Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran runko-ohjaus  (Luettu 13977 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran runko-ohjaus
Vanha X 120 City täällä. Paalien kuormaajana ja metsäkärryn edessä. Ahtaissa paikoissa ja metsässä oikein mukava. Tavallisissa maahommissa taas erästä TV-mainosta mukaellen 'jotenkin outo'. Tai mä en vaan osaa vaikka toinenkin linkkukone on varmaan 25 vuotta ollut. Ainakin lingon kanssa tulee ojanreunoista helposti ylimääräisillä mutkilla koristeltuja :-) Paalien käsitelyssä kiva kun ohjauksella saa kärryssä tuupittua palleroita sivusuunnassa.

Ei se nyt kauhean kiikkerä ole ilman takapainoakaan - syykin selvisi kun piti ottaa mg-venttiilin kelan vaihdon takia takapyörä irti. Ovat suolavettä 2/3 täynnä :-|
Raskaammissa ek-hommissa on kyllä takapaino käytössä. Tuossa kuormajassahan on hämäävän paljon voimaa, muistaakseni nostaa 3,5 t turpalevystä. Ulottuvuutta sitten taas ei ole.

Tässähän on automaattiset etuakselin vakaajasylinterit, onkohan Agri-mallissa niitä?
Onhan tuo kai hippasen pidempi kuin tavallinen versio.

Tulevaisuudessa remonttilistalla olisi vetolevyn vaihto, taitaa olla numeroa inhottavampi homma verrattuna perinteiseen koneeseen. Tässä kun moottori on siellä kuormaimen muodostaman eturungon kehdossa ja konetta ei pysty samalla tavalla näppärästi vauhtipyörän kohdalta katkaisemaan kuin tavallista konetta. Moottori pitää kai roippeineen irrottaa tuosta eturungosta ja nostaa pois sieltä kaukalostaan..

Runkonivel on kyllä järeää tekoa, eiköhän se ollutkin suoraan metsäkoneesta lainattu?

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Valtran runko-ohjaus
Joskus oli kuulemma noihin Linkkuihin vielä Koneen aikana suunnitelma tehdä pidempi aiasainen/ teleskooppi aisat. Perus kone olisi kiepautettu ympäri ja aisat olisi ollut kiinni hytin edessä tai sivuilta. Olisi ollut hyvin maastokykyinen ja vastapaino hommakin olisi hoitunut sekä näkyväisyys. En tiedä oliko siitä protoja tehty vai pelkkiä piirustuksia.

Briteissä on ollut vielä tällä vuosituhannella pajoja jotka on tehnyt uudehkoista (-90 luvun) traktoreista noita pakilla ajettavia kuormaimia

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Valtran runko-ohjaus
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle. 

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Valtran runko-ohjaus
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.

Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.
Don Essex

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran runko-ohjaus
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.

Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.

Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Valtran runko-ohjaus
Kyllä tänään tuli taas käytyä lumipenkassa, tulin pellolta kylätiellä kuivaheinäkuorman kanssa. Siinä tulee normaali tiukka käännös ja pelto on reilu puolimetriä tietä ylempänä. Niin se taas puski perän penkkaan ja linkkuun. Kärry pois ja paalipiikillä sain kammettua itseni tielle. Kärry vetovarren koukkuun kiinni ja matkaan

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtran runko-ohjaus
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.

Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.

Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
pessimisti ei pety!

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
Vs: Valtran runko-ohjaus
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.

Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.

Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
Vammaksella oli kaivuri malli jossa on tuo, tuolla virityksellä mutta tielle ei olisi asiaa kun ei ole tyyppihyväksytty, linkku ei sovi talvella kun ei ole pitoa nopeaan ajoon kun ohjausliike heiluttaa massoja sivusuunnassa verrattuna jäykkään

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran runko-ohjaus
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?

Joissain onkin, oliko isompia XM-malleja tms. Sellaista olen koeajanutkin mutta malli ei jäänyt tarkkaan mieleen. Kääntyi tosi pienessä tilassa tarvittaessa.
Sillä sai rapuajonkin halutessaan.
Tässä Cityssäkin on ohjaussylinterikin, se on vaan lukittu paloilla jäykäksi eikä letkuja ole. Eturunko ei sallisi kovinkaan merkittävää pyörien kääntymistä kun pyörät ottaisivat runkoon kiinni. Agri-mallissa mahtuisi kai kunnolla kääntymäänkin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Valtran runko-ohjaus
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?

