Elämä on, ja kaiken pitää tuottaa. Kaikki, ihan kaikki, pitää mitata rahassa, ja muu ei merkkaa mitään??
Sähän olet pahempi chillailija kuin mä..

Maatalous nyt sattuu olemaan jonkin asteista yritystoimintaa jota lisäksi subventoidaan varsin runsaasti, niin lienee ihan kohtuullista vaatia myös maataloudelta jonkinlaista arvonlisää ja tuottavuutta. Elämä on, mutta ei maatalous voi olla sukutilapuuhamaa jossa ollaan miten huvittaa ja yhteikunta maksaa lystin. Ehkä siksi tätä mitataan rahassa.
Sitten kun näitä laskelmia tehdään, niin ensimmäisenä pitää ymmärtää irroittaa työ ja vapaa-aika toisistaan. Työpäivä ei ala herätessä ja lopu nukahtaessa, iskra taisi viitata klapeihin, niin mä en ainakaan klapihommille laske kannattavuutta kun se on kokonaan yksityistalouden hommia.
Kannattavuuslaskennassa ei ole mitään tilakohtaista, kaikki on matematiikkaa. Jos tuottavuus ei millään mittarilla lisäänny, niin kalliimpi investointi on kalliimpi ihan tilasta riippumatta.
Mä olen hyvin tietoinen omasta tr-tuntihinnastani, mutta laskelmissa en käytä todellista konekantaani vaan sitä mikä olisi käyttämäni traktoriluokan hinta nykyään uutena hankittaessa. Olisi silkkaa itsepetosta ajatella että laitan laskelman lähtökohdaksi traktorin jonka hankinta-arvo on 20 000 euroa ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden kuluttua 18 500 euroa ja sellä perusteella alkaa arvioda tr-työn tuntihintaa. Mä käytän laskuissani hintaa joka vastaa traktoria jolla
todennäköisimmin ajaisin, eli pätkäsen aina lähtöhinnaksi noin 60 000 euroa. Tämä ihan senkin vuoksi että tuntihinta ei pompi edes-takaisin koneiden uusimisen yhteydessä, pitkänaikavälin visiolla tätä on helppo toteuttaa.
Tietenkin asia on eri jos kyseessä olisi selkeä projekti jota varten hankitaan tilapäisesti koneet ja työntekijät, silloin laskelma pitää tehdä niin lähelle todellisuutta kuin mahdollista.