Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kverneland es 85  (Luettu 10905 kertaa)

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Kverneland es 85
Tuommoset ois harkinnassa, muovisiivet, kiekot, kuorimet, vm 2007. Hyvää tai pahaa sanottavaa. Muista merkeistä,  hehtaareista tai siitä, että sarka-aurolla kyllä pärjäis, ei tarttis alkaa vääntää. ;D Plussia ja miinuksia kyseisitä auroista.
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.

ponydiesel

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Kverneland es 85
Oikeen kivat aurat, kevyet ja nostaa ja vetää.Muovisiivistä en osaa sano mitään. Ainoa miinus tulee kääntösylinteristä joka on vaakatasossa vetokartun etupuolella, ainakin jontikassa traktorin ja aurojen väli käy ahtaaksi. Uudemmissa auroissa sylinteri on vetokartun takana, taitaa olla jo 2007 auroissa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kverneland es 85
Oikeen kivat aurat, kevyet ja nostaa ja vetää.Muovisiivistä en osaa sano mitään. Ainoa miinus tulee kääntösylinteristä joka on vaakatasossa vetokartun etupuolella, ainakin jontikassa traktorin ja aurojen väli käy ahtaaksi. Uudemmissa auroissa sylinteri on vetokartun takana, taitaa olla jo 2007 auroissa.

Kyl oli jo 2004 vuonna 5 siipisessä vetokartun takana.
Kui mää ain olen paras?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kverneland es 85
Oikeen kivat aurat, kevyet ja nostaa ja vetää.Muovisiivistä en osaa sano mitään. Ainoa miinus tulee kääntösylinteristä joka on vaakatasossa vetokartun etupuolella, ainakin jontikassa traktorin ja aurojen väli käy ahtaaksi. Uudemmissa auroissa sylinteri on vetokartun takana, taitaa olla jo 2007 auroissa.
Niin siis 160 kääntöpäässä on etupuolella ja neljä siipeä on maksimi tuolle... Siitä ylöspäin takapuolella...  Mutta mahtuu olemaan ainakin 6320 jonnussa vaikka vähän ahdasta onkin  ;D

Viimeksi muokattu: 09.10.12 - klo:21:04 kirjoittanut zetor8045

realisti

  • Vieras
Vs: Kverneland es 85
JOS on sillä etupuolella olevalla kääntösylinterillä niin älä osta, todella viheliäinen varsinkin lyhyillä aisoilla olevassa koneessa. Mulla oli em -06 ja niissä murentui ne valkoiset muovisiivet täysin, tuli takuuseen kaikki uusiksi. Uudemmatkin siivet naarmuuntui paljon pahemmin kuin agroluxeissa tai kuhneissa vastaavilla ajoilla. Siipimalli ei kestä oikein vauhtia, eli Työtehossa jää nykyisille kuhneille rajusti.

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Kverneland es 85
JOS on sillä etupuolella olevalla kääntösylinterillä niin älä osta, todella viheliäinen varsinkin lyhyillä aisoilla olevassa koneessa. Mulla oli em -06 ja niissä murentui ne valkoiset muovisiivet täysin, tuli takuuseen kaikki uusiksi. Uudemmatkin siivet naarmuuntui paljon pahemmin kuin agroluxeissa tai kuhneissa vastaavilla ajoilla. Siipimalli ei kestä oikein vauhtia, eli Työtehossa jää nykyisille kuhneille rajusti.

No mikäs se "oikein vauhti" on?

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kverneland es 85
Itellä käytössä ensimmäisiä ES -malleja (numeroa en muista) jostain 90-luvun loppupuolelta. Alkuvuosina auroilla ajettiin paljon omien kyntöjen lisäksi, nykyään vain omia muutama kymmenen ha/vuosi. Lujat pelit. Uusittu vain kulutusosia, pääasiassa kärkipaloja ja letkuja. Nyt alkaa yhden leikkurin laakerit olla vaihtokunnossa. Multamaa tarttuu näihin kuten muihinkin terässiipisiin. Sopiva ajonopeus  jossain 8 km/h tienoilla, riittää minulle hyvin, eipähän ole niin kova tälli kiveen ajettaessa. Siipimalli parhaimmillaan 16-18 tuuman leveydellä, en ole kaivannut hydraulista leveyden säätöä. Kuorimet toimii hyvin. Ei se kääntösylinterin sijoituspaikka etupuolella ainakaan valtrassa haittaa mitenkään.

