Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oliskohan tuollainen hyvä vaihtoehto nykyiselle öljylämmitykselle?  (Luettu 17001 kertaa)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Tuohan on kannattava vain sillä oletuksella että öljy on halvempaa kuin sähkö/pääsulakkeen vaihto on kallista. Ja öljy vaatii tietty savunpoiston, nuohoukset yms. Tietty jos piippuun liittyy muutakin sillä ei ole niin väliä.

Itse tosin karsastan öljyä ihan periaatteesta, ei se ilmasto vaan ne kaikki veltot idiootit jotka voivat niillä maksamillani öljyrahoilla toteuttaa itseään laskettelemalla aavikolla.

 Onhan öljy nyt tällä hetkellä vähän halvempaa kuin sähkö...lisäksi kun patteriverkosto on jo olemassa. Tuo öljyhän palaisi tuossa käytännössä vain silloin, kun cop-arvo ei enää olisi hyvä, eli -20 astetta ja kylmemmässä. Täytynee kysäistä hinta!
Vaan jos tuohon saisi vielä avuksi vaikka pienenkin maalämpökierron niin mahtaisiko sitä öljyä tarvita ollenkaan :-\   Eli vaan normaali ilma-vesi lämpöpumppu ja ulkoyksikön kierron kanssa sarjaan pieni maalämpöpiiri :-\
Rakennusmaailman esittämä idea pistää ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö rossipohjaan antaa maalämpöä ilman putkistoa.  Alapohja vaan täytyy olla hyvin eristetty, jottei kierrätetä tupalämpöä edestakaisin.


Mitenhän tossa käy? Eiks ulkoyksikkö tarvii suuren määrän ilmaa ja jos tila on suljettu niin...
http://rakennusmaailma.fi/artikkelit/ilmalampopumppu-ryomintatilassa

Jos minä tekisin uuden talon, niin suunnittelisin kellarin juuri tätä toimintoa varten.  Ilmalämpöpumpusta saa laitteistoltaan edullisen lämmitysjärjestelmän. Varajärjestelmänä puu-uuni asuntoon ja mikseipä vielä ''maakellariinkin''.

Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo:09:57 kirjoittanut landehande

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Rakennusmaailman esittämä idea pistää ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö rossipohjaan antaa maalämpöä ilman putkistoa.  Alapohja vaan täytyy olla hyvin eristetty, jottei kierrätetä tupalämpöä edestakaisin.

Samoin perustukset pitää olla nykyaikaiset, vanhoissa rakennuksissa homma toimi toisinpäin eli rakennuksen hukkalämmöllä pidettiin perustukset sulana ettei routinut.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vinnamo ei sitten poista tätä ketjua tai langetan Vipukirves-kirouksen yllesi.

Tuo öljy-kombi sopii hyvin niihin kohteisiin, niin, joihin se sopii. Eli vanha öljyvehje risa, patteriverkosto ja sähköt kunnossa mutta alamittaiset.

Ilma-vesiLP:n COP kärsii käyttöveden kuumentamisesta, jolloin käyttövesiosuudesta ei kannata maksaa. Monessa tapauksessa on kustannustehokasta ostaa monobloc-kone jossa eli ulkoyksikkö kompressoreineen ja sisälle pelkkä lämmönvaihdin ja yhdistetään se olemassa olevaan öljy, klapi, tai sähkökattilaan. Täydentävää lämmönlähdettä tarvitaan huippupakkasilla myös lämmityskierron tueksi.
Tähän tarkoituksen soveltuu myös vähäinen maakeruupiiri, se vaan vaatii oikeanlaiset kytkennät, kun tahtoo vuorokautinenkin vaihtelu olla hankalaa manuaaliselle vaihdolle.

