Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: apemies - 16.12.12 - klo:16:12
-
Eräässä keskustelussa tuli esille kumpi on parempi vaihtoehto karuselli vai takaalypsyasema, kun lopullisena tavoitteena on lypsää 200 lehmää tunnissa kahdella lypsäjällä ja yhdellä ajomiehellä. Allekirjoittaneella kun ei robottimiehenä ole mielipidettä asiasta, joten päätin turvautua agron asiantuntevaan lukijakaartiin.
Eli kumpi asema ja minkä kokoisena? Mitä ovat eri vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet?
-
200 lehmää tunnissa kuulostaa melko paljolta.... :-X Olisiko 2 x30 takaapäinlypsyasema sellainen ja 50 paikkainen karuselli?
-
Melko ripeet 4 kättä pitää olla et 200 lehmää tuntiin kiinnittää+muine valmisteluineen :D
-
2x10 2lypsäjää 100/1h
-
Olin joskusTanskanmaalla retkueen mukana. Oli tila jossa karuselli 180 lehmälle. Jos en väärin muista niin riski mies aloitti lypsyn ja kiinnitti lypsimia 15 sekunin välein. Kuitenkin aina lypsimia putosi jolloin karuselli piti pysäyttää joten päädyin siihen että kolme lehmää minuutti eli 180 lehmää tunnissa. Tietenkin alku ja loppuvalmistelut ehkä tunnin myös. Tuli mieleen että lypsäjä kieroituu kun samalta puolelta lypsimiä jatkuvasti laittaa. Ei sillä lypsäjällä kaveria näkynyt vai olisko ollut toisella puolella. Ulko kehällä lypsettiin
Tietenkin karuselli vaatii tilaa pitää olla melkoinen rakennus siihen - en tiedä montako neliötä lypsypaikkaa kohti.
Ihastuin Porin Farmari näyttelyn taka- tai takaalypsyasemaan . Kuuklesta saa molemmilla tietoa molempia voi käyttää niin löytyy enemmän tietoa.
Katsoin Ähtärin Kantoniemen navetan pohjapiirosta (Pytinki näyttelyn vierailunavetta.) 2x12 takaalypsyamema oli odotustiloineen n22x11 m eli 10 neliö lypsypaikkaa kohti josta puolet varsinaista lypsyasemaa,
Hyvä puoli on että kävelyä tulee vähän kun lehmät ovat kuin silakat suolassa vain 70 välein.
Eipä enää¨tulisi kalaruotoa laitettua jossa aikanaan lypsin ensimmäisenä maakunnassa -takalypsyaseman laittaisin. Pienkarjan osakkaana karuselli ei tule kysymykseen.
Strangko lienee edelläkävijämerkki ja edullisin. Olin retkueen mukana tehtaallakin . Perhefirma maaseudulla.
-
ite olin uudessa-seelannissa töissä vuonna 2008 ja siellä lypsettiin 50 paikkasella karusellilla 1200 lehmää neljään tuntiin, eli 300 lehmää/tunti..tosin lypsy vähän erilaista, kun utareita ei pesty ollenkaan ja lypsimet vaan lyötiin paikalleen, mutta muuten tosi sujuvaa..lypsy pyöri kolmella henkilöllä (yksi laitto lypsimet ja haki kokoomatilasta lehmiä, toinen otti lypsimet pois ja laitto suihkeet ja kolmas haki monttupyörällä lehmiä laitumelta)..karuselli oli sellainen missä lypsetään ulkopuolelta ja mielestäni se on kyllä huomattavasti kätevämpi mitä että ollaan karusellin sisällä.
-
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
-
2x10 2lypsäjää 100/1h
Onko tuossa lypsäjillä luppoaikaa?
-
Saksassa käytiin yhdellä tilalla jossa oli 32 paikkanen karuselli. Isäntä kehu että vauhti on 6 kierrosta tunnissa eli 180 lehmää. Yksi lypsi sisäpuolella ja yksi ajoi eläimiä kokoomatilaan.
-
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...
Alkuperäiseen: Jos on tosiaan aina mahdollisuus pitää kolmea henkeä lypsyllä, niin kyl silloin karuselli paree.
-
Jännä homma kun sitä robotin lypsämän maidon laatua jaksetaan aina epäillä, mutta sitten tuollaisen karusellin 10min/kierros vauhti on ihan sopiva ja maitohan on tunnettua asemalaatua.
Ei siinä kauan pesurätti lehmää kohti kerkeä heilua kun tuota tahtia lypsellään.
-
2x10 2lypsäjää 100/1h
Onko tuossa lypsäjillä luppoaikaa?
