Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ainakin joidenkin mielestä.
Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded
Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä.
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.
Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.
Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.
Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.