


[/quote]

En suinkaan. Paremmissa käsissä edustus nyt on. Ja huoltoyrittäjä palvelee aivan yhtä hyvin, miltei paremmin kuin Keskon aikana. Tuskin Deutzia edes olisi meillä jos huoltopuoli ei toimisi niin hyvin kuin nyt.
Vai on se Kesko/SDF yhteistyön kariutuminen kerrottu sinulle tuolla tavalla? Minä olen kuullut asian toisin. Kummalle meistä on valehdeltu? Luultavasti minulle, jälleen kerran.
Lueppa siitä rivien välistä mistä johtuu........

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A

taijat olla aika katkera keskolle ku jättivät deutsin myynnin pois. ilman mitään deutsin mollaamista niin ne deutsin tehtaan kavereitten yhteistyö ei onnistunut alusta pitäänkään keskon kans ainakaan huoltopuolella, suomi kun on niin pieni maa ja italia iso  ;)



En suinkaan. Paremmissa käsissä edustus nyt on. Ja huoltoyrittäjä palvelee aivan yhtä hyvin, miltei paremmin kuin Keskon aikana. Tuskin Deutzia edes olisi meillä jos huoltopuoli ei toimisi niin hyvin kuin nyt.
Vai on se Kesko/SDF yhteistyön kariutuminen kerrottu sinulle tuolla tavalla? Minä olen kuullut asian toisin. Kummalle meistä on valehdeltu? Luultavasti minulle, jälleen kerran.
Lueppa siitä rivien välistä mistä johtuu........
[/quote]casen kans niillä toimi aikanaan hyvin ja muistan kuinka pettyneitä huoltopuolen kaverit  oli kun case meni agritekille . nyt ne oli tyytyväisen näköisiä kun deutsi lähti
dynä vt se nykyaikasin portaaton

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
taijat olla aika katkera keskolle ku jättivät deutsin myynnin pois. ilman mitään deutsin mollaamista niin ne deutsin tehtaan kavereitten yhteistyö ei onnistunut alusta pitäänkään keskon kans ainakaan huoltopuolella, suomi kun on niin pieni maa ja italia iso  ;)


Kuinkas nyt, onko Suomi suurentunut viime aikoina, kun monestakin suunnasta kuullut pelkästään positiivista siitä, miten varaosapalvelut pelaavat nykyään..

Ileh

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
JD.

Ei tartte koko ajan pelätä että katkee kuormauskäytössä. Muutenkin kuormaimen apurunko on monesti *****mainen lisä. (Valtra ja MF)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Aika kouho täytyy olla että saa kuormaajalla traktorin poikki.
Kyllä silloin on ratin ja istuimen välissä vika .
Kalkkiurakoitsija taas sanoi että JD on työ saada pysymään muut osat rungossa.Elikkä kovassa kynnös levityksessä tahtoo runko pultit
katkeilla .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Jape

  • Vieras
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Ja taas kunnon hiekkalaatikko väittely käynnis ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: MF 6470 vs. JD 6430 vs. Valtra N121A
Muutenkin kuormaimen apurunko on monesti *****mainen lisä. (Valtra ja MF)

Mikä ihmeen apurunko? Ai sä tarkotat kuormaimen sovitteita? Emmä oo niistä huomannu olevan mitää haittaa. Eikä ainakaan kääntymistä haittaa...
tethering holes to their concave windings