Jos nyt joutuisi ostamaan rapidin suoralla kaupalla, niin vähintään kymppitonni enemmän olisi lyötävä tiskiin kuin viisi vuotta sitten. Eli jos olisin ajanut viisi vuotta sitten uuden koneen halliin ja jättänyt sinne, niin noin paljon enemmän on sen arvo tänä päivänä. Korkoa korolle laskettuna saan 4% tuoton. Jos ajattelee, että olisin rapidin hinnan sijoittanut viisi vuotta sitten fiksuna miehenä vaikkapa Talvivaaran osakkeisiin, niin kummassa olisi rahat tällä hetkellä paremmin turvassa.
Kuka tuon koneen sitten ostaa? Soittelin taannoin konekauppiaalle, että paljonko maksaa pihassasi oleva vähän käytetty, lähes uuden karhea maansiirtokärri suoralla kaupalla. Hinnan kuultuani totesin, että Agrista saa uuden vastaavan halvemmalla. Jos kerran maatalouskauppa voi menetellä näin, niin miksei myös kylmis?
20% alennusta suoralla kaupalla? Tämä kuulostaa todella hienolta, olen juuri löytänyt miehen, joka osaa tinkiä. Mää en osaa. Monenlaista kampetta olen pihaan haalinut, mutta 20% en ole mistään käytetystä koneesta saanut koskaan pois. Semmoinen 10-13% on ollut lähempänä totuutta. Kun hinta on saatu lukkoon, niin sitten on voinut tingata vaikka uudet kärjet vältteihin tms. Viimeiseltään olen käytettyjä traktoreita tonkinut ja naureskellut, kun pyydetään käytettynä samaa mitä uuden saa suoralla kaupalla. Olen päätellyt, että kyllä niistä hintaa pois saa. Kysyin yhdestä kokeeksi tarjousta, niin hikiset 6% tuli hinta alaspäin. Käytetyissä vaikuttaa paljon se, että kuinka kysytty kone on ja kun meikäläisen konehankinnat tuppaa olemaan sellaisia, että kyseinen kone on juuri nyt ajanmukainen, niin sellaiset menee helposti kaupaksi. Ei niitä tarvitse ilmaiseksi antaa. Hyvä verrokki on tuo minun Potila SK370, sitä ei huoli edes Skännä vaikka lupasin yli 70% alennusta