Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vikakyselyt  (Luettu 20299 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Vikakyselyt
Kaikkien merkkien omistajat eivät vikojaan paljasta toisin kuin minä voin kertoa kaiken jos se jotakuta auttaa. Taas yksi outo Valtra-vika, tosin aika monessa merkissä sama teollisuusakseli:
Carraron 20.29  navan vetoakselin laakeriholkki kuumentui aikalailla viimeisillä kesän lämpöisillä kuin öljyn puutteessa. Otti niin paljon lämpöjä että holkki veti ittensä kaarelle ja kuumentui lisää. Ihmettelin pienen pientä jarrutusta puolen tuntia, kunnes löysin lämmön lähteen. Ajon lopetin heti ja akseli vinoon, koska stefa jo paloi pilalle. Jäähdyttyään aikanaan hallille ja auki hilskan pelossa. No ei muuta kun holkki karrella. Vaihdoin rullalaakeritkin (turhaan?) ja stefat (paremmat kuin alkuperäiset). Öljyä oli vieläkin mielestäni riittävästi. Oletteko ylitäyttäneet napoja?

Olisiko tuon leveän holkin toinen pää estänyt tiiveydellään jotenkin öljyn menon sisään ja stefan kumi toisella puolella. Nyt en laittanut stefaan kiinni, koska varaa on.
Ihmeelliseltä kuulostaa, onko huohotinta? Jos ei ole on siellä sen verran ylipainetta, että kyllä öljy tunkee joka paikkaan.
pessimisti ei pety!

Ylermi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Vikakyselyt
Mekin on taisteltu kyseisen oireen kans.
Pahimmillaan ku oli kolmessa traktorissa yhtä-aikaa Carraro alla.
Kaikki on kokeiltu ainakin kertaalleen.
On sorvattu laakeri erilaisesta materiaalistakin kokeeksi,
on viilattu öljy uraa yms. yms.
Nyt on viimeisillä kerroilla porattu reikä pyörän laakerien välistä sinne vetoakselin laakerille ylhäältä päin ja tuntuu ihan kuin olis laakeri vaivat hiukan harventuneet.
Osa syynähän voi tietenkin olla sekin, ettei oo kyseistä keksintöä enään ku yhen keulan alla.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Vikakyselyt
Kaikkien merkkien omistajat eivät vikojaan paljasta toisin kuin minä voin kertoa kaiken jos se jotakuta auttaa. Taas yksi outo Valtra-vika, tosin aika monessa merkissä sama teollisuusakseli:
Carraron 20.29  navan vetoakselin laakeriholkki kuumentui aikalailla viimeisillä kesän lämpöisillä kuin öljyn puutteessa. Otti niin paljon lämpöjä että holkki veti ittensä kaarelle ja kuumentui lisää. Ihmettelin pienen pientä jarrutusta puolen tuntia, kunnes löysin lämmön lähteen. Ajon lopetin heti ja akseli vinoon, koska stefa jo paloi pilalle. Jäähdyttyään aikanaan hallille ja auki hilskan pelossa. No ei muuta kun holkki karrella. Vaihdoin rullalaakeritkin (turhaan?) ja stefat (paremmat kuin alkuperäiset). Öljyä oli vieläkin mielestäni riittävästi. Oletteko ylitäyttäneet napoja?

Olisiko tuon leveän holkin toinen pää estänyt tiiveydellään jotenkin öljyn menon sisään ja stefan kumi toisella puolella. Nyt en laittanut stefaan kiinni, koska varaa on.
Ihmeelliseltä kuulostaa, onko huohotinta? Jos ei ole on siellä sen verran ylipainetta, että kyllä öljy tunkee joka paikkaan.

ei mielellään ylitäyttöä.. voisko olla koneistusvirhettä (liika tiukka sovite)? tai sitte asennusvirhe, holkki niitattu paikalleen? ja tai sitte onko oikiammoinen holkki? tarvikeversiot voi olla eri välyksillä ja öljyurilla..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Mullitilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: Vikakyselyt
Tänne koneet-osioon tuntuu tulvivan eniten JD ja Valtra-alkusia ongelmakyselyitä. Johtuuko siitä että ko. traktoreita myydään tilastojen mukaan eniten vai onko laatu huonoa?