Ollaan nyt noin 10 kuukautta harjoteltu 2*10 asemalla lypsämistä. Enimmillään 70 lehmää tunnissa ollaan saatu lypsettyä. Kaksi henkilöä navetalla eli toinen ajaa lehmät odotustilaan ja kuivittaa ja toinen on lypsymontussa koko ajan. Kaikki lehmät mahtuvat vielä toistaiseksi odotustilaan. 100/tunti on todella työn takana ja vaatii todella hyvin käyttäytyvät lehmät. Suurin hidaste tuntuisi olevan irtipotkitut koneet sekä lehmäliikenne, vaikka meillä kulkureitit on aika selkeät.
-
Kyllä 2x10 tekee tiukkaa päästä sataan kantturaa tunnissa, jos yks lypsää ja yks vaihtaa ryhmiä.. Takalypsyasemalla lypsäessä huomasin sen ettei lypsimet irronnut potkimisten takia juuri ollenkaan eikä ne siinä niin potkineetkaat. :)
-
Tuo 70 lehmää tunnissa 2x10 kalanruodossa lähellä oikeaa, kun kaksin tekee. Silloinkaan mitään kummempaa härdelliä saa olla. Monesti aika utopistisia määriä sanotaan ehtivän tuntiin. Mutta jos laatumaitoa lypsää, niin kyllä vajaa minuutti per lehmä on jo kova sana.
-
Tämän keskustelun perusteella valmistajien antama normitus pitää siis pitkälti paikkansa
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
Vastaavasti 160 lehmää tunnissa vaatii 2*24 takalypsyaseman tai 40 paikkasen karusellin, kun kaksi lypsää?
-
Tuo edellä mainitsemani: ilman pesua et ei saata ihan e luokkaa. Eli irlannis. Ja koira ajolaitteena ;)
-
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
On siinä paikat kovilla kun nakkelee tuohon tahtiin lypsimiä paikoilleen pari kertaa päivässä useamman vuoden ajan.
-
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
On siinä paikat kovilla kun nakkelee tuohon tahtiin lypsimiä paikoilleen pari kertaa päivässä useamman vuoden ajan.
Yhen ainoan ihmisenkö luulet lypsävän?
Apemiehen mitotus on kohdillaan. Lypsynopeuksia heitellessä muistettava ero 2x ja 3x lypsyssä ja tietty kiloissa ja lehmissä. Jossei tule paljoa maitoa (11-13l/kerta), kuten 3x lypsyssä kerralla, menee lehmiä läpi tunnissa parikymmentä enemmän kuin 2x lypsyssä (15-20l/kerta). Virtausnopeus ja -käyrä vaikuttaa myös valtavasti lypsytehoon.
-
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
On siinä paikat kovilla kun nakkelee tuohon tahtiin lypsimiä paikoilleen pari kertaa päivässä useamman vuoden ajan.
Yhen ainoan ihmisenkö luulet lypsävän?
Apemiehen mitotus on kohdillaan. Lypsynopeuksia heitellessä muistettava ero 2x ja 3x lypsyssä ja tietty kiloissa ja lehmissä. Jossei tule paljoa maitoa (11-13l/kerta), kuten 3x lypsyssä kerralla, menee lehmiä läpi tunnissa parikymmentä enemmän kuin 2x lypsyssä (15-20l/kerta). Virtausnopeus ja -käyrä vaikuttaa myös valtavasti lypsytehoon.
Ei voi pitää paikkaansa että samankokoiset 24 paikkanen karuselli ja 2*12 takalypsyasema olis yhtä tehokkaita. Karuselli on aina täynnä eikä aikaa kulu ryhmien vaihtoon, kun taas takalypsyasemassa on 4-5 vaihtoa/100 lehmää. 20 paikkaisella karusellilla olen nähnyt kun 100 lehmää on tunnissa lypsetty eikä sillä lypsäjällä kovin kiire näkyny olevan. Maitomääristä en tiedä muutakun että lypsy tapahtui kahdesti päivässä..
-
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
On siinä paikat kovilla kun nakkelee tuohon tahtiin lypsimiä paikoilleen pari kertaa päivässä useamman vuoden ajan.
Yhen ainoan ihmisenkö luulet lypsävän?
Apemiehen mitotus on kohdillaan. Lypsynopeuksia heitellessä muistettava ero 2x ja 3x lypsyssä ja tietty kiloissa ja lehmissä. Jossei tule paljoa maitoa (11-13l/kerta), kuten 3x lypsyssä kerralla, menee lehmiä läpi tunnissa parikymmentä enemmän kuin 2x lypsyssä (15-20l/kerta). Virtausnopeus ja -käyrä vaikuttaa myös valtavasti lypsytehoon.