Tässä on taatusti reneä puhutteleva ratkaisu:

http://www.lampocenter.com/index.php?option=com_content&view=article&id=131&Itemid=167

Eli helikopterin sijan pihalle tulee toteemipaalu. On tehokas kosteassa ilmassa nollan vaiheilla kun hyödyntää veden jäätymislämmön. Valitettavasti Suomessa lämmitys koetellaan kuivilla tosipakkasilla, jolloin suurempaa ilmamassaa syleilevä propelikone on tehokkaampi. Ruotsissa yhdistävät tuohon pikkuisen maapiirin kupariputkella:

http://www.octopus.tm/

Renen koaksilaalipaalu ei saa pisteitä. Roadman jo selittikin vastavirtalämmönvaihtimen putkistossa. Myös "kaivon" tuottoisuus on ?, koska geotermistä lämpöä ei saada kuten porakaivosta, eikä myöskään auringon lämpöä kuten maakeruupiiristä. Jos on tiedossa kunnollinen pohjaveden virtaus, niin sitten toimii. Suomen vilkkaimmalle pojavesialueelle painettiin 60 metriset teräspaalut paalujuntalla ja sisään normaalit keruuputket. Tuloksia odotellaan.

Ilma-vesilämpöpumpun valinnassa kannattaa kiinittää huomiota nettotehon saantiin pakkasilla, osa koneista on suunniteltu lauhkeampiin oloihin.

Nyt kaikki tekemään muistiinpanoja nykyjärjeslemän toiminnasta kovilla pakkasilla. Se on kullan arvoista tietoa mitoitettaessa vaikkapa IVLP:tä.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Jos on toimiva öljylämmityskattila, niin edullisin lämmitysremontti olisi ilmavesilämpöpumpun lisääminen järjestelmään. Vanhan öljykattilan voisi jättää lisä/varajärjestelmäksi. Automaatiokin on jo valmiina, vanha termostaatti.

 Juu, mutta kun mulla on vanha ja huono hyötysuhteinen kattila, joka tulee kohta kuitenkin tiensä päähän. No, halvin on varmaan kun ostais uuden kattilan ja polttimen, vaikka käytettynä.  ;)



Pattereiden kanssa parempi vaihtoehto voisi olla ihan tavallinen ilma-ilma-lämpöpumppu jota voi sitten täydentää olemassaolevalla öljylämmityksellä. Riippuu talon huonejaosta saako tuo ilmalämpöpumpun sisäyksikön jotenkin keskeiselle paikalle  josta ilma kiertää lämmittämään koko talon.

 Tollasia ilp:ja löytyy jo 2 kpl ja käytännössä öljyä pidetään päällä vain joulu-helmikuun ajan. Käyttövesi tulee nytkin erillisellä sähkövaraajalla, joten sekään ei ole sinänsä ongelma, tosin se vie jonkun verran ilmeisesti sähköä.

 Cosmarille: Enhän mää ny mikkää SASsi (tosimies) ole, joten ketju pysyy puolestani paikoillaan.  ;) ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vinnamo ei sitten poista tätä ketjua tai langetan Vipukirves-kirouksen yllesi.

Renen koaksilaalipaalu ei saa pisteitä. Roadman jo selittikin vastavirtalämmönvaihtimen putkistossa. Myös "kaivon" tuottoisuus on ?, koska geotermistä lämpöä ei saada kuten porakaivosta, eikä myöskään auringon lämpöä kuten maakeruupiiristä. Jos on tiedossa kunnollinen pohjaveden virtaus, niin sitten toimii. Suomen vilkkaimmalle pojavesialueelle painettiin 60 metriset teräspaalut paalujuntalla ja sisään normaalit keruuputket. Tuloksia odotellaan.

Ilma-vesilämpöpumpun valinnassa kannattaa kiinittää huomiota nettotehon saantiin pakkasilla, osa koneista on suunniteltu lauhkeampiin oloihin.