Mitä arvelet kun joka toinen uusi traktori on Valtra ja joka viides JD. Kyllä noita vikoja tuntuu olevan muillakin merkeillä. esimerkkejä omalta kylältä 2000 luvun traktoreista:

Valtra T171 A, oma 2008. Kolme venttiilipäätä uusittu takuuseen. Polttoaineen siirtopumppu vaihdettu 5000h ajettuna. Vesipumppu n. 7000 ajettuna.. Ai niin, laturi meni 4000 tuntia ajettuna, oikeanpuoleisen etunavan stefat vaihdettu viime syksynä, mittarissä 8500h, nyt. n. 9000h.

Naapurin JD 6620 autopower. Vaihdelaatikko x2 3000h:ssa jonka jälkeen vaihtoi Fendtin 820. Fendtissä joku LS? venttiili mennyt ja etunavan stefat. Ajettu nyt kuulemma 4000h.

New Holland TS 135 A vaihteiston pakkaremontti 3000h ajettuna

JD 7530 moottoriremontti 7000h ajettuna kun oli väljä. hyvä esimerkki  pitkistä öljynvaihtoväleistä

Deutz Fahr agrotron 115 vaihteiston pakkaremontti 5000h ajettuna

Valtra N121 2000h ajettuna pikavaihteen malja halki

Valtra N 141 pakosarja halki pari kertaa

Tätä ei ole pakko uskoa, mutta näin ovat omistaja itse kertoneet koneistaan. Voi olla että eivät ihan kaikkea ole kertoneet

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Vikakyselyt
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Mullitilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: Vikakyselyt
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.

Ei missään nimessä ylitäyttöä. Huoltomiehet neuvoivat joskus, että mieluummin hieman vajaatäyttö. Kesällä kuumalla ilmalla, jos ajaa paljon maantiellä, heti pitkän ajon jälkeen proppu auki että paineet pääsee pois ja saman tien kiinni. Öljyn jäähdyttyä napaan tulee alipaine. Proppu pitää tietenkin olla ylhäällä, että öljyt pysyvät sisällä :D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Vikakyselyt
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Kyllä se määrä varmasti on sopiva minkä valmistaja ilmoittaa. On siellä sen verran painetta lämpöisillä navoilla, että naama kastuu kun tulpan alhaalla avaa :-[
pessimisti ei pety!

Ylermi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Vikakyselyt
Me ei oo tarvike osilla kasailtu. Takuun alaisena aina valuosia myöten uusiksi.
Ihmeellisesti aina kesällä menee ku suolla koneet pyörii. Vauhdit pää-asiassa 15-25kmh.
Luulisi ainakin voitelua saavan, kun öljyt notkeat.
Öljyjäkin on kokeiltu monenlaisia, kallita erikois öljyjäkin.
Talvella pää-asiassa tie ajoa (40-55 kmh), eikä talvella oo mennyt kertaakaan.
Se kun on riittävän monesti jo tehty, niin osaataan jo siihen varautua.
Ei tule pitkää seisokkia sen takia.
Erilaiset akselit opetteluttaa taas toisenlaisiin remonteihin varautumaan..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Vikakyselyt
Niin tuohon ylitäyttöön vain pieni kommentti. Meinaan kokemusta on! Jos ylitäyttää navan niin tuuppaa öölit tefojen välistä :-[ Eikä sitten enään tahdo pitää ollenkaan kun kyllähän siellä lämpimänä aina hiukan painetta on.
Kyllä se määrä varmasti on sopiva minkä valmistaja ilmoittaa. On siellä sen verran painetta lämpöisillä navoilla, että naama kastuu kun tulpan alhaalla avaa :-[
Juu on varmaan sopiva määrä mitä valmistaja on suositellu. Mutta silloin kun tuo moka tapahtui niin ei ollunna mitään mitta kannuja/pumppuja mulla noin 10v sitten :-[ Sekä edellisessä koneessa oli huohotin navoissa niin ei ollut tuota ongelmaa. Tefa sulkeisten jälkeen onkinsitten mittailtu öljyt. Sekä ilmailtu napoja aina välillä kun on kuumaksi ajettu.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Vikakyselyt
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Vikakyselyt
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.
Joo tuossa 1,5L tilavuudessa tulikin se moka kun oletin että isompi napavetää ööliä enempi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Vikakyselyt
Niin mullakin akseli oli melkein "uusi" ja avaamaton. 3700 tuntia vain ajettu ja vain 40 km/h malli. Ja hyvin huollettu akseli, kuten kaikki meillä. Onhan kyse vanhahtavien (lue ei-portaaton tai sähkö##) kalleimmasta osasta.