Ei voi pitää paikkaansa että samankokoiset 24 paikkanen karuselli ja 2*12 takalypsyasema olis yhtä tehokkaita. Karuselli on aina täynnä eikä aikaa kulu ryhmien vaihtoon, kun taas takalypsyasemassa on 4-5 vaihtoa/100 lehmää. 20 paikkaisella karusellilla olen nähnyt kun 100 lehmää on tunnissa lypsetty eikä sillä lypsäjällä kovin kiire näkyny olevan. Maitomääristä en tiedä muutakun että lypsy tapahtui kahdesti päivässä..
Red Bull on hajulla. Kierosaika karusellilla on noin 10-11 min eli 5-6 kierrosta per tunti. Tässä ajassa kerkiää normi lehmät tyhjentyä ja lypsäjä/lypsäjätkin ennättää pyyhkiä, ottaa suihkeetja tarvittaissa suihkauttaa vedinkastot hötkyilemättä. Hyvällä hygienialla 1 lypsäjä ehtii noin 60-70 lehmään/tunti. Jos mennään nopeampaan kierrosaikaan niin lehmien pitää olla nopea maitoisia tai pitää käyttää 3 x lypsyä tai hormooni piikkiä ym. Samalla joutuu tinkimään lypsy rutiineissa.
Ajolaitteella ajomieskin voidaan välillä työllistää lypsymieheksi / apukäsiksi lypsypaikalle.
-
Hollannissa ainakin karuselli oli tehokas..ei paljoa pesty tissejä :D
-
Eli 90 lehmää tunnissa vaatii 2*12 takalypsyaseman tai 24 paikkasen karusellin, kun yksi lypsää?
On siinä paikat kovilla kun nakkelee tuohon tahtiin lypsimiä paikoilleen pari kertaa päivässä useamman vuoden ajan.
Yhen ainoan ihmisenkö luulet lypsävän?
En, mutta aika monena päivänä siellä vuoden aikana joutuu jokainen lypsäjä käymään vaikka niitä lypsäjiä olisi 3 vuorottelemassa.
Kyllä se on paskapuhetta että tuollainen tahti ei alkaisi näkymään hartioissa ja kyynärpäissä ajan saatossa. Tietenkin pesemättömyys hieman säästää käsiä, mutta eipä sekään mitään pelasta.
-
En ota kantaa karuselliin.
Mitä lypsäjien määrään tulee, meillä niitä on viis ja luulen apemiehen kaavailevan 8-9 työntekijän porukkaa.
-
Itsehän en lypsyyn ole sekaantunut, mutta sen muistan että USA:ssa vierailemallani tilalla 2*25 paikkaisella takaalypsyasemalla lypsettiin 1200 lehmää kolmesti vuorokaudessa, eli tekee 150 kantturaa tunnissa sisältäen tauot, pesut, huollot jne.
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?
-
Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisessti hienompi ja kalliimpi.
-
Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisessti hienompi ja kalliimpi.
Se takaapäin asema palaloi ennenkuin yksikään karuselli kerkes edes pyörähtään kierrostakaan
-
Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisessti hienompi ja kalliimpi.
Niin kelkasta tippunu Paukkula.Kolmaskin on jo kohta kuukauden lypsäny.
-
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?
Vähän sama juttu kuin että Paukkulan pitäjässä suositaan karusellejä ja meidän pitäjässä taas siirrytään urakalla robottilypssyyn.
-
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...
Meinaako hullumies huittisista, että Saksalaiset suunnittelee semmoisen lypsimen keskiön ettei se kestä lehmän potkua eikä päälle astumista? Eiköhän nyt lähtökohta tuommoiselle ole että niiden pitää irtopotkut kestää jne.. :)
Itsekkin tuommoisella lypsäneenä voin kyllä kehua. Kaverilla ollut käytössä jo neljättä vuotta ja ei ole vielä mennyt ainuttakaan rikki. Korjaa toki jos sinulla on asiasta parempi tieto.
-
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?
Vähän sama juttu kuin että Paukkulan pitäjässä suositaan karusellejä ja meidän pitäjässä taas siirrytään urakalla robottilypssyyn.
Meilläpäin taas siirrytään luopumistuelle tai viljantuotantoon
-
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...
