Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paras suorakylvökone?  (Luettu 38375 kertaa)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Paras suorakylvökone?
Mä olen suunnitellut ostavani 3 metrisen suorakylvökoneen, mutta poistaisin siitä osan vantaista kokonaan (toisesta reunasta tietysti). Eli ajelisin vaikka 2,5 metrin leveydellä. Riittäisi vannaspaino ja traktorin teho "just ja just". Tulisi halvemmaksi kuin koko kaluston vaihtaminen  ;D
Ehkä varmaan kumminkin kummastakin reunasta?  ??? Ikävä vetää toispuoleista konetta.  ;D

Reunat olisi ikävä ajaa jos pitäisi ajaa pyörä ojassa  ::) Ehkä pitäisi tehdä pikasäätö vantaille. Hydrauliikalla vantaita ylös laidoilta kun teho alkaa loppumaan  ???

Suorakylvökone ei kyllä juurikaan muutu kevyemmäksi vetää sillä, että nostat rivivälistä riippuen 6 - 8 vannasta ilmaan. Kiekkovantaiden vetovastus ei järin suuri ole, kun niitä 4 cm:n syvyydellä pyörittää. Kun kone itsessään painaa neljä tonnia, lykkäät sinne puolitoista tonnia apulantaa ja toista tonnia siemeniä, niin siitä se vetovastus tulee. Tottahan ne vantaatkin ovat lisärikkana rokassa, mutta parempaan lopputulokseen pääset, kun jätät säiliöt vajaiksi, mutta ajat täydellä työleveydellä. Riittääkö muuten tuossa traktorissasi hydrauliikassa puhti, että saat koneen nostettua täysin säiliöin?

... En minä tiedä pitäisikö minun saada ne säiliöt täyteen  ::)

Katos kun idea on se, että huvittaisi kokeilla suorakylvöä, mutta en päästä mitään 8+6 tonnista yhdistelmää pilaamaan peltoa  ::) Jos voisin kokeilla tuota kevennetyllä kalustolla niin sitten ehkä.. Säästyisihän siinä muutama työvaihe kuitenkin, vaikka itse kylvötyö olisikin hidas.

Suorakylvökaluston keventäminen on vähän hankalaa. Pitää ottaa valmiiksi kevyt kone. 2,5-metrinen VM painaa sekin 3000 kg tyhjänä. Semeato 2,89-metrisenä liikkuu 80 hv:lla maahantuojan mukaan. Siinä on metrille vähän vähemmän vantaita kuin pohjoismaisissa koneissa. 

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Paras suorakylvökone?
Mä olen suunnitellut ostavani 3 metrisen suorakylvökoneen, mutta poistaisin siitä osan vantaista kokonaan (toisesta reunasta tietysti). Eli ajelisin vaikka 2,5 metrin leveydellä. Riittäisi vannaspaino ja traktorin teho "just ja just". Tulisi halvemmaksi kuin koko kaluston vaihtaminen  ;D
Ehkä varmaan kumminkin kummastakin reunasta?  ??? Ikävä vetää toispuoleista konetta.  ;D

Reunat olisi ikävä ajaa jos pitäisi ajaa pyörä ojassa  ::) Ehkä pitäisi tehdä pikasäätö vantaille. Hydrauliikalla vantaita ylös laidoilta kun teho alkaa loppumaan  ???

Suorakylvökone ei kyllä juurikaan muutu kevyemmäksi vetää sillä, että nostat rivivälistä riippuen 6 - 8 vannasta ilmaan. Kiekkovantaiden vetovastus ei järin suuri ole, kun niitä 4 cm:n syvyydellä pyörittää. Kun kone itsessään painaa neljä tonnia, lykkäät sinne puolitoista tonnia apulantaa ja toista tonnia siemeniä, niin siitä se vetovastus tulee. Tottahan ne vantaatkin ovat lisärikkana rokassa, mutta parempaan lopputulokseen pääset, kun jätät säiliöt vajaiksi, mutta ajat täydellä työleveydellä. Riittääkö muuten tuossa traktorissasi hydrauliikassa puhti, että saat koneen nostettua täysin säiliöin?

... En minä tiedä pitäisikö minun saada ne säiliöt täyteen  ::)

Katos kun idea on se, että huvittaisi kokeilla suorakylvöä, mutta en päästä mitään 8+6 tonnista yhdistelmää pilaamaan peltoa  ::) Jos voisin kokeilla tuota kevennetyllä kalustolla niin sitten ehkä.. Säästyisihän siinä muutama työvaihe kuitenkin, vaikka itse kylvötyö olisikin hidas.

