Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karuselli vai takaalypsyasema?  (Luettu 24203 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...


 Meinaako hullumies huittisista, että Saksalaiset suunnittelee semmoisen lypsimen keskiön ettei se kestä lehmän potkua eikä päälle astumista? Eiköhän nyt lähtökohta tuommoiselle ole että niiden pitää irtopotkut kestää jne..  :)
Itsekkin tuommoisella lypsäneenä voin kyllä kehua. Kaverilla ollut käytössä jo neljättä vuotta ja ei ole vielä mennyt ainuttakaan rikki. Korjaa toki jos sinulla on asiasta parempi tieto.
Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla.  ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?

Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla.  ;)
Tykkää :)

Eikä noista tulvi takaisin...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JuPi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..

Millasethan on karusellin huoltakustannukset?

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..

Millasethan on karusellin huoltakustannukset?

Millainen GEA sulla on? Miten huollot/varaosatoimitukset pelaa?

caseman

  • Vieras
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...


 Meinaako hullumies huittisista, että Saksalaiset suunnittelee semmoisen lypsimen keskiön ettei se kestä lehmän potkua eikä päälle astumista? Eiköhän nyt lähtökohta tuommoiselle ole että niiden pitää irtopotkut kestää jne..  :)
Itsekkin tuommoisella lypsäneenä voin kyllä kehua. Kaverilla ollut käytössä jo neljättä vuotta ja ei ole vielä mennyt ainuttakaan rikki. Korjaa toki jos sinulla on asiasta parempi tieto.
Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla.  ;)
Ei ole meilläkään vielä hajonnut yksikään, vaikka on sotkettu, ja potkittu. Mielestäni Eurostar 800 on hyvä asema, ja IQ hyvä lypsin. Ne ovatkin lähes ainoat joihin tässä navetassa tyytyväinen.

JuPi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..

Millasethan on karusellin huoltakustannukset?

Millainen GEA sulla on? Miten huollot/varaosatoimitukset pelaa?

Takalypsyasema Comfort TOP 2x10 eli ns. eurooppamalli.. Huolto toimii mielestäni hyvin. Naapuripitäjässä asuu huoltomies, jolla on varaosia hallissa ja tilaa tarpeen tullen. Nyt laittoivat varaosaluettelon ja huoltovälit paperille. Tiedän aina minkä hintainen tai mitä varaosia missäkin huollossa vaihdetaan..

Meillä ollut 21 vuotta westfalian tandem 2*6, joka on ollut pommin varma asema..Ei ole juuri mitään suurempaa ollut, muutako normaalit huollot. Kerran on vaihdettu lamelit pumppuun..Silloin lypsy viivästyi 1,5 tuntia..Viime vuonna kokoojassa oleva koho alkoi temppuilla, oli jo aikansa nähny.. :P Peräpellit on on nyt aika lahonneet (siis mitkä erottavat lehmät asemalla) tai siis ne pellit, jotka ovat lehmän turpaa vasten..Viimeinen pelti aivan priima..Harvammin nuo rungot nyt rikki menevätkään..No ei ole kyllä tarvinu 21 vuoden aikana hitsailla :D

Nyt nykyisessä samallaiset maitomittarit, kuin vanhassa.. Miksi vaihtaa vanhaa mittaria, joka toimii?! Mittariin saa sähkönjohtavuudet ym..Nykysestä asemasta nyt ei ole, kuin kuukauden kokemus. Odotus on aseman kestävyydestä ja tomivuudesta on kova.. Saas nähdä :P

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..

Millasethan on karusellin huoltakustannukset?
Huoltokustannukset yhteneväiset tavan aseman kanssa ( sama määrä lypsimiä ja mittareita huollettavana ).
Alustat helppo hoitoisia ja vakitavarata mitä saa pienellä ehtimisellä varaosaliikkeistä.
Keskinapa on kallis jos hajoaa, mutta siinäkin on ylimääräisiä läpiveto mahdolisuuksia.
Sähköroippeet yleisesti teollisuudessa käytettyjä, löytyy helposti.
Lypsytehoon verrattuna edullinen huoltaa, koska tarvitaan vähemmän lypsimiä kuin kalanruodossa päästäkseen samaan tehoon.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Ens maaliskuus tulee 4 vuotta karusellilypsyä täyteen. Gea 20 paikkainen. Ei mitään ennätyksiä oo yritetty tehtailla, 85 lehmää tunnissa on kuitenki epävirallinen ennätys. Mitä huoltokustannuksiin tulee ainut poikkeama juontaa juurensa kaikkeen pyörimiseen liittyvästä tekniikasta, lyhyesti kiertoliittimien tiivisteitä ja hydraulikoneikon öljynvaihto.