Meinaako hullumies huittisista, että Saksalaiset suunnittelee semmoisen lypsimen keskiön ettei se kestä lehmän potkua eikä päälle astumista? Eiköhän nyt lähtökohta tuommoiselle ole että niiden pitää irtopotkut kestää jne.. :)
Itsekkin tuommoisella lypsäneenä voin kyllä kehua. Kaverilla ollut käytössä jo neljättä vuotta ja ei ole vielä mennyt ainuttakaan rikki. Korjaa toki jos sinulla on asiasta parempi tieto.
Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla. ;)
-
Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla. ;)
Tykkää :)
Eikä noista tulvi takaisin...
-
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..
Millasethan on karusellin huoltakustannukset?
-
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..
Millasethan on karusellin huoltakustannukset?
Millainen GEA sulla on? Miten huollot/varaosatoimitukset pelaa?
-
Sitten kun laitan GEA:n aseman niin IQ lypsimet! ei ole kiirettä jos joku potkaisee alas..ei tule alipaine iskua.. ;) jaa ei tarvi tulpata jos on kolmi tissinen..
Kyl siin on kiire. Hajoavat melkeen irtipotkusta, eivätkä ainakaan kestä päälle astumista. Mutta idea on kyllä hyvä...
Meinaako hullumies huittisista, että Saksalaiset suunnittelee semmoisen lypsimen keskiön ettei se kestä lehmän potkua eikä päälle astumista? Eiköhän nyt lähtökohta tuommoiselle ole että niiden pitää irtopotkut kestää jne.. :)
Itsekkin tuommoisella lypsäneenä voin kyllä kehua. Kaverilla ollut käytössä jo neljättä vuotta ja ei ole vielä mennyt ainuttakaan rikki. Korjaa toki jos sinulla on asiasta parempi tieto.
Ei ole parempaa tietoa, kun soitin aikanani vaan yhdelle tilalle, joka oli ottanut ne ja vaihtanut parin kuukauden jälkeen pois kun ne alkaneet hajoilla. Kädessä oon pitänyt ja jos vertaa noihin Lavalin MC73 lypsimiin, niin puolentoista vuoden perusteella pari kertaa on ollut semmoinen tilanne, että olisi kyl varmasti hajonnut. Mää noudatin Mr. Smithin neuvoa ja otin semmoset minkä päältä voi ajaa traktorilla. ;)
Ei ole meilläkään vielä hajonnut yksikään, vaikka on sotkettu, ja potkittu. Mielestäni Eurostar 800 on hyvä asema, ja IQ hyvä lypsin. Ne ovatkin lähes ainoat joihin tässä navetassa tyytyväinen.
-
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..
Millasethan on karusellin huoltakustannukset?
Millainen GEA sulla on? Miten huollot/varaosatoimitukset pelaa?
Takalypsyasema Comfort TOP 2x10 eli ns. eurooppamalli.. Huolto toimii mielestäni hyvin. Naapuripitäjässä asuu huoltomies, jolla on varaosia hallissa ja tilaa tarpeen tullen. Nyt laittoivat varaosaluettelon ja huoltovälit paperille. Tiedän aina minkä hintainen tai mitä varaosia missäkin huollossa vaihdetaan..
Meillä ollut 21 vuotta westfalian tandem 2*6, joka on ollut pommin varma asema..Ei ole juuri mitään suurempaa ollut, muutako normaalit huollot. Kerran on vaihdettu lamelit pumppuun..Silloin lypsy viivästyi 1,5 tuntia..Viime vuonna kokoojassa oleva koho alkoi temppuilla, oli jo aikansa nähny.. :P Peräpellit on on nyt aika lahonneet (siis mitkä erottavat lehmät asemalla) tai siis ne pellit, jotka ovat lehmän turpaa vasten..Viimeinen pelti aivan priima..Harvammin nuo rungot nyt rikki menevätkään..No ei ole kyllä tarvinu 21 vuoden aikana hitsailla :D
Nyt nykyisessä samallaiset maitomittarit, kuin vanhassa.. Miksi vaihtaa vanhaa mittaria, joka toimii?! Mittariin saa sähkönjohtavuudet ym..Nykysestä asemasta nyt ei ole, kuin kuukauden kokemus. Odotus on aseman kestävyydestä ja tomivuudesta on kova.. Saas nähdä :P
-
Itse kävin kokeilemassa joka asema merkkiä aina kahdekka tilalla. Ja lypsin tilanväen kanssa iltalypsyn.. Ja näillä peruisteilla meille tuli GEA..Toisena ois ollu Strangko, kolmas DeLaval ja Pellon..Pellon boumaticia en päässyt kokeilemaan.. :P Gean asemalla paras lypsää..meillä eurooppa malli, josta miinuksena aseman tukeminen..Sekin vain kosmeettinen haitta :P Jos ois suunniteltu 24h käyttöön niin sitte se järeempi asema tietysti..