Suorakylvökaluston keventäminen on vähän hankalaa. Pitää ottaa valmiiksi kevyt kone. 2,5-metrinen VM painaa sekin 3000 kg tyhjänä. Semeato 2,89-metrisenä liikkuu 80 hv:lla maahantuojan mukaan. Siinä on metrille vähän vähemmän vantaita kuin pohjoismaisissa koneissa.
130 Massikka taitaisi olla oikea kokoluokka.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Paras suorakylvökone?
Mä olen suunnitellut ostavani 3 metrisen suorakylvökoneen, mutta poistaisin siitä osan vantaista kokonaan (toisesta reunasta tietysti). Eli ajelisin vaikka 2,5 metrin leveydellä. Riittäisi vannaspaino ja traktorin teho "just ja just". Tulisi halvemmaksi kuin koko kaluston vaihtaminen  ;D
Ehkä varmaan kumminkin kummastakin reunasta?  ??? Ikävä vetää toispuoleista konetta.  ;D

Reunat olisi ikävä ajaa jos pitäisi ajaa pyörä ojassa  ::) Ehkä pitäisi tehdä pikasäätö vantaille. Hydrauliikalla vantaita ylös laidoilta kun teho alkaa loppumaan  ???
Otat niitten vantaitten kohdalta pyörätkin pois.  ??? Sivupyörä koneella tietysti vähän hankalampaa.  ::)
Oikeastaan sun kannattaisi ottaa niitä vantaita pois keskeltä. Esim. kolmimetrisestä metri keskeltä pois.
Silloin voisi ajaa reunat sen paremmin miettimättä mihin suuntaan tahansa, lakeisella vaan joka toinen veto pitäisi ajaa 2/3 edellisen päälle.  ???  ::)

liiteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Paras suorakylvökone?
Mä tietäisin joutilaan 2,5 rapidin,jos haluaa puuhastella..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Paras suorakylvökone?
Tämähän on hyvin motivoinut raatia. Juu olen ajatellu että sitten kun tuo elukan pito alkaa tarpeeks vituttaan niin vaihdan vilja tilaks. Niin sitte vois tommosen suorakylvökoneen ostaa. Jonkun vanhan sohlon koska kylvöalaa ei olis kun 60ha :-[ Valitettavasti sekin vähän vielä 40lohkossa >:( Joten kovin suurta konetta ei tarvita.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paras suorakylvökone?
Pienille aloille riittäisi 2 metrinen suorakylväkone, ei olisi turhan painava. Apulantaa ja siemeniä sisään sellainen hehtaarin tarve...

Tai jos levittäisi apulannat huiskalla kynnökselle, sitten jollain värkillä siemenet sekaan. Hyvässä maassa kaikki ohjeet siementen kylvösyvyydestä voi unohtaa yms. Ihan sama onko syvyys 1 tai 6 senttiä, eroa ei huomaa enää juhannuksena kuitenkaan
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Paras suorakylvökone?
Pienille aloille riittäisi 2 metrinen suorakylväkone, ei olisi turhan painava. Apulantaa ja siemeniä sisään sellainen hehtaarin tarve...

Tai jos levittäisi apulannat huiskalla kynnökselle, sitten jollain värkillä siemenet sekaan. Hyvässä maassa kaikki ohjeet siementen kylvösyvyydestä voi unohtaa yms. Ihan sama onko syvyys 1 tai 6 senttiä, eroa ei huomaa enää juhannuksena kuitenkaan

Paitsi että nelimetrisellä on älyttömän paljon kivempaa ja helpompaa kylvää juuri noita pieniä ja epämääräisen muotoisia lohkoja kuin kolmemetrisellä... kapeammasta nyt puhumattakaan. Kuusimetrisellä se olisi yhtä juhlaa. Ei tarvitse ajella niin lähelle reunoja, käännöksistä tulee loivempia ja sitä nurkissa vatulointia on vähemmän. Vähemmän tulee myös päällekkäisyyttä ja/tai raitoja. Se on tietysti toinen kysymys, onko mitään järkeä siinä, että se neljäs metri maksaa vähintään yhtä paljon kuin ne kolme ensimmäistä.

Koolla on väliä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paras suorakylvökone?
Pienille aloille riittäisi 2 metrinen suorakylväkone, ei olisi turhan painava. Apulantaa ja siemeniä sisään sellainen hehtaarin tarve...

Tai jos levittäisi apulannat huiskalla kynnökselle, sitten jollain värkillä siemenet sekaan. Hyvässä maassa kaikki ohjeet siementen kylvösyvyydestä voi unohtaa yms. Ihan sama onko syvyys 1 tai 6 senttiä, eroa ei huomaa enää juhannuksena kuitenkaan

Paitsi että nelimetrisellä on älyttömän paljon kivempaa ja helpompaa kylvää juuri noita pieniä ja epämääräisen muotoisia lohkoja kuin kolmemetrisellä... kapeammasta nyt puhumattakaan. Kuusimetrisellä se olisi yhtä juhlaa. Ei tarvitse ajella niin lähelle reunoja, käännöksistä tulee loivempia ja sitä nurkissa vatulointia on vähemmän. Vähemmän tulee myös päällekkäisyyttä ja/tai raitoja. Se on tietysti toinen kysymys, onko mitään järkeä siinä, että se neljäs metri maksaa vähintään yhtä paljon kuin ne kolme ensimmäistä.