Joissain onkin, oliko isompia XM-malleja tms. Sellaista olen koeajanutkin mutta malli ei jäänyt tarkkaan mieleen. Kääntyi tosi pienessä tilassa tarvittaessa.
Sillä sai rapuajonkin halutessaan.
Tässä Cityssäkin on ohjaussylinterikin, se on vaan lukittu paloilla jäykäksi eikä letkuja ole. Eturunko ei sallisi kovinkaan merkittävää pyörien kääntymistä kun pyörät ottaisivat runkoon kiinni. Agri-mallissa mahtuisi kai kunnolla kääntymäänkin.
XN:ssä ainakin oli kääntyvät etupyörät. Näitä lienee kyllä tehty melko vähän.  https://www.youtube.com/watch?v=lp5Xw2zc2Uw

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Valtran runko-ohjaus
Case IH puuhaili vastaavanlaisen projektin kanssa aikanaan, tää vaan ei päätynyt valmistuslinjalle asti koskaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2q0cGLo4W8

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Valtran runko-ohjaus
XM:llä liityin nyt myös linkkuleiriin. Tai mistä sen nyt sitten lasketaankaan. Romu on siis hankittu, mutta onhan siinä tekemistä ennen kun on käyttökunnossa. Eikös se sanontakin mene jotenkin niin, että toisen entinen romu voi olla joskus jokun toisen romu.

Muutamia kymmeniä tunteja tuli X100 linkulla paaleja siirreltyä joskus aikoja sitten ja siitä jäi ajatus kytemään, että tuollainen on joskus hankittava itselle. Olihan se etukuormaintyössä aivan eri vehje verrattuna jäykkärunkoiseen. Tämän XM:n sähköisesti esiohjattu levyaisakuormaaja liikkui summautuvalla hydrauliikalla oikeinkin ripeästi, sen vähän mitä sitä on päässyt kokeilemaan.

City-kuormaajaan taitaa olla vaan melko heikosti käytettyä euro-varustelevyä tarjolla, kun on muutenkin vähän sellainen marginaalituote. Kone on vila-levyllä ja kaikki työvälineet tietysti euro-kiinnikkeellä. Tai uusi löytyisi kyllä varaosana tehtaan varastosta maltilliseen 7960,80€ (sis AlV) hintaan  :o

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtran runko-ohjaus
Mitä jos teet adapterin väliin, eurossa on niin heiveröiset tapitkin. Harmi kun siitä on tullut se yleisin :-[
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Valtran runko-ohjaus
XM:llä liityin nyt myös linkkuleiriin. Tai mistä sen nyt sitten lasketaankaan. Romu on siis hankittu, mutta onhan siinä tekemistä ennen kun on käyttökunnossa. Eikös se sanontakin mene jotenkin niin, että toisen entinen romu voi olla joskus jokun toisen romu.

Muutamia kymmeniä tunteja tuli X100 linkulla paaleja siirreltyä joskus aikoja sitten ja siitä jäi ajatus kytemään, että tuollainen on joskus hankittava itselle. Olihan se etukuormaintyössä aivan eri vehje verrattuna jäykkärunkoiseen. Tämän XM:n sähköisesti esiohjattu levyaisakuormaaja liikkui summautuvalla hydrauliikalla oikeinkin ripeästi, sen vähän mitä sitä on päässyt kokeilemaan.

City-kuormaajaan taitaa olla vaan melko heikosti käytettyä euro-varustelevyä tarjolla, kun on muutenkin vähän sellainen marginaalituote. Kone on vila-levyllä ja kaikki työvälineet tietysti euro-kiinnikkeellä. Tai uusi löytyisi kyllä varaosana tehtaan varastosta maltilliseen 7960,80€ (sis AlV) hintaan  :o

Käsissäsihämme  on aarre🤣🤣. Mitä sitten se koko traktori maksaakaan kun pelkkä levy tuon

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Valtran runko-ohjaus
Se on kyllä harmi tuo Euro levyn voitto kulku. Tuo Vila kestää jo melko kovaa käyttöä. Sen mitä normaalilla etukuormaimella kukaan viitsii mättää. Sitten kovempaan käyttöön Volvo mallia koon mukaan