Millasethan on karusellin huoltakustannukset?
Huoltokustannukset yhteneväiset tavan aseman kanssa ( sama määrä lypsimiä ja mittareita huollettavana ).
Alustat helppo hoitoisia ja vakitavarata mitä saa pienellä ehtimisellä varaosaliikkeistä.
Keskinapa on kallis jos hajoaa, mutta siinäkin on ylimääräisiä läpiveto mahdolisuuksia.
Sähköroippeet yleisesti teollisuudessa käytettyjä, löytyy helposti.
Lypsytehoon verrattuna edullinen huoltaa, koska tarvitaan vähemmän lypsimiä kuin kalanruodossa päästäkseen samaan tehoon.
-
Ens maaliskuus tulee 4 vuotta karusellilypsyä täyteen. Gea 20 paikkainen. Ei mitään ennätyksiä oo yritetty tehtailla, 85 lehmää tunnissa on kuitenki epävirallinen ennätys. Mitä huoltokustannuksiin tulee ainut poikkeama juontaa juurensa kaikkeen pyörimiseen liittyvästä tekniikasta, lyhyesti kiertoliittimien tiivisteitä ja hydraulikoneikon öljynvaihto.
Takaalypsyasemasta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, muttei näillä näkymin tarttekkaa olla...
Mitä muuten Vesku tarkoitat tuolla keskinavalla? Kiertoenkooderia vai moninapaliitintä?
-
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?
Vähän sama juttu kuin että Paukkulan pitäjässä suositaan karusellejä ja meidän pitäjässä taas siirrytään urakalla robottilypssyyn.
Voikohan muulla infralla ja tuotantotavalla olla merkitystä..?
Oceaniassa kun käsittääkseni tuotokset ovat matalia, navetoita ei juurikaan ole ja tuskin myöskään eri lypsyryhmiä, kun taas P-Amerikassa tuotokset korkeita, lehmät ei laidunna ja erilaisia lypsyryhmiä on paljon.
-
Ens maaliskuus tulee 4 vuotta karusellilypsyä täyteen. Gea 20 paikkainen. Ei mitään ennätyksiä oo yritetty tehtailla, 85 lehmää tunnissa on kuitenki epävirallinen ennätys. Mitä huoltokustannuksiin tulee ainut poikkeama juontaa juurensa kaikkeen pyörimiseen liittyvästä tekniikasta, lyhyesti kiertoliittimien tiivisteitä ja hydraulikoneikon öljynvaihto.
Takaalypsyasemasta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, muttei näillä näkymin tarttekkaa olla...
Mitä muuten Vesku tarkoitat tuolla keskinavalla? Kiertoenkooderia vai moninapaliitintä?
Moninapaliitintä lähinnä tarkoitin.
Viidettä vuotta nyt lypsetty Lavalilla. Ainoat rikot tuloportin turvakytkimen kapasitiivianturi ( mekaaninen rikko kiinitys löysty ) ja lähtöportin valokenno ( kansihuonosti kiinni ja vettä sisään).
Ja heti uutuudeltaan maidonkokoojan uimurin mangeetin irtoaminen, siinäpä kaikki. Loppu onkin sitten normihuoltoa, nännikumija, letkuja ja mittareiden tiivisteitä.
Jos jostaskin haluais esittää toiveen niin paremmat piirilevyjen lakkaukset, niin ei heti tartte tehastakuuseen niitä lakkailla ja vaihdella. Mut taitaa olla lavalin yleinen ongelma?
Muuten tyytyväinen.
-
Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisesti hienompi ja kalliimpi.
Se takaapäin asema paloi ennenkuin yksikään karuselli kerkes edes pyörähtään kierrostakaan
Joo-o... tiedän tapauksen. Mitähän tuosta nyt on aikaa, ehkä reilu kymmenen vuotta (kuitenkin ennen tulipaloa), kun erään tuolla asemalla lypsäneen henkilön X (nimi muutettu) kommentti moisesta kapistuksesta oli suunnilleen luokkaa: "Ei ikinä takaalypsyasemaa, kun kusi valuu niskaan ja käsivarret on verillä". Juuri mainitusta syystä valinta oli karuselli, muttei siihen sen kummempia intohimoja liity. Ei ehkä ole järkevää verrata tuon ikäisiä takaalypsyasemia nykyisiin virityksiin.
