Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Monttu Simeon - 24.03.13 - klo:20:48
-
Valtra T202 alla räjähti viime viikolla molemmat takarenkaat kevytketjujen tekemien hankaumien vuoksi. Kone vähän yli vuoden ikäinen. Sillä koneella aurataan eikä meinata. Toisessa talossa syksyllä ostettu Case 135 600/65-38 Trelleborg takasilla ja kevytketjut, kohta voi räjähtää samalla tavalla.
Ketjut on pikkupakkasella tip top sopivalla kireydellä, lokasuojat lähtee jos löysentää. Pakkasen kiristyessä menee ketjut kireälle. Hankaumat tulee siihen kohtaan , missä vyörenkaan sivu eniten muuttaa muotoa. Hankauma on täsmälleen ketjun lenkkien painama, näkyy joka lenkin jälki erikseen.
Onko muualla tullut kevytketjuista rengastuhoja vai onko mennyt minulta jutut ohi silmien ja korvien ? Itsellä kokemusta vain 11mm tavarasta tehdyistä ketjuista ja ilman ongelmia.
-
Ei kai se ketjujen vika ole jos kummit hajoo? Nyrkkisääntöhän on se että se nyrkki menee sinne ketjun väliin, sillon ne on sopivan tiukalla.
-
Liian vähän painetta renkaissa sekä liian tiukalla olevat ketjut, ei tuohon kummaisempaa selitystä ole.
-
Ilmaa pitää olla niin paljon ettei rengas anna periksi,metsäkäytössä 2,5 kg.Ikävä ajella kuin kivireellä.Jos normaalit paineet äkkiä syö renkaan. ???
-
Valtra T202 alla räjähti viime viikolla molemmat takarenkaat kevytketjujen tekemien hankaumien vuoksi. Kone vähän yli vuoden ikäinen. Sillä koneella aurataan eikä meinata. Toisessa talossa syksyllä ostettu Case 135 600/65-38 Trelleborg takasilla ja kevytketjut, kohta voi räjähtää samalla tavalla.
Ketjut on pikkupakkasella tip top sopivalla kireydellä, lokasuojat lähtee jos löysentää. Pakkasen kiristyessä menee ketjut kireälle. Hankaumat tulee siihen kohtaan , missä vyörenkaan sivu eniten muuttaa muotoa. Hankauma on täsmälleen ketjun lenkkien painama, näkyy joka lenkin jälki erikseen.
Onko muualla tullut kevytketjuista rengastuhoja vai onko mennyt minulta jutut ohi silmien ja korvien ? Itsellä kokemusta vain 11mm tavarasta tehdyistä ketjuista ja ilman ongelmia.
Usseita tiarosa. Vyärenkas ei sovi huanostikkaa aurauksee köyköösillä kettinkeillä!
Kaikilla mitä mullon tiarosa sama vika kanttikkaat kevyt kettinkit ja päiväsä rankaan kyljestä pahimmasa tapauksesa sisälle.
Huam !!! Jonteere ekaa päivää myäs ajosa eli uuret renkaakki viä!
-
Tälläistä olen kuullut. Ensimmäisen reissun jälkeen tarkastin renkaat ja mitä löytyikään. Ketjut olivat syöneet pahat jäljet misukoihin. Ilmanpaineet on 1.7-1.8 bar. Nyrkki mahtuu ketjun ja renkaan väliin, mutta ne tuntuvat vedossa kiristyvän tiukalle. Kiristinlukkokin oli suoristunut. Tuntuu ettei nämä sovellu, kuin tieajoon.
-
kyllä ilman ketjuja pitää pystyä aurata! metsäteitä ja maanteitä aurannut 20v. loppu talvi aina vähän hankala mutta onnisttuu, paljon
rengas merkistä, raktori merkistä ja auraus tavasta kiinnii. ketjut kuuluu metsään.
-
kyllä ilman ketjuja pitää pystyä aurata! metsäteitä ja maanteitä aurannut 20v. loppu talvi aina vähän hankala mutta onnisttuu, paljon
rengas merkistä, raktori merkistä ja auraus tavasta kiinnii. ketjut kuuluu metsään.
Ne on nää telaketjumiehet asialla. Ajotaito kun on sellainen ettei osata ajaa pyörän luistamatta ja sitten jos luistaa niin sitä ei hyväksytä missään muodossa. Itsellä ei ketjuja ole ollut päällä moneen vuoteen, useampi koko kyllä hallista löytyy.
-
Rengasmerkeissähän on eroja, misukka varmaan surkein, continental ehkä paras, kun ajetaan talvela ketjuitta. Itse en koskaan ole käyttänyt linkotraktorissa ketjuja ja hommat on tullut tehtyä, joskin nollakeleillä on hieman ongemia ylämäissä. Pakkakelillä menee ilman vaikeuksia ja sitten siirtotaipaleilla on mukava lasketella, kun ei ole pompottavia ketjuja vaivana :)
-
kyllä ilman ketjuja pitää pystyä aurata! metsäteitä ja maanteitä aurannut 20v. loppu talvi aina vähän hankala mutta onnisttuu, paljon
rengas merkistä, raktori merkistä ja auraus tavasta kiinnii. ketjut kuuluu metsään.
Ne on nää telaketjumiehet asialla. Ajotaito kun on sellainen ettei osata ajaa pyörän luistamatta ja sitten jos luistaa niin sitä ei hyväksytä missään muodossa. Itsellä ei ketjuja ole ollut päällä moneen vuoteen, useampi koko kyllä hallista löytyy.
Kyllä tiellä pitää pärjätä ilman ketjuja, mettähommat on asia erikseen. Misukoillakin pärjää kun pitää järjen mukana touhussa.
-
Ei kai se ketjujen vika ole jos kummit hajoo? Nyrkkisääntöhän on se että se nyrkki menee sinne vetoketjun väliin, sillon se on sopivan tiukkaa.
-
Ei ole ketjuja käytetty, mulle riitti se että 6830:n entinen omistaja oli pilannut siitä takapirellit. Alkoivat eka syksynä mulle tullessa vuotaa kyljestä useammasta kohtaa, tossuttamalla niistä saatiin vielä paripyörät.
-
alliancen kummit ollu parhaimmat mitä itellä on ollu. vaikkakin maksaahan ne, mutta mitäpä ilmaseks sais.
juu ja kyllä se ajotaitoo vaatii varsinkin metsätiellä, ei se kaasupohjassa auta ryllätä.
hyvä esimerkki itellä kun toinen kone painaa 9tn ja toinen 6,5tn ja keveempi menee paremmin. ::)
-
Valtra T202 alla räjähti viime viikolla molemmat takarenkaat kevytketjujen tekemien hankaumien vuoksi. Kone vähän yli vuoden ikäinen. Sillä koneella aurataan eikä meinata. Toisessa talossa syksyllä ostettu Case 135 600/65-38 Trelleborg takasilla ja kevytketjut, kohta voi räjähtää samalla tavalla.
