Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?  (Luettu 34790 kertaa)

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Osta vaan vaikka se uusi viron kärry. Köyhällä ei ole varaa huonoon. Olen sen asian todennut ihan kantapään kautta. Nää "säästin, tein itse"-viritykset on yleensä kokonaisuutena yleensä juuri niitä kaikista kalleimpia.
Ei tässä mitään olla itte tekemässäkään. Ei taida olla toimivaa hitsauskonettakaan koko talossa niin parempi antaa vaan kärry ammattilaisten laitettavaksi.

Vinnamon malli varmaan pitää kokeilla jos tuo kärry nyt tulee  pihaan, voihan sitä sitten myöhemmin muokkauttaa. Hintaeroa kuitenkin tempon laidalliseen malliin jää reilut 15K€ niin kannattaa se kokeilla.

Jaahas no asia on sitten selvä. :D Mutta eikös sen ertin veroton hinta ollut siinä 11k€ nurkilla?

Tuollaisellekin tulee kuitenkin se vähintään 5 tonnia hintaa... Kuorma-auton pyörä painuu peltoon ja jonkinlaiset laidat siinä olisi kuitenkin hyvä olla. Liinojen kanssa palaa hihat.

Miks Vesa myy ja te ette?

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Laita akselit suoraan runkoon, jouset pois. 22.5 pyörät, vähän pompottaa tyhjänä mutta kuormattuna tulee nätisti perässä.

 Rekkapyörät huomattavasti huonompia pomppimaan kuin nelisataset pallokumit.
Yks akselisen teetätin kantiksien siirtoon, ritiläpohja, jarrut, seittämän tonnia sis alv. 385:t parittain.

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Laita akselit suoraan runkoon, jouset pois. 22.5 pyörät, vähän pompottaa tyhjänä mutta kuormattuna tulee nätisti perässä.

Mulla on just tuommoinen kaksi akselisena. Renkaat taitaa olla 385/65 22.5. Ei ole jousia kaivannut. Keinuteli olisi jossain tilanteissa kiva.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Tein tossa yks akseliset kärryt nurkka-ajoihin ja pahimmista paikoista paalien hakemiseen.

Jos tossa vähän hintaa laskisi yhteen niin

Puolperästä nyppästystä telistä puhdas akseli 100€
Romuttamolta kuorma-auton runko 500€
Rautatavara maksoi noin 500€ mistä suurin osa halvalla romukaupasta.
20tn vetosilmukka 100€
Valot 50€
4kpl kuokin renkaita vanteineen 200€

Eli 1450€ + oma työ 8m yks akselisesta kärrystä. Alvillinen hinta siis
Ei mun mielestäni oo hinnan kiroissa?

Noi jykin puolperästä tehdyt kärryt tulee maksamaan jotain alta 4000€ kaikkineen

simppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
ite toteutin kolmeakselisen niin että viimiset renkaat vastaa maahan vain kuorma päällä. eikä kaipaa mitään jousia.
kärryyn mahtuu 6 150cm paalia peräkkäin helposti ja päälle tietysti niin paljon kuin uskaltaa :P
jousia en kyllä laittasi, yhtä vetänyt missä oli ja heilui kuorma päällä epämukavasti.
niin ja kun kolme akselia niin ei haittaa vaikka menee vähän ojienkin päältä ;)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Osta vaan vaikka se uusi viron kärry. Köyhällä ei ole varaa huonoon. Olen sen asian todennut ihan kantapään kautta. Nää "säästin, tein itse"-viritykset on yleensä kokonaisuutena yleensä juuri niitä kaikista kalleimpia.
Ei tässä mitään olla itte tekemässäkään. Ei taida olla toimivaa hitsauskonettakaan koko talossa niin parempi antaa vaan kärry ammattilaisten laitettavaksi.

Vinnamon malli varmaan pitää kokeilla jos tuo kärry nyt tulee  pihaan, voihan sitä sitten myöhemmin muokkauttaa. Hintaeroa kuitenkin tempon laidalliseen malliin jää reilut 15K€ niin kannattaa se kokeilla.

Jaahas no asia on sitten selvä. :D Mutta eikös sen ertin veroton hinta ollut siinä 11k€ nurkilla?