Nyt kaikki tekemään muistiinpanoja nykyjärjeslemän toiminnasta kovilla pakkasilla. Se on kullan arvoista tietoa mitoitettaessa vaikkapa IVLP:tä.
Viestiketjun poistaminen ilman pätevää syytä on kyllä raukkamainen teko, ehkä nyt  Vinnamo ei siihen lähde :)
  Jaa ei pisteitä lainkaan :(    Ajatuksena minulla oli että muoviputki toimisi sen verran eristeenä että se ei ihan täysillä ottaisi lämpöä eli ei toimisi tuossa kierrossa lämmönvaihtimena. Jos tuo putki on pitkä niin ottaa toki jonkin verran mutta ei sillä minun mielestä ole kokonaisuuteen merkitystä :-\    Tuo olisi kuitenkin ainakin joissakin tilanteissa halpa lisä ilmalämpöpumpulle :(
   

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Onko kukaan ikinä kuullut että lämpöpumppua olisi tehty itse?   Alakoulussa jo on minulle opetettu kylmälaitteiden toimintaperiaate ja aika vähin komponentein tuollainen olisi tehtävissä :-\   Kylmäainekin on halpaa ja vanhoja kylmiöiden kompuroita on kempurat kukkuroillaan :-\

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
[quote author=cosmic_cowboy link=topic=42564.msg724289#msg724289 date=1358583041
Ilma-vesilämpöpumpun valinnassa kannattaa kiinittää huomiota nettotehon saantiin pakkasilla, osa koneista on suunniteltu lauhkeampiin oloihin.

Nyt kaikki tekemään muistiinpanoja nykyjärjeslemän toiminnasta kovilla pakkasilla. Se on kullan arvoista tietoa mitoitettaessa vaikkapa IVLP:tä.
[/quote]

Yksi tapaus päätyi jo kuluttajariitalautakuntaan, joka suositteli maahantuojaa maksamaan korvauksia.

Jostain syystä talosussanomien toimittaja on tuntenut tarvetta vääristellä laitteen ilmalämpöpumpuksi, vaikka kyse oli nimenomaan ilma/vesilämpöpumpusta.

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2012/04/26/kuluttaja-paljasti-ilmalampopumpun-poskettomat-lupaukset/201228233/310

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Onko kukaan ikinä kuullut että lämpöpumppua olisi tehty itse?   Alakoulussa jo on minulle opetettu kylmälaitteiden toimintaperiaate ja aika vähin komponentein tuollainen olisi tehtävissä :-\   Kylmäainekin on halpaa ja vanhoja kylmiöiden kompuroita on kempurat kukkuroillaan :-\

Omatekoisen maalämpöpumpun olen nähnyt. Rakenneltu varmaan jotain 20 vuotta sitten.

Vanhat kylmiökompurat on tehty aineille joita ei enää saa käyttää.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Onko kukaan ikinä kuullut että lämpöpumppua olisi tehty itse?   Alakoulussa jo on minulle opetettu kylmälaitteiden toimintaperiaate ja aika vähin komponentein tuollainen olisi tehtävissä :-\   Kylmäainekin on halpaa ja vanhoja kylmiöiden kompuroita on kempurat kukkuroillaan :-\

Omatekoisen maalämpöpumpun olen nähnyt. Rakenneltu varmaan jotain 20 vuotta sitten.

Vanhat kylmiökompurat on tehty aineille joita ei enää saa käyttää.
Tuosta olen kuullut, kylmäaineita on monta erilaista eikä niitä saa sekoitella keskenään.  Kuitenkin lämpöpumpussa kompuran tarkoitus on saada putkeen tehtyä paine-eroa, en tiedä mistä syystä tyhmä kompressori tietäisi että tämä aine ei ole enää alkuperäistä :-\

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Rakennusmaailman esittämä idea pistää ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö rossipohjaan antaa maalämpöä ilman putkistoa.  Alapohja vaan täytyy olla hyvin eristetty, jottei kierrätetä tupalämpöä edestakaisin.

Samoin perustukset pitää olla nykyaikaiset, vanhoissa rakennuksissa homma toimi toisinpäin eli rakennuksen hukkalämmöllä pidettiin perustukset sulana ettei routinut.