Ketjut on pikkupakkasella tip top sopivalla kireydellä, lokasuojat lähtee jos löysentää. Pakkasen kiristyessä menee ketjut kireälle. Hankaumat tulee siihen kohtaan , missä vyörenkaan sivu eniten muuttaa muotoa. Hankauma on täsmälleen ketjun lenkkien painama, näkyy joka lenkin jälki erikseen.
Onko muualla tullut kevytketjuista rengastuhoja vai onko mennyt minulta jutut ohi silmien ja korvien ? Itsellä kokemusta vain 11mm tavarasta tehdyistä ketjuista ja ilman ongelmia.
Renkaiden nastoitus kunnon nastalla ratkaisu liukkauteen. Itellä ollut kaikissa aurakoneissa v.2004 alkaen ja toimii varmasti. ;)
-
Voisko toimia jousi jossain ketjua kiristämässä ? Laittas reilusti löysälle ja jousi vetämään vaikka pyörän keskiön yli eli ympyrän halkaisijan suuntaisesti. Tulisko silti se liika tiukkuus ketjuun jossain vaiheessa. Auramiehelle ei oikein jäis aikaa roplata ketjuja eri tiukkuuteen lenkin aikana. Amusella -25 ja päivällä mennee plussan puolelle, tiukkuus vaihtelee nimenommaan lämpötilan mukaan.
-
Meillä päin yks isäntä uhos, että hyvin pärjää ilman ketjuja. Nooh kuinka ollakkaan se n- vallu meni pulkkana kävelytienaurauksessa mäen alas ja penkkaan ;D Ylöspäin ei tarvinnut edes harkita kokeilevansa... 8) Noh se siitä.. Joku ei ole kohdallaan, jos ketjuilla rikotaan renkaat.. ::)
-
Voisko toimia jousi jossain ketjua kiristämässä ? Laittas reilusti löysälle ja jousi vetämään vaikka pyörän keskiön yli eli ympyrän halkaisijan suuntaisesti. Tulisko silti se liika tiukkuus ketjuun jossain vaiheessa. Auramiehelle ei oikein jäis aikaa roplata ketjuja eri tiukkuuteen lenkin aikana. Amusella -25 ja päivällä mennee plussan puolelle, tiukkuus vaihtelee nimenommaan lämpötilan mukaan.
--Vois toimiakin jos jousivoima sopiva...
--Muuten minäkin kannattaisin nastoja....Nasta-Pete vaan hommiin...on muuten yllättävän pitävät.
-
Voisko toimia jousi jossain ketjua kiristämässä ? Laittas reilusti löysälle ja jousi vetämään vaikka pyörän keskiön yli eli ympyrän halkaisijan suuntaisesti. Tulisko silti se liika tiukkuus ketjuun jossain vaiheessa. Auramiehelle ei oikein jäis aikaa roplata ketjuja eri tiukkuuteen lenkin aikana. Amusella -25 ja päivällä mennee plussan puolelle, tiukkuus vaihtelee nimenommaan lämpötilan mukaan.
--Vois toimiakin jos jousivoima sopiva...
--Muuten minäkin kannattaisin nastoja....Nasta-Pete vaan hommiin...on muuten yllättävän pitävät.
Kaikkiin koneisiini olen aina itse asentanut nastat, saa kohtalaisen hyvän työpalkan. Kun vielä pistää reilusti nastoja niin saa hyvän talvi pidon ja pienemmät rengas kulut kesä ajoon jos asfaltilla päästelee meneen.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
-
Kerran jäi alkusyksystä rengaspaineet peltoasentoon ja Matti ketjut päällä,muutaman kerran linkosin tietä niin oli isot lovet hokin reunoissa.Se jälkeen olen aina ketjujen kanssa pitänyt täysiä paineita.
Paineella on vaikutusta enemmän kuin ketjun mallilla,mutta voi olla että tieketjut (kevytketjut) ovat vielä ärhäkkäämpiä syömään rengasta.
-
Korkeisiin pehmokumeihin suosiolla nastat. Jos ketjuja käyttää niin Nokialaiset alle, mieluiten metsämallia ja pykälää matalampaa kaliiperia kuin mitä isoihin rattoreihin mahtuu että voi jättää löysälle sen mitä kuuluu. Nelikakkosen mahtuvaan pesään kolmekasi 'talvi'rengas niin ei oo huolia.
-
Näihin nasta vs ketju asioihin niin kunnon ketjuja ei kyllä voita mikään. Kovalla pinnalla nastatkin auttaa mutta sitten kunon vähän hankalemmassa paikassa niin ainoot jotka oikeasti auttaa on ketjut.
Tohon kireyteen niin onkohan tutkittu kuinka kireenä ketjut on sieltä pyörän etupuolelta silloin kun oikeasti vedätetään ketjuilla. Muuten mun kokemuksella sivuketjut on löysimmillään juuri pyörän alla jos rengas pyörii ilman sen enempää vetoa.
-
Ei tää mitän raketti tiedettä ole. ristikudosrengasmetsään. vyörengaspellolle ja palapinta tielle. Siinä se.
Valkkaa sitten noista itselle parin. itsellä vyökummit omilla vanteilla pellolle ja palapinnat tiehommiin. Ai juu isännäthän ei voi ostaa uusia renkaita kun traktori on vaihdettava kun renkaat on kuluneet ;) ;D ;D ;D ;D ;D
-
Ei tää mitän raketti tiedettä ole. ristikudosrengasmetsään. vyörengaspellolle ja palapinta tielle. Siinä se.
Valkkaa sitten noista itselle parin. itsellä vyökummit omilla vanteilla pellolle ja palapinnat tiehommiin. Ai juu isännäthän ei voi ostaa uusia renkaita kun traktori on vaihdettava kun renkaat on kuluneet ;) ;D ;D ;D ;D ;D
Palapinnoilla parane juuri tieltä poistuakkaan ;D Traktorikuvio ilman nastoja ja taas selvittiin talvi... Vieläkään kukaan ei saanut inspiraatiota ruuvailla niitä nastoja jotka ovat olleet varmaan 5 vuotta hyllyssä... Nyt se talvi sitten jo taas loppus meinaan...