Tuollaisellekin tulee kuitenkin se vähintään 5 tonnia hintaa... Kuorma-auton pyörä painuu peltoon ja jonkinlaiset laidat siinä olisi kuitenkin hyvä olla. Liinojen kanssa palaa hihat.
Yhden kesän kokemuksella nuo hydrauliset puristavat sivulaidat säästävät vaaratilanteita paalien päälle hyppimisessä (sitomisessa), nopeuttavat lähdöissä,  säästävät sakotuksissa, kahden täyden kerroksen kuormat pysyy kunnolla kuormassa ja ne saa tuohon em hintaan.  Niitä noissa 5000 €:n kärryissä ei vielä ole.  Ja laidat siis toimivat hyvin ilman mitään hissivirityksiä sellaisenaan kuin ertin kuvassa.  Ja tuo edellä mainittu kuorma-auton renkaiden painuminen pellon pintaan  on  mielestäni yksi varsin ikävä asia, samoin Herbsitin lavetin jälkien kanssa puolta pienemmilläkin kuormilla. Ertin alla seitsensatasilla renkailla telinä ei helpolla jätä mitään merkkiä pintapainumasta. Viime kesänä ei siis ollut kunnon kuivia pintakelejä tuskin lainkaan.

pankinrenki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
taitaa pojilta oleellisin unohtua..nimittäin jarrut...kun kärry kuormineen painaa helposti 20 tn niin siin on kuski ihmeissään kun kärry vaan työntää...vankkurimalli on mutkaisilla teillä ja ahtaissa liittymissä telikärryä paljon ketterämpi..ei juuri oio vaan tulee samaa jälkeä traktorin kanssa...peruuttaminen kolmiakselisen kanssa vaatii vähän harjoitusta mutta jos pystyy ajaa etiepäin niin toimii hyvin...itsellä toinen laita paikoillaan ja kuormaan sopii 2*8 paalia (125-130) alavarviin ja sen seitsemän keskelle "sitomaan" kuorma...on joskus tuotu kuivia 2*8+2*7+6 mutta näistä ei sitten puhuta...kärrysä on rautajouset ei minusta mitenkään kiikkerä...

Viimeksi muokattu: 25.02.13 - klo:09:05 kirjoittanut pankinrenki

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Kolmiakselinen vankkuri on hyvä paalikärry, mutta paalit kannattaa kyllä ajaa sulan maan aikana. Normaalisti pelloilla ei kyllä ole kolmiakselisella mitään liikkumisongelmaa. Anna olla nuo ilmajouset paikallaan. Siivoa kaikki tasonsäätöventtiilit pois ja rakenna jokaiseen pussiin oma venttiili, mistä voit lisätä renkaantäyttölaitteella ilmaa. Jos pussit ovat ehjät ei jatkuvaa paineilmaa tarvita ja toimii jousina niin kun pitääkin.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
ite toteutin kolmeakselisen niin että viimiset renkaat vastaa maahan vain kuorma päällä. eikä kaipaa mitään jousia.
kärryyn mahtuu 6 150cm paalia peräkkäin helposti ja päälle tietysti niin paljon kuin uskaltaa :P
jousia en kyllä laittasi, yhtä vetänyt missä oli ja heilui kuorma päällä epämukavasti.
niin ja kun kolme akselia niin ei haittaa vaikka menee vähän ojienkin päältä ;)
Tuosta tulee mieleen sama ilmiö kuin liian pienillä paripyörillä ajeleminen;  ''apurenkaat ovat painona laitteessa, paino auttaa  päärenkaita painumaan syvemmälle ja apupyörät ottavat vastaan vasta kun painuma on jo tullut''.  Ei hyvä pellolla.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?

[/quote]

