Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Agrologiksi?  (Luettu 31500 kertaa)

ZeiZei

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Agrologiksi?
Itse aloitin Agrologin opinnot viime syksynä Mustialassa ja olen tykännyt.
Mielestäni olen oppinut paljon enemmän nyt kuin mitä ammattikoulun puolella (maaseutuyrittäjä)
Meidän luokan opiskelijat ovat ympäri Suomea....
Mustialassa on avointen ovien päivä 7.3 klo 9 - 14 tervetuloa.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Agrologiksi?
Melko tuoreena savonialaisena voin sanoa, ettei hirveästi kannata odotuksia ladata agrologikoulutukseen. Yritystalouden kurssit ovat hyviä ja kasvipouli ok. Muu erittäin heikkotasoista. Opettajat olisivat kyllä ammattitaitoisia, mutta tuntimäärät on nitistetty niin minimiin että yleensäkään minkään asian opettaminen on käytännössä mahdotonta. Lisäksi dumpattu niin täyteen kaikkea "yleishyödyllistä" että maatalouden perusteiden opetus kärsii väistämättä.

Sinällään rentoa opiskelua. Tiukimpina aikoina koulussa oltiin jopa 4 pv/vk, jokapäivä ei kuitenkaan oltu 8-16, herranen aika sentään.

toisaalta AMK tasolla opiskelu perustuu myös melko paljon jo omaan aktiivisuuteen. Koulu on ositttain vain polku tiedon lähteille joiden hyödyntäminen on omasta aktiivisudesta kiinni...

mitä opiskelutahtiin tulee sekin on itsestä kiinni. Ainakin itse kävin homman 3,5 vuodessa jolloin tekemisestä kyllä riitti. Niin ja kaikilla ei touhua rahoiteta ulko/kotoa, silloin pikkaisen pienempi tuntikehys mahdollistaa töissäkäynnin ilman opiskelun kärsimistä... senkin lukisin siis eduksi...  ::) :-\
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4697
  • Savo savolaisille!
Vs: Agrologiksi?
Sellaista opistoa kannatta katella, jossa oppilaat on mahdollisimman paljon ympäri maata. Laajentaa maailmankuvaa ja sitä myöhempää verkostoa.
Voi siinä samalla tulla kotipuoleen vähän uutta geeniperimääkin.  ;)
Tästä peukkua.

Harkittisin vielä myös lukio+viikki. Pitkältä tieltä tuntuu, vaan paljon enemmän antaisi. Joskus tuntuu myös, että paremmin ymmärtäisi, jos olisi käynyt kauppiksen....maatalouteen voi kouluttautua ihan bisnespuoli edelläkin ;)

Tekisin just näin, jos sais valita uudestaan. Kyllä sieltä yliopistotasoltakin ihan mukiinmeneviä jusseja tulee. :)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Agrologiksi?
Emäntähän tuo aikoo hakea Savoniaan aikuispuolelle... Pemolta omat opit jaei voi pahasti nykyistäkään Savoniaa haukkua sen verran oma lehmä ojassa ;)

Red Bull

  • Vieras
Vs: Agrologiksi?
Melko tuoreena savonialaisena voin sanoa, ettei hirveästi kannata odotuksia ladata agrologikoulutukseen. Yritystalouden kurssit ovat hyviä ja kasvipouli ok. Muu erittäin heikkotasoista. Opettajat olisivat kyllä ammattitaitoisia, mutta tuntimäärät on nitistetty niin minimiin että yleensäkään minkään asian opettaminen on käytännössä mahdotonta. Lisäksi dumpattu niin täyteen kaikkea "yleishyödyllistä" että maatalouden perusteiden opetus kärsii väistämättä.

Sinällään rentoa opiskelua. Tiukimpina aikoina koulussa oltiin jopa 4 pv/vk, jokapäivä ei kuitenkaan oltu 8-16, herranen aika sentään.

toisaalta AMK tasolla opiskelu perustuu myös melko paljon jo omaan aktiivisuuteen. Koulu on ositttain vain polku tiedon lähteille joiden hyödyntäminen on omasta aktiivisudesta kiinni...

mitä opiskelutahtiin tulee sekin on itsestä kiinni. Ainakin itse kävin homman 3,5 vuodessa jolloin tekemisestä kyllä riitti. Niin ja kaikilla ei touhua rahoiteta ulko/kotoa, silloin pikkaisen pienempi tuntikehys mahdollistaa töissäkäynnin ilman opiskelun kärsimistä... senkin lukisin siis eduksi...  ::) :-\

Juuri näin. Omalla luokallakin AMK:ssa oli sellasia tyyppejä jotka kuvitteli että koulunkäynti on sitä että opettaja höpisee tunneilla ja se on sitten siinä. Kyl itte pitää olla aktiivinen jos jotain haluaa oppia. Siinä sivussa näkee vähän maailmaa ja tutustuu moniin ihmisiin. Ei voi kun suositella.  :) IMO

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Agrologiksi?
Mitä pohjakoulutusta nykyään vaaditaan ennen Agrologiopintoja?
Mystinen kesälaatumies

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Agrologiksi?
Mitä pohjakoulutusta nykyään vaaditaan ennen Agrologiopintoja?