-
Sehän näissä rengashommis monen ongelma, kun ei kahta sarjaa kannata ostaa ja sitten kompromissivalinnalla on pärjättävä. Jos kone on mahdollisimman erikoistuneeseen työhön, niin varustevalinnat helpottuu kummasti. Jo lumitöissä piha-alueet, suuremmat yksityistiet, metsätiet. Näihin löytyy pätevät koneet jokaiseen erikseen jo ketjuista lähtien, mutta jos kaikkiin samoilla välineillä.. :-\
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Joskus ketjut laittanu tilapäisesti ruuvinastojen päälle, nii kyllä kovapalat karisee. 1-2 nastaa on joskus katkennukin ja poran ja pihtien avulla ruuvin poistanu pois. On tosiaan omat haittansa niissä, mutta ainakin aikasemmin hintansa veroisia, kun maksoivat n. 100€/200kpl.
Ampunasta varmasti oikeesti pitää ja kestääkin, mutta taitas vaatia sen toisen kierroksen renkaita.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
-
tosta ketjuitta ajelemisesta vielä, miten ja mikä rengas pitää 16,9-34;na 100 tl nyykkärin alla kun perässä on 2550 näppä hammasterällä ja nousu on 27 metriä 130 metrillä? joku viisaampi osais varmaan neuvoa. mulla on tossa nyyssä continentalit jo kolmatta vuotta ja kevyt ketjuilla tuo onnistuu mutta ketjuitta ei kulje kuin alaspäin. raskaita ketjuja en ole käyttänyt enää metsässäkään moneen vuoteen 65-90 fiuden alla ja sillä vetelen 9 tonnin keslaa. kevytketjuilla siinäkin pärjänny.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
No ei kyllä tartte... 2 nastaa per ripa on riittävä ja on vielä järkevissä hinnoissakin... Täytyy kyllä hattua nostaa jos oikeasti laittaa ympärivuotisessa käytössä oleviin renkaisiin 1500€ edestä nastoja ;D No tarpeensa jokaisella vissiin...
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
No ei kyllä tartte... 2 nastaa per ripa on riittävä ja on vielä järkevissä hinnoissakin... Täytyy kyllä hattua nostaa jos oikeasti laittaa ympärivuotisessa käytössä oleviin renkaisiin 1500€ edestä nastoja ;D No tarpeensa jokaisella vissiin...
No nostele sitä hattu sitten, mutta ei noi nastat ihan niin paljon maksa ja on moni vuotiset ettei tarvii joka vuos uusia.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
No ei kyllä tartte... 2 nastaa per ripa on riittävä ja on vielä järkevissä hinnoissakin... Täytyy kyllä hattua nostaa jos oikeasti laittaa ympärivuotisessa käytössä oleviin renkaisiin 1500€ edestä nastoja ;D No tarpeensa jokaisella vissiin...
No nostele sitä hattu sitten, mutta ei noi nastat ihan niin paljon maksa ja on moni vuotiset ettei tarvii joka vuos uusia.
Nii kaipa tuohon määrään saa jo alennusta... Varmaan hankala saada uusia nastoja enää noihin kumeihin...
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
No ei kyllä tartte... 2 nastaa per ripa on riittävä ja on vielä järkevissä hinnoissakin... Täytyy kyllä hattua nostaa jos oikeasti laittaa ympärivuotisessa käytössä oleviin renkaisiin 1500€ edestä nastoja ;D No tarpeensa jokaisella vissiin...
No nostele sitä hattu sitten, mutta ei noi nastat ihan niin paljon maksa ja on moni vuotiset ettei tarvii joka vuos uusia.
Nii kaipa tuohon määrään saa jo alennusta... Varmaan hankala saada uusia nastoja enää noihin kumeihin...
Sama hinta otanko 500 tai 15000 kpl. N.0,50€ kpl. ja hyvin pystyy lisäämään vaikka heti 3 kertaa tuon määrän. Mutta jos pistää 2tai3 nastaa ripaan niin joutuu pistämään joka vuos uudet ton kokoluokan koneeseen. Tämä määrä on 5 ainakin 5 vuoden sijoitus eli laske siitä mitä maksaa talvi kautta kohden + kesä ajossa renkaiden kuluma säästö.
-
Nastojen kannalla minäkin. Neljä talvea ruuvattavien kanssa pärjänny, kun ei liikoja vaadi. Ei karkaa kone sivuttain eikä persmäkeä laske. Metriseen hankeen ketjut jo tarpeen.
En kyllä noita ruuvinastoja suosittele, kovametallit niin olemattomia että lähtee irti ja tahtovat upota kumiin.
Oikea nasta traktoriin on 20mm pitkä 16mm pohjalautanen ja 6mm kovapalalla oleva ampunasta. Niitä pistelee tollaset 1500kpl. / traktori niin on kuin ketjuilla ajelis.
Euron kappale vai?? Yks tai kaks per ripa on jo ollut ihan riittävästi ja jos on kevyt traktori niin jos helvetisti nastoja laittaa niin se menee melkein hullummaksi kun ei kumia ole jäätä vasten juurikaan...
Mulla on 7nastaa / ripa edessä ja takana 8 / ripa laitin nastat uutena nyt ajettu sellaset 1400 tuntii kesät talvet eikä puutu yhtään nastaa. Konena mf 7485 että on painoa nastojen päällä.
Kaikkee hulluu sitä kuuleekin ;D
Siinä ei ole mitään hullua kannattais herra kaikki tietävän kokeilla, ja todeta itse. ;D
No ei kyllä tartte... 2 nastaa per ripa on riittävä ja on vielä järkevissä hinnoissakin... Täytyy kyllä hattua nostaa jos oikeasti laittaa ympärivuotisessa käytössä oleviin renkaisiin 1500€ edestä nastoja ;D No tarpeensa jokaisella vissiin...
No nostele sitä hattu sitten, mutta ei noi nastat ihan niin paljon maksa ja on moni vuotiset ettei tarvii joka vuos uusia.
Nii kaipa tuohon määrään saa jo alennusta... Varmaan hankala saada uusia nastoja enää noihin kumeihin...
Sama hinta otanko 500 tai 15000 kpl. N.0,50€ kpl. ja hyvin pystyy lisäämään vaikka heti 3 kertaa tuon määrän. Mutta jos pistää 2tai3 nastaa ripaan niin joutuu pistämään joka vuos uudet ton kokoluokan koneeseen. Tämä määrä on 5 ainakin 5 vuoden sijoitus eli laske siitä mitä maksaa talvi kautta kohden + kesä ajossa renkaiden kuluma säästö.
