Kerro muujussi toki, että miten sitä kotimaista taloutta tuetaan, jos pitää ostaa noukinvaunu, kyntö-aura, ruisku jossa puomisto kestää, silppuri ja mitä niitä nyt onkaan.
Traktoria on hyvin vaikea ostaa, jos sellaisesta ei saa tarjousta, tai se on huomattavasti kalliimpi kuin ulkolaisen merkin tarjous? Eikö valtra voisi kehitellä jotain millä saisit hinnat alemmas ja laadun tappiin asti? Onko se työntekijän muutaman euron suurempi tuntipalkka verrattuna saksalaiseen liian suuri vai mikä siinä on?
En ottanut kantaa yksittäisiin koneisiin tai niiden hankintaan vaan vallitsevaan asenteeseen. Tyyliin "maanviljelijät tekevät oikeita ja rationaalisia päätöksiä ja ostavat sellaiset koneet kuin itse haluavat ja katsovat tarvitsevansa" mutta "kuluttaja ostaa tyhmyyttään ulkomaista paskaa kun halvalla saa" joka aivan liikaa paistaa läpi noista kirjoituksista. Ruotsalaisella maidolla ruotsalaiset ovat pysyneet hengissä kymmeniä vuosia. Jos minä katson että sen laatu riittää minulle ja en halua maksaa tarpeetonta laatulisää kotimaisesta niin olenko tyhmä kun ostan sitä ruotsalaista maitoa?
Suoraan kysymykseen suora vastaus: Olet. (mielipide, ei diagnoosi)
Maatalouskoneissa ainakin mun kokemusten mukaan ongelmana on se, että kotimaasta saa huonompaa laatua kalliimpaan hintaan???
Ostan varmasti kotimaisia koneita (ja olen ostanutkin sadoilla tuhansilla), mutta myös vaadin, että laatu vastaa hintaa. Sama juttu pätee myös elintarvikkeisiin, kotimaisuus ei korvaa paskaa laatua, mutta laatutuotteissa kotimaisuus on aina etu.
Muutaman kotimaisen "konetehtaan" protokuskiksi olen joutunut tahtomattani, ne koneet on vaihdettu aina valmiisiin ulkolaisiin. Protokuskina olen nytkin, mutta yhteisellä sopimuksella jolloin kyse onkin tuotekehittelystä ei kusetuksesta.
Ai niin, perustelu tuolle mielipiteelle. Se ruotsalainen maito on tod.näk. aivan yhtä hyvää ja laadukasta kuin suomalainenkin. Ongelma onkin siinä että se on markkinahäiriöksi tarkoitettu dumppaustuote. Ostamalla ruotsalaista maitoa varmistat että kotimaisen maidon hinta ei varmasti nouse. Päätöksesi ei kuitenkaan vaikuta vain suomalaiseen "maitomaunoon", vaan samalla varmistat että myöskään ruotsalaisten maidon hinta ei nouse. Suomessa kuitenkin maitoa olisi tarpeeksi omille markkinoille, mutta kun kuluttajat ostavat "halpaa" ruotsalaista maitoa, täytyy ylimääräinen maito dumpata johonkin. Dumpatessa maito riittävän pienille markkinoille varmistetaan, että myöskään siellä maassa ei maidon tuottajahinta nouse. Nyt onkin jo saatettu kolmeen eri maahan Lipposen ilosanoma:" Nyt loppuu isäntien uho..."
Koneilla tuo yhtälö ei ole aivan noin suoraviivainen, koska kyseessä on (tai ainakin pitäisi olla) kestohyödyke.