Karuselliin päätymiseen vaikutti sekin, että työ on jatkuvasti tasapainoista toisin kuin erätäyttöisissä. Jos takaalypsyä haluaisin kehua, valinta kohdistuisi takaalypsettävään karuselliin. Niiden kokoluokka toki alkaa vasta 40-paikkaisesta ylöspäin ja nähdäkseni ainut ongelmakohta on ennen aikojaan irtipotkittujen lypsimien uudelleenkiinnitys - niitä on AINA. Matka kiekon toiselle puolelle on piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä, mutta tuokin ongelma yleensä korjataan siirtymällä kolmeen lypsykertaan vuorokaudessa, jolloin yhdellä lypsykerralla irtipotkittu ei haittaa lehmän elämää kohtuuttomasti.
Mitä tulee hartioiden, niskan ja kyr... eiku kyynärpäiden vaivoihin... Jossain vaihees mulla oli jotain pientä vaivaa oikeas kyynärpääs, joka pakotti oppimaan oikean työmenetelmän, oikean asennon lypsytyöhön eikä enää ole moista kipua ilmennyt.
Karusellin hankalin vaihdettava huolto-osa on muuten (ainakin Gea:ssa) alipaineputken kiertoliitännän tiiviste- ja liukulaakerisarja noin 4500 tunnin välein, mutta näin ekan kerran jälkeen... seuraava vaihto sujuukin jo paljon joutuisammin ja helpommin.
Muuten kokoluokkakysymys on ihan makuasia. Koko Suomessa ei vielä ole yhtäkään niin isoa lypsykarjatilaa, ettei 32-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittäisi, ihan suomalaisellakaan asenteella. Saksalaisella asenteella toimittaessa pienehkö 20-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittää noin 600 lehmän tarpeisiin ja sekään ei kuulemani mukaan vielä riitä - vuorokaudessa on kuulemma vielä tunteja käyttämättä, kun kiekko pyörii vain 16 tuntia päivässä. No tuo on toki varmaan melkoinen ääritapaus tehokkuudesta puhuttaessa, mutta pistää varmasti miettimään ainakin sellaisen isännän, joka käyttää palkattua työvoimaa lypsyssä.
Mutta ihan suomalaisella asenteella mitoitettuna lähtisin kuitenkin maksimissaan 40 paikkaisesta (saa sekä sisä- että ulkokehältä lypsettävänä). Riittää varmasti ihan maailmanloppuun asti (ei muuten tullutkaan tänään). Jos hullutella haluaa ja päästä ammattilehtien uutisotsikoihin, kannattaa hankkia suurempi kuin 110-paikkainen ulkokehältä lypsettävä... sellainen nimittäin taitanee jo pyöriä tuolla Englannin suunnalla.
Aijuu, yks pikkujuttu... Maitopumpun rosterisiivikko on uusittu kaks kertaa (ja aseman kosketusnäyttö kerran, mutta sillä ei taas olekaan mitään tekemistä Westfalian kanssa).
Loppupäätelmänä voisin sanoa niinkin, että mulle on ihan se ja sama, millä kukin lypsää (vaikka sitten käsin), kunhan on tyytyväinen valintaansa.
-
Eurotierissä jututin Boumaticin jamppaa niin se ainakin kovasti vakuutteli lypsimen kestävyyttä, kolmen ja neljän tonnin väliin kestää polkea painoa keskuskappaleen päälle. Itseäni viehättää ajatus läpinäkyvästä kupista siinä mielessä että näkee neljännesten tilanteen - vai onko tämä seikka johon ei isommissa karjoissa oikeastaan ehdi edes kiinnittää huomiota?
-
Karusellirobotin voisit saada tukkuhintaan muista voit joutua maksamaan täyden hinnan 8)
-
Eurotierissä jututin Boumaticin jamppaa niin se ainakin kovasti vakuutteli lypsimen kestävyyttä, kolmen ja neljän tonnin väliin kestää polkea painoa keskuskappaleen päälle. Itseäni viehättää ajatus läpinäkyvästä kupista siinä mielessä että näkee neljännesten tilanteen - vai onko tämä seikka johon ei isommissa karjoissa oikeastaan ehdi edes kiinnittää huomiota?
Isommista karjoista en mitään tiedä, mutta Westfalian (eli GEA:n) Classic-lypsin ainakin kestää ihan riittävän hyvin, ei oo yhtäkää menny rikki vaikka monen sortin ripaskaa niiden päällä on koitettu harrastaa lähes kymmenen vuoden aikana. Ja siinä on läpinäkyvä pohja sekä varsinkin tuohon neljänneskohtaiseen seurantaan hyvä apu on läpinäkyvä "kuppi" hylsyn alapäässä. Siitä näkee hyvin neljänneskohtaisesti miten virtaukset menee.