0.41€ verolla kpl kun syksyllä tilailin...
-
Täytyy sitten muistaa että kesällä nastarenkailla ajellessa poliisi kirjoittaa sitten aina pikavoiton jos sattuu pysäyttää.
-
Täytyy sitten muistaa että kesällä nastarenkailla ajellessa poliisi kirjoittaa sitten aina pikavoiton jos sattuu pysäyttää.
Eipä oo koskaan poliisit pysäyttänyt ei vissiin täällä päin noi traktorit niin kiinnosta!
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
-
Oon kyl vahvasti siinä uskossa että nastat kuuluu kiinteistöpuolelle ja ketjut maatalouteen.
Mites ne nastat niinku säästää kummia kesällä? Ei aja ollenka kesällä vai?
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
Se on kromia mennä jolkottaa 60km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumen pölyä ;D ;D joten ei sovellu talvi hoitoon.
-
Oon kyl vahvasti siinä uskossa että nastat kuuluu kiinteistöpuolelle ja ketjut maatalouteen.
Mites ne nastat niinku säästää kummia kesällä? Ei aja ollenka kesällä vai?
Nää on näitä eipäs juupas väittelyitä taas... Voisin melkein alkaa skn kanssa vääntämään tästä.. Äh ei jaksa, perjantaina sit kun on muutama hiiva alla.. ;D
-
Se on kromia mennä jolkottaa 60km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumen pölyä ;D ;D joten ei sovellu talvi hoitoon.
Suomessa traktorilla ei saa ajaa yli 50km/h ja tuossa nopeudessa kevytketjut toimivat hyvin.
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
Se on komiaa mennä jolkottaa 50km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumipölyä ;D ;D joten ei sovellu teiden talvihoitoon.
Juurikin näin se vaan on.
-
On kuulemma poliisit pahimmillaan kirjoittanut lappua siitä kun paripyöränä on ollu nasstotetut renkaat.
Muuten niin nastat on ihan hyvät jos pysyy tiellä mutta jo lievä ojaa najo voi mennä tosi hakalaksi. Samoiten umpihankeen auraus jotain vastamäkeä voi olla aika paha rasti pelkillä nastoilla. Samoiten joku kärrynveto pelkillä nastoilla voi mennä aika leikkimiseksi.
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
Se on komiaa mennä jolkottaa 60km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumipölyä ;D ;D joten ei sovellu teiden talvihoitoon.
Juurikin näin se vaan on.
Ehkä teillä mutt ei meillä vaan tarkalleen 62km/h ;)
-
12kmh pitentää penistä vähintään 12cm lisää :o
-
Oon kyl vahvasti siinä uskossa että nastat kuuluu kiinteistöpuolelle ja ketjut maatalouteen.
Mites ne nastat niinku säästää kummia kesällä? Ei aja ollenka kesällä vai?
Nää on näitä eipäs juupas väittelyitä taas... Voisin melkein alkaa skn kanssa vääntämään tästä.. Äh ei jaksa, perjantaina sit kun on muutama hiiva alla.. ;D
Kai ne nastat tarvitaan rattoriin jos harrastetaan monialatäpinöintiä. Komeetahan se on kun saa hokista tehdä tahkojuustoa.
Näin mettäläisen ja maataloutta harrrastavan juntin silmistä OFAlaiset kuuluu olla lumisen ajan renkaissa ja muun aikaa ihan naturellina.
Topiikin alottajan kysymykseen vielä vastatakseni, liian kireellä ne ketjut tai sitten on muuta vikaa korvien välissä.......
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
Se on komiaa mennä jolkottaa 50km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumipölyä ;D ;D joten ei sovellu teiden talvihoitoon.
Juurikin näin se vaan on.
Ehkä teillä mutt ei meillä vaan tarkalleen 62km/h ;)
Joku roti kato, ei poliiseja kannata härnätä syyttä suotta. ;) ;)
-
12kmh pitentää penistä vähintään 12cm lisää :o
Jaa no sit pitänee ruveta ajeleen tyhjä käynnillä ;D ;D
-
Oon kyl vahvasti siinä uskossa että nastat kuuluu kiinteistöpuolelle ja ketjut maatalouteen.
Mites ne nastat niinku säästää kummia kesällä? Ei aja ollenka kesällä vai?
Nää on näitä eipäs juupas väittelyitä taas... Voisin melkein alkaa skn kanssa vääntämään tästä.. Äh ei jaksa, perjantaina sit kun on muutama hiiva alla.. ;D
Kai ne nastat tarvitaan rattoriin jos harrastetaan monialatäpinöintiä. Komeetahan se on kun saa hokista tehdä tahkojuustoa.
Näin mettäläisen ja maataloutta harrrastavan juntin silmistä OFAlaiset kuuluu olla lumisen ajan renkaissa ja muun aikaa ihan naturellina.
Topiikin alottajan kysymykseen vielä vastatakseni, liian kireellä ne ketjut tai sitten on muuta vikaa korvien välissä.......
Ei niitä hokkeihin tarte laittaa, nääs kun on palapyörät talveksi. 8) 8) 8)
-
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
-
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D
Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.
Se on komiaa mennä jolkottaa 50km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumipölyä ;D ;D joten ei sovellu teiden talvihoitoon.
Juurikin näin se vaan on.
Ehkä teillä mutt ei meillä vaan tarkalleen 62km/h ;)
Joo joo, ollaan taas ostettu vokaaleita lisää kun omat ei riitä..... 62... Ei sentään 162?
On kuulemma poliisit pahimmillaan kirjoittanut lappua siitä kun paripyöränä on ollu nasstotetut renkaat.
Muuten niin nastat on ihan hyvät jos pysyy tiellä mutta jo lievä ojaa najo voi mennä tosi hakalaksi. Samoiten umpihankeen auraus jotain vastamäkeä voi olla aika paha rasti pelkillä nastoilla. Samoiten joku kärrynveto pelkillä nastoilla voi mennä aika leikkimiseksi.
Vemssin on taas hassuhaka auki..... Onneks sää et tarvi paripyöriä ku sulla on ne rahkamettään ladatut "tekniset" päisteet......
-
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.
-
Monesti sillon kun maatalousrattorissa on palarenkaat, on jossakin vaiheessa pala kurkussa tai kone palanut......
-
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
Liikaa... Mutta oli pakko, Goodyear on niin kusiluistimet että hermot men niitten kans.
-
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
Liikaa... Mutta oli pakko, Goodyear on niin kusiluistimet että hermot men niitten kans.
