Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Galluppi portaattomista  (Luettu 20010 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Galluppi portaattomista
Poljinajo jontikkaan niin valinta on selvä.

Koska tuollaista ei ole, niin ei sitä osaa kaivatakaan. Sen toimintaperiaatekin on meikäläiselle hiukan auki, nopeutta siis muutetaan polkimella, mutta missä tilanteessa? Moottorin pyörintänopeus säädetään ilmeisesti käsikaasulla ja nopeus polkimella, vai kuinka? Ilmeisesti toimii samoin kuin jontikassa vaihdevivun liikuttaminen.

Dyna-VT on oikeasti ensimmäinen karjatilalle suunniteltu traktori... Parhaimmillaan poljinajo on voimanottokäyttöisten koneiden kanssa, mutta sopii muihinkin töihin.

http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foorumi/04_keskustelut/02_koneet/index.jsp?subject=Post&thread_id=131832644691232168
Niimmitäsitte?

Niimmitäkösitte jos traktori liikkuu taaksepäin vaikka suunnanvaihtaja etiäppäin ajoasennossa?
Eikö siinä MF:ssa ollutkaan sitä automaattisesti toimivaa seisontajarrua joka menee päälle kun poljinta ei paineta? Tästä aiheesta oli kerran keskustelua ja joku väitti sellaisen olevan.
Ei tuo DF ainakaan mihinkään ryömi itekseen. Ja siinähän on se kyseinen jarru.
Tuo on totta että poljinajo on parhaimmillaan voa-käyttöisten työkoneiden kanssa. Kummassa sitten lie ollu MF:ssa vai DF:ssa ensin tuo poljinajo mahdollisuus. Fentissähän se TMS (=poljinajo) on ollu lisävaruste. Liekkö jo nykyään vakiona? JD:een ei kai saa edes lisävarusteena?
Poljinajo ja poljinajo, minun "mielestä" poljinajo on aidoimmillaan silloin kun kierrokset on säädetty johonkin vakio lukemaan ja vauhdin säätö on kuljettajan vastuulla, ilman automatiikan autuaaksi tekevää vaikutusta. Elikkä ku uupelo uhkaa, oikeinta pedaalia pittää nostaa, eikä painaa...?
Jontikka hiipii, molempiin suuntiin, "ominaisuus"
Vuo hommissa: potentiometri 3:een, tikku 1:een, esim noukkarilla mennään karholla minkä jaksaa ja päisteessä löysätään vahän kaasua jolloin kierrokset laskee, mutta vauhti kiihtyy ja uuden karhon edessä himmataan vauhti sopivaksi ja polkastaan kickdown, loppun matkaa voi sitten kattella vaikka maisemia.
Maantiellä: potikka 5, käsikaasu etteen ja taas kattellaan, ennen ylämäkeä kerrotaan trattorille vastuksen kasvusta käyttämällä jalkakaasu pohjassa.

Siis jos puhutaan ns. silppuriajosta (eräs ajotapa poljinajolle) kierrokset pysyy säädetyssä ja automatiikka vähentää nopeutta tarvittaessa. Pedaali pidetään tietenki pohjassa. Esim. siis noukinvaunulla, kun kuorma alkaa täyttyä ja panee vastaan... Kierroksista ei tingitä.
tethering holes to their concave windings

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Galluppi portaattomista
Siis jos puhutaan ns. silppuriajosta (eräs ajotapa poljinajolle) kierrokset pysyy säädetyssä ja automatiikka vähentää nopeutta tarvittaessa. Pedaali pidetään tietenki pohjassa. Esim. siis noukinvaunulla, kun kuorma alkaa täyttyä ja panee vastaan... Kierroksista ei tingitä.

Jontikassahan tuo toimii niin, että silppuriajossa käsikaasu on täysillä ja oikea ulosotonnopeus säädetään potikalla kohdilleen. Sopiva ajonopeus on valittu näyttöön ja sitten ei tartte mitään polkimia painella. Jos karho rupeaa ahdistamaan, niin nopeus hidastuu automaattisesti, tai sitten kuski vetää vipua taaksepäin. Molemmilla jaloilla on vapaapäivä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Galluppi portaattomista
Siis jos puhutaan ns. silppuriajosta (eräs ajotapa poljinajolle) kierrokset pysyy säädetyssä ja automatiikka vähentää nopeutta tarvittaessa. Pedaali pidetään tietenki pohjassa. Esim. siis noukinvaunulla, kun kuorma alkaa täyttyä ja panee vastaan... Kierroksista ei tingitä.

Jontikassahan tuo toimii niin, että silppuriajossa käsikaasu on täysillä ja oikea ulosotonnopeus säädetään potikalla kohdilleen. Sopiva ajonopeus on valittu näyttöön ja sitten ei tartte mitään polkimia painella. Jos karho rupeaa ahdistamaan, niin nopeus hidastuu automaattisesti, tai sitten kuski vetää vipua taaksepäin. Molemmilla jaloilla on vapaapäivä.