-
Isommista karjoista en mitään tiedä, mutta Westfalian (eli GEA:n) Classic-lypsin ainakin kestää ihan riittävän hyvin, ei oo yhtäkää menny rikki vaikka monen sortin ripaskaa niiden päällä on koitettu harrastaa lähes kymmenen vuoden aikana. Ja siinä on läpinäkyvä pohja sekä varsinkin tuohon neljänneskohtaiseen seurantaan hyvä apu on läpinäkyvä "kuppi" hylsyn alapäässä. Siitä näkee hyvin neljänneskohtaisesti miten virtaukset menee.
Meillä on ollut classicit yli 13 vuotta ja yhtäkään keskuskappaletta ei ole mennyt rikki. Ne "kupit" eli tarkkailulasit joskus menevät rikki, mutta tosi harvoin nekään. Muutaman kerran on vaihdettu se keskuskappaleen päällä oleva ilmanjako-osa, muttei muuta.
-
Viiden G:n miehen mukaan karuselli sopii erittäin hyvin yli 4000 lypsävän navetoihin. ??? ;D
-
Viiden G:n miehen mukaan karuselli sopii erittäin hyvin yli 4000 lypsävän navetoihin. ??? ;D
Siis yksi karuselli meidän pitäjään - sekin vajaakäytölle.
-
Se balanssi pitää tietysti hakea hankintahinnan ja työajan välille. Ja laittaa sellainen jolla pärjää pitkälle tulevaisuuteen :-\ Asiasta yhtään liikaa tietämättä olen aina suhtautunut robotteihin kielteisesti ja ihaillut karusellien jatkuvaa toimintaa :)
Tuo tunnissa lypsäminen on tietysti sikäli houkuttava ajatus että silloin pystyy itse hoitaa helposti molemmat tai kaksi lypsyä. Jos kumminkin ajattelee että se on palkkaa nauttiva henkilö joka lypsää niin onko sillä välttämättä suurta merkitystä lypsääkö tunnin vai kaksi :-\ Siis pointti on minulla tässä se että tuollainen karuselli kun KJL:n niin piisaa pitkälle :-\
-
Mistähän mahtaa johtua, että USA:ssa tunnutaan mututuntumalta suosivan takaalypsyasemia ja Australiassa & Uudessa Seelanissa karusellejä..?
Mitenkä muuten tuolla Australiassa ja Uudessa Seelannissa, onko siellä jotain "sumatralaisia" näissä maatalouden ns. ikävissä hommissa töissä kuten Jenkeissä meksikaanoja vai ihan paikallisia?
-
Mitenkä muuten tuolla Australiassa ja Uudessa Seelannissa, onko siellä jotain "sumatralaisia" näissä maatalouden ns. ikävissä hommissa töissä kuten Jenkeissä meksikaanoja vai ihan paikallisia?
Hispaanien määrä oli aikalailla vähentynyt viidessä vuodessa, ainakin mun silmiini. Ehkä vajaa puolet työntekijöistä oli hispaanitaustaisia.
-
Uudessa-Seelannissa filippiiniläiset hoitaa paljon lypsytyötä ja brasilialaisia on myös jonkun verran tiloilla töissä
-
Eli kumpi asema ja minkä kokoisena? Mitä ovat eri vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet?
Pakko vielä takertua tuohon apemiehen aloitukseen että mistä syystä pitkänlinjan robomies tällasia aseman vertailuja pohtii?
-
Eli kumpi asema ja minkä kokoisena? Mitä ovat eri vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet?
Pakko vielä takertua tuohon apemiehen aloitukseen että mistä syystä pitkänlinjan robomies tällasia aseman vertailuja pohtii?
***Ettei kelleen synny väärää mielikuvaa, niin en ole vaihtamassa lypsyasemaan nykyisessä yksikössä. Olen edelleen vakuuttunut robottien käyttökelpoisuudesta nykyisessä kokoluokassa ja aina jopa neljään robottiin saakka. Sitä suuremmissa hankkeissa asia on sitten toinen...
-
4 robon jälkeen on iso tyhjiö, täytyy hypätä suoraan robokaruselliin 8)
-
Eli kumpi asema ja minkä kokoisena? Mitä ovat eri vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet?
Pakko vielä takertua tuohon apemiehen aloitukseen että mistä syystä pitkänlinjan robomies tällasia aseman vertailuja pohtii?
***Ettei kelleen synny väärää mielikuvaa, niin en ole vaihtamassa lypsyasemaan nykyisessä yksikössä.Olen edelleen vakuuttunut robottien käyttökelpoisuudesta nykyisessä kokoluokassa ja aina jopa neljään robottiin saakka. Sitä suuremmissa hankkeissa asia on sitten toinen...