Niin mä vähä aattelinki.. :D Joo , se 7820 onki vähä tollai "potkukelkka"... :P Menee minne sattuu kääntymään. :(
-
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
Liikaa... Mutta oli pakko, Goodyear on niin kusiluistimet että hermot men niitten kans.
Nastat ku pistää niin on varmasti parempi pito ku pala renkaassa.
-
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.
Aika paljon saa oikeasti ajaa että nyky ketjut kuluu talvessa. Mutta tietenkin jos koneen pääasiallinen tarkoitus on rullata tiellä niin silloin nastat on varmaan mukavemmat kunhan niillä selviää.
Niin ja viellä että kyllä nastojen ainut käytön puoltaja on tasaisempi kulku tiellä kun ketjut kuitenkin vie hieman suuntavakautta ja metelöikin enemmän.
-
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.
Aika paljon saa oikeasti ajaa että nyky ketjut kuluu talvessa. Mutta tietenkin jos koneen pääasiallinen tarkoitus on rullata tiellä niin silloin nastat on varmaan mukavemmat kunhan niillä selviää.
Niin ja viellä että kyllä nastojen ainut käytön puoltaja on tasaisempi kulku tiellä kun ketjut kuitenkin vie hieman suuntavakautta ja metelöikin enemmän.
No niin tulihan sitä järki puhetta sieltä. Nasta paras ratkaisu auraus käytössä, eihän kukaan nyt ketjut päällä kolistele kaupungissa tai taajamissa. Metässä sitten ketjut.
-
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.
Aika paljon saa oikeasti ajaa että nyky ketjut kuluu talvessa. Mutta tietenkin jos koneen pääasiallinen tarkoitus on rullata tiellä niin silloin nastat on varmaan mukavemmat kunhan niillä selviää.
Niin ja viellä että kyllä nastojen ainut käytön puoltaja on tasaisempi kulku tiellä kun ketjut kuitenkin vie hieman suuntavakautta ja metelöikin enemmän.
No niin tulihan sitä järki puhetta sieltä. Nasta paras ratkaisu auraus käytössä, eihän kukaan nyt ketjut päällä kolistele kaupungissa tai taajamissa. Metässä sitten ketjut.
On meillä kourakuormaajakoneessa oikein raskasketjut...
Tuon T160n talvihomma on koukkukärryn veto hakekuormissa,puukuormien siirto tai lavetin veto.
Näissä kaikissa olen hyvin pärjännyt nastoilla.Ilman nastoja tai ketjuja en pääse edes tyhjän kärryn kanssa kuin noin 400m kotoa...eka nousu siinä.
MXM Casessakin nastat,sillä tehdään lumityöt.On myös varakone noihin T:n hommiin.
-
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
Liikaa... Mutta oli pakko, Goodyear on niin kusiluistimet että hermot men niitten kans.
Nastat ku pistää niin on varmasti parempi pito ku pala renkaassa.
No nyt on nastotetut palat alla, on hyvät. 8)
-
Täytyy sitten muistaa että kesällä nastarenkailla ajellessa poliisi kirjoittaa sitten aina pikavoiton jos sattuu pysäyttää.
Mitä varten poliisi pikavoiton kirjoittaisi? Ei traktorin nastarenkailla ole mitään käyttöaikarajoitusta.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
3 luku 19§
Traktorin, moottorityökoneen, maastoajoneuvon ja niiden perävaunun liukuesteet
Traktorin, moottorityökoneen, maastoajoneuvon ja niiden perävaunun renkaat ja telaketjut saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa.
-
Pitäisköhän mulla alkaa murehtimaan että miten se tuo naapuri oikeen pärjää kun sillä ei ole nastoja palarenkaissaan ??? Hän kuitenkin jonkin verran harrastelee tuota aurausta vaihtelevissa oloissa (aukaisua ja aukipitoa) niin pitäisköhän sille viedä vaikka 5000 nastaa näin aluksi jos sit vaikka sujuis paremmin?
Voi ***** että on varmasti kiva ajella niiden nastojen kanssa kesällä ;D Tie varmasti kiittää ::)
Btw, meil on jonnikas goodyerit ja on kevytketjutkin niille, ei oo vaan tullu käyttöä vielä parin talven aikana niille, paljaalla mennään 8)
Auraustäppäröinnit jätetään kyllä muille..
-
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja ;D
-
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.
Kai sullakin on 1500kpl nastoja kun noin kauan pysyy ;) 2 ruuvinastaa per ripa pysyivät koko contnentalien iän tosin vaatis 11-D sisälleen ja pintaa olis ollut vielä mutta repesivät kyljestä... Harjausvarusteissa semmonen reilu 8tn painaa toi jonnikka ja kyllä siinä asfaltilla rattia pyöritellään.. Nykyään eteen kahdet eri renkaat toiset nastoilla ja toiset ilman...
-
Empä usko, että kukaan kehuneista ketjutta ajajista pärjäis tuon A valtran kanssa tri-2 renkaiden kanssa talvea työmaillani ilman mitään härdelliä, eli joko ajamalla rakennuksiin päin tai vasten, ajamalla ojaan tai muuten lipsumalla.
Kun runttaa tonninpainoisen näpän ilman jalaksia reikäterillä maahan, niin eipä liiku vaan sutii.
Jos meinaa töitä tehdä tehokkaasti ketterällä kalustolla eikä vain pelleillä niin eipä ilman ketjuja pärjää se on fakta.
Ittellä Fastracit alla ollut 2 talvea ja ne on nyt jo loppu. Eilen kolmesti katkesivat. Olisivat voineet kyllä hintaansa nähden kestää enempi. Petyin nuihin.
-
Empä usko, että kukaan kehuneista ketjutta ajajista pärjäis tuon A valtran kanssa tri-2 renkaiden kanssa talvea työmaillani ilman mitään härdelliä, eli joko ajamalla rakennuksiin päin tai vasten, ajamalla ojaan tai muuten lipsumalla.
Kun runttaa tonninpainoisen näpän ilman jalaksia reikäterillä maahan, niin eipä liiku vaan sutii.
Jos meinaa töitä tehdä tehokkaasti ketterällä kalustolla eikä vain pelleillä niin eipä ilman ketjuja pärjää se on fakta.
Ittellä Fastracit alla ollut 2 talvea ja ne on nyt jo loppu. Eilen kolmesti katkesivat. Olisivat voineet kyllä hintaansa nähden kestää enempi. Petyin nuihin.
Paat nahvelettiin auravehkeet ja matka taittuu 60km/h... ;D
-
Tosi töitä kun tehdään niin silloin ketjut.Jos pääsee täppäröimään tuntipalkalla niin sitten ei mitään pyöriin,ja toivoa vaan ettei maksaja tajua kuinka tehotonta lumihommat esim. ovat ilman ketjuja.