Koolla on väliä.

On tietysti juu. Mutta ajatus liian raskaista koneista vaan ahdistaa.. Ja ajatus siitä että pihassa seisoisi 300 000 €:llä lainattua rautaa  :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Paras suorakylvökone?
Pienille aloille riittäisi 2 metrinen suorakylväkone, ei olisi turhan painava. Apulantaa ja siemeniä sisään sellainen hehtaarin tarve...

Tai jos levittäisi apulannat huiskalla kynnökselle, sitten jollain värkillä siemenet sekaan. Hyvässä maassa kaikki ohjeet siementen kylvösyvyydestä voi unohtaa yms. Ihan sama onko syvyys 1 tai 6 senttiä, eroa ei huomaa enää juhannuksena kuitenkaan

Paitsi että nelimetrisellä on älyttömän paljon kivempaa ja helpompaa kylvää juuri noita pieniä ja epämääräisen muotoisia lohkoja kuin kolmemetrisellä... kapeammasta nyt puhumattakaan. Kuusimetrisellä se olisi yhtä juhlaa. Ei tarvitse ajella niin lähelle reunoja, käännöksistä tulee loivempia ja sitä nurkissa vatulointia on vähemmän. Vähemmän tulee myös päällekkäisyyttä ja/tai raitoja. Se on tietysti toinen kysymys, onko mitään järkeä siinä, että se neljäs metri maksaa vähintään yhtä paljon kuin ne kolme ensimmäistä.

Koolla on väliä.

On tietysti juu. Mutta ajatus liian raskaista koneista vaan ahdistaa.. Ja ajatus siitä että pihassa seisoisi 300 000 €:llä lainattua rautaa  :'(
Niin ja jos rauta olisi vieläpä maksettua niin johan siinä naapuritkin naurais. ::) Meinaan jos niitä pihassa koristeena makuuttas ;D ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Paras suorakylvökone?
Nyt ku ollaan kuitenki viljelyn luvatussa maassa ni sillekki kannattaa uhraa ajatus et mikä noista sietää parhaiten siirtoajoo askit täynnä. Jotenki kaks nostosylkkyy sillon tuntuis hyvältä ajatukselta

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Paras suorakylvökone?
Nyt ku ollaan kuitenki viljelyn luvatussa maassa ni sillekki kannattaa uhraa ajatus et mikä noista sietää parhaiten siirtoajoo askit täynnä. Jotenki kaks nostosylkkyy sillon tuntuis hyvältä ajatukselta
Viljelyn luvatussa maassa!  ;D Oikein  :D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Paras suorakylvökone?
  Tää nyt tuli taas yllättäen. Kaveri soitti että myy hänelle se arkimasteri ja tuli kattoon saman tien. 5minuutissa teki tarjouksen ja kättä päälle, nyt sitten ollaan ilman kylvökonetta ja vapulta pitäis aloittaa kele.
 Mistä hemmetistä mä nyt taion koneen ja minkä, vm kiinnostais.
FIXIT

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Paras suorakylvökone?
  Tää nyt tuli taas yllättäen. Kaveri soitti että myy hänelle se arkimasteri ja tuli kattoon saman tien. 5minuutissa teki tarjouksen ja kättä päälle, nyt sitten ollaan ilman kylvökonetta ja vapulta pitäis aloittaa kele.
 Mistä hemmetistä mä nyt taion koneen ja minkä, vm kiinnostais.

Jos Vieskalainen kiinnostaa ja 3 metrin SK kelpais ni soitappa ihmeessä Kouvolan YRMYyn Ellilän Heikille. Siellä on pihalla tarkalta isännältä tullu kone eikä uutta häpee. (Uskaltaapa oikeestaan ostaa vaikka näkemättä.)
 Tai ainakin oli viel eilen kun siitä ohi ajoin. Olisin sen itse ostanut mutta sattu lähempänä olemaan toinen kone ja hivenen jopa harmittaa kun ei tullu sitä ostettua!

Eikä tämä ole maksettu mainos olen vain asiakas suhteessa kyseiseen firmaan ;D

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Paras suorakylvökone?
  Tää nyt tuli taas yllättäen. Kaveri soitti että myy hänelle se arkimasteri ja tuli kattoon saman tien. 5minuutissa teki tarjouksen ja kättä päälle, nyt sitten ollaan ilman kylvökonetta ja vapulta pitäis aloittaa kele.
 Mistä hemmetistä mä nyt taion koneen ja minkä, vm kiinnostais.

Heräte ostos on kyllä tuttu termi, mutta heräte myynti onkin jotain uutta ;D
So What?!

ass

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Paras suorakylvökone?
Kokeiliko sorjone suorakylvää sillä jo edesmenneellä agrimasterilla?? Itsellä olisi tarkoitus kokeilla tänä keväänä että kauinka onnistuu.