Takaalypsyasemasta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, muttei näillä näkymin tarttekkaa olla...

Mitä muuten Vesku tarkoitat tuolla keskinavalla? Kiertoenkooderia vai moninapaliitintä?
tethering holes to their concave windings

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?

Vähän sama juttu kuin että Paukkulan pitäjässä suositaan karusellejä ja meidän pitäjässä taas siirrytään urakalla robottilypssyyn.

Voikohan muulla infralla ja tuotantotavalla olla merkitystä..?

Oceaniassa kun käsittääkseni tuotokset ovat matalia, navetoita ei juurikaan ole ja tuskin myöskään eri lypsyryhmiä, kun taas P-Amerikassa tuotokset korkeita, lehmät ei laidunna ja erilaisia lypsyryhmiä on paljon.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Ens maaliskuus tulee 4 vuotta karusellilypsyä täyteen. Gea 20 paikkainen. Ei mitään ennätyksiä oo yritetty tehtailla, 85 lehmää tunnissa on kuitenki epävirallinen ennätys. Mitä huoltokustannuksiin tulee ainut poikkeama juontaa juurensa kaikkeen pyörimiseen liittyvästä tekniikasta, lyhyesti kiertoliittimien tiivisteitä ja hydraulikoneikon öljynvaihto.

Takaalypsyasemasta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, muttei näillä näkymin tarttekkaa olla...

Mitä muuten Vesku tarkoitat tuolla keskinavalla? Kiertoenkooderia vai moninapaliitintä?
Moninapaliitintä lähinnä tarkoitin.
Viidettä vuotta nyt lypsetty Lavalilla. Ainoat rikot tuloportin turvakytkimen kapasitiivianturi ( mekaaninen rikko kiinitys löysty ) ja lähtöportin valokenno ( kansihuonosti kiinni ja vettä sisään).
Ja heti uutuudeltaan maidonkokoojan uimurin mangeetin irtoaminen, siinäpä kaikki. Loppu onkin sitten normihuoltoa, nännikumija, letkuja ja mittareiden tiivisteitä.
Jos jostaskin haluais esittää toiveen niin paremmat piirilevyjen lakkaukset, niin ei heti tartte tehastakuuseen niitä lakkailla ja vaihdella. Mut taitaa olla lavalin yleinen ongelma?
Muuten tyytyväinen.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia  kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisesti hienompi ja kalliimpi.
Se takaapäin asema  paloi  ennenkuin yksikään karuselli kerkes edes pyörähtään kierrostakaan

Joo-o... tiedän tapauksen. Mitähän tuosta nyt on aikaa, ehkä reilu kymmenen vuotta (kuitenkin ennen tulipaloa), kun erään tuolla asemalla lypsäneen henkilön X (nimi muutettu) kommentti moisesta kapistuksesta oli suunnilleen luokkaa: "Ei ikinä takaalypsyasemaa, kun kusi valuu niskaan ja käsivarret on verillä". Juuri mainitusta syystä valinta oli karuselli, muttei siihen sen kummempia intohimoja liity. Ei ehkä ole järkevää verrata tuon ikäisiä takaalypsyasemia nykyisiin virityksiin.

Karuselliin päätymiseen vaikutti sekin, että työ on jatkuvasti tasapainoista toisin kuin erätäyttöisissä. Jos takaalypsyä haluaisin kehua, valinta kohdistuisi takaalypsettävään karuselliin. Niiden kokoluokka toki alkaa vasta 40-paikkaisesta ylöspäin ja nähdäkseni ainut ongelmakohta on ennen aikojaan irtipotkittujen lypsimien uudelleenkiinnitys - niitä on AINA. Matka kiekon toiselle puolelle on piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä, mutta tuokin ongelma yleensä korjataan siirtymällä kolmeen lypsykertaan vuorokaudessa, jolloin yhdellä lypsykerralla irtipotkittu ei haittaa lehmän elämää kohtuuttomasti.

Mitä tulee hartioiden, niskan ja kyr... eiku kyynärpäiden vaivoihin... Jossain vaihees mulla oli jotain pientä vaivaa oikeas kyynärpääs, joka pakotti oppimaan oikean työmenetelmän, oikean asennon lypsytyöhön eikä enää ole moista kipua ilmennyt.