Massikassa on kaksikin vakionopeusnappia joihin voi asettaa nopeudet ns. silppuriajollakin.

Sivummaisilla jaloilla vapaapäivä, keskimmäinen ei tahdo helpolla päästä.
Kui mää ain olen paras?

articla

  • Vieras
Vs: Galluppi portaattomista
Kaikki edellä kerrotut hienot ja työtä helpottavat ominaisuudet löytyy myös Deutzin TTV:stä.
Paitsi tuo  hiipiminen. Ei hiivi jos kuski ei käske hiipiä. Ja silloinkin hiipii vain siihen suuntaan mihin suunnanvaihtimella käsketään. Saiskohan tuon deutsinkin hiipimään, vielä väärään suuntaan, jollain koodilla? ;)

articla

  • Vieras
Vs: Galluppi portaattomista


Onko tuossa hiipimisessä voimaa käytössä, vai pysähtyykö jarrulla?

Automaattivaihteiset autot on ryömineet maailman sivu, eikä sekään ole mitään maailmanloppua aiheuttanut.

On hiipiny joo. Varsinkin liukkaalla kelillä oikein mukava ominaisuus kun takavetoinen työnnättää autoa eteenpäin vaikka etujarrut lukossa. Suttina menee.
Jarrullahan niitä joutuu pidättelemään aina kun "pykälä" silmässä ja haluaa paikallaan pysyä, kesäkelilläkin.





Ei tarvii automaattia tai portaatonta, Volvo 240 hiipi pakkasella
kun öölit kankeena laatikossa. ATF poisti tai lievensi ominaisuutta  ::)

Hiipiminen mikään ongelma ole, jos jätät parkkiin ei saa jättää vetoa
päälle, kässäri niin nappaa vapaalle automaattisesti.
Valtu taas nappaa kässärin päälle vapaalla , Vario nappaa vapaalle
kun kässärin laittaa... ;D
[/quote]

DF nappaa jarrun päälle kun nostaa jalan "kaasulta". Mukava ominaisuus työkoneita tai kärryä perään tällätessä. Sekä taajama-ajossa kun pysähdyksiä tiheään. Nopeammassa ajossa ei jarrutus ole kuitenkaan mikään lukkojarrutus vaan sen voi säätää potikasta kuskille ja olosuhteisiin nähden sopivaksi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Galluppi portaattomista
Kaikki edellä kerrotut hienot ja työtä helpottavat ominaisuudet löytyy myös Deutzin TTV:stä.
Paitsi tuo  hiipiminen. Ei hiivi jos kuski ei käske hiipiä. Ja silloinkin hiipii vain siihen suuntaan mihin suunnanvaihtimella käsketään. Saiskohan tuon deutsinkin hiipimään, vielä väärään suuntaan, jollain koodilla? ;)

TTV:ssä on myös hintaa runsaasti enemmän...
Kui mää ain olen paras?

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Galluppi portaattomista


Onko tuossa hiipimisessä voimaa käytössä, vai pysähtyykö jarrulla?

Automaattivaihteiset autot on ryömineet maailman sivu, eikä sekään ole mitään maailmanloppua aiheuttanut.

On hiipiny joo. Varsinkin liukkaalla kelillä oikein mukava ominaisuus kun takavetoinen työnnättää autoa eteenpäin vaikka etujarrut lukossa. Suttina menee.
Jarrullahan niitä joutuu pidättelemään aina kun "pykälä" silmässä ja haluaa paikallaan pysyä, kesäkelilläkin.





Ei tarvii automaattia tai portaatonta, Volvo 240 hiipi pakkasella
kun öölit kankeena laatikossa. ATF poisti tai lievensi ominaisuutta  ::)

Hiipiminen mikään ongelma ole, jos jätät parkkiin ei saa jättää vetoa
päälle, kässäri niin nappaa vapaalle automaattisesti.
Valtu taas nappaa kässärin päälle vapaalla , Vario nappaa vapaalle
kun kässärin laittaa... ;D

DF nappaa jarrun päälle kun nostaa jalan "kaasulta". Mukava ominaisuus työkoneita tai kärryä perään tällätessä. Sekä taajama-ajossa kun pysähdyksiä tiheään. Nopeammassa ajossa ei jarrutus ole kuitenkaan mikään lukkojarrutus vaan sen voi säätää potikasta kuskille ja olosuhteisiin nähden sopivaksi.
[/quote]
aikanaan  kun tutustuin ttv siinä ei löytyny 50kmh eco.
dynä vt se nykyaikasin portaaton

articla

  • Vieras
Vs: Galluppi portaattomista


Onko tuossa hiipimisessä voimaa käytössä, vai pysähtyykö jarrulla?

Automaattivaihteiset autot on ryömineet maailman sivu, eikä sekään ole mitään maailmanloppua aiheuttanut.