Lurppa

  • Vieras
Vs: Kverneland es 85
ainaki valitset oikeen merkin....  ::) ::)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kverneland es 85
160 kääntöpää on se jossa on kääntösylinteri etupuolella. Siinä oli kummallinen letkutus eli letkut ei menny kääntöakselin läpi, vaan jotenkin kummasti sivusta ja se aiheutti välillä ongelmia. En muista enää ihan tarkkaan. Toinen kummallisuus (ominaisuus) oli se, että kallistuksen säätömutteri vaikutti molempiin suuntiin, joten tarvittavat säädöt joutui pyörittelemään nostotagoista.

200 kääntöpää on näissä uudemmissa ES:ssä, sylinteri takana. Tämä on huomattavasti parempi. Lujempi ja erityisesti kätevämpi käyttää.

Lehtijousilaukaisulaite on hyvä siinä mielessä, että sen voima kevenee mitä ylemmäs siipi nousee. Toinen hyvä puoli siinä on se, että se toimii aina samalla nopeudella ilman lämpötilasta riippumatta.

Helpposäätöinen aura.

Itellä on ES 5-siipinen metallisiisvillä, esiauroilla +takasiivessä kiekko, kombitukipyörällä. vm07. Joitakin kohtia on parannettu/vahvennettu edelliseen samanlaiseen saati 90 luvun es 4:ään.

Kynnän paljon kivisiä maita, joten aurat ovat kovilla. Jotakin menee silloin tällöin rikki tai kuluu nopeammin kuin paremmilla mailla. En osaa verrata muiden merkkien kestävyyteen, kun ei ole kokemusta muista.

Kvernelandin erikoispiirre on se, että joissakin erissä kulutusosia on karkaisu epäonnistunut ja sitä sekundaerää sitten kaupataan niin kauan kuin sitä riittää. Agrimarketin aikaan oli helppoa kun vaan jaksoi kantaa rikkoontuneet osat kauppaan sai uudet tilalle. Takuu muutenkin pelasi aina hyvin. Nyt on pitänyt sitten opetella paikallisen Agritekin jälleenmyyjän kanssa tämä sama homma.

realisti

  • Vieras
Vs: Kverneland es 85
JOS on sillä etupuolella olevalla kääntösylinterillä niin älä osta, todella viheliäinen varsinkin lyhyillä aisoilla olevassa koneessa. Mulla oli em -06 ja niissä murentui ne valkoiset muovisiivet täysin, tuli takuuseen kaikki uusiksi. Uudemmatkin siivet naarmuuntui paljon pahemmin kuin agroluxeissa tai kuhneissa vastaavilla ajoilla. Siipimalli ei kestä oikein vauhtia, eli Työtehossa jää nykyisille kuhneille rajusti.

No mikäs se "oikein vauhti" on?

No kvernellä homma luisti parhaiten 7-8km/h ja kuhnilla onnistuu vielä 12km/h hyvin kunhan esiaurat on oikeassa korkeudessa. Ei tietty sovellu kivisille maille noin kova tahti, mutta meillä kun suurella osalla lohkoista kivivaivaa ei ole. Valtrassa ei etupuolen sylinteristä ole vaivaa, mutta esim.deeressä viheliäinen.

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Kverneland es 85
4-siipisissä EG-85:sissa (vm -94) ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa käännön kanssa vaikka sylinteri on etupuolella, eikä letkut mene sarana läpi. Rikkikään se ei ole mennyt tai ihmeemmin väliintynyt tuossa ajassa. Lähelle se sylinteri tulee jontikassa (~20cm?) pahimmillaan, mutta mitäs varten siellä välissä pitäisi kyntäessä patsastellakkaan :o
Ainut miinus on tuo, että käännön säätö on sylinterin päässä ja vaikuttaa näin molemmille puolille.. täytyy siis pelata nostovarsilla.

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Vs: Kverneland es 85
Pitääpas tänään kävästä vielä kahtoon, jos pääsis kaupoille. Kiitokset vastauksista.
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Vs: Kverneland es 85
Nostellaas vanhaa.

Alko syksyllä nuo aurat tekemään semmosta, että paukuttavat kääntäessä vastaan, joutuu silleen liiraamalla pyöräyttä. Lisäks eivät taho lukkiutua, painetta pitää pumppailla useamman kertaa, jää muuten kellumaan. Lukkoventtiilissä vika, vai sylinterissä? Jäi syksyllä tutkimatta millanen tuo lukkoventtiili on, onko yleismallia, vaiko kvernen oma ja varmaan kallis?
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kverneland es 85
1. tv:stä tuttu pikaliitin?
2. lukkoventtiili purkuun??
3. rattorin paineet???
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Vs: Kverneland es 85
Pitääpä purkaa tuo venttiili, ei oo kyllä kokemusta, mitä sieltä pitäs löytyä?
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.