Kyllä se vaan on 100 kertaa nopeampaa veivata kuivissakin oloissa 500 jarrulla ympäri kuin ruveta keppi sulkeisiin sen synkronoimattoman vaihteiston kanssa.
Tämä riippuu täysin vaihdekepin sijainnista ja liikeradasta. Vaihtaminen ei millään tavalla ole vaikeaa, jos puimurin pysäyttää siinä vaiheessa kun vaihde siirretään toiselle välitykselle. Jos kytkin ei irrota täysin, on vaihtaminen vaikeaa, luonnollisesti.
Esimerkiksi Claas Dominatorien vaihdekeppikanki ylhäällä sivulla käy lapaluihin; lisäksi kääntäminen laiston päässä vaatii 40 m leveyden, eikä jarrut auta todellakaan, kun se takapuntti ei vaan luisu ympäri. Eli Claasin mekaanisella vaihteistolla kääntely käykin työstä; Sampo ehkä sittenkin kevyempi - ja nopeampi ohjaus, eikä tarvitse veivata veivata veivata......
-SS-