On hiipiny joo. Varsinkin liukkaalla kelillä oikein mukava ominaisuus kun takavetoinen työnnättää autoa eteenpäin vaikka etujarrut lukossa. Suttina menee.
Jarrullahan niitä joutuu pidättelemään aina kun "pykälä" silmässä ja haluaa paikallaan pysyä, kesäkelilläkin.





Ei tarvii automaattia tai portaatonta, Volvo 240 hiipi pakkasella
kun öölit kankeena laatikossa. ATF poisti tai lievensi ominaisuutta  ::)

Hiipiminen mikään ongelma ole, jos jätät parkkiin ei saa jättää vetoa
päälle, kässäri niin nappaa vapaalle automaattisesti.
Valtu taas nappaa kässärin päälle vapaalla , Vario nappaa vapaalle
kun kässärin laittaa... ;D

DF nappaa jarrun päälle kun nostaa jalan "kaasulta". Mukava ominaisuus työkoneita tai kärryä perään tällätessä. Sekä taajama-ajossa kun pysähdyksiä tiheään. Nopeammassa ajossa ei jarrutus ole kuitenkaan mikään lukkojarrutus vaan sen voi säätää potikasta kuskille ja olosuhteisiin nähden sopivaksi.
aikanaan  kun tutustuin ttv siinä ei löytyny 50kmh eco.
[/quote]

Joo, se on totta. Täytyy tyytyä 42 km/h, 1700 rpm.
Nykyään on kuulemma 50 km/h, 1800 rpm.

articla

  • Vieras
Vs: Galluppi portaattomista
Fenrin laatikon hiipimisominaisuus johtuu käytännössä vaihteiston hydraulipumpun 0-asennosta tai oikeammin sen virheellisyydestä, elikkä koneen olettama pumpun nollakulma ei olekkaan nolla vaan asteen osissa joku.
Vika/ominaisuus poistuu pumpun askelmoottorin kalibroinnilla, joka on varsin yksinkertainen toimenpide.

1. käynnistä moottori
2 kytke käsijarru
3 kytke laatikko vapaalle joko mekaanisesti huoltoluukusta tai huoltokoodilla, jota en nyt muista
4 nosta käsikaasulla moottorin kierrokset yli 1600 rpm
5 anna koneelle vaihteiston kalibrointi käsky nro 4007
6 totea että kalibrointi on mennyt onnistuneesti läpi
7 tilaa taksi ja lähde paikalliseen kaljalle rankan huoltorupeaman onnistuneesta suorittamisesta.

PS. Kyseinen kalibrointi tulee tehdä kerran pari vuodessa jos tämä hiipiminen häiritsee, itseä ei

Entä jos ohjelma sekoilee ja kulma onkin esim. 15 astetta nollan sijasta? Ja samalla TMS haistelee että nyt moottori tarvihtoo apetta.... ja suunnanvaihdin eri asennossa mihin kone hyökkää....
No se nyt oli vain spegulointia, mutta oisko teoriassa mahdollista?

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: höpö höpö...
Ei se Vario mihinkään varkain hyökkää, varmistukset
on kohillaan, hiipiminen ainoo "ominaisuus" joka muutamaa
häirittee, sitäkään ei huomaa jos ei sano... ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Jobbari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
  • No VOi Voi !!!!
Vs: Galluppi portaattomista
TÄMÄ ON TURHA KOMMETTI, mutta kuitenkin.
Jos nyt puhutaan jontikan tainen deutsin tainen Casen (Case siksi Isolla koska sillä kuiten näistä kolmesta edistyksellisin automaattiloota) laatikon teknisistä ratkaisuista niin kyseiset laitteet eivät käytännössä voi pysyä paikallaan ilman paikallaan olo jarrua.

Jos joku jotain muuta väittää, niin parempi ensin opiskella hetken eri valmistajien laatikoiden toimintaperiaatetta ennenkuin tulee muuta nussuttamaan.

Cepu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Galluppi portaattomista
kyseiset laitteet eivät käytännössä voi pysyä paikallaan ilman paikallaan olo jarrua.



En honannu ensin että tässä oli puhe vaihde päällä paikallaan pysymisestä.

Viimeksi muokattu: 30.07.08 - klo:23:03 kirjoittanut Cepu

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Galluppi portaattomista
Ei hiipiminen ole mikään ominaisuusvaan vika. Ei yksikään ajamistani Fendteistä ei omista eikä vieraista ole hiipinyt mihinkään.Ojalan kone tarttee kalibrointia.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Galluppi portaattomista
Jaa, jokohan tuo pitäs kalibroida kun 4 tuhatta pamahti mittariin  ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Galluppi portaattomista
Jaa, jokohan tuo pitäs kalibroida kun 4 tuhatta pamahti mittariin  ::)

Nyt on puhe Ojalasta eikä fentistä.

Ojalassa on sisäsyntyisesti hiipivä ominaisuus.

Varateron kanssa hiipii pitkin maakuntaa ja selvittä asioitten oikean tilan. Perinpohjaisesti.
Kui mää ain olen paras?