-
Empä usko, että kukaan kehuneista ketjutta ajajista pärjäis tuon A valtran kanssa tri-2 renkaiden kanssa talvea työmaillani ilman mitään härdelliä, eli joko ajamalla rakennuksiin päin tai vasten, ajamalla ojaan tai muuten lipsumalla.
Kun runttaa tonninpainoisen näpän ilman jalaksia reikäterillä maahan, niin eipä liiku vaan sutii.
Jos meinaa töitä tehdä tehokkaasti ketterällä kalustolla eikä vain pelleillä niin eipä ilman ketjuja pärjää se on fakta.
Ittellä Fastracit alla ollut 2 talvea ja ne on nyt jo loppu. Eilen kolmesti katkesivat. Olisivat voineet kyllä hintaansa nähden kestää enempi. Petyin nuihin.
Paat nahvelettiin auravehkeet ja matka taittuu 60km/h... ;D
Justihinsa möin kaverille ketjut nahviiltista poies, kun hyö suap olla katon alla talvet, osa-aikaeläkkeellä jo 50 vuoden ikään, mutta kesällä taas kurvaillaan 8) Oli muuten karmakat ketjut, 12 milliset, lenkit puolipyöreitä halk. n. 60 mm ja siinnä 2 senttiä pitkät nastat ja ne oli semmoset poikkiriimut, ei siis nelikökuviota. Tiellä kamalat, mutta ai perkale mikä pito kun poiketaan poletulta pois. Ja mettässä on varastoituna 2 paria väkevän telakitkoja myös pahanpäivän varalle, sitten kun mettäkoneet hyytyy polttoainepulaan, mutta nuhvit ja valmetit otetaan käyttöön klapien voimalla (häkäpönttö). Alkaa taas puu kulkemaan 8)
-
Empä usko, että kukaan kehuneista ketjutta ajajista pärjäis tuon A valtran kanssa tri-2 renkaiden kanssa talvea työmaillani ilman mitään härdelliä, eli joko ajamalla rakennuksiin päin tai vasten, ajamalla ojaan tai muuten lipsumalla.
Kun runttaa tonninpainoisen näpän ilman jalaksia reikäterillä maahan, niin eipä liiku vaan sutii.
Jos meinaa töitä tehdä tehokkaasti ketterällä kalustolla eikä vain pelleillä niin eipä ilman ketjuja pärjää se on fakta.
Ittellä Fastracit alla ollut 2 talvea ja ne on nyt jo loppu. Eilen kolmesti katkesivat. Olisivat voineet kyllä hintaansa nähden kestää enempi. Petyin nuihin.
En työmaitasi tiedä, mutta kyllä nastatkin ihmeesti auttaa, saa koneen pysähtymään ja pysymään paikallaan. Kolme nastaa per hokki nii sillon riittää, kahdella pito rajoilla.
Vastaavalla koneella pieniä tosi mäkisiä ja hitaasti ajettavia teitä pienellä hukin kevennyksellä ylämäkeenkin päässy.
Itsekin kevytketjuja kyllä harkinnut, kuhan nykyset nastat lopussa.
-
Tosi töitä kun tehdään niin silloin ketjut.Jos pääsee täppäröimään tuntipalkalla niin sitten ei mitään pyöriin,ja toivoa vaan ettei maksaja tajua kuinka tehotonta lumihommat esim. ovat ilman ketjuja.
Aijaa me tehdään kertahinnoilla... Saattaa niistä jotain jäädäkkin jopa ilman nastoja... No joo kahdella aurauskerralla kahdella pihalla oli niin liukasta että olis saanut olla nastat mutta sainpas aurattua eikä mennyt montaa minuuttia sen kauempaa kuin nastoitelullakaan olis mennyt... Ketjuilla nyt ei oo mitään asiaa kaupunkiin asfalteille pyörimään... Jossain maaseudulla ovat varmasti hyvät mutta aikas hyvin vaan pärjää ilmankin...
-
Hihiheh, eka viesti, jännittää ;D Alotan valittamisen heti, en vaan kertakaikkiaan malta odottaa huomiseen. Eikös se ole aika hölmöä väittää kivenkovaan että pystyykö tosimies ajamaan ilman ketjuja vai onko se sitte vaan harrastamista niiden kanssa. Kaikila on erilaiset työt ja koneet, ei ole yhtä oikeaa tapaa. Väittelijä joka ei näe muutakun oman tapansa oikeaksi, viestii tällä tavalla tyhmyytensä kaikille muille...
Valitus nr 2. Yhtä hölmöä on haukkua toisen uutta konehankintaa, josta parhaassa tapauksessa on unelmoitu juhannuksesta jouluun ja esitettä säilytetty tyynyn alla suojassa. Siinäkun toinen täällä täpinöissään kertoo ostaneensa tällasen, niin mahtaa se vähän latistaa tunnelmaa, kun heti ollaan haukkumassa konetta pommiksi tai jokskuun patarautakattilaksi!! Ja taas tämä samainen mollaaja paljastaa tyhmyytensä, tällä kertaa näin...
Tervetuloa miinukset 8)
-
Hihiheh, eka viesti, jännittää ;D Alotan valittamisen heti, en vaan kertakaikkiaan malta odottaa huomiseen. Eikös se ole aika hölmöä väittää kivenkovaan että pystyykö tosimies ajamaan ilman ketjuja vai onko se sitte vaan harrastamista niiden kanssa. Kaikila on erilaiset työt ja koneet, ei ole yhtä oikeaa tapaa. Väittelijä joka ei näe muutakun oman tapansa oikeaksi, viestii tällä tavalla tyhmyytensä kaikille muille...
Valitus nr 2. Yhtä hölmöä on haukkua toisen uutta konehankintaa, josta parhaassa tapauksessa on unelmoitu juhannuksesta jouluun ja esitettä säilytetty tyynyn alla suojassa. Siinäkun toinen täällä täpinöissään kertoo ostaneensa tällasen, niin mahtaa se vähän latistaa tunnelmaa, kun heti ollaan haukkumassa konetta pommiksi tai jokskuun patarautakattilaksi!! Ja taas tämä samainen mollaaja paljastaa tyhmyytensä, tällä kertaa näin...
Tervetuloa miinukset 8)
Tervetuloa joukkoon värikkääseen ;) Mitä täällä muutakaan kuin kinattaisi...