Osta vaan vaikka se uusi viron kärry. Köyhällä ei ole varaa huonoon. Olen sen asian todennut ihan kantapään kautta. Nää "säästin, tein itse"-viritykset on yleensä kokonaisuutena yleensä juuri niitä kaikista kalleimpia.
[/quote]
kädettömän puhetta. Tehtaalaisen ylihinnoitellun vaunun pitäs palvella joka tilan yksilöllisiä tarpeita?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Mulla on taas tääkin ajatus hieman muuttunut  vuosien saatossa. Nyky tietämys rupee olemaan että tällasia painavia ja suuria kuormia  ottavia kärryjä ei kannata enää tehdä. Niissä on se ongelma että niiden paino ylittää niin helposti lain sallimat rajat ja muutenkin ne on aika hitaita laitoksia käyttää. Tänhetkisen tiedon perusteella kannattaa tehdä samanyyppinen kärry mikä esimerkiksi nhk:lla on eli hanko joka nostaa paalit kyytiin yhteen riviin ja  hihna pohjalla mikä siirtää paaliriviä taaksepäin. Siihen menee se 9 paalia riviin kyytiin ja lyhyillä alle 5 kilometrin siirroilla kuormaus ja purkunopeus tuo tarvittavan tehokkuuden ja kärryllä pystyy hakemaan kuorman pellolta siellä missä paalit on. Sitten kauempana käy siirtämässä paalit sellaiseen paikkaan että autoilija saa haettua paalit ja ajattaa ne sitten kanto autolla tai esim vilja-autolla kotiin vaikka jälkimmäiseellä joutuu käymään kuormaamassa erikseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Laita kaksi Velsaa peräkkäin, niin tuplaat edullisesti kuljetuskapasiteetin. Vetokita vaan toisen perään sekä valopistoke ja mahdollisesti jarruliitin. On ketterä peltoliittymissä, kulkee kuin mato. Jos kantavuus sallii niin 20 kpl 150 sentin paaleja saan kerralla enimmillään tuotua. Kärryjä voi sit paalinajon jälkeen käyttää muuhun järkevämpään kuin pihalla seisottamiseen.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Muutamasta rekankärrystä kokemusta paalinajossa ja puolensa niissäkin. Ei pääomakulut paljon rassaa ja ovat kevyitä vetää tiellä. Jollain ERT;n 700 renkailla ei tee hankikelillä hevon*****a tai sitten pitäis aina etukäteen käydä auraamassa lanssit että saa paalikuorman haettua..Kustannuksia tulee siitäkin..Tietennii se lisää tissinkoittajan uskottavuutta kun on "uuvet kärrit"..11,5 metrinen 3-akselinen varsinainen pv 275x22,5
paripyörillä ja ilmajousilla ainakin toimii Krone ilman paineita ihan hyvin. Helposti sillä sen kaverin laatikkovikasen T;nkin sai pajalle  ("Se oli sen T,n kanssa ihan sama homma", se on niinku joku kirosana nää kiliposen vehkeet") Lavan korkeus jotain 115cm. Toisena 3-kaulastaan katkaistu akselinen Närko puoliperä 22,5 x315 ykköspyörillä ja kaikki akselit tallella, sekä rautajousilla..Maksoi 2000 euroa ja 500 eurolla aisa ym säätöä. Kestää kuormittaa ja kulkee lumessa hyvin.
Paripyörät on siitä v...maiset että huollettavia renkaita enempi ja aina on rengaspajalle mentävä kun losahtaa ja kuraa tulee tielle syksyllä olkipaalien ajossa enempi..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
Ei kiinnosta joku rekkarenkaiden vaikutus peltoon, kun ei ole tapana paalikärryä pellolle ajaa. Mun mielestä on järjetöntä polkea peltoa lastaamalla pellolla ja vielä käännellä sitä kärryä siinä.
Liinojen kanssa kyllä vituttaa pelata, mutta eiköhän senkin jaksa tehdä, tuntipalkka siinä hommassa jää kuitenkin ihan asialliseksi vrt. ostaa virokärryn laidoilla.
Landehuukin voisi tajuta, että jotkut haluavat eläkkeellekkin eikä vaan ostaa uusia koneita velaksi ja maataistella vielä eläkeiässäkin että saa koneet maksuun ::)

2 velsaa peräkkäin, juu-u, sitten ois 2 kärryä millä ei tee yhtään mitään muuta kuin ajaa paaleja. Viimeisen päälle turhia kärryjä karjataloudessa jossa ei viljaa kasvateta.

simppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Rekan peräkärrystä paalikärry - jouset?
ite toteutin kolmeakselisen niin että viimiset renkaat vastaa maahan vain kuorma päällä. eikä kaipaa mitään jousia.
kärryyn mahtuu 6 150cm paalia peräkkäin helposti ja päälle tietysti niin paljon kuin uskaltaa :P
jousia en kyllä laittasi, yhtä vetänyt missä oli ja heilui kuorma päällä epämukavasti.
niin ja kun kolme akselia niin ei haittaa vaikka menee vähän ojienkin päältä ;)
Tuosta tulee mieleen sama ilmiö kuin liian pienillä paripyörillä ajeleminen;  ''apurenkaat ovat painona laitteessa, paino auttaa  päärenkaita painumaan syvemmälle ja apupyörät ottavat vastaan vasta kun painuma on jo tullut''.  Ei hyvä pellolla.
ei ne taka renkaat ole kuin sentin max kaks ylempänä. jos ei viime syksynä uria tullut, niin ei niitä taija tulla muutenkaan.
ei muuten tullu ikinä kuormaa sidottua ::)