Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kevytketjut  (Luettu 27802 kertaa)

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: kevytketjut
Samaa mieltä roadmanin kanssa noista alamäkien laskemisesta. Voi varmaan todeta taas että ketjut ja koneet tarpeen ja mieltymyksen mukaan? Vai :o
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

roadman

  • Vieras
Vs: kevytketjut
Samaa mieltä roadmanin kanssa noista alamäkien laskemisesta. Voi varmaan todeta taas että ketjut ja koneet tarpeen ja mieltymyksen mukaan? Vai :o

juups...... Tulee paljooooon rumempaa jälkeä jäädä sen ison kuorman alle kuin olla siellä yläpuolella.
Taitaa tuo oma kone painaa alle 8t ja sillä mennään.

Viimeksi muokattu: 28.03.13 - klo:15:01 kirjoittanut roadman

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D   

tomisaar

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     

tomisaar

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)   

tomisaar

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)


No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA!  Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä  :P

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kevytketjut
Mää tota otsikkoo maistelin hetken. Mun mielestä ketjut ei koskaan oo kevyitä vaan painavia. Nastat on kevyitä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)


No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA!  Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä  :P
Jonnikalla ajanut moneen kuukauteen... Lähinnä doitsilla päästellyt menemään...   Viimeiset päivät portaattomalla keltaisella missä ei oo vanteita laisinkaan   ;D   

tomisaar

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: kevytketjut
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)


No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA!  Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä  :P
Jonnikalla ajanut moneen kuukauteen... Lähinnä doitsilla päästellyt menemään...   Viimeiset päivät portaattomalla keltaisella missä ei oo vanteita laisinkaan   ;D


Juu sama tääl meil kans tost puna hopiast puuttuu vallan vanteet, mut hyvä veto silti ja portaatonkin viel.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kevytketjut
Mulla on tohon pitoon aika hyvä nyrkkisääntö.
Jos mun t160ssa ei ole liukuesteitä niin se jaksaa jäätiköllä sutia viimeistään 3 alueen 3 vaihteen 2 pikavaihteella.
Reiteillä missä liikun on nousuja misää joudun jo tyhjänä käyttämään 3 alueen 2sta ja pikavaihde putoaa ykköselle.
On teoriassakin mahdotonta päästä noita nousuja ylös ilman nastoja tai ketjuja.
Nastat valitsen siksi että ne ovat aina käytössä,takaavat suuntavakavuuden ja jarrutuspidon.
Minulla ei ole mahdollisuutta lähteä leikkimään liukuesteettömällä vetokoneella.


Tulkaa arvoisat kollegat kokeilemaan jos voisitte opettaa mun pääsemään noita reittejä ilman nastoja tai ketjuja...
Kokeiltu on eri renkaita ja traktoreita...aina samalla tuloksella.Ilman nastoja tulee persmäkiä oikein urakalla..

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kevytketjut
Mulla on tohon pitoon aika hyvä nyrkkisääntö.
Jos mun t160ssa ei ole liukuesteitä niin se jaksaa jäätiköllä sutia viimeistään 3 alueen 3 vaihteen 2 pikavaihteella.
Reiteillä missä liikun on nousuja misää joudun jo tyhjänä käyttämään 3 alueen 2sta ja pikavaihde putoaa ykköselle.
On teoriassakin mahdotonta päästä noita nousuja ylös ilman nastoja tai ketjuja.
Nastat valitsen siksi että ne ovat aina käytössä,takaavat suuntavakavuuden ja jarrutuspidon.
Minulla ei ole mahdollisuutta lähteä leikkimään liukuesteettömällä vetokoneella.


Tulkaa arvoisat kollegat kokeilemaan jos voisitte opettaa mun pääsemään noita reittejä ilman nastoja tai ketjuja...
Kokeiltu on eri renkaita ja traktoreita...aina samalla tuloksella.Ilman nastoja tulee persmäkiä oikein urakalla..
No totta kai nyt saa olla nastat tai ketjut ja on ihan suositeltavaakin... 

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: kevytketjut
Ehkä tässä keskustelussa on hieman yhtymäkohtaa kitkarengas-nastarengas-keskusteluun. Joidenkin mielestä kitkarenkaat ovat "syvältä, toiset taas ovat ajaneet niillä ilman vaikeuksia vuosikausia. Itse olen linkokäytössä ajellut aina ilman liukuesteitä, viimeset 16 vuotta 2,6 metrin lingolla. Pakkaskeleillä ei sitten minkänlaista ongelmaa, nollakeleillä pidon puutetta ilmenee. Kun ei urakoita ylenpalttisesti, niin voi silloin ongelman ratkasta esim. niin, että linkoaakin vain alamäkeen eikä väkisin sudittele ylämäkeen.
Niin ja olen niillä kitkarenkaillakin selvinnyt jo 13 talvea, sekin on hieman asennekysymys ;)