Toisen asteen koulutus eli ammattikoulu tai lukio.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Agrologiksi?
Mää olisin kovasti tahtonu maatalousalaa opiskelemaan peruskoulun jälkeen, mutta menin lukioon, kun äiti käski. Sen sisaruksilla eikä vissiin isänkään sisaruksilla ei ollu yhtään lapsia ylioppilaina, niin oliskoos ollu jotain näyttämisen paineita...? Ei lukio mulle huono ollu, mut ei jaksanu samanlaisesti tsempata kuin peruskoulussa niin lukion todistus ei niin ihmeellinen ole.

Lisäksi äitini toitotti "että turha semmoista maanviljelystä on opiskella kun maata ei ole eikä tule. Eikä sua kukaan plikka huoli isännäksi" Todella kannustavaa?

No lukion jälkeen sitten harrastuksen myötä olin kiinnostunut sähköasioista ja (jälkeenpäin ajateltuna) valitettavasti pääsin korkeakouluun. Nimittäin jos sinne on vaikea päästä niin tämmöisen epäsosiaalisen yksilön on siellä aika vaikea verkostoitua. Ja vaikea sieltä on päästä pois (todistuksen kanssa). Työtkin siinä vähän veivät mennessään....

Onneksi (äitin harmiksi?) sitten toisella kierroksella sain puolisokseni emännän, jolla oli maatila ilman isäntää. Ihan kun mua odottamassaa! Ja nyt opiskelen maatalousalaa töiden ohessa. Ylioppilaana olisin päässyt agrologiksikin opiskelemaan, mutta lähialueella ei ollut sopivaa koulutusta saatavilla juur ny. Perustutkintoa siis opiskelen aikuis/monimuoto-opiskeluna, saas nähdä saanko suoritettua koko tutkinnon (näytöillä)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Agrologiksi?
Mitä pohjakoulutusta nykyään vaaditaan ennen Agrologiopintoja?

Toisen asteen koulutus eli ammattikoulu tai lukio.
Eikä tartte, eikä ilmeisesti oikein kanatakaan olla maatalousalalta tuo toinen aste?
Mystinen kesälaatumies

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Agrologiksi?

Eikä tartte, eikä ilmeisesti oikein kanatakaan olla maatalousalalta tuo toinen aste?
Ei oo juur väliä minkä alan paperit on millekkin alalle. Pisteet määräytyy pelkäästään numeroiden ja työkokemuksen perusteella.

+250

  • Vieras
Vs: Agrologiksi?
SKN kertoo muutaman esimerkin monessa kirjoituksessaan.....
Siis jos agrologi koulun kautta oppii miten 30 hehtaarilta saa reilut 600 tonnia viljaa, niin kyllä kai se silloin kannattaa käydä ???
;D ;D

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Agrologiksi?
Mitä pohjakoulutusta nykyään vaaditaan ennen Agrologiopintoja?

Toisen asteen koulutus eli ammattikoulu tai lukio.
Eikä tartte, eikä ilmeisesti oikein kanatakaan olla maatalousalalta tuo toinen aste?

Agrologikoulutus tapahtuu ammattikorkeakoulussa, jonne pääsemiseen tarvitaan toisen asteen koulutus/todistus. On sitten käynyt minkä linjan tahansa toisen asteen koulutksesta niin pystyy hakemaan ammattikorkeaan opiskelemaan.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Agrologiksi?
Mitä enempi opiskellu,sitä huonompi viljelijä.
Kato täällä ei mennä laskemalla vaan tunteella 8)

***ihmeesti olen saanut agronomina pidettyä tilan pystyssä jo kymmenen vuotta. Eikä siitä laskutaidosta haittaa ole. Tunnetta ja uskallusta myös tarvitaan, mutta ei koulutus ole sille este.

Edellises työpaikas näin useita erityyppisiä tiloja ja kyllä ne agrologit olivat yleensä kärkikastia, joten alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, ilman muuta lukemaan agrologiksi

Viimeksi muokattu: 26.02.13 - klo:16:24 kirjoittanut apemies

krest yanin

  • Vieras
Vs: Agrologiksi?
Mitä enempi opiskellu,sitä huonompi viljelijä.
Kato täällä ei mennä laskemalla vaan tunteella 8)

***ihmeesti olen saanut agronomina pidettyä tilan pystyssä jo kymmenen vuotta. Eikä siitä laskutaidosta haittaa ole. Tunnetta ja uskallusta myös tarvitaan, mutta ei koulutus ole sille este.
Investointi- ja pohjoistentukien ansiota...  ;D

+250

  • Vieras
Vs: Agrologiksi?
Mitä enempi opiskellu,sitä huonompi viljelijä.
Kato täällä ei mennä laskemalla vaan tunteella 8)

***ihmeesti olen saanut agronomina pidettyä tilan pystyssä jo kymmenen vuotta. Eikä siitä laskutaidosta haittaa ole. Tunnetta ja uskallusta myös tarvitaan, mutta ei koulutus ole sille este.

Edellises työpaikas näin useita erityyppisiä tiloja ja kyllä ne agrologit olivat yleensä kärkikastia, joten alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, ilman muuta lukemaan agrologiksi
Niin mutta mä sanoinki huonompi viljelijä.Aikoinaan urakoides näki kaikenlaisia peltoja ja kyllä ne agrolookit oli kärkikastia,muttei positiivises mieles  :o Mitä lukeneempi,sitä monttuisemmat pellot 8)