Karusellin hankalin vaihdettava huolto-osa on muuten (ainakin Gea:ssa) alipaineputken kiertoliitännän tiiviste- ja liukulaakerisarja noin 4500 tunnin välein, mutta näin ekan kerran jälkeen... seuraava vaihto sujuukin jo paljon joutuisammin ja helpommin.

Muuten kokoluokkakysymys on ihan makuasia. Koko Suomessa ei vielä ole yhtäkään niin isoa lypsykarjatilaa, ettei 32-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittäisi, ihan suomalaisellakaan asenteella. Saksalaisella asenteella toimittaessa pienehkö 20-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittää noin 600 lehmän tarpeisiin ja sekään ei kuulemani mukaan vielä riitä - vuorokaudessa on kuulemma vielä tunteja käyttämättä, kun kiekko pyörii vain 16 tuntia päivässä. No tuo on toki varmaan melkoinen ääritapaus tehokkuudesta puhuttaessa, mutta pistää varmasti miettimään ainakin sellaisen isännän, joka käyttää palkattua työvoimaa lypsyssä.

Mutta ihan suomalaisella asenteella mitoitettuna lähtisin kuitenkin maksimissaan 40 paikkaisesta (saa sekä sisä- että ulkokehältä lypsettävänä). Riittää varmasti ihan maailmanloppuun asti (ei muuten tullutkaan tänään). Jos hullutella haluaa ja päästä ammattilehtien uutisotsikoihin, kannattaa hankkia suurempi kuin 110-paikkainen ulkokehältä lypsettävä... sellainen nimittäin taitanee jo pyöriä tuolla Englannin suunnalla.

Aijuu, yks pikkujuttu... Maitopumpun rosterisiivikko on uusittu kaks kertaa (ja aseman kosketusnäyttö kerran, mutta sillä ei taas olekaan mitään tekemistä Westfalian kanssa).

Loppupäätelmänä voisin sanoa niinkin, että mulle on ihan se ja sama, millä kukin lypsää (vaikka sitten käsin), kunhan on tyytyväinen valintaansa.
tethering holes to their concave windings

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?

Eurotierissä jututin Boumaticin jamppaa niin se ainakin kovasti vakuutteli lypsimen kestävyyttä, kolmen ja neljän tonnin väliin kestää polkea painoa keskuskappaleen päälle. Itseäni viehättää ajatus läpinäkyvästä kupista siinä mielessä että näkee neljännesten tilanteen - vai onko tämä seikka johon ei isommissa karjoissa oikeastaan ehdi edes kiinnittää huomiota?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Karusellirobotin voisit saada tukkuhintaan muista voit joutua maksamaan täyden hinnan 8)

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?

Eurotierissä jututin Boumaticin jamppaa niin se ainakin kovasti vakuutteli lypsimen kestävyyttä, kolmen ja neljän tonnin väliin kestää polkea painoa keskuskappaleen päälle. Itseäni viehättää ajatus läpinäkyvästä kupista siinä mielessä että näkee neljännesten tilanteen - vai onko tämä seikka johon ei isommissa karjoissa oikeastaan ehdi edes kiinnittää huomiota?

Isommista karjoista en mitään tiedä, mutta Westfalian (eli GEA:n) Classic-lypsin ainakin kestää ihan riittävän hyvin, ei oo yhtäkää menny rikki vaikka monen sortin ripaskaa niiden päällä on koitettu harrastaa lähes kymmenen vuoden aikana. Ja siinä on läpinäkyvä pohja sekä varsinkin tuohon neljänneskohtaiseen seurantaan hyvä apu on läpinäkyvä "kuppi" hylsyn alapäässä. Siitä näkee hyvin neljänneskohtaisesti miten virtaukset menee.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Karuselli vai takaalypsyasema?
Isommista karjoista en mitään tiedä, mutta Westfalian (eli GEA:n) Classic-lypsin ainakin kestää ihan riittävän hyvin, ei oo yhtäkää menny rikki vaikka monen sortin ripaskaa niiden päällä on koitettu harrastaa lähes kymmenen vuoden aikana. Ja siinä on läpinäkyvä pohja sekä varsinkin tuohon neljänneskohtaiseen seurantaan hyvä apu on läpinäkyvä "kuppi" hylsyn alapäässä. Siitä näkee hyvin neljänneskohtaisesti miten virtaukset menee.

Meillä on ollut classicit yli 13 vuotta ja yhtäkään keskuskappaletta ei ole mennyt rikki. Ne "kupit" eli tarkkailulasit joskus menevät rikki, mutta tosi harvoin nekään. Muutaman kerran on vaihdettu se keskuskappaleen päällä oleva ilmanjako-osa, muttei muuta.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.