-
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja ;D
Varmasti pystyy auraaman ilman nastojakin tai ketjuja. Mutta kun on äärimmilleen viritetyt urakka auravehkeet niin silloin nastat eli huippu pito on välttämätön, ja samalla mahdollistaa suuren siirtymä nopeuden. 8)
-
Kaikki on suhteellista. Jos joku valkoihonen tervepäinen ihminen väittää käsi raamatulla että auraa 50cm koskematonta umpihankea ilman ketjuja, voi samalla kirjoittaa pöö-topiikkiin kuinka auraushommat sujuu 25-asteen pakkasessa kesälöpöllä.
Menkää kotiinne jurpot puhumaan pajunköyttä.
-
Tryggin 9 milliset etusissa toista talvea, ei kovin paljoa auruuta ja katkeilee vähänpäästä? Mikä ***** niitä vaivaa? >:(
-
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja ;D
Varmasti pystyy auraaman ilman nastojakin tai ketjuja. Mutta kun on äärimmilleen viritetyt urakka auravehkeet niin silloin nastat eli huippu pito on välttämätön, ja samalla mahdollistaa suuren siirtymä nopeuden. 8)
kyllähän ne tunnit juoksee siinä siirto ajossakin :o en kyllä väitä että se 50cm kerralla lähtee, mutta kahella ajolla varmasti.
-
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja ;D
Varmasti pystyy auraaman ilman nastojakin tai ketjuja. Mutta kun on äärimmilleen viritetyt urakka auravehkeet niin silloin nastat eli huippu pito on välttämätön, ja samalla mahdollistaa suuren siirtymä nopeuden. 8)
kyllähän ne tunnit juoksee siinä siirto ajossakin :o en kyllä väitä että se 50cm kerralla lähtee, mutta kahella ajolla varmasti.
Urakka koneilla ei kannata tehdä tunti hinnalla, kukaan ei suostu maksamaan sellaista tunti hintaa mitä pitäisi. ;D Osa urakoitsijoista ajaa 40€ tunti niin itellä ei tulis mieleenkään mieluummin pitää koneet talvi teloilla. ;D ;D
-
Kaikki on suhteellista. Jos joku valkoihonen tervepäinen ihminen väittää käsi raamatulla että auraa 50cm koskematonta umpihankea ilman ketjuja, voi samalla kirjoittaa pöö-topiikkiin kuinka auraushommat sujuu 25-asteen pakkasessa kesälöpöllä.
Menkää kotiinne jurpot puhumaan pajunköyttä.
No kyl 50cm lunta menee kerrralla kun on kalusto kohdllaan. Kärkiaura ja auran perässä painoo... Ei tee tiukkaakaan.
Eikä tarte ketjuja. Sitten on eriasia jos tiukkaan poljettua, vaatii useemman höyläämisen.
Erikseen tietysti kevyet koneet. Ketjut plussaa ja miksei isompiinkin jos hirviää laittaa ja riittää ketjuissa kokoa.
Mut ei tulis mieleenkään laittaa enää ketjuja. Hajottavat vaan jokapaikan ja tympeät ajettavat.
-
no ei täsä millään 40€ taksoilla ajellakkaan. ja miten lasket urakan joka metsätien pätkälle?
juu kyllä varmasti menee kärkiauralla, mutta alueauralla ei enää meekkään.
se polannehan on varmasti mukava kärkiauralla pois ottaa? ei oo kokemusta.
-
Tälle talvelle en jaksanut laittaa kevytketjuja linkotraktoriin. Renkaiden olkapäillä on edellisiltä vuosilta jonkinlaiset hankaumat ketjujen jäljiltä. Jotenkin kuvittelisin, että syy on se, että ketjun ja renkaan ripajako ei sovi yksiin ja poikittaisketjut kiristyvät välillä todella tiukkaan, kun ketjut etsivät siojaan ripojen välissä. Ennen opetettiin että sivuketju tiukkaan ja selkäketju hiukan löysälle puhdistuvuuden takia, mutta omassa koneessa ei hirveästi voi jättää löysää, kun alkaa lokariin kolkattamaan. Lisäksi tuo ketjujen eläminen ripojen välillä vaikeuttaa oikean kireyden löytämistä.
Nippanappa olen talven pärjänny ilman ketjuja. Ei ole kuin oman pihan ja pihatien auraus ja oman metsätien auraus. Maastot on mäkisiä joten nollakelillä olis paras olla tasamaalla. Ja pienestäkään ojasta ei ilman ketjuja pääse ylös jos sinne lipsahtaa. Jos pyörä ei pidä, syntyy tappiota.
-
Kaikki on suhteellista. Jos joku valkoihonen tervepäinen ihminen väittää käsi raamatulla että auraa 50cm koskematonta umpihankea ilman ketjuja, voi samalla kirjoittaa pöö-topiikkiin kuinka auraushommat sujuu 25-asteen pakkasessa kesälöpöllä.
Menkää kotiinne jurpot puhumaan pajunköyttä.
No kyl 50cm lunta menee kerrralla kun on kalusto kohdllaan. Kärkiaura ja auran perässä painoo... Ei tee tiukkaakaan.
Eikä tarte ketjuja. Sitten on eriasia jos tiukkaan poljettua, vaatii useemman höyläämisen.
Erikseen tietysti kevyet koneet. Ketjut plussaa ja miksei isompiinkin jos hirviää laittaa ja riittää ketjuissa kokoa.
Mut ei tulis mieleenkään laittaa enää ketjuja. Hajottavat vaan jokapaikan ja tympeät ajettavat.
Ainahan ne auraamattomat metsätiet on polanteella jos ei muuten niin kettumiehet on ajaneet neliveto pickupeilla joka lumisateen jälkeen syksystä lähtien.
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Kaikki työt pystyy varmasti tekemään ilman noita kahleita piikkejä mutta pitää unohtaa ne urakka hommat. Varmasti tuo kärkiaura ja suurteholinko on hyvä paketti oikeassa paikassa juuri siellä puolen metrin umpisessa, mutta ei taida toimia 3 hehtaarin pihalla jossa lunta aurattavana 5cm joka pitäs tunnissa siivota. 8)
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
-
Muistakaa hyvät ihmiset, että koneita on erikokoisia. 14 tonnia jonkun 8-12 tonnin omamassaisen vorokin perässä on aivan eriasia kuin 14 tonnia 4 tonnin omamassaisen pikkuvalmetin perässä... Ja kumpaisiakin yhdistelmiä tieliikenteessä näkee !
Hyvin se varmasti menee joku kymppitonnin painoinen mörkö ketjutta 60 sentin lumessa metsäautotiellä kärkiauran perässä, mutta samalla yhdistelmällä EI onnistu kapeiden pihakäytävien auraus.