Mä tulkittesin tän niin, että tää on sellanen varovainen asian esilletuonti.
Liigajäiltä ehkä tavoitteena päästä änäriin näin jääkiekkotermein. Mites siellä Nurmossa, onko sielä peltoa miten reservissä ja minkälainen on ympäristön paine, laittaako ne kovasti hanttiin, jos niinkun kunnolla repäsee. Eikse taajama oo siinä aika lähellä, mitä näistä nettijutuista vois päätellä. ::)
-
Eli kumpi asema ja minkä kokoisena? Mitä ovat eri vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet?
Pakko vielä takertua tuohon apemiehen aloitukseen että mistä syystä pitkänlinjan robomies tällasia aseman vertailuja pohtii?
***Ettei kelleen synny väärää mielikuvaa, niin en ole vaihtamassa lypsyasemaan nykyisessä yksikössä.Olen edelleen vakuuttunut robottien käyttökelpoisuudesta nykyisessä kokoluokassa ja aina jopa neljään robottiin saakka. Sitä suuremmissa hankkeissa asia on sitten toinen...
Mä tulkittesin tän niin, että tää on sellanen varovainen asian esilletuonti.
Liigajäiltä ehkä tavoitteena päästä änäriin näin jääkiekkotermein. Mites siellä Nurmossa, onko sielä peltoa miten reservissä ja minkälainen on ympäristön paine, laittaako ne kovasti hanttiin, jos niinkun kunnolla repäsee. Eikse taajama oo siinä aika lähellä, mitä näistä nettijutuista vois päätellä. ::)
***Pakko myöntää et alatte pääsemään hajulle :D Suunnitteilla (huom. vasta suunnitteilla) kimppaprojekti uuteen paikkaan lypsyasemakokoluokkaan.
-
Kannatettava ajatus :)
-
kimppa navetta kuullostaa hyvältä 8)
eroaako karuselli takaa lypsystä huolto kustannuksiltaan? takaa lypsyä puoltaa laajennus vara.. (jos vaan tontilla on tilaa.)
-
Ilmeisesti maapallolla eniten vielä lypsetään kalanruotoasemilla vaikka ne ovatkin jääneet kehityksen jalkoihin. Kalaruodossa saa hyvän kontaktin lypsettävään.
-
Tänään Maatilan Pellervon eläinliitteessä näppärä karuselli. Ja emäntä lypselee.
-
***Pakko myöntää et alatte pääsemään hajulle :D Suunnitteilla (huom. vasta suunnitteilla) kimppaprojekti uuteen paikkaan lypsyasemakokoluokkaan.
Tuo näkyi läpi jo hyvin varhaises vaihees. Sinänsä ei ollenkaan hullumpi ajatus.
-
Availinpa vähän vanhaa keskustelua: miten toteutatte karuselliasemalla eroonlypsyt? onko erillislypsin, kannu ja miten kiertää mukana? tavan monttuasemaan kun saa vaikka putkilypsykoneen eikä kannukaan ole ihan mahdoton ajatus, mutta miten tosiaan karuselliasemassa?
-
Availinpa vähän vanhaa keskustelua: miten toteutatte karuselliasemalla eroonlypsyt? onko erillislypsin, kannu ja miten kiertää mukana? tavan monttuasemaan kun saa vaikka putkilypsykoneen eikä kannukaan ole ihan mahdoton ajatus, mutta miten tosiaan karuselliasemassa?
Valitettavasti ne on toteutettu useimmin niin, että "kaksi viimeistä kierrosta viemäriin" :-X :-X :-X
-
Availinpa vähän vanhaa keskustelua: miten toteutatte karuselliasemalla eroonlypsyt? onko erillislypsin, kannu ja miten kiertää mukana? tavan monttuasemaan kun saa vaikka putkilypsykoneen eikä kannukaan ole ihan mahdoton ajatus, mutta miten tosiaan karuselliasemassa?
Kannu joka nostetaan lehmän viereen kiertämään.
-
Kannu kiertää-malli nähty, mutta miten toimii käytännössä? Ei voi kuitenkaan käyttää samaa lypsintä-kannu väliin meiningillä.
-
Kannu kiertää-malli nähty, mutta miten toimii käytännössä? Ei voi kuitenkaan käyttää samaa lypsintä-kannu väliin meiningillä.
Lypsin ja kannu odottaa keskellä lattialla. Kun pitää käyttää kannu ylös ja lypsin kiinni alipaineeseen. Joka lypsypaikan kohdalla on venttiili. Erillislypsimelle oma pesuteline.