Ja taas laitettiin muutamalla sadalla parasta mitä löytyi. Helppo akselihan tuo on remontata, kun vaan itse ajaa ja kuuntelee vähän. Kuoret nimittäin sitten maksaa, jos myöhästyy. On tullu noita hilskanapoja nähtyä toisilla. Siksi pelkään itsellänikin.  Nyt on napa taas uutta, uusilla öljyillä vielä huuhtelen heti keväällä tumman pois. Öljykulu ihan mitätön: teollisuusakselissa öljytila 1,5 litraa. Kannattaa siis vaihtaa 500 tunnin välein.
Joo tuossa 1,5L tilavuudessa tulikin se moka kun oletin että isompi napavetää ööliä enempi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?

Viimeksi muokattu: 02.10.14 - klo:17:22 kirjoittanut Cultor

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Vikakyselyt
[quote  empi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.
[/quote]

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?


[/quote]No entiedä mikä oli silloin aikoinaan niin vaikeaa ::) Mutta onnistuin kuitenkin ylitäyrössä :-[ Niin se teollisuus akseli tuntuu olevan aika tarkka tuosta määrästä! Helposti sinne saa menemään liikaa jos on hiukankin vinossa. Ei mullakaan siellä silloin ollut kuin jotain 1.8L eli noin 3dl liikaa. Nytten 13vaihtokerran jälkeen jo osaan laittaa suunnilleen oikein ::)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Vikakyselyt
[quote  empi. Enkäsitten mittaillu sen kummemmin. Juu joka kevät uudet öölit vaikkei olis 500h ajettukaan.

Öljyä laitetaan napaan sen verran kuin siellä pysyy, mikä siinä nyt on niin vaikeeta?


[/quote]No entiedä mikä oli silloin aikoinaan niin vaikeaa ::) Mutta onnistuin kuitenkin ylitäyrössä :-[ Niin se teollisuus akseli tuntuu olevan aika tarkka tuosta määrästä! Helposti sinne saa menemään liikaa jos on hiukankin vinossa. Ei mullakaan siellä silloin ollut kuin jotain 1.8L eli noin 3dl liikaa. Nytten 13vaihtokerran jälkeen jo osaan laittaa suunnilleen oikein ::)
[/quote]
Napa hommat on helppoja, mutta kierteellinen tulppa esim Sampon vaihteisto, öljyn oikea taso tulppa kiinni vai vaan päällä? Tätätäkään asiaa ei missään kerrota, mieti siinä ja järkeile kuinkahan mahtaa olla. Tässä tapauksessa korkkia ei kierretä kiinni ;)
pessimisti ei pety!

Mullitilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: Vikakyselyt
Juu on varmaan sopiva määrä mitä valmistaja on suositellu. Mutta silloin kun tuo moka tapahtui niin ei ollunna mitään mitta kannuja/pumppuja mulla noin 10v sitten :-[ Sekä edellisessä koneessa oli huohotin navoissa niin ei ollut tuota ongelmaa. Tefa sulkeisten jälkeen onkinsitten mittailtu öljyt. Sekä ilmailtu napoja aina välillä kun on kuumaksi ajettu.
[/quote]

Tuo hieman vajaaksi jättö oli Massikan huoltomiehen ohje. Oli kuulemma maahantuojalta tullut tiedote, että 50 versioissa pitäisi täytös jättää hieman vajaaksi. Kuulemma n. sentti alemmas öljyn pinta, mitä kuuluisi olla. Oliko sen nyt 3 kesää sitten kun oli pitkään yli 30 asteen lämpöjä, niin silloin sai kuulemma vaihtaa enemmänkin stefoja etunapoihin ja erityisesti 50 malleihin. Silloin oli tiedotettu huoltomiehille asiasta.

Selvähän se pon että ei sentin vajaus täyttömäärässä vielä merkkaa voitelun kannalta mitään, mutta jos stefa pullahtaa, että ampuu litran öljyä pihalle niin se jo merkkaa. Varsinkin jos olet 30 kilsan päässä kotoa etkä heti huomaa että öljyt tuli pihalle