Niin ne näyttää tehneen tuossa kokeessakin lehtikuvan mukaan; polyuretaania kivijalan sisään.   Ei kait tuo talon/kellarin rakenteilta sen kummempia  vaadi kuin, että yläosa kellarista eristetty maan alle jonkun matkaa ja sitten syvemmältä maasta lämpöä johtava rakenne.  Onhan noita kylmävarastoja ja jäädytysvarastoja iankaiken ollut, eikä ne sen kummemin mädäntyneitä ole ollet, kunhan ovat oikein tehty. Asuinrakennuksessa vaan on huomioitava erityisesti kosteussulku ja runsas  eriste ''keräämön'' suuntaan, sekä huolehdittava, että kondensiovesi pääsee jäätymättä viemäriin.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Rakennusmaailman esittämä idea pistää ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö rossipohjaan antaa maalämpöä ilman putkistoa.  Alapohja vaan täytyy olla hyvin eristetty, jottei kierrätetä tupalämpöä edestakaisin.

Samoin perustukset pitää olla nykyaikaiset, vanhoissa rakennuksissa homma toimi toisinpäin eli rakennuksen hukkalämmöllä pidettiin perustukset sulana ettei routinut.
No ei kait nyt sentään. Kyllä siinä nyt sitten sai polttaa klapeja ennenkuin lämpö perustusten alle ehti. 

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
http://www.costella.fi/index.php?id=1345&gclid=COKYrKCn8rQCFeN4cAod4yAA_g

 Riippuu varmasti hinnasta ja mulle ainakin tuntematon valmistaja toi Atlantic, vaikka prosuurissa kehutaankin sen olevan liikevaihdoltaan lähes miljardiluokkaa oleva yritys.
 Muuten tuollanen sopisi nykyiseen patteriverkostoon helposti.

Tee klapeja vipukirveellä ja säästä  ;D

Tai veivillä ventti käymään ja pakoputki sisälle . Silmiä pikkusen kirvelee mutta mitäs siitä .

Mutta asiaa : Vanhempi likka ja vävy rakensi justiinsa torpan ja laittoivat maalämmön . Sähkönkulutus pieni ja lämpöä tulee . Takasta lisälämpöä ja kuulemma hyvin pelittää .

Sunnuntaina kuulee lisää kun tulevat käymään .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
 Viheriät jo esitti verohepotuksia pumppujen käyttäjille, mutta luulen että siinä käy valtiontaloudellisista syistä päinvastoin. Verollisen öljyn turpeen sähkön käyttö vähenee kun otetaan verotonta lämpöä maasta ja ilmasta. Kyllä siihen joku verotuskonsti pikimmiten kehitetään.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Jätkä

  • Vieras
Onko kukaan ikinä kuullut että lämpöpumppua olisi tehty itse?   Alakoulussa jo on minulle opetettu kylmälaitteiden toimintaperiaate ja aika vähin komponentein tuollainen olisi tehtävissä :-\   Kylmäainekin on halpaa ja vanhoja kylmiöiden kompuroita on kempurat kukkuroillaan :-\

 Leppävirralla on kuulemma muutama hepu tehnyt ja osalla valmistus karannut käsitä bisnekseen asti.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Viheriät jo esitti verohepotuksia pumppujen käyttäjille, mutta luulen että siinä käy valtiontaloudellisista syistä päinvastoin.
Tuo kyllä sitten vaatii oikeasti realiaikaisen sähkönhinnoittelun. Jos kiinteistöjen lämmitys laajamittaisesti hoidetaan lämpöpumppujen avulla, niin sen vara(huippu)tehon ylläpito kyllä maksaa... Maalämpö on vähän parempi, mutta ilmasta lämmön otto on tästä syystä kyllä aika arveluttavaa, noin sähköverkon kokonaisrakenteen kannalta.

petri