Toisin kuin taas esim. A-sarjan valmetilla onnistuu se pihakäytävien puhtaanapito, ja ohikulkumatkalla saa sen metsäautotienkin auki, kuten isommallakin, se vaan vaatii ne ketjut ja hitusen enemmän aikaa.
-
Muistakaa hyvät ihmiset, että koneita on erikokoisia. 14 tonnia jonkun 8-12 tonnin omamassaisen vorokin perässä on aivan eriasia kuin 14 tonnia 4 tonnin omamassaisen pikkuvalmetin perässä... Ja kumpaisiakin yhdistelmiä tieliikenteessä näkee !
Hyvin se varmasti menee joku kymppitonnin painoinen mörkö ketjutta 60 sentin lumessa metsäautotiellä kärkiauran perässä, mutta samalla yhdistelmällä EI onnistu kapeiden pihakäytävien auraus.
Toisin kuin taas esim. A-sarjan valmetilla onnistuu se pihakäytävien puhtaanapito, ja ohikulkumatkalla saa sen metsäautotienkin auki, kuten isommallakin, se vaan vaatii ne ketjut ja hitusen enemmän aikaa.
Muistan kuule meidän seudulla kun itse olin kymmenvuotias kakara niin naapurit ostivat 1980-luvun taitteessa Fiatit 880 DT:n ja 980 DT:n. Olivat siihen aikaan niitä "isoja" traktoreita, kun muilla oli luokkaa 50-75 hv ja pääosin takavetoja. Ja noilla koneilla tehtiin turveurakkaa, metsäteiden aurausta. Ja lunta oli yhtenä talvena utopistisen paljon, yli kaks kertaa mitä nytkin. Jossakin isolla pyöräkuormaajalla ja pillarilla aukaisivat metsäteitä. Eli eipä tehoiltaan juuri A-sarjalaista suurempia, mutta ainakin kankeampia. Ja hyvin tiet aukesivat silti kun aikaa vähän lisäsi.
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
-
Samaa mieltä roadmanin kanssa noista alamäkien laskemisesta. Voi varmaan todeta taas että ketjut ja koneet tarpeen ja mieltymyksen mukaan? Vai :o
-
Samaa mieltä roadmanin kanssa noista alamäkien laskemisesta. Voi varmaan todeta taas että ketjut ja koneet tarpeen ja mieltymyksen mukaan? Vai :o
juups...... Tulee paljooooon rumempaa jälkeä jäädä sen ison kuorman alle kuin olla siellä yläpuolella.
Taitaa tuo oma kone painaa alle 8t ja sillä mennään.
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
Kateellisten panettelua!! ;)
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä ;)
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä ;)
No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA! Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä :P
-
Mää tota otsikkoo maistelin hetken. Mun mielestä ketjut ei koskaan oo kevyitä vaan painavia. Nastat on kevyitä.
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä ;)
No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA! Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä :P
Jonnikalla ajanut moneen kuukauteen... Lähinnä doitsilla päästellyt menemään... Viimeiset päivät portaattomalla keltaisella missä ei oo vanteita laisinkaan ;D
-
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä ;D
No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja ;) Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää... Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...
Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä ;)
No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA! Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä :P
Jonnikalla ajanut moneen kuukauteen... Lähinnä doitsilla päästellyt menemään... Viimeiset päivät portaattomalla keltaisella missä ei oo vanteita laisinkaan ;D
Juu sama tääl meil kans tost puna hopiast puuttuu vallan vanteet, mut hyvä veto silti ja portaatonkin viel.
-
Mulla on tohon pitoon aika hyvä nyrkkisääntö.
Jos mun t160ssa ei ole liukuesteitä niin se jaksaa jäätiköllä sutia viimeistään 3 alueen 3 vaihteen 2 pikavaihteella.
Reiteillä missä liikun on nousuja misää joudun jo tyhjänä käyttämään 3 alueen 2sta ja pikavaihde putoaa ykköselle.
On teoriassakin mahdotonta päästä noita nousuja ylös ilman nastoja tai ketjuja.
Nastat valitsen siksi että ne ovat aina käytössä,takaavat suuntavakavuuden ja jarrutuspidon.
Minulla ei ole mahdollisuutta lähteä leikkimään liukuesteettömällä vetokoneella.
Tulkaa arvoisat kollegat kokeilemaan jos voisitte opettaa mun pääsemään noita reittejä ilman nastoja tai ketjuja...
Kokeiltu on eri renkaita ja traktoreita...aina samalla tuloksella.Ilman nastoja tulee persmäkiä oikein urakalla..
-
Mulla on tohon pitoon aika hyvä nyrkkisääntö.
Jos mun t160ssa ei ole liukuesteitä niin se jaksaa jäätiköllä sutia viimeistään 3 alueen 3 vaihteen 2 pikavaihteella.
Reiteillä missä liikun on nousuja misää joudun jo tyhjänä käyttämään 3 alueen 2sta ja pikavaihde putoaa ykköselle.
On teoriassakin mahdotonta päästä noita nousuja ylös ilman nastoja tai ketjuja.
Nastat valitsen siksi että ne ovat aina käytössä,takaavat suuntavakavuuden ja jarrutuspidon.
Minulla ei ole mahdollisuutta lähteä leikkimään liukuesteettömällä vetokoneella.
Tulkaa arvoisat kollegat kokeilemaan jos voisitte opettaa mun pääsemään noita reittejä ilman nastoja tai ketjuja...
Kokeiltu on eri renkaita ja traktoreita...aina samalla tuloksella.Ilman nastoja tulee persmäkiä oikein urakalla..
No totta kai nyt saa olla nastat tai ketjut ja on ihan suositeltavaakin...
-
Ehkä tässä keskustelussa on hieman yhtymäkohtaa kitkarengas-nastarengas-keskusteluun. Joidenkin mielestä kitkarenkaat ovat "syvältä, toiset taas ovat ajaneet niillä ilman vaikeuksia vuosikausia. Itse olen linkokäytössä ajellut aina ilman liukuesteitä, viimeset 16 vuotta 2,6 metrin lingolla. Pakkaskeleillä ei sitten minkänlaista ongelmaa, nollakeleillä pidon puutetta ilmenee. Kun ei urakoita ylenpalttisesti, niin voi silloin ongelman ratkasta esim. niin, että linkoaakin vain alamäkeen eikä väkisin sudittele ylämäkeen.
Niin ja olen niillä kitkarenkaillakin selvinnyt jo 13 talvea, sekin on hieman asennekysymys ;)